Guild Wars 2, sega kontroller

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2, sega kontroller

Tjena.

Under betan var det just en liten sak jag störde mig på rätt rejält, och det var kontrollerna. Kameran är väldigt seg a la GW1 stil och detta gör det rätt svårt att göra komplicerade rörelser som att t.ex. rulla framåt med hjälp av Ranger skillen Lightning Reflexes (dodge backwards +100% endurance regen), precis som i t.ex. WoW med när Hunters hoppar och spinner 180 grader för att använda Disengage(skill som gör att du flyger rakt bakåt) åt ett speciellt håll.

Många har jag märkt märker inte ens av denna seg-effekt. Det är ingen bugg eller performance fel utan det är en feature som utvecklarna har lagt in för att det SER bra ut, dock känns det inget vidare för de som stör sig på det.

Film för att demonstrera:

http://www.youtube.com/watch?v=9zjyDP4qPIU

Permalänk
Medlem

Har buggat kameran under samtliga betor och bett alla i gillet att göra samma sak. En "skarpare" kamera skulle göra PvP:n ännu bättre, speciellt om prestandan inte är bättre till release.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Enda jag ser på filmen är att GW1 kameran dynamiskt anpassar sig till att han står nära en vägg (därav den verkar som att den inte "stannar" för den rör sig fortfarande ut fast han slutat röra musen, om det inte är inbromsningen på kameran du menar? det har ju inget med kontrollerna att göra och ger ju ingen minskad respons på dem?

Självklart som med allt annat när det kommer till grafik så uppfattas det olika av alla, såg en tråd på beta forumet där en liten grupp mådde dåligt och fick huvudvärk av post-processing effekterna

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Stod aldrig nära någon vägg. Den zoomar in av sig självt när man är för snabbt

Skriver via mobil

Permalänk
Medlem

Kameran i t.ex. WoW följer dina musrörelser 1:1, är du jättesnabb med musen kommer kameran åka jättesnabbt. Medan i GW1 (och 2) så bromsas kameran i spelet, som om din musarm låg i en tank sirap.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

ogillar oxå styrningen. hoppas dom fixar så man kan stänga av och på den där gungande siraps funktionen.

en annan sak jag inte gillade med som jag inte vet om man kunde stänga av eller ej:), var om man sprang med auto eller W och vred kameran åt sidan eller bakåt och sen släpper musknappen så gick kameran tillbaka bakom gubben
det här känns ju dock som man kanske kan stänga men var för lat för att leta upp

Permalänk
Medlem

Jo, märkte detta problem jag också när jag spelade med elementalist. Fanns en skill med fire attunement med daggers att man rullade bakåt snabbt och lade ut en "eldvägg" där man rullat. Det var dock väldigt användbart att använda den för att rulla igenom en mob framför sig ibland men det tog ju sin lilla tid att svänga runt kameran 180 grader... Borde gå att ställa in kamerahastigheten tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Eller kanske en knapp för att vända kameran 180 grader direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Stod aldrig nära någon vägg. Den zoomar in av sig självt när man är för snabbt

Skriver via mobil

Var tvungen att testa, aldrig reagerat på det men det stämmer, dock zoomade min in mycket mindre, kanske har med FPS att göra eller något?

Angående vända kameran, vet inte hur det är i GW2 men i GW1 är det X så vänder du på gubben + kamera eller z för att bara vända kameran, X = lite panning, Z = instant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, märkte detta problem jag också när jag spelade med elementalist. Fanns en skill med fire attunement med daggers att man rullade bakåt snabbt och lade ut en "eldvägg" där man rullat. Det var dock väldigt användbart att använda den för att rulla igenom en mob framför sig ibland men det tog ju sin lilla tid att svänga runt kameran 180 grader... Borde gå att ställa in kamerahastigheten tycker jag.

kamerahastighet kan du ställa in men den är fortfarande lite "smooth".

Permalänk
Medlem
Skrivet av grothjunior:

ogillar oxå styrningen. hoppas dom fixar så man kan stänga av och på den där gungande siraps funktionen.

en annan sak jag inte gillade med som jag inte vet om man kunde stänga av eller ej:), var om man sprang med auto eller W och vred kameran åt sidan eller bakåt och sen släpper musknappen så gick kameran tillbaka bakom gubben
det här känns ju dock som man kanske kan stänga men var för lat för att leta upp

Numera finns en inställning som kallas free camera, om jag inte minns fel, så att kameran inte vrids tillbaka (fanns dock inte i de första betorna vilket gjorde mig galen!) men jag håller med er om sirapskameran.. Ingen höjdare tyvärr! Fast jag upplevde att det blev en aning bättre, men inte bra, av att höja kamerahastigheten lite in game.

Permalänk

Låg fps kan göra att det känns som man drar musen i sirap och eftersom de inte har optimerat spelet än så har förmodligen majoriteten av oss här det problemet. Sen så kan man ställa in hastigheten i settings (f11) som en del klagade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Låg fps kan göra att det känns som man drar musen i sirap och eftersom de inte har optimerat spelet än så har förmodligen majoriteten av oss här det problemet. Sen så kan man ställa in hastigheten i settings (f11) som en del klagade på.

Det har inte med låg FPS att göra och ökad mushastighet tar inte bort bromsningen. Spelet är kodat att vara på det viset, det är en feature, inte en bug. GW1 var likadan

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad ni pratar om:o.
Vad har jag missat? lol ^^.
för jag har inte märkt att spelet beter sig speciellt konstigt
om man jämför med tex.. wow.

