Permalänk
Medlem

Tycker den blev ok, har någon 800:- samsung och stenen var 20m~ bort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fixade till ett foto av syrrans hund som dog i en bilolycka för några dagar sedan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Togs på en pissepaus på jobbet med min Galaxy Nexus. Blev rätt mysig!

Permalänk
Medlem

Tog denna bild någon gång förra veckan tror jag det var.

Bland dom första bilderna jag tog med en riktig systemkamera, riktigt nöjd med resultatet!
Nikon D5100 med 18-55 kitobjektivet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köpte ny kamera för ett par veckor sen, tog en liten promenad idag. Olympus OM-D med kitzoom.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Måste passa på när det är lite cruising i stan

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Hur brukar du göra för att få fatt i rovfåglar? Sitter du på pass och väntar eller är det flaxbilder?

Jag ser ofta rovfåglar sitta efter motorvägen på väg till jobbet. De brukar sittar på stolpar och vänta på att något blir överkört antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hur brukar du göra för att få fatt i rovfåglar? Sitter du på pass och väntar eller är det flaxbilder?

För att kolla observationer på olika "lokaler" så kika in:
http://artportalen.se/BIRDS/
Finns för det mesta fågeltorn/gömslen man kan sitta i. Så blandning väntan/flax. Oftast när det dyker upp något så går det snabbt...

Whimbrel by NeXur, on Flickr

Gray heron by NeXur, on Flickr

Gray heron by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Svanunge i parken

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av nex_73:

För att kolla observationer på olika "lokaler" så kika in:
http://artportalen.se/BIRDS/
Finns för det mesta fågeltorn/gömslen man kan sitta i. Så blandning väntan/flax. Oftast när det dyker upp något så går det snabbt...

Aha. låter tidsödande och inte så familjevänligt... jag tror jag får hålla mig till måsarna då

Här kommer en helt annan bild från idag. För att inte få det för trivialt vykortslikt har jag lagt inte lite effekter för att liva upp det hela. Syftet med dagens övning var test med långt skärpedjup utan stativ, går ju hyfsat bra så länge det är toksoligt, dock lite taskig vinkel när man vill hålla kamean lågt. Att ställa den direkt på marken går inte för objektivet gör att det lutar över. Och stativ är jag för lat för att ta med mig. Men helt klar är det ju det som skulle krävas för att då det riktigt bra.

35mm f/11

Denna bild var ju svårt eftersom jag höll kameran så nära gruset som möjligt utan att titta i sökaren (min nya kamera har ju inte vinklingsbar skärm) vilket i princip innebär att jag skulle behöva en skärpenärgräns på dm nivå. Denna är tagen handhållen också

38mm f/16

Den bästa djur/panoreringsbilden jag fick idag är denna stackare som jag fick skrämma iväg för att kunna panorera, de låg och sov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha. låter tidsödande och inte så familjevänligt... jag tror jag får hålla mig till måsarna då

Är ju lite olika på olika ställen & vad slags rovfåglar du är ute efter?
Där jag tagit de flesta fiskgjusebilderna finns fikabord ett par hundra meter från fågeltornet alldeles brevid sjön... där har det tillbringats en del frukostar nu det senaste...
Men är naturvårdsområde runt om, så inget om man har hund med sig...
Så du får ju kolla upp stället innan du släpper loss barn/fruga

Wagtail by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Tagen i Skövde, kyrkan i bakgrunden.

