Windows 7 inst. problem. Hittar inte HDD

Permalänk
Medlem

Windows 7 inst. problem. Hittar inte HDD

HEJ!

jag ska försöka installera W7 på en ny disk men min dator hittar inte disken i w7's inst program. Men den hittas i "den här datorn" när jag bootat från hdd'n som jag har w7 inst på. Alltså jag vill installera det på en ny hdd.

1: hur formaterar jag den rätt?
2: varför hittar jag inte den i w7's inst prog?

MvH Cold

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Du måste skapa en partition och formatera disken innan du kan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Du måste skapa en partition och formatera disken innan du kan använda den.

hur gör jag detta?

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Öppna programmet skapa och formatera hårddiskpartitioner under administrationsverktyg i kontrollpanelen, högerklicka därefter på den disk du vill åtgärda.

Permalänk
Medlem

Gäller samma sak om du kopplar ur den hdd du inte vill installera på?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Öppna programmet skapa och formatera hårddiskpartitioner under administrationsverktyg i kontrollpanelen, högerklicka därefter på den disk du vill åtgärda.

tack för svar men kom för sent.. har redan formaterat den andra disken, alltså har jag ingen disk med w7 nu.. kan man göra patitioner ändå?

Skrivet av ANDI:

Gäller samma sak om du kopplar ur den hdd du inte vill installera på?

ska testa, tack för tipset!

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Alltså jag kommer till stället där man ska välja vilken hdd man ska Installera på men där är det tomt, alltså hittar den ingen HDD... har fan tagit hela dagen detta nu.

EDIT: jag har ändrat till AHCI (eller vad det heter) istället för IDE. på OnClip sata type

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag laddade ner en Windows 7 ISO med SP1 förinstallerat. Är tyvärr inte säker på vad som orsakade det, men använda min original Windows 7 skiva fungerade kanon.

Testade att manuellt skapa en partition, ladda drivrutiner från tillverkaren osv. Inget fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

Alltså jag kommer till stället där man ska välja vilken hdd man ska Installera på men där är det tomt, alltså hittar den ingen HDD... har fan tagit hela dagen detta nu.

Byt SATA-anslutning på moderkortet. Det beror med största sannolikhet på att du har hårddisken ansluten på en SATA port som kräver drivrutiner för att fungera. Ev. om du har moderkortets drivrutiner kvar borde du kunna använda dem under windows installation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Byt SATA-anslutning på moderkortet. Det beror med största sannolikhet på att du har hårddisken ansluten på en SATA port som kräver drivrutiner för att fungera. Ev. om du har moderkortets drivrutiner kvar borde du kunna använda dem under windows installation.

Japp jag har dom kvar okej ska testa, men jag ser disken i BIOS och när jag hade W7 inst på den andra
disken såg jag den i "den här datorn"

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Jag hade samma problem när jag laddade ner en Windows 7 ISO med SP1 förinstallerat. Är tyvärr inte säker på vad som orsakade det, men använda min original Windows 7 skiva fungerade kanon.

Testade att manuellt skapa en partition, ladda drivrutiner från tillverkaren osv. Inget fungerade.

Jag använder en w7 home premium som jag betalat för.

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Om disken är större än 2TB:
När du bootar, välj "UEFI: DVD-enhet" (Boot menu, oftast F8 under post). Disken behöver vara en GPT disk om den är större än 2TB. Och då är UEFI-boot som gäller, UEFI-boot kräver att DVD-enheten är ansluten till huvudkontrollern/kontroller som stödjer UEFI-boot på moderkortet (P8P67 har en Intel-sydbrygga som stödjer UEFI-boot, anslut den till dens portar). Annars kan det vara att Windows 7 inte känner igen din diskkontroller men det verkar inte vara rätt då du har en disk i datorn som du installerat Windows 7 till. Så UEFI-boot för att disken ska hittas och stödjas av OS då den är större än 2TB. MBR har en begränsning på 2TB, GPT 18 ExaByte.

Om den inte är större än 2TB så berätta vad disken heter och om det är datorn i signaturen du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

Jag använder en w7 home premium som jag betalat för.

Trevligt att du betalat för Windows 7. Syftade dock inte på en piratkopia utan helt enkelt på att jag försökte använde den uppdaterade ISO filen som man kan ladda ner från Microsoft med Service Pack 1 förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Om disken är större än 2TB:
När du bootar, välj "UEFI: DVD-enhet" (Boot menu, oftast F8 under post). Disken behöver vara en GPT disk om den är större än 2TB. Och då är UEFI-boot som gäller, UEFI-boot kräver att DVD-enheten är ansluten till huvudkontrollern på moderkortet (p8p67 har en Intel-sydbrygga, anslut den till dens portar). Annars kan det vara att Windows 7 inte känner igen din diskkontroller men det verkar inte vara rätt då du har en disk i datorn som du installerat Windows 7 till. Så UEFI-boot för att disken ska hittas och stödjas av OS då den är större än 2TB. MBR har en begränsning på 2TB, GPT 18 ExaByte.

Om den inte är större än 2TB så berätta vad disken heter och om det är datorn i signaturen du använder.

det är en Hitachi på 1TB. vet inte namnet på modellen. nej det äe min brors dator inte den som finns i signaturen
.

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Trevligt att du betalat för Windows 7. Syftade dock inte på en piratkopia utan helt enkelt på att jag försökte använde den uppdaterade ISO filen som man kan ladda ner från Microsoft med Service Pack 1 förinstallerat.

Kan man ladda hem dessa uppdaterade iso-filer om man köpt Windows 7 HP retail?

Permalänk
Medlem

jag har stoppat in hdd'n i min dator nu och formaterat samt gjort en partition (volym)

Måste jag höger klicka på dom och göra dom aktiva "markera partitionen som aktiv" ?

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

det är en Hitachi på 1TB. vet inte namnet på modellen. nej det äe min brors dator inte den som finns i signaturen
.

Vad säger Windows 7 installern för fel, exakt?

Säger den inget gör så här:
När installern kommit igång men du ser ingen disk -> shift+F10->ett kommando fönster dyker upp-> skriv: diskpart ->tryck enter ->skriv: list disk
Vad säger diskpart då?

Om disken har en stjärna (asterisk) under punkten "GPT" skriv: select disk # (där # är numret som diskpart säger att 1TB disken har) -> tryck enter -> convert mbr -> tryck enter

Starta om windows 7 installern/datorn om uppdatering av disklistan inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

jag har löst det! fick stoppa in hdd'n i min dator och fixa en 100mb patatition. sen fungerade det, efter jag gjort den aktiv

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Sorry att jag snor tråden, men hittade den i min sökning som man så fint ska göra innan man postar något nytt, och tänkte att eftersom jag har nästan samma problem så snyltar jag här.

Fick hem en ny Intel SSD 520 120gb hdd, som sitter på ett Asus P8Z77-V PRO moderkort.
Bootar från mitt USB minne som jag har en Windows 7 Sp1 installation på, och den hittar inte min SSD i installationen. Säger att jag måste installera driver, och det gör jag med skivan till moderkortet. Dock säger den då att den inte hittar några nya enheter att installera på.

Har testat både med Asus 6.0 port, ASmedia 6.0 port samt de 4 3.0 portarna, och det blir ingen skillnad i någon av dom. Har även testat med annan SATA kabel och ström. Satte i en DVD och testade, den hittas i alla portarna så jag tror inte det är något fel på portarna i sig, testade även att sätta SSD'n i en annan dator och det fungerade att installera windows på den där. (Om än långsamt då den endast har usb1.0)

Har ändrat i bios mellan ACHI/IDE/RAID/Default läge utan skillnad, SSD'n hittas i BIOS utan problem, hela tiden.
När jag flyttade tillbaka SSD'n då den hade Windows installation på sig, så börjar windows att starta men blåskärmar när den snurrnade lilla win loggan kommer upp. (dock hittar den en boot partition som den börjar ladda win från)

Help me obi one kenobi, you're my only hope!

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

För många timmar har gått utan ett svar, jag vet att många kanske sover på förmiddagen men jag gör ett oförskämt bumpande i alla fall och hoppas på att något geni har en skön lösning..

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W