Kan en SSD bara dö rakt av utan förvarning?

Permalänk
Medlem

Kan en SSD bara dö rakt av utan förvarning?

Skulle precis boota upp min dator, och får felmeddelande från BIOS/EFI om att den hårdvara som krävs för att boota saknas, helt enkelt att den inte hittar min SSD. Modellen det rör sig om är en 60GB OCZ Vertex 2 och fram tills för 20 minuter sedan har den fungerat helt felfritt. Tillochmed i förmiddags så hade jag datorn igång. Nu när jag skulle boota upp datorn så hittas den inte längre helt enkelt, så frågan är, kan en SSD helt enkelt bara dö sådär rakt av helt utan förvarning?

-Jag har prövat att köra den på andra SATA-portar med andra SATA-kablar, fungerar inte.
-Jag har kopplat in den i en USB-docka och prövat att komma åt den via USB på två andra datorer, hittas inte.

Är det så att min SSD bara har gett upp och jag helt enkelt får införskaffa en ny, eller finns det något jag borde pröva?
Surt nog så stängde alla butiker som säljer SSD-diskar här i Luleå 5 minuter efter att jag först upptäckte felet, så jag har till imorgon förmiddag
på mig att experimentera och försöka att lösa problemet.

Något jag kan göra här och nu liksom? Jag har ingen annan dator att köra den internt i, då den är några millimeter för tjock för att
gå in i en laptop, men som sagt, jag har prövat med USB-docka till disken.

Sen, det är nu man inser att man skulle ha gjort backups av saker tidigare. :(. Tacka vet jag DropBox!
Nog för att det mesta finns lagrat på andra ställen, men sparfiler till spel blir man riktigt bitter över att förlora.

//Riktigt desperat Make.Sense på vift i Norrland.

EDIT: TRIM har varit aktiverat, disken har suttit ordentligt fastsatt. Temperaturmässigt kan disken förmodligen ha blivit bortemot 40 grader eftersom det blir rätt varmt i chassit.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Rekordmedlem

Alla elektronik kan dö plötsligt, överspäning är ju en säker metod som dödar fort o effektivt, sedan kan ju tex lödningar ha släppt elelr nått annt, men ja plötslig elektronikdöd förekommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter nog skumt, om du prövat så mycket och endå failat. Nyköpt? garanti, gammal? kast åt helvete köp nytt. förövigt kan jag tillägga att jag inte litar på oczs diskar, amerikansk märke, o du vet ju vad det betyder. (ja jag vet att allt skräp är byggt i japan osv..)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Låter nog skumt, om du prövat så mycket och endå failat. Nyköpt? garanti, gammal? kast åt helvete köp nytt. förövigt kan jag tillägga att jag inte litar på oczs diskar, amerikansk märke, o du vet ju vad det betyder. (ja jag vet att allt skräp är byggt i japan osv..)

Den är väl 1.5 år gammal skulle jag tro. Garanti nu kan jag nog glömma, oavsett så orkar jag inte ta tag i det, utan då åker jag och köper en Intel-SSD imorgon. Hittade hyffsat bra pris på Intel 330 i en butik här i närheten. Lite bittert med sådana hära utgifter nu när man är student, men jaja.

Plötslig död utan förvarning är alltså fullt möjligt. Då är det bara att bita i det sura äpplet antar jag och köpa nytt imorgon.

Visa signatur

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Vanligt fel på SF-1200-diskar från OCZ och Corsair.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Dina andra diskar fungerar i samma dator? Isåfall kan du ju testa din SSD i en annan dator för att fastställa att den verkligen är död.

Permalänk

Som sagt tidigare, Vertex 2 serien är ökänd för dessa problem. Hade samma problem för en månad sedan när min plötsligt dog, dock fick jag den bytt mot en inte 520 180gb av webhallen. Jag hade två års garanti på min, tror att du borde ha detsamma.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Dina andra diskar fungerar i samma dator? Isåfall kan du ju testa din SSD i en annan dator för att fastställa att den verkligen är död.

