Asus TF700T till skolan?

Permalänk
Medlem

Asus TF700T till skolan?

Tjenare jag väljer mellan en ASUS Zenbook UX31E och en ASUS Transformer Pad Infinity TF700T med tangentbord till skolan. Jag har några frågor jag skulle behöva få svar på. Finns Microsoft office att köpa till surfplattan? Kan man koppla in mus, annat tangentbord och en större skärm? Kan kameran på framsidan användas som webcam? Om det finns något annat som är bra att veta får ni gärna skriva ner det också

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag har ont i magen :/

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)|EVGA GeForce GTX 550Ti SC|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Cooler Master Hyper 212 EVO|Asus P8H77-I mITX|A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB|OCZ ZT-series 650W 80+ Bronze|BitFenix Prodigy mITX

Permalänk

Jag har TF700T så kan svara på dina undringar angående den.
Microsoft Office finns inte till Android vad jag vet, den kommer däremot med ett annat office-paket som klarar av att hantera samma filtyper som microsoft office.

Dockan till TF700(tangentbordet med extra batteri) har bara en USB-port så man kan koppla till en mus.

Men det är kanske svårt att använda denna "surfplattan" som en vanlig dator även om den kommer ganska nära.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk

Du kommer ha mer nytta av en ultra book än en tablet med tangentbord...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Helt korrekt av DasBoot. Även om en androidplatta får det att rycka i köpfingrarna är den inte alls optimal, du är begränsad enbart till appar och android, ingen möjlighet att installera program du behöver på en gång, måste ladda ned från Google Play medans windowsapplikationer kan man ha på ett usbminne osv.

Permalänk
Inaktiv

Android på surfplattor kommer inte i närheten av Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är den läsvänligare än billigare modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Helt korrekt av DasBoot. Även om en androidplatta får det att rycka i köpfingrarna är den inte alls optimal, du är begränsad enbart till appar och android, ingen möjlighet att installera program du behöver på en gång, måste ladda ned från Google Play medans windowsapplikationer kan man ha på ett usbminne osv.

Det går väl visst att installera appar från USB minne på androidenheter.. Bara kryssa i "Okända källor" under inställningar/säkerhet... Iaf i min S3'a med android 4.0.4..

Skrivet av DasBoot_swe:

Du kommer ha mer nytta av en ultra book än en tablet med tangentbord...

Förutom batteritiden då..

Själv kommer jag köpa en Infinity LTE(när den nu dyker upp i sverige).. Ivy bridge samt lösningar med diskreta grafikkort drar mer ström=kortare batteritid.. Och jag kommer ändå inte använda en platta till spelande.. Lång batteritid så ungarna kan se film på långa bilturer/resor är viktigare.. Och allt jag planerar att göra med den kan jag göra med android apps..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Preed:

Det går väl visst att installera appar från USB minne på androidenheter.. Bara kryssa i "Okända källor" under inställningar/säkerhet... Iaf i min S3'a med android 4.0.4..

Förutom batteritiden då..

Själv kommer jag köpa en Infinity LTE(när den nu dyker upp i sverige).. Ivy bridge samt lösningar med diskreta grafikkort drar mer ström=kortare batteritid.. Och jag kommer ändå inte använda en platta till spelande.. Lång batteritid så ungarna kan se film på långa bilturer/resor är viktigare.. Och allt jag planerar att göra med den kan jag göra med android apps..

Ehm ja det vet jag.. Men det jag menade är att.. Har du t.ex ingen uppkoppling eller seg så är det inte bara gå ut på Play och ladda ned dem utan du måste ha alla dessa med dig (vilket man iofs behöver för windows också) men på nåt sätt känns det krångligare.

Permalänk
Skrivet av fertyn:

Tjenare jag väljer mellan en ASUS Zenbook UX31E och en ASUS Transformer Pad Infinity TF700T med tangentbord till skolan. Jag har några frågor jag skulle behöva få svar på. Finns Microsoft office att köpa till surfplattan? Kan man koppla in mus, annat tangentbord och en större skärm? Kan kameran på framsidan användas som webcam? Om det finns något annat som är bra att veta får ni gärna skriva ner det också

Tack på förhand!

Ms office finns inte, det finns ett gäng (sämre) alternativ dock, varav många är gratis.
Man kan koppla in saker som mus, tangentbord, usb- minnen osv med hjälp av en Usb- otg adapter och, om du ska ha flera saker samtidigt, en usb hub. Ska du koppla in en större skärm måste du ha en mini-HDMI till HDMI adapter. Har inte surfplattan ett mini-hdmi uttag tror jag du behöver något som kallas MHL- adapter, har inte så bra koll på det dock.
En annan sak som kan vara bra att ha är ett externt batteri ("powerpack") som man kan ladda den (och för all del allt annat som kan laddas över USB också) från, det förlänger batteritiden.
Detta kan även vara intressant: http://www.swedroid.se/snart-kommer-ubuntu-for-android-det-fi...
Där står att Ubuntu snart kommer kunna installeras på en android- enhet, så att man får ett fullt desktop- os när man kopplar in lite saker som mus osv. Tror tom man kan ha det redan nu om man har en rootad android (finns mer om det på internet om du inte vet vad det är, googla bara).
Kameran på framsidan kan användas till videosamtal på ex Skype.
Man kan, som Preed sa, installera saker från andra källor än Play store. Inga konstigheter där.

Tror att en surfplatta skulle kunna fungera utmärkt i skolsammanhang, inte minst för att man kan exempelvis ta kort på text i stället för att skriva av den och ha allt på samma ställe. Man kan använda den som USB- minne också för masslagring om man sätter in ett micro- SDHC kort (och då rekommenderar jag dig varmt att beställa dem över ebay från Kina, det är minst halva priset (inkl frakten). Android är dock långt (långt) ifrån lika optimerat för tangentbord och mus som Windows, och filhanteringen är inte helt smidig. Om jag var du skulle jag definitivt kolla närmre på den där ubuntu- grejen. Microsoft kommer ju tydligen släppa ett os för surfplattor snart, det kanske kan vara värt att vänta på också. De lär nog vara mycket dyrare, dock.

Visa signatur

Om du någonsin börjar ta saker för seriöst, ta en sekund och betänk att vi alla trots allt är talande apor med datorer som flyger runt i rymden på ett enormt klotformat biologiskt rymdskepp och äter ost.

Permalänk
Medlem

Program till windows är ofta större, så har du likvärdig uppkoppling så tar det längre tid...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

ultra booken helt klart

Permalänk

Frågan är bara om han behöver större program? Annars tycks det ju som att full ubuntu kommer att gå att få på android.

Men du ska vara medveten om att många "moves" med datormusen man är van vid inte fungerar. Man kan exempelvis inte markera text genom att dra med musen över den, istället måste man klicka på den, hålla ner och sedan dra två pilar över det man vill markera, så en netbook är nog skönare att använda (android är ju gjort med pekskärmar i åtanke).

Å andra sidan är det nog skönare att läsa e-böcker på en surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du någonsin börjar ta saker för seriöst, ta en sekund och betänk att vi alla trots allt är talande apor med datorer som flyger runt i rymden på ett enormt klotformat biologiskt rymdskepp och äter ost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0AR м√§:

Frågan är bara om han behöver större program? Annars tycks det ju som att full ubuntu kommer att gå att få på android.

Men du ska vara medveten om att många "moves" med datormusen man är van vid inte fungerar. Man kan exempelvis inte markera text genom att dra med musen över den, istället måste man klicka på den, hålla ner och sedan dra två pilar över det man vill markera, så en netbook är nog skönare att använda (android är ju gjort med pekskärmar i åtanke).

Å andra sidan är det nog skönare att läsa e-böcker på en surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det, men nu när man kan köra både android och ubuntu parallellt är det inget att ens fundera på för min del..

Systemet känner av när HDMI/MHL aktiveras och startar upp Ubuntu.. Det kommer bli superbra för mig som har en GS3:a och en AllShare Cast Dongle Bara sätta sig vid skrivbordet eller i soffan, slå på blåtand och connecta blåtandsmus och tangentbord, sen ansluta till WIFI och donglen så bootas Ubuntu automatiskt och kommer upp på skärmen donglen är ansluten till och helt plötsligt har GS3an blivit en PC Alternativt, mindre trådlöst, är att ställa GS3an i en docka med HDMI och USB utgångar om man nu inte äger en dongle eller trådlös mus/tangentbord.. Detta ska ju även fungera på en TF700-T, eller vilken android 2.3 enhet som helst som har HDMI, nog med minne och cpukraft.. Och i Ubuntu kan man ju köra windows program emulerat med t.ex Wine...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]