Athlon 641 @ 3,6Ghz - fortfarande segt i supreme commander, orsak?

Permalänk
Medlem

Athlon 641 @ 3,6Ghz - fortfarande segt i supreme commander, orsak?

Skapade en tråd tidigare ang detta, förmodligen i fel forumdel, jag testar nu här, förhoppningsvis
utan att bryta mot forumreglerna.

Körde då Supreme commander med Athlon X4 641 i standardklock (2,8Ghz).
Redan efter 10 minuter in i spelet börjar det gå märkbart långsamt, efter 20 min motsvarar en sekund
i spelet nästan 4 sekunder irl (då stänger man av).
Inget tyder på att datorn inte orkar med, cpun går på halvfart, minnet är halvfullt, tempsen är ok.
Jag skrämde upp cpun till 3,6Ghz, ingen skillnad, föga förvånande.

Vad är det då som skapar denna "begränsning"? Är det spelmotorn som inte orkar hantera alla units?
Eller är det ändå något i datorn som "flaskar"? Vad är det jag inte vet?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

ja det är väl lite svårt att säga om övriga datorn flaskar i och med att du inte specificierat vad du har i övrig hårdvara

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ja det är väl lite svårt att säga om övriga datorn flaskar i och med att du inte specificierat vad du har i övrig hårdvara

4Gb 1333Mhz

HD 4670 1Gb

Asus F1A75-M LE

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

provat ominstallera spelet?
uppdaterat eller om du kör senaste redan att gå tillbaka nån version på grafikkorts drivrutinerna

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

provat ominstallera spelet?
uppdaterat eller om du kör senaste redan att gå tillbaka nån version på grafikkorts drivrutinerna

Installerat/ominstallerat många gånger, har haft spelet sen det kom och kört det på många olika datorer.
Problemet har alltid varit där, har därför alltid trott att det varit cpun som inte hängt med.
Spelet går helt enkelt saktare, units rör sig väldigt sakta osv, oavsett grafikinställningar.
Polarn har samma problem på sin maskin, en Intel Q6600 på 3,1Ghz och ett betydligt bättre grafikkort än mitt, från Nvidia.
Även hans cpu och grafikkort går på halvfart.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan är ju SC ett spel som kräver en djävulsk CPU så att din går på knä är inte så konstigt, dock skulle jag ha mer ramminne åtta GB är aldrig fel i detta spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Sedan är ju SC ett spel som kräver en djävulsk CPU så att din går på knä är inte så konstigt, dock skulle jag ha mer ramminne åtta GB är aldrig fel i detta spel.

Satt på en tvåkärnig cpu tidigare, då var båda kärnorna uppe på 90-95% konstant, då var det uppenbart
att cpun inte orkade.
Nu spikar den upp på 60% ibland, aldrig högre, vilket får mig att tro att det inte är cpun som inte orkar.
4Gb minne verkar funka bra, använder som högst totalt 2,5Gb.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

då låter det väl som att det är spelet och inte datorn som är problemet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

då låter det väl som att det är spelet och inte datorn som är problemet

Det är just detta jag försöker ta reda på.
Att min dator funkar bra är det inga tvivel om.
Kan det vara så att spelmotorn i sig inte orkar driva alla units, och att även en riktigt grym
dator får samma problem?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem

Sett denna tråd? http://www.legionhardware.com/articles_pages/supreme_commande...
Visserligen SC2 men ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Intressant!
Mina kärnor arbetar inte alls så ojämnt som deras, utan ligger istället väldigt jämnt.
Skillnaden mellan SC2 och ettan kan vara stor, kanske avgörande.
Känns inte riktigt rättvist att jämföra pga det.

Frågan kvarstår hur som helst, vad är det som gör att spelet går så trögt?

Edit: Efter en hel del letande kan jag konstatera att det är spelets AI/motor som orsakar "simspeed slowdown".
Det kvittar nästan hur fet cpu man har, buggen kommer drabba de flesta.
Det finns några mods där ute som löser det halvvägs, men något realtidsspelande kan man glömma.

Visa signatur

QC7