Permalänk

Jag har alltid varit förtjust i stora ugglor, uvar och örnar, men man vill ju ha dem med idealet är ju att få dem med utsträckta vinger spanande nedåt efter godsaker. Går väl alltid att åka till något djurpark men dels är det inte samma sport sen brukar det vara svårt att fota genom galler eller skitiga fönster. Ibland går det ju. Men panorera genom galler vete fasen hur det går.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha. låter tidsödande och inte så familjevänligt... jag tror jag får hålla mig till måsarna då

Här kommer en helt annan bild från idag. För att inte få det för trivialt vykortslikt har jag lagt inte lite effekter för att liva upp det hela. Syftet med dagens övning var test med långt skärpedjup utan stativ, går ju hyfsat bra så länge det är toksoligt, dock lite taskig vinkel när man vill hålla kamean lågt. Att ställa den direkt på marken går inte för objektivet gör att det lutar över. Och stativ är jag för lat för att ta med mig. Men helt klar är det ju det som skulle krävas för att då det riktigt bra.
http://img269.imageshack.us/img269/5761/dsc284501.jpg
35mm f/11

Denna bild var ju svårt eftersom jag höll kameran så nära gruset som möjligt utan att titta i sökaren (min nya kamera har ju inte vinklingsbar skärm) vilket i princip innebär att jag skulle behöva en skärpenärgräns på dm nivå. Denna är tagen handhållen också
http://img717.imageshack.us/img717/1593/dsc284801.jpg
38mm f/16

Uh... Förlåt, men... efterbehandlingarna var verkligen hemska... Den första bilden blev inte "upplivad" av "effekterna", snarare helt värt om... Du dödade bilden.

Den andra ser bara smutsig ut...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eroish:

Jag brukar ha väldigt svårt för tonade bilder, men den här var verkligen läcker!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Håller med föregående. Dels Maries bilde samt netzas var kanon. Bra jobbat!
Känner någon igen det här? Jag tror det syns i Mel Gibsons film "Apocalypto" men det var ett tag sedan jag såg filmen så är inte helt säker.
http://farm9.staticflickr.com/8150/7466429004_1e424c9ea1_z.jp...

http://farm9.staticflickr.com/8027/7466433432_64c05715ea_z.jp...

De spelade dock in filmen alldeles i närheten.
http://farm8.staticflickr.com/7133/7466476752_852881a6ba_z.jp...

Ha det fint och fortsätt fotografera

Ser ut som du varit till Chichen Itza, och den där ringen skulle man väll sparka in en boll i för att få bli offrad till gudarna?

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Uh... Förlåt, men... efterbehandlingarna var verkligen hemska... Den första bilden blev inte "upplivad" av "effekterna", snarare helt värt om... Du dödade bilden.

Den andra ser bara smutsig ut...

Hehe... ingen fara. Det är ju en smaksak hur en bild ska se ut, jag la inte ned så mycket tangemöda på efterbehandlingern. Det var egentligen bara testbilder. Originalbilderna var tråkiga, så någonting slängde jag in innan jag la upp dem.

Ang smutsigheten så är det lite tonmappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hehe... ingen fara. Det är ju en smaksak hur en bild ska se ut, jag la inte ned så mycket tangemöda på efterbehandlingern. Det var egentligen bara testbilder. Originalbilderna var tråkiga, så någonting slängde jag in innan jag la upp dem.

Ang smutsigheten så är det lite tonmappning.

Som landskapsbilder så tror jag inte alls de hade varit tråkiga som original, möjligtvis lite enkel vinjettering (förutom det vanliga med lite extra kontrast och färgmättnad) hade gjort bilderna mycket bättre än nu.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tree sparrow by NeXur, on Flickr

Osprey by NeXur, on Flickr

grass-snake by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Canon 60D med en 17-85 glugg.

Har denna som bakgrundsbild på datorn

Kurre

Sunset

Mitt flickr flöde. inte för att jag postar så mycket, har lite för lite tid.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

En bild...

Skrivet av Aristotele:

Hehe... ingen fara. Det är ju en smaksak hur en bild ska se ut, jag la inte ned så mycket tangemöda på efterbehandlingern. Det var egentligen bara testbilder. Originalbilderna var tråkiga, så någonting slängde jag in innan jag la upp dem.

Ang smutsigheten så är det lite tonmappning.

