Permalänk
Medlem

Raspberry Pi Alternative Case

Då var det dags igen att sätta ihop ett annat typ av chassit till lilla Raspberry.
Det var en aning knepig att få ihop denna men det gick till slut.
Använder utav samma typ av kylflänsar, och samma klock. Fungerar utmärkt med senaste version av OpenElec.
Jag vet... Jag vet... Det har blivit mycket tjat kring det här Raspberry Pi, men ........ Den är ju så söt

Raspberry Pi Alternative Case

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ska alla tre användas som htpc's?

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det att få en sån där fin pryl egentligen? och vad går de på tänkte med frank, minneskort och sånt

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

hur lång tid tar det att få en sån där fin pryl egentligen? och vad går de på tänkte med frank, minneskort och sånt

Nej bara de två första. Tänker ge bort den andra.
Tredje blir väl att experimentera lite med övriga OS. Kanske lite Quake 3 osv.

Skrivet av Nidala:

Ska alla tre användas som htpc's?

Beror på tur och otur, ibland verkar folk få vänta hur länge som helst och andra får de bara efter några veckor.

Visa signatur

Permalänk

K400 är underbar, köpte en till flickvännen också
Kan inte få för många "bra" gallerier med pi! 4 får du av mig.

Permalänk
Medlem

Det gamla chassit var ju snyggare tycker jag.

En fråga, vad jag sett tar rs-c och element bara utländska valutor, framför allt £. Hur går det att betala med ett vanligt kort med SEK härifrån, måste man omvandla till pund på något mysko sätt?
Är grymt sugen på att skaffa en, de är ju så söta som sagt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

En fråga, vad jag sett tar rs-c och element bara utländska valutor, framför allt £. Hur går det att betala med ett vanligt kort med SEK härifrån, måste man omvandla till pund på något mysko sätt?

Vid direktbetalningar över internet så ändras summan till £ automatiskt så man behöver inte ändra något själv!

Permalänk
Medlem

Så sjukt snyggt.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Kul att det blev ett galleri med detta chassi med, exakt sånt som jag köpt.

Men... Är det bara jag eller är chassit blått på de två första bilderna?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Vilken passform super snyggt!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vid direktbetalningar över internet så ändras summan till £ automatiskt så man behöver inte ändra något själv!

Tur att jag har dig och svarar på en massa frågor

Skrivet av felxi:

Kul att det blev ett galleri med detta chassi med, exakt sånt som jag köpt.

Men... Är det bara jag eller är chassit blått på de två första bilderna?

Kul att kunna visa upp olika chassi, kanske lägger upp fler på andra skal.

Nja det blev nåt konstig spegelbild utanför fönstret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för något du har i usb'n? sändare till tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vad är det för något du har i usb'n? sändare till tangentbord?

Precis det är sändare till K400

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart får man tag på en sån här stilig låda? Helt fantastiskt snyggt, 5/5!

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du få 1080p DTS att fungera flytande? Klockade du bara?
Tänkte om det har med OpenELEC att 1080p dts fungerar? Kör själv Raspbmc och har klockat lite men inte fått 1080p dts att lagga mindre. Även 720p dts laggar. Lust att berätta hur du löste DTS-problemet?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Hur lyckades du få 1080p DTS att fungera flytande? Klockade du bara?
Tänkte om det har med OpenELEC att 1080p dts fungerar? Kör själv Raspbmc och har klockat lite men inte fått 1080p dts att lagga mindre. Även 720p dts laggar. Lust att berätta hur du löste DTS-problemet?

Personlig tycker jag att OpenElec fungerar bättre än Raspbmc. Raspbmc är däremot lite stabilare åtminstone förut. Senare builds av OpenElec fungerar riktigt bra och slutar att hänga sig.
Du måste klocka den om du ska få 1080p DTS att fungera klockrent. Min nuvarande klock är:

arm_freq=870
gpu_freq=250
core_freq=450
sdram_freq=450

Kan säkert gå högre upp men då jag nöjer mig med att få 1080p DTS fil storlek över 10+ att flyta.
Alla RPi klockar inte lika hög, vissa klarar inte av minne på 450 eller 500. Och att man har nog med ström till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Personlig tycker jag att OpenElec fungerar bättre än Raspbmc. Raspbmc är däremot lite stabilare åtminstone förut. Senare builds av OpenElec fungerar riktigt bra och slutar att hänga sig.
Du måste klocka den om du ska få 1080p DTS att fungera klockrent. Min nuvarande klock är:

arm_freq=870
gpu_freq=250
core_freq=450
sdram_freq=450

Kan säkert gå högre upp men då jag nöjer mig med att få 1080p DTS fil storlek över 10+ att flyta.
Alla RPi klockar inte lika hög, vissa klarar inte av minne på 450 eller 500. Och att man har nog med ström till den.

Okey, då vet jag Kanske får testa OpenElec. Måste man ha Linux för att fixa in de på SD-kortet? För mig att det var enbart en Linuxguide här på forumet om OpenElec.
Hur lång tid tar det att fixa XBMC på den disten? Minns när jag testade på Raspbian att "make" kommandot tog över 8h. Haha.

Får testa din överklockning och se om det fungerar bättre med DTS på Raspbmc. Återkommer ikväll med svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Okey, då vet jag Kanske får testa OpenElec. Måste man ha Linux för att fixa in de på SD-kortet? För mig att det var enbart en Linuxguide här på forumet om OpenElec.
Hur lång tid tar det att fixa XBMC på den disten? Minns när jag testade på Raspbian att "make" kommandot tog över 8h. Haha.

Får testa din överklockning och se om det fungerar bättre med DTS på Raspbmc. Återkommer ikväll med svar

Nej då jag använder Windows till att installera OpenElec. Jag lägger upp program: http://www.sendspace.com/filegroup/RgafS%2BiEoeuiVcB5Cl6jLg
Börja med att formatera SDKort med SD Formatter, stäng ner när du är färdig, öppna sedan Win32 Diskimager och välj img/iso filen av OpenElec.
Du kan hämta Builds här: http://openelec.thestateofme.com/

När det kommer nya version så laddar du hem .tar filer istället för zip filer för att uppdatera RPi.
Det är bättre än att hålla på och installera ny version varje gång det kommer ut, gör du så, så förlorar du dina inställningar eller addons som du har installerat tidigare.

För att uppdatera din RPi, öppna "My Computer" skriv på fliken där uppe IP adress som din RPi har tex min 192.168.1.104
Så kommer du att komma in på RPi där det finns en massa mappar. Titta till mappen som heter Update/Updates. Där ska det vara tomt.
När du har tagit hem .tar filen, extracta med winrar och kopiera allting i mappen som heter "Target" det ska finnas 4st filer: KERNEL, KERNEL.md5, SYSTEM och SYSTEM.md5.
Kopiera dem till Update/Updates mappen. Starta sedan om din RPi (Dra inte ut sladden bara utan gå ner i XBMC meny och ta Reboot).
När den startar om klart så kommer den att känna av den nya versionen så uppdaterar RPi (XBMC) automatisk, och så färdig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Nej då jag använder Windows till att installera OpenElec. Jag lägger upp program: http://www.sendspace.com/filegroup/RgafS%2BiEoeuiVcB5Cl6jLg
Börja med att formatera SDKort med SD Formatter, stäng ner när du är färdig, öppna sedan Win32 Diskimager och välj img/iso filen av OpenElec.
Du kan hämta Builds här: http://openelec.thestateofme.com/

När det kommer nya version så laddar du hem .tar filer istället för zip filer för att uppdatera RPi.
Det är bättre än att hålla på och installera ny version varje gång det kommer ut, gör du så, så förlorar du dina inställningar eller addons som du har installerat tidigare.

För att uppdatera din RPi, öppna "My Computer" skriv på fliken där uppe IP adress som din RPi har tex min 192.168.1.104
Så kommer du att komma in på RPi där det finns en massa mappar. Titta till mappen som heter Update/Updates. Där ska det vara tomt.
När du har tagit hem .tar filen, extracta med winrar och kopiera allting i mappen som heter "Target" det ska finnas 4st filer: KERNEL, KERNEL.md5, SYSTEM och SYSTEM.md5.
Kopiera dem till Update/Updates mappen. Starta sedan om din RPi (Dra inte ut sladden bara utan gå ner i XBMC meny och ta Reboot).
När den startar om klart så kommer den att känna av den nya versionen så uppdaterar RPi (XBMC) automatisk, och så färdig.

Tack så mkt för guiden. Får testa de
Kommer OpenElec med XBMC förinstallerat eller måste jag installera det manuellt när jag installerat OpenElec på Pin?
Och sen när dom två är klara så lägger jag in uppdateringar som du beskrev?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Tack så mkt för guiden. Får testa de
Kommer OpenElec med XBMC förinstallerat eller måste jag installera det manuellt när jag installerat OpenElec på Pin?
Och sen när dom två är klara så lägger jag in uppdateringar som du beskrev?

XBMC kommer förinstallerad på OpenElec precis som Raspbmc.
Japp för att uppdatera så gör du precis som jag beskrev, åtminstone så tycker jag är enklast att uppdatera utan att ta ut minneskort eller att formatera om den och förlorar alla addons.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taft:

arm_freq=870
gpu_freq=250
core_freq=450
sdram_freq=450

Lite ny på detta men i vilken fil gör du ändringarna för att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rbrostrom:

skriv: sudo nano /boot/config.txt

Edit: Om du har SSHat in på din Pi eller om du är i terminalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rbrostrom:

Använder du Windows så kan du enklast skapa config fil i rooten på SD korten.
Bara högerklocka och skapa med "Text Document" och döp den till config. Öppna den och skriv in värde och spara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taft:

Använder du Windows så kan du enklast skapa config fil i rooten på SD korten.
Bara högerklocka och skapa med "Text Document" och döp den till config. Öppna den och skriv in värde och spara.

Tack! Om jag fattat rätt så behöver jag inte starta min Raspberry Pi utan kan stoppa i mitt SD kort i min PC och lägga till filen config.txt i rooten med t.ex. raderna:
arm_freq=870
gpu_freq=250
core_freq=450
sdram_freq=450
Spara filen och stoppa i kortet i min Raspberry Pi och starta den? Inget mer som behöver göras?

Tack på förhand!

//Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av rbrostrom:

Tack! Om jag fattat rätt så behöver jag inte starta min Raspberry Pi utan kan stoppa i mitt SD kort i min PC och lägga till filen config.txt i rooten med t.ex. raderna:
arm_freq=870
gpu_freq=250
core_freq=450
sdram_freq=450
Spara filen och stoppa i kortet i min Raspberry Pi och starta den? Inget mer som behöver göras?

Tack på förhand!

//Robert

Precis!
Sen om din RPi klarar av dessa är en sak. Jag skulle börja med 800 arm_freq och funkar den fint öka till 820 - 830 - 840 - 850 i den takten.
Själva gpu_freq behåll den på 250. core_freq kan du leka från och med 400.
sdram_freq verkar varierar så börja från 410 och öka med 10 tills du märker att du får regnbågsfärg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gpu_freq och cpu_freq borde fortfarande ha en godkänd "koppling" för bästa resultat så lite kan man behöva ändra på gpu'n iallafall.

http://elinux.org/RPi_config.txt#Clocks_relationship

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Precis!
Sen om din RPi klarar av dessa är en sak. Jag skulle börja med 800 arm_freq och funkar den fint öka till 820 - 830 - 840 - 850 i den takten.
Själva gpu_freq behåll den på 250. core_freq kan du leka från och med 400.
sdram_freq verkar varierar så börja från 410 och öka med 10 tills du märker att du får regnbågsfärg.

Körde din överklockning och DTS 1080p fungerar riktigt bra nu. Testade Battleship på ca 12-14GB
Tack så mkt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taft:

Utan att göra en passtrough av ljudet??

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0kkiplast:

Utan att göra en passtrough av ljudet??

Japp
Det har uppdaterats en hel del på OpenElec fronten. Allting känns mycket stabilare nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Taft:

Japp
Det har uppdaterats en hel del på OpenElec fronten. Allting känns mycket stabilare nu.

För att vara riktigt säker innan jag lägger beställning på ett hallon:
Kör du filer över nätverk (smb el NFS?) eller lokalt från en hårddisk då?
Har du versionen med 256 mb ram eller 512 mb?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC