HTC One X vs Samsung Galaxy S3

Permalänk
Medlem

Personligen lutar jag åt S3 eftersom den i tester visar sig något rappare, något bättre batteritid, har något bättre kamera och - för mig en enorm fördel - den kommer med en olåst bootloader vilket gör det enkelt att peta in vilken custom ROM man vill. Custom roms är i princip mobilens operativsystem, där android-communityt producerat en mängd olika system med olika fördelar. Några är sjukt energieffektiva, andra är rappa, vissa har specialfunktioner och dom allra flesta kommer med riktig a2sd (lagring av appar på SD-kortet, obegränsat med antal appar - android har en liknande funktion men fungerar bara på några få appar som stödjer det).

Jag har inte kollat upp det men jag misstänker att HOX också går att roota och sätta in egen rom (båda behöver rootas), så egentligen är det en symbolfråga. Samsung har här talat om att man är för frihet, när du får telefonen är det DIN telefon. Stöd för öppen kod är alltid en bra sak, så tänker ett modernt företag.

Man kan ju notera lite offtopic att företag som Apple tänker precis tvärt om, de anser att telefonen/plattan/datorn är DERAS trots att du betalat alldeles för mycket pengar för ofta sämre eller likvärdig hårdvara. Apple är som ett våldsamt förhållande - vackert på utsidan men tvång, övervakning och kontroll på insidan, och den som är fast i skiten gör allt för att försvara sin förövare utåt.

Hur som helst, här är en riktigt bra jämförelse mellan HOX och SGS3
http://www.youtube.com/watch?v=ijBzWmYnZGI

Edit: För mig väger det tungt att man inte kan sätta i sitt SD-kort eller byta batteri i HOX också. Kanske inte en jättefråga egentligen eftersom man ju sällan behöver mer än 32gb och dom flesta köper inte batterier. Men ändå, kanske mer av en symbolfråga här också men jag tycker det är självklart att kunna byta batteri och använda SD-kort i en modern teknisk apparat.

En fördel för HOX är skärmen. S3 mättar färgerna mer än HOX gör (även om båda gör det) och i HOX är detaljer i mörka partier tydligare. Spelar man mycket spel t.ex så kan mättnad vara något bra. HOX har också ljusare skärm, och man ser något bättre i solljus.
Trots att S3 har en EQ för samtalsljud så har HOX tydligare och högre samtalsljud. S3 har dock bättre ljud för t.ex musik trots HOX Dr dre-beats-profilering.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

http://androidforums.com/device-carrier-comparisons/551391-sa...

Fast jag skulle nog säga det är en smaksak, tycker HOXen är snyggare och skönare att hålla i än sg3 så blev en HOX för min del. Har inte haft några problem alls med den, vare sig färger eller annat. Det enda jag stör mig på är när man skriver på den så hakar den ibland, vill inte skriva bokstäver från ena handen så måste ta med andra etc, men så har det varit på många andra androidlurar jag haft. Iphone är bra mycket skönare att skriva på, men det är väl också bland det enda

Båda är riktigt bra telefoner och man blir nog nöjd oavsett

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att köpa S3:an och jag är mycket nöjd. Jag håller med det folk säger om batteritiden. Blev väldigt imponerande faktiskt för att vara en smartphone. Enda jag kände var lite negativt om jag nu ska kritisera lite så var det basen i telefonen.
Jag testade att köra först med de hörlurarna som hängde med, men det skickas ju alltid med skit. Så jag kopplade in mitt headset och genast lät det mycket bättre. Men det var ändå rätt svag bas tyvärr och fick inte riktigt den här goa känslan.

Hur som helst är jag väldigt nöjd med telefonen. Det måste dock se lite roligt ut när jag pratar i telefonen då många säger att det ser ut som en tegelsten i storleken haha. Men jag var ju ute efter en bra och stor skärm så då finns det inte mycket man kan göra åt det.

Jag vill passa på och tacka alla som har skrivit, kommenterat och diskuterat. Fick reda på väldigt mycket och lärde mig mer utav telefonena.
Ha en fortsatt skön sommar allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Jag bestämde mig för att köpa S3:an och jag är mycket nöjd.

Bra val Haft min sedan release och kan inte vara mer nöjd.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en HOX och är extremt nöjd med den har bara haft den i en dryg månad men känner inte igen de som många beskriver som gula fläckar och sådant i display detta kanske är fixat nu. Även GPS är lika bra som på min SGS2. Sedan va få sagt är att när man tar i en S3 känns den väldigt ömtålig tycker plasten känns väldigt skör och dålig. Själv gillar jag designen mer på HOX än S3 båda telefonerna är ruggigt bra i prestandan men upplever inga fel i min HOX som många skriver

Visa signatur

Tackar så mycket

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Biffen79:

Hej jag har en HOX och är extremt nöjd med den har bara haft den i en dryg månad men känner inte igen de som många beskriver som gula fläckar och sådant i display detta kanske är fixat nu. Även GPS är lika bra som på min SGS2. Sedan va få sagt är att när man tar i en S3 känns den väldigt ömtålig tycker plasten känns väldigt skör och dålig. Själv gillar jag designen mer på HOX än S3 båda telefonerna är ruggigt bra i prestandan men upplever inga fel i min HOX som många skriver

Så skör är den inte och känns väl kanske lite plastig men inte farligt.

HOX hade många barnsjukdomar när den kom tyvär, var nära på att köpa den men då det inte finns utbytbart batteri eller plats för externt minneskort tillsammans med problemen totaldog intresset för den.

Visst har S3an sitt med kass WiFi men whatever, mer hade man förväntat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Läs denna review tex.

http://www.gsmarena.com/samsung_i9300_galaxy_s_iii-review-761...

SG3 filmar både i bättre kvalité, speciellt FPS är mycket bättre i SG3. SG3 filmar i 30 fps medans One x filmar bara i 23.
Kameran på SG3 har mer detalj och rätta färger, den är även snabbare på att ta bilder. Kan ta 20 bilder på ca 6 sekunder.

Still, no matter how you cut it, the Samsung Galaxy S III is a phone that all others will have to measure up to.

In the end though, it seems the Galaxy S III has such a comfortable lead that Samsung may as well ease off the gas and let others catch up. Once again, the bar's been raised quite high and yet another Galaxy S is setting the standards - not only for Android but smartphones as a whole. Oh wait, we've said that before, haven't we?

Jag tror det inte finns en review som säger att HTC One X är bättre. HTC One X har ju fördelar, vissa tycker om dess konstruktion bättre osv. Men fördelarna med SG3 väger upp så grymt mycket så som mycket bättre batteritid, SD-kort plats upp till 64gb, utbytbart batteri, bättre prestanda, bättre kamera.

---

Och ni som klagar på Pentile, då måste ni ha flaskbottnar till glasögon eller något. För det är mer eller mindre omöjligt och se pentile på en skärm med 306 PPI.

Citerar från GSMarena,

In case you were worried about the PenTile matrix that the Galaxy S III employs - well, don't be. You'd need to be looking from such close range that your eyes will hurt before you notice any difference. It's plain to see that the HD PenTile screen of the S III is sharper than the RGB WVGA unit on the Galaxy S II, despite the increased screen size. It's just that at these ppi levels the differences are extremely hard to spot, so PenTile is nothing to be worried about.

HoX filmar numera i 30fps. Övergår från mörka till ljusa "scener" utan problem, inget lagg alls.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

HoX filmar numera i 30fps. Övergår från mörka till ljusa "scener" utan problem, inget lagg alls.

Checkade nyss, va tydligen 24fps fortfarande.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk

jag gick från en äldre htc till s3 och är extremt nöjd, känns verkligen som att det är den bästa telefonen som finns nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M