Permalänk

Håller med TS, detta är en av de få sakerna jag stör mig på i GW2. För att inte nämna den svarta ramen man får runt UIn som är väldigt ful och opassande enligt mig, skulle gärna se en option för att ta bort dessa saker...

Permalänk
Medlem

Tycker kameran känns exakt som WoW, aldrig ens reagerat på att den skulle vara dålig. Den är... Normal :/
Kanske skulle klara att zooma ut mer bara.

För att vara en video om hur musen fungear i GW2 så är det konstigt att inte en sekund av den faktiskt är GW2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tycker kameran känns exakt som WoW, aldrig ens reagerat på att den skulle vara dålig. Den är... Normal :/
Kanske skulle klara att zooma ut mer bara.

För att vara en video om hur musen fungear i GW2 så är det konstigt att inte en sekund av den faktiskt är GW2.

Hade ingen möjlighet att frapsa från GW2 då betan är över men kameran fungerar nästan exakt likadant (om inte exakt likadant) i GW2 som GW1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edonkulator:

Håller med TS, detta är en av de få sakerna jag stör mig på i GW2. För att inte nämna den svarta ramen man får runt UIn som är väldigt ful och opassande enligt mig, skulle gärna se en option för att ta bort dessa saker...

Vilken svarta ram? Menar du den svarta avskiljningen på knapparna? utan den skulle det "flyta ihop" och bli jobbigt att titta på?

Skrivet av Klocker:

Hade ingen möjlighet att frapsa från GW2 då betan är över men kameran fungerar nästan exakt likadant (om inte exakt likadant) i GW2 som GW1.

Jag har några timmar av GW2 som jag spelat in, detta var ett kort litet klipp jag hade men ganska mycket kamera movement men vet inte helt om jag ser det du ser i det? känns inte segt eller så?

Ska försöka hitta något där jag rör kameran lite mer men iom att jag inte direkt medvetet testat det så vet jag inte om jag har något som kanske matchar det du vill försöka visa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vilken svarta ram? Menar du den svarta avskiljningen på knapparna? utan den skulle det "flyta ihop" och bli jobbigt att titta på?

Detta är den svarta ram jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edonkulator:

Haha ah, den har jag inte ens reflekterat över att den existerade ^^
Dock verkar den synas mer på din bild än den gör för mig, iaf när jag kollar på mina inspelningar känns det så, den är där men känns inte alls lika markant (kan ju iofs vara att den är utpekad på din bild som gör att ögat noterar den mer).

Kollar på den nu och min verkar mer suddad, gör den inte? eller är det mitt huvud som spelar ett trick?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Eller kanske en knapp för att vända kameran 180 grader direkt.

Det finns redan. Syns på denna video när han använder sin heal:

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Haha ah, den har jag inte ens reflekterat över att den existerade ^^
Dock verkar den synas mer på din bild än den gör för mig, iaf när jag kollar på mina inspelningar känns det så, den är där men känns inte alls lika markant (kan ju iofs vara att den är utpekad på din bild som gör att ögat noterar den mer).

*Bild*

Kollar på den nu och min verkar mer suddad, gör den inte? eller är det mitt huvud som spelar ett trick?

Haha. Mjo så kan det mycket väl vara. Larvig sak att störa sig över kanske, men så är det ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vilken svarta ram? Menar du den svarta avskiljningen på knapparna? utan den skulle det "flyta ihop" och bli jobbigt att titta på?

Jag har några timmar av GW2 som jag spelat in, detta var ett kort litet klipp jag hade men ganska mycket kamera movement men vet inte helt om jag ser det du ser i det? känns inte segt eller så?

http://www.youtube.com/watch?v=byQMTboa5ec

Ska försöka hitta något där jag rör kameran lite mer men iom att jag inte direkt medvetet testat det så vet jag inte om jag har något som kanske matchar det du vill försöka visa.

Kan faktiskt se att kameran rör sig segt bara på det där klippet
Ser bra ut för en åskådare men inte för den som sitter vid kontrollerna (förutsatt att man märker detta)

Permalänk
Medlem

Kameran ÄR seg, prova dra typ snabbt 180 grader med kameran och den verkligen segar efter.
Skiten runt kanterna är me irriterande, men liten sak.

Kamerann är hemsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tycker kameran känns exakt som WoW, aldrig ens reagerat på att den skulle vara dålig. Den är... Normal :/

Ignorance is bliss, själv märkte jag det direkt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mo0rbid:

Ignorance is bliss, själv märkte jag det direkt

Om det är något som sPvP eliten stör sig på i någon form av utsträckning är jag ganska säker på att det kommer läggas till settings för det här, åtminstone i PvP. De är väldigt angelägna om att just PvPn blir så perfekt som möjligt, att få till en e-sport av det skulle vara extremt hälsosamt för kassan.

Permalänk
Medlem

Har ni tagit upp det här på officiella forumen under betan? Nu är de stängda, men det är sånt som man ska rapportera när man spelar. De har lyssnat mycket på fans, och även bossen Mike O'Brien var inne och svarade på massor av trådar i forumen.

Permalänk

Ang. s.k. "jumpshots" där du hoppar och vänder dig i luften utan att sluta röra dig "framåt"...

Jag tror inte det går, efter vad jag vill minnas så har du fortfarande aircontrol när du hoppar, vrider du gubben i luften så svänger han och färdas åt sidan/bakåt istället.

Rätta mig om jag har fel, men försökte med detta i BW3 vill jag minnas och konstaterade att det blev pannkaka iom aircontrolen.