Mina andra två mekaniska diskar fungerar fortfarande, och jag har prövat att koppla in SSDn på deras SATA-kablar (både data och ström), utan att lyckas.
Sen så har jag en USB-docka jag kopplat in SSDn i, och den fungerar med en 2,5"-mekanisk jag har liggandes, men inte med min SSD. Då har jag prövat den i två andra laptops. Tyvär är den för tjock för att kopplas in som intern disk i båda laptopsen.

Där ser man, tyckte bara det var så underligt att den fungerade i förmiddags och nu inte alls, helt utan någon som helst förvarning är död.
Menmen, då slipper jag ligga och fundera över det här ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Där ser man, tyckte bara det var så underligt att den fungerade i förmiddags och nu inte alls, helt utan någon som helst förvarning så man kunnat kopiera allt från sin stackars SSD. Menmen, då slipper jag ligga och fundera över det här ikväll.

Du har 3 års garanti på din disk, hör av dig till stället du köpte den så kan du få den utbytt om du vill.

Permalänk
Avstängd

All hårdvara kan dö rakt av utan förvarning, så varför skulle inte en SSD kunna det?

Permalänk

Hade precis samma problem som dig, se ssd i sign. Den började små krångla i början såsom hängningar osv, sedan en dag försvann den helt spålöst och min dator kunde ej hitta den. Blev att installera ett nytt windows 7 på en mekanisk sålänge.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

All hårdvara kan dö rakt av utan förvarning, så varför skulle inte en SSD kunna det?

Jag vet inte, tycker bara det hade varit mer logiskt om Windows först låst sig några gånger, sedan att den fungerat spontant varannan, var tredje uppstart, sen inte alls istället för att fungera felfritt fram till i förmiddags tills att vara helt stendöd nu. Jag har liksom inte haft saker som dött bara sådär förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Den är väl 1.5 år gammal skulle jag tro. Garanti nu kan jag nog glömma, oavsett så orkar jag inte ta tag i det, utan då åker jag och köper en Intel-SSD imorgon. Hittade hyffsat bra pris på Intel 330 i en butik här i närheten. Lite bittert med sådana hära utgifter nu när man är student, men jaja.

Plötslig död utan förvarning är alltså fullt möjligt. Då är det bara att bita i det sura äpplet antar jag och köpa nytt imorgon.

Jao 330 är nog safe bet. själv kör jag det i sign, funkar väldigt bra, samsung har också bra programvara. corsair disken not so much, men den puttrar på iaf.
har du haft den i 1,5 år så kan du nästan vara nöjd då det hänt en del sedan dess på ssd fronten, de har ju sina flops som går ut. en fråga, har du avinstallerat,ominstallerat mycket? ssdrna tog mycket stryk av det förut.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Jao 330 är nog safe bet. själv kör jag det i sign, funkar väldigt bra, samsung har också bra programvara. corsair disken not so much, men den puttrar på iaf.
har du haft den i 1,5 år så kan du nästan vara nöjd då det hänt en del sedan dess på ssd fronten, de har ju sina flops som går ut. en fråga, har du avinstallerat,ominstallerat mycket? ssdrna tog mycket stryk av det förut.

Windows 2 gånger totalt, sen lite mjukvara då och då. Har som tur var allt utom Office, Webbläsare och Abobe Creative Suite på mina mekaniska diskar.
Död verkar SSDn i alla fall, och jag har ju bara hört bra om Intels diskar så det känns ju som ett safe bet. För just nu är jag ju lite bitter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Make.Sense:

Jag vet inte, tycker bara det hade varit mer logiskt om Windows först låst sig några gånger, sedan att den fungerat spontant varannan, var tredje uppstart, sen inte alls istället för att fungera felfritt fram till i förmiddags tills att vara helt stendöd nu. Jag har liksom inte haft saker som dött bara sådär förut.

Hade disken varit mekanisk så hade den betett sig så, men nu är inte SSD en mekanisk disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Windows 2 gånger totalt, sen lite mjukvara då och då. Har som tur var allt utom Office, Webbläsare och Abobe Creative Suite på mina mekaniska diskar.
Död verkar SSDn i alla fall, och jag har ju bara hört bra om Intels diskar så det känns ju som ett safe bet. För just nu är jag ju lite bitter.