Som du säger så är det ju mycket en smaksak. Personligen så är jag inte så mycket för "effekter" och tycker oftast (finns ju undantag) bara att de förstör.
Min egen erfarenhet av "tråkiga" bilder är att om originalen är tråkiga så är det sällan all efterbehandling i världen kan göra dem "kul". En "vettig" bild går ofta att göra "vettigare" och en bra bild går oftast att göra bättre, men en dålig bild är och förblir oftast en dåligt bild. Bättre att lägga tid på att ta en bra bild istället för att försöka "liva upp" en dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Som du säger så är det ju mycket en smaksak. Personligen så är jag inte så mycket för "effekter" och tycker oftast (finns ju undantag) bara att de förstör.
Min egen erfarenhet av "tråkiga" bilder är att om originalen är tråkiga så är det sällan all efterbehandling i världen kan göra dem "kul". En "vettig" bild går ofta att göra "vettigare" och en bra bild går oftast att göra bättre, men en dålig bild är och förblir oftast en dåligt bild. Bättre att lägga tid på att ta en bra bild istället för att försöka "liva upp" en dålig.

Att göra en bild svartvit kan rädda mkt..många bilder med mkt brus eller trista färger räddas effektivt i svartvitt format

den här såg ut som hejkomåhjälpmig i färg (brusig och med spygrön bakgrund), men blev helt ok i sv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IMGP8987a by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Som du säger så är det ju mycket en smaksak. Personligen så är jag inte så mycket för "effekter" och tycker oftast (finns ju undantag) bara att de förstör.
Min egen erfarenhet av "tråkiga" bilder är att om originalen är tråkiga så är det sällan all efterbehandling i världen kan göra dem "kul". En "vettig" bild går ofta att göra "vettigare" och en bra bild går oftast att göra bättre, men en dålig bild är och förblir oftast en dåligt bild. Bättre att lägga tid på att ta en bra bild istället för att försöka "liva upp" en dålig.

Jag är inte så mycket för effekter heller, det tror jag är den enda bild som jag postat som jag ändrat mer än färgmättnad och kontrast på. Gällande motivet så var det de motiv som fanns tillgodo under gårdagens promenad Egentligen var jag mer intresserad av att testa lite skärpedjup och kamera presets.

Permalänk

Ett av dagens bilder, ökade på till hela f/22. Har inte gjort några seriösa jämförelser men det blir lite halvsjaskigt vid dessa bländare troligen pga diffraktionen. Rent teoretiskt tror jag det börjar visa sig redan vid f/7 på min kamera men i praktiken iallafall så länge man kör handhållet med viss marginell skak etc så verkar det fungerar hyfsat uppåt f/16. Men antaligen skulle man se skillnaden bättre om man gjorde lite kontrolelrade tester med stativ.

18mm f/22 1/125s ISO180 handhållet

och en actionbild också från idag, rolig bild med en mås som fått tag i fjärilspasta tyvärr blev den oskarp.

200mm f/5.6 1/500s (croppad bild)

Permalänk
Medlem

Jag har fotat lite annat än nattklubbsvimmel nu.... haha

Permalänk
Medlem

Grey heron by NeXur, on Flickr

IMGP9560a by NeXur, on Flickr

IMGP9585a by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nae0:

Jag har fotat lite annat än nattklubbsvimmel nu.... haha

nr1 och nr6 var kanonbilder på jycken i rörelse!

Blev inte såå mycket fota utomhus idag, dock satt jag i baksätet i bilen ikväll och lekte med kameran, och tog denna bilder i motorvägsfart genom en skitig bilruta. Blev bättre än väntat med tanke på förutsättningarna. Har lärt mig att man inte ska vara rädd för att försöka bara för att omständigheterna är fel. Ibland blir det hyfsat ändå!

80mm f/8 1/1000s ISO100

Permalänk
Hedersmedlem

Passade på att redigera om en gammal bild.

Gamla:

Nya:

Lite bättre kan jag tycka, speciellt nu när kladdet runt träden är borta.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)