Permalänk
Medlem

Krav för en 120Hz Skärm etc.

Hej!

Jag har planerat att köpa en BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz bildskärm till datorn och ha den tillsammans med min andra skärm som är en BenQ EE2200HDA 21.5" 60Hz (Tror jag...). Nu innan jag gör något köp skulle jag gärna vilja veta vad som möjligen kan krävas utav datorn för att klara av det här? Har två VGA uttag, men hörde snack om att man behövde DVI för att kunna köra 1920x1080 med 120Hz o.s.v. så blev plötsligt väldigt osäker.

Har inte mycket vetskap inom detta område så tackar så hjärtligt för svar!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Derwin:

Har två VGA uttag, men hörde snack om att man behövde DVI för att kunna köra 1920x1080 med 120Hz o.s.v. så blev plötsligt väldigt osäker.

Det stämmer att det inte kommer att gå att köra VGA på 1920x1080 @ 120Hz. Du behöver DVI, Dual-Link dessutom.

Frågan är vad du ska använda skärmen till. Det går ju att köra i betydligt lägre upplösning via VGA (som är ett förlegat gränssnitt). Ditt grafikkort är 6670 om jag förstått rätt från tidigare trådar, vilket gör att inte många spel kommer att nyttja 120 Hz. Möjligen CS 1.6 och sådana äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Det stämmer att det inte kommer att gå att köra VGA på 1920x1080 @ 120Hz. Du behöver DVI, Dual-Link dessutom.

Frågan är vad du ska använda skärmen till. Det går ju att köra i betydligt lägre upplösning via VGA (som är ett förlegat gränssnitt). Ditt grafikkort är 6670 om jag förstått rätt från tidigare trådar, vilket gör att inte många spel kommer att nyttja 120 Hz. Möjligen CS 1.6 och sådana äldre spel.

Vill helst inte köra i lägre upplösning än 1920x1080 då jag är väldigt bekväm med det. Har länge velat ha två skärmar så tänkte slå till nu snart, användningen blir väl att t. ex. kunna browsa runt på nå forum samtidigt som man spelar utan att behöva tabba ner etc. Inte jätte märkvärdigt ännu men vill ändå jättegärna köra två skärmar.

Det här DVI, dual link är det något jag enkelt kan fixa eller måste man ha ett annat chassi? Tänkte om man kunde köpa till nån sådan sladd eller så. http://www.inet.se/produkt/8500274/dvi-kabel-ha-ha-2m kanske? Sant att mitt grafikkort är 6670 och jag vet att det inte är super bra men får väl bli att uppgradera det också eventuellt. Spelar dock mycket 1.6 =)!

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Derwin:

Det här DVI, dual link är det något jag enkelt kan fixa eller måste man ha ett annat chassi? Tänkte om man kunde köpa till nån sådan sladd eller så. http://www.inet.se/produkt/8500274/dvi-kabel-ha-ha-2m kanske? Sant att mitt grafikkort är 6670 och jag vet att det inte är super bra men får väl bli att uppgradera det också eventuellt. Spelar dock mycket 1.6 =)!

Jag kollade upp HD6670 och det borde ha DVI inbyggt (http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...). Det innebär att du mycket riktigt behöver en DVI Dual-Link kabel, till exempel den du länkade till, och sen ska du kunna köra 1080p på en 120Hz-skärm. Är dock osäker på om du kan köra 1080p @ 120 Hz på DVI och samtidigt 1080p @ 60 Hz på VGA-utgången. Kanske någon annan vet om detta fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Jag kollade upp HD6670 och det borde ha DVI inbyggt (http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...). Det innebär att du mycket riktigt behöver en DVI Dual-Link kabel, till exempel den du länkade till, och sen ska du kunna köra 1080p på en 120Hz-skärm. Är dock osäker på om du kan köra 1080p @ 120 Hz på DVI och samtidigt 1080p @ 60 Hz på VGA-utgången. Kanske någon annan vet om detta fungerar.

Det har det säkerligen då, och då ska jag även se till att köpa den dual link kabeln eller det kanske finns någon annan bättre man skulle ta istället eller det spelar ingen roll? Om jag måste offra upplösningen en aning på 60Hz skärmen gör det nog inte så mycket så länge jag kan köra 1920x1080 på den nye men hade varit tacksam om någon kunde ge lite mer information om det skulle gå eller inte.

EDIT: Annars är det inte möjligt att köra båda skärmar via DVI för att försäkra mig så att jag kan köra båda på 1920x1080?

Tack för hjälpen!!

Permalänk

Du bör ju få en DVI dual-link kabel till skärmen. Ganska säker att jag fick det till min men var ett tag sen jag köpte den.

Jag kör dubbla skärmar dock är min andra en gammal 4:3 skärm som max upplösning är 1280x1024 så vet inte hur det blir med 1920x1080 men skulle förvåna mig om det inte gick..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Du bör ju få en DVI dual-link kabel till skärmen. Ganska säker att jag fick det till min men var ett tag sen jag köpte den.

Jag kör dubbla skärmar dock är min andra en gammal 4:3 skärm som max upplösning är 1280x1024 så vet inte hur det blir med 1920x1080 men skulle förvåna mig om det inte gick..

Ja man får ju hoppas det medföljer, skärmen jag besitter just nu tror jag inte hade det med sig dock men det var ju ett rätt bra tag sedan den inhandlades nu!

Okej okej, jo det skulle förvåna mig också men får helt enkelt hoppas på det bästa, tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Derwin:

Ja man får ju hoppas det medföljer, skärmen jag besitter just nu tror jag inte hade det med sig dock men det var ju ett rätt bra tag sedan den inhandlades nu!

Okej okej, jo det skulle förvåna mig också men får helt enkelt hoppas på det bästa, tack för hjälpen!

Till din förra skärm så har du väl inget behöv av en DVI Dual-link? Tror dom används bara till 120hz men det får någon annan säkerställa. Dock vanlig DVI bör du väl fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Till din förra skärm så har du väl inget behöv av en DVI Dual-link? Tror dom används bara till 120hz men det får någon annan säkerställa. Dock vanlig DVI bör du väl fått?

Sant så sant, har absolut inget behov av DVI till min gamla skärm men som det nämndes i tidigare kommentarer var det ju en viss osäkerhet kring om jag skulle kunna köra även den gamla skärmen i 1920x1080 men det är jag rätt säker på att det ska funka. Vore extremt märkligt annars. Fortsätter helt enkelt med VGA till min gamla skärm, vilka övriga sladda som följde med till den som jag köpte för flera år sedan har jag inte en susning om men som du säger bör ju man få med en DVI kabel till den nya BenQ skärmen!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Varför inte uppgradera ditt grafikkort till något som faktiskt orkar pumpa ut >60fps, i 1920x1080? 60Hz är fullt spelbart sålänge du inte spelar jättesnabba spel som t.ex. Unreal Tournament och Quake, även om 120Hz är skönare är det inte direkt en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför inte uppgradera ditt grafikkort till något som faktiskt orkar pumpa ut >60fps, i 1920x1080? 60Hz är fullt spelbart sålänge du inte spelar jättesnabba spel som t.ex. Unreal Tournament och Quake, även om 120Hz är skönare är det inte direkt en nödvändighet.

Jag tänkte leva med kortet ett tag till då det funkar helt prima för det jag gör och i vissa spel har jag faktiskt en bit över 60FPS i 1920x1080. Givetvis är det fullt spelbart men har nu bestämt mig för den här skärmen såvida jag inte hittar en för en billigare peng men fortfarande 120Hz. Men främst vill jag ha två skärmar.

Tackar för svar!