Jao jag hade en intel x-25 40gb när ssdrna va poppis och nya förritiden, betala skjortan för den men hade den väldigt länge och den var snabb som satan. Intel eller Samsung kan jag rekomendera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände min corsair f120 disk.
Den gick inte hitta alls.
Ibland hitta man den i bios och om man hade tur lyckades man hitta den när man försökte installera om windows. Men det gick inte installera ändå.
Tog ur den prova i annan dator och samma sak.
Satte den så den blev extern men samma sak. Windows hitta den men den kunde inte installera drivrutinerna till den alls. Gick inte föra över filer eller något.

Så det kan helt klart hända. Dom har 3års garanti dock och jag lämnade in den och har nu fått ut en ny. En nyare modell som är snabbare desutom

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Själv kör jag bara SSD med Marvell controllers. En Intel X-25, en Intel 320 och en Plextor 128 Gb m3p. Alla diskar går som klockan och strular ALDRIG för mig.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Själv kör jag bara SSD med Marvell controllers. En Intel X-25, en Intel 320 och en Plextor 128 Gb m3p. Alla diskar går som klockan och strular ALDRIG för mig.

Intel X-25 och Intel 320 använder väl Intels egna controllers.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

SSD har betydligt kortare livslängd än HDD.

Permalänk

TL;DR...
Anyhow; Jag bytte ut en defekt hårddisk i styvmorsans dator mot en Corsair Force 3 60 GB SSD... 2 veckor senare så är SSD'n död, men som tur var, så fick jag den utbytt @Webhallen.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Sötast
Skrivet av leafbranch:

Jaså? Vid konstant skrivning så kan jag kanske hålla med, men inte annars.
I vilket fall så är det knappast relevant i denna tråden.

Permalänk
Medlem

Om den kan...

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Intel X-25 och Intel 320 använder väl Intels egna controllers.

Fo3

Vettefan, trodde de använde Marvell Men bra funkar de iaf!

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Och det har att göra med det jag skrev på vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Och det har att göra med det jag skrev på vilket sätt?

Inget direkt, fel av mig.

Permalänk
Medlem

Skickade in min OCZ vertex 2 120gb på rma, dem dog bara mitt i allt hittade jag den inte varken i bios eller windows(för länge sedan men skickade in den i helgen). Jag föredrar Intel inte haft något problem med dessa SSD diskar trots de inte har samma prestanda som kanske andra har jag kör med tex Corsair GT är nog snabbare men vågar inte ha OP på dessa. Tur jag körde OCZ som backup/speldisk och inte operativsystemet på den.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ten:

Skickade in min OCZ vertex 2 120gb på rma, dem dog bara mitt i allt hittade jag den inte varken i bios eller windows(för länge sedan men skickade in den i helgen). Jag föredrar Intel inte haft något problem med dessa SSD diskar trots de inte har samma prestanda som kanske andra har jag kör med tex Corsair GT är nog snabbare men vågar inte ha OP på dessa. Tur jag körde OCZ som backup/speldisk och inte operativsystemet på den.

Det är väl värre om den disk man har som backup dör än den man kör OS på?! Vet inte hur du tänkte nu

Permalänk
Medlem

Jag har en SSD OCZ vertex 1 30gig den dog också utan förvarning. Är la från 08 eller 09 skulle jag tro.

Skrivet av Mordrana:

Vad betyder det? Intel är om jag inte minns fel Amerikanskt också och de brukar ju tipsas om deras SSD när någon ska ha något pålitligt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Det är väl värre om den disk man har som backup dör än den man kör OS på?! Vet inte hur du tänkte nu

Då den har suttit i speldatorn så finns typ inget viktigt material på de diskarna förutom spel som man kan ominstallera:) var lite dåligt formulerat av mig där. "vanligt viktigt materia" tex bilder osv ligger på filservern eller molntjänster i regel bägge).
Men summan är att just Vertex2 verkar inte hålla en hög tillförlitlighet och de kan gå sönder om man har lite otur.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC