får bara 2.1 ljud när jag har 5.1, hjälp!

Permalänk
Medlem

får bara 2.1 ljud när jag har 5.1, hjälp!

tjo, försöker få 5.1 ljud eftersom jag har det men hur jag än försöker får jag bara 2.1 ljud. jag har ändrat till 5.1 i både kontrollpanelen och själva ljudprogrammet, Via HD audio Deck, har letat över internet och prövat en hel del saker men inget fungerar. på baksidan på basen är det bara 2 uttag som fungerar kan man säga, dem andra är inte aktiverade och man kan ju byta uttag mellan högtalarena och då funkar dem om nu de skulle va något till hjälp av problemet.

tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Kör du med en 3.5mm sladd? Vad jag vet så stödjer 3.5mm bara 2 kanaler och kan därför inte användas enskilt när man vill köra 5.1. För att få 5.1 att fungera kan du använda en optisk kabel om du har det. Annars skall det nog funka att använda 2 st 3.5mm (en för front ljud och en för rear) men det har jag ingen större koll på då jag använder optisk.

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Medlem

Du tänkte inte berätta vad du har för dator samt högtalare?
För att få 5.1 så kopplar du antingen in 3st analoga 3,5mm sladdar eller en (1) optisk kabel mellan dator och förstärkare/högtalare.

Permalänk
Medlem

Musik är oftast 2.1 medans film är 5.1

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

ja kör med 3.5mm sladd. jag är inte så inne med datorer men jag hittar inget uttag för en optisk kabel på min högtalare, jag har Creative Inspire T6160, min dator är en nyare för 14k, vet tyvärr inte delarna, det pappret kom bort, men som sagt, hittar inget uttag till en optisk kabel, vad kan jag göra då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av juckeyy:

Musik är oftast 2.1 medans film är 5.1

Vad jag vet brukar musik vara uppdelat i två kanaler, dvs 2.0, om man kan använda den beteckningen om själva materialet man spelar upp.

Skrivet av brissee:

ja kör med 3.5mm sladd. jag är inte så inne med datorer men jag hittar inget uttag för en optisk kabel på min högtalare, jag har Creative Inspire T6160, min dator är en nyare för 14k, vet tyvärr inte delarna, det pappret kom bort, men som sagt, hittar inget uttag till en optisk kabel, vad kan jag göra då?

Ta reda på vad du har för delar – Varför har du annars en så dyr dator? – och köp sedan ett ljudkort med optisk utgång. Låter dock märkligt att en dator i den prisklassen inte skulle ha optisk ut på moderkortet.

EDIT: Såg att jag läste fel. Du får koppla tre 3,5 mm-kablar till högtalarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers