Max värme på graffekortet?

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara om du håller dig under 70C. Dock klarar dom upp till 90-100C. Det är helt OK om din GPU når 75-85C något om du spelar tunga spel eller så.
Det är vanligt, speciellt om kylningen inte är den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

http://i49.tinypic.com/1t1rbd.jpg

P.S är det bara för mig som sweclockers går riktigt långsamt? och nästan verkar sega ner datorn O.O?

precis så såg det ut för mig innan jag letade runt och hittade felet, jag hade inga grafikdrivrutiner installerade, när man väljer "anpassad" i början av 12.6 drivisarna, så på något vänster så var den inte ikryssad så ominstallation och kryssa i allt fungerade och säger jag inte att du har det med men vad jag tror
efter ominstallationen ser det ut såhär
http://gyazo.com/a90f95269346bcfdc13837be2da3f9c0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

Det verkar komma i högtalarna, har headset på mig och tyckte nästan heltsäkert att det kom i hörlurarna, det brukar va när jag arbetar/spelar asså anstränger datorn

hur ändrar jag varnings nivån?

för så som jag ser det är alla temperaturer runt 40-50 och det är väl helt ok?

-------------------------------------------------------------------
Hm, om det här hörs i hörlurarna så borde det ju vara något program som gör det, easytune har jag för mig kan göra detta, testa att avinstallera alla program som har med temperaturövervakning att göra och se om det hjälper

Annars måste du in i bios, jag återkommer efter att ha kollat din manual lite närmare om vad det står där om temp osv

Edit: nu när jag tänker efter, att om du spelat en stund och det då börjar låta och i dina hörlurar så låter det ju som att det är någon mjukvara som orsakar det här

Tror det faktiskt är easytune6 som orsakar detta, ifall du avinstallerar det så borde du inte få pipen mer, om du inte ändrar inställningarna och ställer in att det inte ska sätta igång ett alarm när något blir högre än de värden du angivit

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

precis så såg det ut för mig innan jag letade runt och hittade felet, jag hade inga grafikdrivrutiner installerade, när man väljer "anpassad" i början av 12.6 drivisarna, så på något vänster så var den inte ikryssad så ominstallation och kryssa i allt fungerade och säger jag inte att du har det med men vad jag tror
efter ominstallationen ser det ut såhär
http://gyazo.com/a90f95269346bcfdc13837be2da3f9c0

vilken är det jag ska installera och vad är det jag ska avinstallera? O.O?

Edit:

kolla jag hittade det

men tror inte det är detta som gör att jag kommer sånahär ljud

och tror inte det är heller easytune6 som gör det heller för det hände på min gamla dator också när den blev gammal och min kompis dator när han pressar den lite

tror det är för att nåt blir varmt

men eftersom värdena ser bra ut är nog bara " varnings nivån" väldigt låg eller?

vad tror ni andra?

Permalänk
Medlem

är det 50 grader när du spelar eller när du inte gör något på cpun (processorn) när det blir upp mot 55 grader i spel osv så varnar den och det går och stänga av i bios under advanced fliken gjorde det själv på mitt gigabyte moderkort

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

är det 50 grader när du spelar eller när du inte gör något på cpun (processorn) när det blir upp mot 55 grader i spel osv så varnar den och det går och stänga av i bios under advanced fliken gjorde det själv på mitt gigabyte moderkort

Jaha så varningsskiten går alltså att stänga av i bios då? eller förstog jag dig rätt nu?

men bara för att va säker det är bara för att varningsnivån är låg eller är det nåt som är riktigt varmt och galet eller? vad tror du

Permalänk
Medlem

"Max" temp för din cpu är runt 61 grader, only saying , pressa och testa vad den hamnar på.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

max temp ? as in, mer än 61 grader och den börjar ta skada eller 61 grader och då kommer varningen eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Ett 6950 fungerar utan problem i 100 grader.

Tror jag såg en tråd när en användare undrade (utan att upptäcka några problem) om sitt grafikkort går för varmt. Då stod mätaren på 102 grader.

Är kortet oklockat kan du säkert klara väldigt höga temperaturer. Ju snabbare kortet är klockat desto mindre värme tål kortet innan det blir ostabilt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Sååå mitt klarar asså vilken max grad innan det faktiskt börjar ta skada/bli allvarligt?

och varför isåfall får jag höra dessa varningar <,<?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

Sååå mitt klarar asså vilken max grad innan det faktiskt börjar ta skada/bli allvarligt?

och varför isåfall får jag höra dessa varningar <,<?

Får du bara ljudvarningar, inget som du kan se vissuelt när dessa sirener drar igång? Brukar alltid dyka upp en visuell notifikation om att något är galet.
Är du säker på att dom är kopplade till temperatur?

Testa att ladda ner hwmonitor, kolla tempen där medans du kör någon form av stresstest på datorn.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

har ju hw monitor på easytune6

asså detta verkar fan inte gå nånvart.... ni som verkar kunna det svarar ju hur otydligt som helst och ni som inte verkar kunna det ställer bara samma frågor eller ger samma svar....

Permalänk
Medlem

Läs lite mera noggrant Monkiz.

