Permalänk
Medlem

Dimensionering av UPS

Sitter i tankarna om att skaffa en UPS inför vintern när det kan bli mikro strömavbrott på 0,5-3sec och datorn startar om.
Det jag funderar på nur är hur jag ska dimensionera UPSn så att den inte brinnder upp vid första bästa strömavbrott.

Har ett Corsair HX650W i datorn med delar som drar ungefär 310W som mest enligt en uträknare ja hittade på nätet
och den APC UPS ja har tittat på har 700VA/230V men output är 405W, kan nån som har mer erfarenhet av UPS'
informera hur jag ska dimensionera UPS till min dator och vad jag ska beakta?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

En 700VA räcker gott och väl. Vi har kört 1000VA till servrar i många år.
310W låter sjukt mycket för en stationär vanlig dator.

Jag mätte min med en elmätare för en vecka sedan och då drog den 170W när jag spelade BF3 och grafikkortet gick på max.
Har en i7, en hög diskar och ett 5870. Så som sagt, 700VA lär räcka gott och väl

Permalänk

Sånna där uträknare på nätet är inte mycket att lite på. Dom lägger alltid på för mycket för att kunna sälja dyrare nätdelar. Testa själv med en elmätare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha ungefär dubbelt så många VA som belastningen i W om du inte har fullständig koll på maxbelastningen i VA, beroende på vad upsen ska användas till så kan du få räkna med en del kringutrustning också, externa lagringsdiskar, nas, switch, monitor, usbhubbar, en del saker tål inte att gå ner, allt lagringsrelaterat ska man vara noga med och om man bara vill ha skydd mot korta dippar så kanske man inte behöver monitorn, men vill man stänga ner kontrollerat så kan en monitor vara bra att ha om man inte har nån programvara som får en signal från upsen att det är dags att stänga av.
Men varför får du spänningsbortfall på vintern, har ni ett dåligt dimensionerat elnät och ett värmesystem som drar ner det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderar också på UPS och vettisjutton vad jag ska välja. Har 2st servrar i garaget som jag vill skydda lite bättre. De drar ungefär 350W max (99% av tiden runt 150W) per server.

Skulle någon kunna rekommendera en särskild modell som som skulle fungera bra och hålla bägge maskinerna igång i cirkus 5min så man har tid att stänga ner dem kontrollerat?

Ursäkta att jag snor tråden lite!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mowge:

Funderar också på UPS och vettisjutton vad jag ska välja. Har 2st servrar i garaget som jag vill skydda lite bättre. De drar ungefär 350W max (99% av tiden runt 150W).

Skulle någon kunna rekommendera en särskild modell som som skulle fungera bra och hålla bägge maskinerna igång i cirkus 5min så man har tid att stänga ner dem kontrollerat?

Ursäkta att jag snor tråden lite!

350 w stycket eller totalt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden för en stund.

Men om vi leker med tanken att datorn drar 500VA/H (siffra tagen ur tomma intet) och UPSen kan leverera 1000VA, innebär det då att UPSen kan leverera ström i ~2 timmar?

Hittade mer info: Spänning * Ström = VA ex. 460VA = 2A @ 230V

Man måste räkna ut vad datorn drar i strömstyrka, nu vet jag inte riktigt vad en dator drar men säg en 150W.

Vilket blir:

P = I *U

I = U / P

I = 1,53 A per timme ??

Så om man ska räkna om till VoltAmpere blir det alltså...

VA = U * I

VA = 230 * 1,53

VA = 351,9 VA ??

Vilket blir då: om vi har en UPS som kan leverera 700VA @ 230...

700 / 351,9 = 1,98 timmar ??

Så om vi har en datorn som har en konstant belastning på 150W som är kopplad till en fulladdad UPS med märkning 700VA,
så klarar UPSen driva datorn i ~1,59 timmar?

Bara en tanke, reflektera gärna eller ge synpunkter på mina beräkningar.

Mvh

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

350 w stycket eller totalt?

Oops! Styck ska det vara!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Sånna där uträknare på nätet är inte mycket att lite på. Dom lägger alltid på för mycket för att kunna sälja dyrare nätdelar. Testa själv med en elmätare

Skickades från m.sweclockers.com

Det är iofs bättre av överdimensionera än att under dimensionera.

Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha ungefär dubbelt så många VA som belastningen i W om du inte har fullständig koll på maxbelastningen i VA, beroende på vad upsen ska användas till så kan du få räkna med en del kringutrustning också, externa lagringsdiskar, nas, switch, monitor, usbhubbar, en del saker tål inte att gå ner, allt lagringsrelaterat ska man vara noga med och om man bara vill ha skydd mot korta dippar så kanske man inte behöver monitorn, men vill man stänga ner kontrollerat så kan en monitor vara bra att ha om man inte har nån programvara som får en signal från upsen att det är dags att stänga av.
Men varför får du spänningsbortfall på vintern, har ni ett dåligt dimensionerat elnät och ett värmesystem som drar ner det ?

Vet inte direkt varför det blir spänningsbortfall men det brukar oftast vara när de blir runt -20 å alla fryser eller så är det bara när det blåser och kablarna hoppar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Tycker det står ganska tydligt på prisjakt vad dom klarar av och hur länge dom kan köra vid max/halv belastning. Om man inte vet hur många W utrustningen drar köp en elmätare.

APC är ett bra märke.
Det jag kan tillägga är att kolla så upsen har en funktion för automatisk avstängning.

Min server+utrustning klarar typ 20min och här är det ca vartannat år det är strömavbrott som är längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Funderar också på UPS och vettisjutton vad jag ska välja. Har 2st servrar i garaget som jag vill skydda lite bättre. De drar ungefär 350W max (99% av tiden runt 150W) per server.

Skulle någon kunna rekommendera en särskild modell som som skulle fungera bra och hålla bägge maskinerna igång i cirkus 5min så man har tid att stänga ner dem kontrollerat?

Ursäkta att jag snor tråden lite!

APC eller Eaton 1000VA är inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zezo:

Ursäkta om jag kapar tråden för en stund.

***Beräkningar***

Bara en tanke, reflektera gärna eller ge synpunkter på mina beräkningar.

Mvh

Effektangivelsen på en UPS är enbart hur mycket den klarar ge maximalt, dvs vad omvandlarna mäktar med utan att brinna upp. Det har ingenting att göra med hur länge. De billigare har batterier som klarar kanske max effekt i 4-5 minuter, sedan är batterierna slut. Bättre sorter har större batterier standard eller möjlighet att ansluta större batteripack.

Vid lägre effektuttag ökar givetvis drifttiden, men helt linjär lär den inte vara eftersom batterierna tappar spänning hela tiden de laddas ur och då krävs större ström för samma effekt, vilket i sin tur sänker spänningen ännu fortare osv. Precis som ett switchat nätaggregat som arbetar efter liknande principer skiljer också omvandlareffektiviteten sig åt vid olika effekter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Effektangivelsen på en UPS är enbart hur mycket den klarar ge maximalt, dvs vad omvandlarna mäktar med utan att brinna upp. Det har ingenting att göra med hur länge. De billigare har batterier som klarar kanske max effekt i 4-5 minuter, sedan är batterierna slut. Bättre sorter har större batterier standard eller möjlighet att ansluta större batteripack.

Vid lägre effektuttag ökar givetvis drifttiden, men helt linjär lär den inte vara eftersom batterierna tappar spänning hela tiden de laddas ur och då krävs större ström för samma effekt, vilket i sin tur sänker spänningen ännu fortare osv. Precis som ett switchat nätaggregat som arbetar efter liknande principer skiljer också omvandlareffektiviteten sig åt vid olika effekter.

tack för svaret, det hjälpte mig att förstå.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zezo:

Ursäkta om jag kapar tråden för en stund.

Men om vi leker med tanken att datorn drar 500VA/H (siffra tagen ur tomma intet) och UPSen kan leverera 1000VA, innebär det då att UPSen kan leverera ström i ~2 timmar?

Hittade mer info: Spänning * Ström = VA ex. 460VA = 2A @ 230V

Man måste räkna ut vad datorn drar i strömstyrka, nu vet jag inte riktigt vad en dator drar men säg en 150W.

Vilket blir:

P = I *U

I = U / P

I = 1,53 A per timme ??

Så om man ska räkna om till VoltAmpere blir det alltså...

VA = U * I

VA = 230 * 1,53

VA = 351,9 VA ??

Vilket blir då: om vi har en UPS som kan leverera 700VA @ 230...

700 / 351,9 = 1,98 timmar ??

Så om vi har en datorn som har en konstant belastning på 150W som är kopplad till en fulladdad UPS med märkning 700VA,
så klarar UPSen driva datorn i ~1,59 timmar?

Bara en tanke, reflektera gärna eller ge synpunkter på mina beräkningar.

Mvh

Voltampere är ett sätt att ange dess maximal effekttålighet upsen har när det inte är en resistiv last, (spänning och ström är ur fas med varandra) det som bestämmer hur länge de kan driva något är hur stort batteri de har, man räknar om batteriets spänning och laddkapacitet (Ah) till watttimmar , och den siffran multiplicerar man med upsens verkningsgrad då vet man hur många watttimmar den kan ge, detta delas sedan med datorn energibehov (också omräknat till Wh) då får man drifttiden när man kör på batteri.
Om man tar en normal enkel hemmaups så brukar de ha ett batteri på 12V och ca 7Ah och vi kan säga 80% verkningsgrad, då blir det 12x7x0.8=67 Wh
Säg att datorn drar 200W, då räknar man 67/200=0,34h då skulle man alltså kunna köra drygt 20minuter innan batteriet är tomt, men för att ha marginaler och tid att stänga ner så skulla jag nog påbörja avstängning efter max 5 minuter har elen varit borta nån minut så är det troligen så att någon måste åtgärda felet manuellt och då tar det troligen över en timme ändå innan det är fixat, ska man kunna köra tills elen kommer tillbaka krävs det alltså troligen batterier i storleken av 2 bilbatterier för en dator o skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skaffa en effekt mätare idag för 15€ är sådär 160W när jag nyss startat datorn,
ska testa mer under dagen hur mycke de varierar.

(+ en skärm som drar 20-30W)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W