Programmerare eller nätverkstekniker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

LÅnar tråden lite, om det går bra.

Angående programmerare/Systemutveklare, hur jobbar de egentligen? Får de ett projekt, och sitter sedan och nötar kod i 8 timmar? Eller är handlar det mycket om att leta hur man ska göra det (googla) etc?

Det Gnejs målar upp tror jag är ett vanligt sätt att jobba på som utvecklare idag. Hos oss kör vi också enligt scrum-metoden som Gnejs beskriver (även om vi inte följer den slaviskt:)) och så gott som samtliga av mina bekanta inom branshen jobbar med någon liknande "agil" metod.

Personligen älskar jag systemutvecklaryrket, det är bra betalt och fantastiskt skoj. Själv gillar jag framförallt problemlösning. Att sitta och diskutera fram lösningar på problem med några kollegor kan ofta vara mer skoj än att sedan implementera lösningen i kod

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag röstar också Nätverkstekniker + lite allmän kunskap inom IT så får du garanterat jobb, iaf här i Sthlm. Jag har iaf alltid fått jobb rätt fort

I Stockholm är det ju knappast något problem att få jobb som utvecklare, allafall inte om du har en gedigen utbildning eller några år i branschen.

På mitt företag har vi utvecklare både i Sverige och utomlands men trots fina videokonferansrum och skype så är det en annan sak att kunna ta ett snabbt möte "face-to-face" på svenska mellan produktägare och utvecklare. Så jag är inte alls orolig att alla utvecklarjobb kommer försvinna utomlands.

Permalänk
Medlem

Vilket företag jobbar du på om jag får fråga? kommer inte ta din anställning då jag bara är 15 ;-D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Jadu det beror på hur duktig och motiverad du är. En ingenjörsutbildning rekommenderar jag starkt före en KY iaf. Skulle personligen säga att 3 år är "bättre" än 5 år på högskola. Du hinner få mycket erfarenhet som oftast är mer värd än utbildning du får under de 2 åren som skiljer dem åt. Är du duktig så har du även högre lön än civilingenjörernas ingångslön efter 1-2 år samt har under tiden tjänat bra mycket mer än va de har fått i CSN!

Roligaste jobbet som finns, finns inget bättre i min mening iaf Så är det väldigt lätt att använda kunskaperna på fritiden också för att göra egna projekt för skojs skulle eller för att tjäna mer cash.

Jag skulle nog inte vara så snabb med att dissa KY utbildningarna, är man duktig och vet vad man vill jobba med så kan de vara riktigt bra. I den del av branschen som jag jobbar i, webbutvecklare i Stockholm med .NET fokus, där det finns många KY utbildningar med just den inriktningen kan det men hjälp av praktiken vara en riktigt bra väg in till ett jobb. Tror att på det företaget som jag jobbar på är minst 8 anställda direkt från KY utbildningar (med först en praktik hos oss), sedan finns det många andra som t.ex. mig som har gått en KY utbildning men som har haft andra jobb innan. Ska man däremot in på industriföretag och jobba med utveckling där så kanske de har andra krav och då kanske det krävs en ingenjörsutbildning. Men som sagt, vet man vad man vill så kan en KY utbildning vara en bra början.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Jag tog examen i somras som systemutvecklare och fick jobb under min utbildning och sedan heltids anställningen direkt efter examen. Det hela handlar om eget engagemang och att man tycker det är kul. Väldigt viktigt att man är social och funkar bra i grupp. Ingen vill anställa en nisse som sitter i en källare och är asocial

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Vad är detta "KY"ni pratar om?( jag är helkass inom allt som gäller gymnasium/utbildningar/högskola) ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimbo1:

Vad är detta "KY"ni pratar om?( jag är helkass inom allt som gäller gymnasium/utbildningar/högskola) ^^

YH heter det nuförtiden tydligen. På min tid (2000-2002...) så kändes det lite som en fortsättning på gymnasiet, mycket praktiskt arbete med lärare i klassrummet och sedan mycket praktik ute hos riktiga företag med riktiga uppgifter. Nu läste jag aldrig någon ingenjörsutbildning på högskolan men dock olika kurser under några år och det var betydligt mer teoretiskt och eget arbete som gällde där.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimbo1:

Vilket företag jobbar du på om jag får fråga? kommer inte ta din anställning då jag bara är 15 ;-D

Är du bara 15 år så tror jag att det bästa tipset du kan få just nu om du vill blir programmerare är att börja programmera, gör små saker testa dig fram hur olika saker fungerar, försök att hitta något som du saknar på datorn och försök att bygga ett program för att lösa det problemet, utveckla programmet och lägg till fler funktioner, bygg om det och gör det bättre när du kan mer osv Ju mer programmering du kan innan du börjar på utbildningen desto bättre, du kommer då att kunna lägga tid på att lära dig de lite mer avancerade sakerna i utbildningen istället för att bara lära dig grunderna.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Jag skulle nog inte vara så snabb med att dissa KY utbildningarna, är man duktig och vet vad man vill jobba med så kan de vara riktigt bra. I den del av branschen som jag jobbar i, webbutvecklare i Stockholm med .NET fokus, där det finns många KY utbildningar med just den inriktningen kan det men hjälp av praktiken vara en riktigt bra väg in till ett jobb. Tror att på det företaget som jag jobbar på är minst 8 anställda direkt från KY utbildningar (med först en praktik hos oss), sedan finns det många andra som t.ex. mig som har gått en KY utbildning men som har haft andra jobb innan. Ska man däremot in på industriföretag och jobba med utveckling där så kanske de har andra krav och då kanske det krävs en ingenjörsutbildning. Men som sagt, vet man vad man vill så kan en KY utbildning vara en bra början.

/Viktor

Enligt min erfarenhet så har KY lägre standard och krav. Men självfallet är det ju inte bara utbildningen som spelar roll, en duktig person kommer ju vara duktig oavsett utbildning. Om man däremot tar 100 personer som är klara med sin KY och 100 personer som tagit ut sin examen från t.ex. KTH så är standarden nog mycket högre hos dem från KTH då det är mycket mer krävande. Sen om man har haft tidigare erfarenhet och tagit en KY för att "refresha" kunskaperna alternativt skola om sig lite till en annan inriktning så har man ett väldigt försprång jämfört med dem som läser direkt efter gymnasiet t.ex.

Finns alltid specialfall för allt så^^. Har varit handledare åt en elev som kom från KY och var praktikant på ett av mina tidigare jobb, där fanns det även 5 andra praktikanter samt att jag även samtalade med lärare från skolan och den bilden jag fick var att standarden är mycket högre på KTH samt att det kan vara väldigt svårt att få en bra grund på den korta tid som det ofta är på en KY då en stor del av den även är praktik. Praktikmomenten är ju dock väldigt bra så.

Huvudsaken är att man väljer efter sin förmåga och trivs!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som båda.

Som tekniker får jag resa en hel del, även om det oftast bara är till the Netherlands, Tyskland osv. Men åker till USA i September så det är självklart roligt.

Programmering är sjukt kul och det jag föredrar att göra. Det jag personligen håller på med är framför allt monitoring, management verktyg osv i Python and C#. Det är inte mycket matte där men gäller att man har en bra förståelse av hur operativ systemet fungerar, hårdvara osv.

Permalänk
Medlem

Jag är självlärd Systemutvecklare och jag jobbar med C#, Java, Objective-C, Ruby, Python och Django. Jag har ingen KY, Högskole eller Universitets examen, det krävdes dock mycket för att jag skulle komma in med det jag vill jobba med. Jag fick kämpa hårt och bevisa att jag kan det jag säger att jag kan. Är 26år och har jobbat i 7år som Systemutvecklare, jag har alltså betydligt mer arbetserfarenhet än de flesta i min ålder inom mitt yrke.

Så nu kan jag leva på min erfarenhet

Skrivet av MinSko:

Nätverkstekniker får jobb.

Programmerare får se sitt jobb exporterat till Indien.

BS faktiskt, jag får oftare förfrågningar om jobb ifrån bolag nu än för några år sedan. Flera gånger i månaden hör de av sig via mail, telefon. Marknaden för utvecklare ser faktiskt bättre ut nu än på många år.

De senaste åren har Indienbolag mer och mer fått stämpeln som oseriösa och lurendrejare vilket gynnar mig på alla sätt. Så måste tyvärr säga att du är ute och cyklar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

BS faktiskt, jag får ofta förfrågningar om jag vill byta jobb och jag jobbar som utvecklare i C#, Java, Objective-C, Ruby, Python och Django. Marknaden för utvecklare ser bättre ut nu än på många år.

Jag är självlärt och har ingen KY, Högskole eller Universitets examen, det krävdes dock mycket för att jag skulle komma in med det jag vill jobba med. Jag fick kämpa hårt och bevisa att jag kan det jag säger att jag kan. Är 26år och har jobbat i 7år som Systemutvecklare, jag har alltså betydligt mer arbetserfarenhet än de flesta i min ålder inom mitt yrke.

Så nu kan jag leva på min erfarenhet

Jag får sjukt med förfrågningar som Python utvecklare, men bor utomlands så inte inskriven på några Svenska sidor, har därför inte en aning om hur det ser ut i Sverige, men rent allmänt får jag en massa förfrågningar. Sjukt med pengar i Python.

Några av dom email som vilar i min inbox.

Python Web Developer Location: XXX, US Pay Rate: Up to $85/Hour (Somewhat Negotiable) Position Type: Multiyear Contract

Python Developer Location: Washington DC Pay Rate: 120K$ + Full Benefits Position Type: Permanent Following 6 Month Contract w/XXX, MUST GO PERM!

Permalänk
Medlem

Tänkte ladda ner Visual C# och lite smått och gott, dock behöver man en ny hårddisk då jag knappt har minne kvar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt min erfarenhet så har KY lägre standard och krav. Men självfallet är det ju inte bara utbildningen som spelar roll, en duktig person kommer ju vara duktig oavsett utbildning. Om man däremot tar 100 personer som är klara med sin KY och 100 personer som tagit ut sin examen från t.ex. KTH så är standarden nog mycket högre hos dem från KTH då det är mycket mer krävande. Sen om man har haft tidigare erfarenhet och tagit en KY för att "refresha" kunskaperna alternativt skola om sig lite till en annan inriktning så har man ett väldigt försprång jämfört med dem som läser direkt efter gymnasiet t.ex.

Vad menar du med lägra krav? Man läser inte samma typ av kurser, man läser t.ex. inte assembler, c/c++ och går inte ner lika djupt på hur ett B-tree fungerar men kraven på det som man faktiskt läser, programmering, är nog lika höga.
Jag har gått både en KY utbildning och läst på KTH och SU ute i Kista och jag får nog säga att kunskapen i programmering var ungefär lika låg bland eleverna på båda ställena, de som var intresserade kunde programmera och resten (majoriteten) kunde det inte... Dock kunde de (vissa) som inte kunde programmera och gick på SU/KTH teoretiskt hur det fungerar, men vad hjälper det?

Skrivet av Snowy86:

Jag får sjukt med förfrågningar som Python utvecklare, men tyvärr så finns jag inte skriven på några Svenska sidor så alla förfrågningar jag får kommer från andra håll.

Vet inte hur det är med Python men med en profil på Linkedin med .NET bakgrund så får man väldigt många förfrågningar från Svenska företag. Skapa en profil om du inte redan har en, sen är det bara att börja nätverka

Citat:

Tänkte ladda ner Visual C# och lite smått och gott, dock behöver man en ny hårddisk då jag knappt har minne kvar..

Bra val Lycka till!

/Viktor

Permalänk
Medlem

Jag blev nätverkstekniker i slutet på maj. Kan säga att det inte kryllar av nätverksteknikerjobb för nyutexaminerade. Men ser man till att få in en fot nån stans så tror jag det flyter på bättre sen. Har precis tagit ett mindre hett jobb, men iaf inom IT så.. Får se var det leder.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Vad menar du med lägra krav?

Om ett antal personer läser en kurs på KY jämfört med lika många som läser liknande kurs på ett ingenjörsprogram så är andelen godkända mycket lägre på det sistnämnda, dvs kraven för att bli godkänd är generellt högre och kommer på så sätt kräva mer av studenten.

Nämnde en KY klass som jag haft en praktikant från förut, i den klassen vart samtliga godkända när de 2 åren var slut.
I min klass på KTH började vi med ~30 elever, inom 1 år hade nästan hälften hoppat av då det varit för jobbigt etc. Efter 3 år var det 3 personer som tog examen, de andra hade någon form av rester eller hade ej gjort klart examensarbetet. Hört liknande statistik från andra bekanta så det säger en del.

Vet inte vilka utbildningar du jämför med när du nämner programmering (låter som om det inte ingår så mycket i dem iaf), men i vår så hade vi rätt mycket praktiskt programmering, stora projekt varje år samt använde programmering i matematikkurser osv. Kändes som om det fanns väldigt stora luckor i KY utbildningen jämfört med min egen, samt läraren från KY utbildningen som var handledare på skolans sida var väl medveten om det och höll med om de punkter som jag påpekade som bristfälliga i deras utbildning. Som sagt är KY kortare och tempot lär vara något lägre (antagande) så det är inte konstigt att det blir en del brister såvida man inte är väldigt ambitiös själv och ser till att jobba på bra utöver kursplanen på eget initiativ.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

Nätverkstekniker får jobb.

Programmerare får se sitt jobb exporterat till Indien.

inte riktigt va?
programmerare/systemutvecklare har väldigt lätt att få arbete just nu. välbetalda sådana dessutom. jag går en utbildning riktad mot systemutveckling och det ringer företag varannan vecka och vill ha in en. och då är jag inte klar med utbildningen.

Så, inte svårt att få jobb direkt

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni kommit in på detta, men jag själv jobbar som systemutvecklare och har läste som systemarkitekt 2 år. Hoppade av 3:e för att jag fick jobb,och jag är jättenöjd med mitt jobb i sin helhet, men som systemutvecklare har man vissa krav på sig när det gäller ansvar och effektivitet.

Har man disciplin och drivkraft, så är det helt klart ett roligt jobb, men många som gillar att programmera tycker det är skittråkigt att testa sina program och lägger hela tiden fokus på att utveckla vidare. Tillslut finns risken att man gjort ett misstag långt bak i projektet som kan leda till förödande konsekvenser. Man får alltså inte slarva och göra saker halvklara. Det är i majoritet vad den linje jag läste handlade om. Att ha bra struktur och att koda på ett smart sätt så att man dels kan lämna över ansvaret till någon annan och även så att man inte behöver spendera 100 timmar på att ändra en sak som kanske hade tagit 10 timmar om man lagt ner 5 minuter extra på att tänka igenom koden innan man börjat koda. Den är också viktigt att man kan arbeta i team om man är intresserad av att arbeta som programmera i större projekt.

// ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinSko:

Nätverkstekniker får jobb.

Programmerare får se sitt jobb exporterat till Indien.

Jag har fortfarande inte sätt ett exempel på lyckat outsourcat projekt.
Hur som helst det finns väldigt mycket jobb inom branschen, jag har jobbat i 10 år och under dessa år har efterfrågan bara ökat stadigt under åren, lite dippar ibland beroende på klimat, men trenden pekar iallafall uppåt.

Jag jobbar som Konsult och då mest som Lösningsarkitekt, de senaste 5 åren har jag suttit en månad totalt på bänken och då har jag varit på cirka 15 uppdrag under dessa 5 år vilket betyder cirka 1 dags uppehåll mellan varje uppdrag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag bumpar en gammal tråd men har lite frågar gällande systemutvecklare/programmerare. Vad är det för typ av folk som jobbar som programmerare sysutvecklare? och hur får man jobba? får man åka runt på olika ställen, eller har man ett kontor där man kan sitta och jobba? sen hur ser det ut i typ USA är det många som utbildar sig till programmerare eller är det det lite programmerare, men en stor efterfrågan?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

Nätverkstekniker får jobb.

Programmerare får se sitt jobb exporterat till Indien.

Sjukt lätt att få jobb som programmerare i Sverige. Jag vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimbo1:

Förlåt för att jag bumpar en gammal tråd men har lite frågar gällande systemutvecklare/programmerare. Vad är det för typ av folk som jobbar som programmerare sysutvecklare? och hur får man jobba? får man åka runt på olika ställen, eller har man ett kontor där man kan sitta och jobba? sen hur ser det ut i typ USA är det många som utbildar sig till programmerare eller är det det lite programmerare, men en stor efterfrågan?

Mvh

Det är trots allt ganska blandat folk (dock givetvis mest akademiker), och det är definitivt inte bara supernördar som inte har något liv utanför datorn som jobbar som programmerare.

Om du är fast anställd på ett produktföretag, tex swedbank, så brukar du oftast sitta på deras kontor o jobba. Är du däremot konsult hoppar du runt mellan företag. Beroende på konsultföretag och kunderna dom har kan det vara korta uppdrag på några dagar och andra på flera år på samma ställe.

I USA är marknaden väldigt het för programmerare just nu. Speciellt i vissa områden som San Francisco/Silicon Valley. Problemet för svenskar som vill jobba i USA är att det kan vara lite knepigt att få arbetsvisum, i stort sett hänger allt på att företaget fixar allt åt dig.

Även i Sverige är marknaden väldigt het just nu, inte lika mycket som i SV, men ändå väldigt lätt att få jobb. Har du jobbat några år är det stor chans att rekryterare ringer dig om nytt jobb istället för tvärt om.

Personligen tror jag att det kommer komma en minskning på efterfrågan hyfsat snart, men trots det har jag väldigt svårt att se att det på lång sikt skulle vara ett dåligt val att bli systemutvecklare. Väldigt mycket programmering kommer behövas i framtiden..
Läser man tidningar osv är det lätt att tro att alla jobb försvinner till Indien, men det tror jag inte är stor chans. Det blir en stor overhead på att ha sin utveckling långt bort, och dom riktigt bra programmerarna vill ha (och kan få) bra lön även om dom är indier.

(Jag jobbar som systemutvecklare)

Permalänk
Medlem

Hmm... Intressant tråd. Är det lättare att få jobb om man är nätverkstekniker? Hur ser framtidsutsikten ut för nätverkstekniker och programmerare? Kommer fler företag välja Kina i framtiden? Vad är snittlönen för en programmerare och för en nätverkstekniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, går 1an i gymnasiet nu och måste tyvärr gå komvux(om jag inte läser engelska B nu) sen efter det gå högskola så det är några år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Hmm... Intressant tråd. Är det lättare att få jobb om man är nätverkstekniker? Hur ser framtidsutsikten ut för nätverkstekniker och programmerare? Kommer fler företag välja Kina i framtiden? Vad är snittlönen för en programmerare och för en nätverkstekniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Välj det som du tycker verkar roligast.

Permalänk
Skrivet av MinSko:

Nätverkstekniker får jobb.

Programmerare får se sitt jobb exporterat till Indien.

Herregud vad är detta för svar? Man kan seriöst undra vilken verklighet du lever i.

Så här är det: det finns ingen speciellt stor efterfrågan på nätverkstekniker men systemutvecklare är det ett rätt stort sug efter.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag röstar också Nätverkstekniker + lite allmän kunskap inom IT så får du garanterat jobb, iaf här i Sthlm. Jag har iaf alltid fått jobb rätt fort

Att du har fått arbete inom sektorn är liksom inget bevis för att alla får det.

Den som vill ha arbete inom IT-branschen gör klokast i att studera till Systemutvecklare.. sen kan man alltid komplettera den utbildningen med andra kurser och inriktningar för att vidga området.

Permalänk
Skrivet av nudelkurre:

det beror nog lite på var i landet man bor.
jag är utbildad nätverkstekniker och har även certifierat mig inom cisco och har ännu inte lyckats få något jobb, och då har jag sökt jobb i över ett år efter att jag tog studenten och certifierat mig

Även jag är utbildad nätverkstekniker (med många lästa IT-extrakurser) och har sökt jobb i stora delar av Sverige till och från under två år. Har bara tagit mig till intervjuer. Inte lyckats få jobberbjudanden från callcenter ens. Får nöja mig med att slava lite som pers. assistent för att klara livhanken.

Så den som överväger en nätverksteknikerutbildning vill jag starkt avråda.. om personen inte har kontakter och kan få in en fot den vägen.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så har det hela tiden gått i vågor. Men nätverkstekniker är ett ganska okvalificerat yrke. Läste programmering på universitet för ca 10 år sedan, nivån var lika med dagis så jag hoppade av och satsade på annan karriär istället (har man kodat sedan man var 12-13 är universitet en dålig ide). Jobbade lite kort som utvecklare just innan krashen sen var marknaden död i några år och jag hamnade i andra sektorer, fast har jobbat som utvecklare, konsult, nätverkstekniker, utbildare m.m.

Verkar som att man kan gå tre vägar nuförtiden för att få jobb som utvecklare, ena är att studera själv lära sig massor om programmering och liknande på egen hand. Sen erbjuda ett företag/organisation att praktisera där i några månader för att bevisa sig själv. (kan kräva lite övertalning och runtringande)

Andra är att plugga på Universitet eller KY, finns även vissa gymnasieutbildningar som har programmering. Sen hoppas på att få ett jobb den vägen, chansen att få jobb är ungefär i ordningen som det är skrivet.

Tredje är såklart kontakter, man kan jobba med vad som helst så länge man har kontakter. En IT ansvarig på ett större börsnoterat företag som jag jobbade åt var helt enkelt ägarens dotter, och det var tydligt att hon fått jobbet just därför.

Men man ska jobba med det man blir glad av, det negativa jag hört från en del som jobbar som utvecklare är att det ibland kan bli spetsat, dom får sitta och göra liknande saker hela tiden, vilket leder till att dom har tråkigt på jobbet och kanske tappar sugen för programmering och sedan blir lite smått olyckliga. Sen verkar vissa ha det lite säsongsbetonat som alla yrken, kanske lite lugnare perioder och även perioder som dom får sitta och koda tills fingrarna nästan blöder.

Det finns dom som tycker att koda är som att sitta och vräka i sig godis framför favoritfilmen med alla sina bästa vänner, och det finns dom som ser det som ett jobb och som en karriär...

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Skrivet av URLMannen1:

Att du har fått arbete inom sektorn är liksom inget bevis för att alla får det.

Den som vill ha arbete inom IT-branschen gör klokast i att studera till Systemutvecklare.. sen kan man alltid komplettera den utbildningen med andra kurser och inriktningar för att vidga området.

Det är alltid trögt att få bollen i rullning, men har man väl fått ett jobb och gör bra ifrån sig brukar det rulla på sen, man får bra referenser osv. Men Det kan som sagt va svårt i början.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm