Xbox 360 eller Playstation 3, vad passar bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Xbox 360 eller Playstation 3, vad passar bäst för mig?

Jag undrar om någon skulle vilja säga vad som är bäst xbox 360 eller ps3? Skriv gärna lite om din åsikt för eller nakdelar.

Permalänk

Välj den konsol som flest polare har.

Permalänk
Medlem

Alla spelar typ bara på dator så det gör inget det är inte det som är problemet!

Permalänk
Medlem

Kika på exklusiva speltitlar till respektive konsol, känn på handkontrollerna.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

PS3 för att Uncharted 3 finns till det

Permalänk

För mig hade valet varit självklart. Gillar personligen inte Xbox kontrollerna. Med PS3an så slipper du den enorma strömadapter som ligger utanför och du slipper den höga ljudnivån de flesta anser att Xboxet har. Förutom detta är ju PS3an (vad jag vet) fortfarande en av de bästa Blu-Ray spelarna som finns för det priset.

EDIT: +1 på Uncharted. Bästa spelen jag någonsin spelat!

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DimensionDude:

För mig hade valet varit självklart. Gillar personligen inte Xbox kontrollerna. Med PS3an så slipper du den enorma strömadapter som ligger utanför och du slipper den höga ljudnivån de flesta anser att Xboxet har. Förutom detta är ju PS3an (vad jag vet) fortfarande en av de bästa Blu-Ray spelarna som finns för det priset.

Nu är ju den nya XBOXen ganska tyst imho.

Permalänk
Medlem

Jag valde Xbox 360 enbart för att jag gillar kontrollen. Den ligger hur skönt som helst i händerna jämfört med PS3:ans kontroll som knappt har ändrats sedan det allra första Playstation.

Permalänk

PS 3 pågrund av att du får bluray spelare med 3D stöd på köpet! Dessutom är uncharted 1-3 grymt bra spel!! Har du en 3D tv så är uncharted 3 riktigt fett i 3D!! Gillar även PS3ans handkontroll bättre och de är allmänt känt att PS3an är tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bighultsfred:

PS 3 pågrund av att du får bluray spelare med 3D stöd på köpet! Dessutom är uncharted 1-3 grymt bra spel!! Har du en 3D tv så är uncharted 3 riktigt fett i 3D!! Gillar även PS3ans handkontroll bättre och de är allmänt känt att PS3an är tystare

+ gratis nätspelande.

PS3 för mig med.

Permalänk

Ta det som polarna har, roligare om man har någon att spela med.

Visa signatur

Phenom II X6 1100t Black Edition | Antec Kühler 620 | Gigabyte GA-990XA-UD3 | Sapphire Radeon 6870 | Corsair XMS 1600Mhz 8Gb | Corsair CX 500W PSU | Cooler Master 430 Elite | Western Digital Caviar Black 750 Gb | 5 X Cooler Master Sickle Flow | NZXT Sentry 2 Fan-controller

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta Xbox 360 om jag fick lov att köpa en nu, annars skulle jag nog vänta tills de nya konsolerna kommer, den här generationen har ju legat med respirator i flera år redan.

Xbox för "större" support så att säga, det är den dominerande konsolen.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela på den så blir nog Xbox 360 bra eftersom det släpps många spel tidigare på den och om du inte har nåt emot att betala i månaden för online. PS3 däremot har ju blu-ray och gratis online.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Xbox:
Bättre spel
Bättre handkontroller
Bättre, stabilare (och säkrare) online.

Permalänk

Skulle valt Xbox då om du inte har några polare som har varken eller.

1. Handkontrollen ( smaksak)
2. Bättre online stöd
3. Cross game voice chat, vet inte om ps3 har fått detta än. Fanns inte när jag ägde ett för ca 1-2 år sedan
4. Utbytbara batterier i handkontrollen. Köp GP Powerbank så är det bara att clicka i nya när första paret är slut.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

förtydligat rubriken. Tänk på att skriva tydligare sådana framöver.

*rubrik redigerad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i OPs skor så hade jag funderat över ett par saker:

Varför jag ska skaffa mig en konsoll när mina kompisar spelar på sina datorer?
Vad finns det för spel som riktigt lockar som inte finns på den andra (eller på PC)?
Vad är det för spel jag vill spela som jag inte kan spela på PC?
Vad mer vill jag att konsollen ska klara? Är Blu-ray väsentligt?
Den här generationen är urgammal så ska jag vänta till nästa generation istället?
Vad är jag beredd att betala för konsollen?
Finns det något annat jag som hellre vill köpa?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hade jag varit i OPs skor så hade jag funderat över ett par saker:

Varför jag ska skaffa mig en konsoll när mina kompisar spelar på sina datorer?
Vad finns det för spel som riktigt lockar som inte finns på den andra (eller på PC)?
Vad är det för spel jag vill spela som jag inte kan spela på PC?
Vad mer vill jag att konsollen ska klara? Är Blu-ray väsentligt?
Den här generationen är urgammal så ska jag vänta till nästa generation istället?
Vad är jag beredd att betala för konsollen?
Finns det något annat jag som hellre vill köpa?

Några av dem spelar på ps3 och min kusin har också ps3 och inte dator men jag har även en dator där jag spelar.
Men jag tror att den nya ps4 elr xbox 720 kommer kosta för mycket för mig.
Sen vill jag bara pröva på att spela på en konsoll för omväxling.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att allt nästan allt med PS3 är bättre än Xbox 360 (Trots det har jag aldrig ägt en Playstation) förutom kontrollen vilket är en kritisk del för mig så därför skulle jag välja bort ett PS3...:P

Jag tycker att det borde finnas flera kontroller för båda konsollerna så att man kan välja och vraka lite, Xbox Original hade ju iaf en lite större handkontroll och den var skön

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DimensionDude:

HATAR kontrollerna på PS3, för små och inte bekväma. Hade PS1 och 2 när jag var liten men då var ju händerna mindre.
Har Xbox (dock kör jag bara PC nu) och det är den nyaste versionen tror jag.
Den låter ingenting jämfört med de gamla. Ungefär lika tyst som PS3.

Bästa är att testa båda, och om man är beredd att betala 50kr i månaden för att spela online eller inte.
Tycker iofs att det är värt, för när jag kör PS3 hos polare laggar servrarna, Xboxens servrar är bra och laggar inte mycket.
Fast jag hade nog köpt PS3 och sen bara en ny kontroll som är större och bättre.

Märker knappt skillnad på konsolernas grafik, lite grann men inte mycket.
Blu-rayen på PS3 är inte så bra, jämför man med min Blu-ray spelare (kostade lite mer än tusen spänn dock) så är den ganska dålig.
Men i alla fall lite bättre än en vanlig DVD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Några av dem spelar på ps3 och min kusin har också ps3 och inte dator men jag har även en dator där jag spelar.
Men jag tror att den nya ps4 elr xbox 720 kommer kosta för mycket för mig.
Sen vill jag bara pröva på att spela på en konsoll för omväxling.

Låter som onödigt dyr sak att skaffa om du vill ha omväxling. Det är ju inte säkert att du kommer fastna för det.

Tror du ska börja med att fråga någon av dina kompisar om du kan låna deras i en vecka och se om det är något att ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Låter som onödigt dyr sak att skaffa om du vill ha omväxling. Det är ju inte säkert att du kommer fastna för det.

Tror du ska börja med att fråga någon av dina kompisar om du kan låna deras i en vecka och se om det är något att ha.

Nej men det är inte så kul längre att spela på dator så jag vill ha någon utmaning och spela på ps3/xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Nej men det är inte så kul längre att spela på dator så jag vill ha någon utmaning och spela på ps3/xbox

Du ger mig intrycket att du är väldigt uttråkad, verkar som du har spelat det mesta redan som finns ute och då tror jag inte att en konsoll kommer bota din tristess. Men har du några andra intressen som du inte har lagt lika mycket tid på sistonde?

Egentligen väldigt off-topic men om du ska köpa någon så köp den för spelen du vill spela, inte för att människor har synpunkter på vad som är "bäst" för dig.

Visa signatur

Permalänk

Här ser du skillnaden mellan ps3 och xbox när det kommer till samma spel.

http://www.gamespot.com/features/xbox-360-versus-playstation-...

Edit: Jag upplever att saker och ting känns urtvättade på PS3 om man ska gå på dessa bilder. Även suddigt på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

jag har den nya xbox 360 och jag tycker att den är tillräckligt tyst. Tycker det är skönt att jag kan köra WiFi och att den har hdmi vilket gammla arcade modellen inte hade. Skönt också att jag kan streama film från alla datorer som är uppkopplade på samma nätvärk fast nackdelen är att den inte spelar upp .mkv filer (1080p).

Permalänk

Xbox är en kraftfullare maskin och mindre buggig. Xbox har bättre spel och bättre känsla när det gäller hur spel flyter på och bildkvalitet. Nya slimmade Xboxet låter ingenting och handkontrollen är såpass skön att den passar till både FPS och bilspel!
Det enda som jag vet är dåligt med mitt Xbox är att det läser inte DVD skivor så bra när man ska kolla film. Men det kanske bara är fel på just mitt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk

Skillnaden på att spela på en konsol mot en PC är enorm när det kommer till bekvämlighet. Ser väldigt få spelare i Battlefield 3 på PC t.ex. som ligger i soffan och spelar

Konsol är enklare att bara stoppa in en skiva i och börja spela, inget krångel med grafikkort, drivrutiner m.m. som inte funkar. Om ett spel finns till en konsol så KOMMER det att FUNKA

Det går inte att säga att Xbox 360 eller PS3 passar bäst för dig för du är unik och har dina egna premisser för hur du väljer saker.

När jag valde mellan dem (har Xbox 360) så gick jag iaf på följande saker;

Vad mina kompisar hade för konsol och framförallt VAD de spelade. Då hade jag redan folk att spela online med OM det var det jag ville nån kväll.

Onlinetjänsten Xbox Live piskar Playstation Network alla dagar i veckan tycker JAG. Kostar visserligen högst 69kr i månaden, men det är det värt. Det bara funkar! Har polare som har PSN och de gnäller som fan.

Vilka spel som var exklusiva. Gears of War och Halo var självklara val för mig. Så klart att Uncharted så intressant ut, men jag är mer Sci-Fi än Indiana Jones.

Ljudvolymen mellan Xbox 360S och PS3 är samma. Inbyggt Wifi och Kinect är trevligt. Playstation Move är tråkigt tycker jag.

Spelen till Xbox 360 är överlag billigare. Grafikskillnaden knappt märkbar. Samma spelupplevelse till ett lägre pris. Gäller ju såklart inte i alla lägen men i de flesta jag märkt.

Handkontrollen till PS3 är obekväm tycker jag. Xboxens ligger bättre i handen. Klart att det går att köpa andra kontroller, men ja gillar originalprylar.

Att kunna använda laddningsbara batterier i handkontrollen på Xbox 360. Tar de slut, byt ut batterierna bara. På PS3 måste man peta i sladden och det passar inte alltid. Med Play & Charge Kit till Xbox 360 kan man ha laddningsbara batterier i kontrollen precis som PS3.

Det finns en BluRayspelare i PS3, men jag saknar inte det i en Xbox 360.

Xbox 360 är Microsoft och oavsett vad många säger så gillar jag Microsoft. Visst, de tar betalt för sina grejor, men det gör alla andra också Xbox.com är en bra sida, ger överblick över dina spel, poäng, kompisar, meddelanden osv. Gör saker på Xbox.com, det händer PÅ Xboxen live

Lätt att koppla Xbox 360 till datornätverket hemma. Se bilder, filmer och lyssna på musik från din Windowsdator utan massa tilläggsprogram m.m.

Dessa är som sagt valen JAG gjorde, du har antagligen andra premisser som sagt.

Har du frågor om Xbox 360 svarar jag gärna på dem

Låt oss gärna veta hur du valde och varför

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Jag har xbox, det känns bäst. Bättre onlinetjänst en ps3, även fast den kostar så känns den bättre. Det enda som verkar bättre på ps3 är att den har bluray.

Permalänk

Jag har båda, gillar ps3an mer.

Xbox har jag bara för att spela forza, har gears of war 2 till den också och det är riktigt tråkigt tycker jag.

Snacket om att det skulle vara jobbigt att ladda handkontrollen medans man spelar, lite komiskt uttalande tycker jag, om man nu ska ha sånt där charge kit till xboxen så antar jag att det krävs en sladd till kontrollen så vad är problemet? Man kan skaffa längre sladd till ps3an om man nu tycker att den man får till är för kort.

Sen så är det inte alltid helt problemfritt att spela på konsol, ta bara fallout 3 och new vegas som exempel, riktigt dålig framerate och tvärfryser efter 10 minuter eller ett par timmar, beroende på när det vill sluta fungera.

PS3 har bättre exklusiva spel tycker jag, typ:

Metal gear solid 4
Uncharted 1, 2, 3
God of war collection (1an och 2an i HD alltså.)
God of war 3
Killzone 2
Killzone 3
Journey
Heavy rain

Snart kommer även The last of us:
http://www.youtube.com/watch?v=LSCpEZvIekk