HWMonitor är ett program för övervakning och är överlägset EasyTune. EasyTune som du ser har inte ens någon rapportering av grafikkortstemperaturen. Det är värdelöst i sammanhanget.

Ingen kan dra någon slutsats innan du har konkret svar på vad din egentliga gpu-temperatur är. Det har du ännu inte tagit reda på.

Förklara även i detalj hur varningarna uppträder då det fortfarande är oklart om det är ett program eller om det är något ljud från någon hårdvara det är frågan om.

Användarna svarar inte för du har inte presenterat informationen som har efterfrågats.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

En del svarar på gpu, inte på cpu som jag tror är problemet då du har en AMD processor. Följ min länk ovan , ta ner real temp som jag finner säkert då det kommer till cpu och värme och stressa, tabba ur och kolla på temps.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Det är easytune som äcklar sig om du menar överhettnings-ljudet. Bara att avinstallera det skit programmet.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

hhur använder jag ens det du bad mig ladda ner ??

Permalänk
Medlem

försökte öppna nåt av dom och så stog det

"the processor detected is not supported"

AMD FX(tm)81-20 eight-core processor

Permalänk
Medlem

Easytune gör bla. så att datorn fryser, segar och piper. Talar av egen erfarenhet, avinstallera programmet så ska du se att det löser sig.
Symptomen är nämligen exakt samma som du beskriver.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Skumt , har en polare med samma och det funkar, ska googla lite.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Skaffe HWmonitor och avinstallerade easytune

så här ser det ut nu då

utan saker = inga program igång

med saker = det jag brukar ha igång förutom wc3 kanske

Ser det okej ut eller?

och vad är det jag borde hölla ett öga på ?

vilka värden är dom viktiga? osv asså vilken temperatur borde jag kika mest på osv eller aa bara lite tips helt enkelt är jag ute efter

Permalänk
Medlem

Ser något för varmt ut nu? har pressat datorn lite

Permalänk
Medlem

Väldigt normala temperaturer!

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

vad är det för nåt som är uppe på 87 grader? äre rätt högt?

Permalänk

Mitt kort toppar 58 grader i full load...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

vad är det som är 87 grader hos mig då? är det för högt eller? kan nån ge lite info istället ?

Permalänk
Medlem

Du måste ha HWMonitor öppen i bakgrunden och belasta datorn ett tag. Både cpu och gpu-belastning. Gärna burn-in-program för cpu (Prime95 t ex) i 5 min och 10-15 minuter grafikkrävande spel. Ta sedan en screenshot. Detta för att HWMonitor ska visa relevanta max-värden.

Easytune kan vara programmet som gett dig varningssignal. Det kan handla om fläkthastigheter, temperaturer, spänningar. Fungerar datorn ok så är det förmodligen lugnt. Ser HWMonitorvärdena bra ut efter belastning och om du inte får några varningar längre, så har du nog inget att oroa dig för.

/s

EDIT: Jag ser nu att du har väldigt underliga spänningsvärden enligt HWMonitor. Förmodligen kan inte HWMonitor läsa av värdena pålitligt eller så är det något knas med övervakningen på moderkortet. Om datorn inte är ostabil skulle jag inte tänka så mycket på det men det kan vara värt att undersöka om du upplever instabilitet.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Du måste ha HWMonitor öppen i bakgrunden och belasta datorn ett tag. Både cpu och gpu-belastning. Gärna burn-in-program för cpu (Prime95 t ex) i 5 min och 10-15 minuter grafikkrävande spel. Ta sedan en screenshot. Detta för att HWMonitor ska visa relevanta max-värden.

Easytune kan vara programmet som gett dig varningssignal. Det kan handla om fläkthastigheter, temperaturer, spänningar. Fungerar datorn ok så är det förmodligen lugnt. Ser HWMonitorvärdena bra ut efter belastning och om du inte får några varningar längre, så har du nog inget att oroa dig för.

/s

EDIT: Jag ser nu att du har väldigt underliga spänningsvärden enligt HWMonitor. Förmodligen kan inte HWMonitor läsa av värdena pålitligt eller så är det något knas med övervakningen på moderkortet. Om datorn inte är ostabil skulle jag inte tänka så mycket på det men det kan vara värt att undersöka om du upplever instabilitet.

hur menar du ? ostabil ? tell more :/

har modekortet höga värden eller vad äre ?

Permalänk
Medlem

Spänningsvärdena är helt åt skogen. Det som talar för att de inte stämmer är att om de hade varit riktiga så skulle nog din dator inte fungera. Alltså den skulle bara stänga av sig själv eller starta om plötsligt. Detta har inte hänt verkar det som. Måste då vara något fel i avläsningen eller avkänningen.

Med ostabil menar jag just sådana konstiga fel såsom omstart, frysningar, felmeddelanden utan förklaringar, artefakter i spel. Att konstiga fel sker, oftast i samband med belastning, spel osv.

Jag väntar fortfarande på det jag skrev om i förra inlägget om du vill gå vidare.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

det enda som jag har märkt är att jag kan få sån här display driver stopped working

inget annat va jag kan komma ihåg