Guild Wars 2 - prestandafråga!

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2 - prestandafråga!

Tjena!

Sitter och lirar lite GW2 för tillfället, valde "Auto-detect" på grafikinställningar och den sätter det mesta på High.
Får lite fps-drops ibland när jag rör runt kameran, är detta processorn eller grafikkortets fel?

Ifall sign inte fungerar har jag denna spec:

- i5 3570K @ 3,6-3,8Ghz
- Radeon HD 7850 OC MSI TwinFrozr
- SSD Samsung 830 med SATA 3

EDIT: Någon som har ungefär samma prestanda som ska skriva vad de har för inställningar?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Tjena!

Sitter och lirar lite GW2 för tillfället, valde "Auto-detect" på grafikinställningar och den sätter det mesta på High.
Får lite fps-drops ibland när jag rör runt kameran, är detta processorn eller grafikkortets fel?

Ifall sign inte fungerar har jag denna spec:

- i5 3570K @ 3,6-3,8Ghz
- Radeon HD 7850 OC MSI TwinFrozr
- SSD Samsung 830 med SATA 3

EDIT: Någon som har ungefär samma prestanda som ska skriva vad de har för inställningar?

Grafikkortet skulle jag säga
Men om du inte vill ha fps droppsen överklocka lite till eller sänk shadows till medium typ och kanske en till sak till medium så ska det nog gå bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRS5:

Tjena!

Sitter och lirar lite GW2 för tillfället, valde "Auto-detect" på grafikinställningar och den sätter det mesta på High.
Får lite fps-drops ibland när jag rör runt kameran, är detta processorn eller grafikkortets fel?

Ifall sign inte fungerar har jag denna spec:

- i5 3570K @ 3,6-3,8Ghz
- Radeon HD 7850 OC MSI TwinFrozr
- SSD Samsung 830 med SATA 3

EDIT: Någon som har ungefär samma prestanda som ska skriva vad de har för inställningar?

Får också lite drops ibland, står på GW2 sida att det har att göra lite med volymerna på servrarna. Vette fan om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Stänga av Shadows helt sänk shaders till Medium bör hjälpa en del.
Sedan är väll inte Gw2 top notch optimerat samt att ATI har väll en del att göra på drivar fronten framförallt när det gäller CF.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med FPS i GW2. Ibland så droppar jag ner till runt 40 FPS. Detta sker oftast när det är mycket players i närheten, under stora events och liknande, men ibland har jag 100+ FPS med sjukt mycket players, så vet inte riktigt vad som är fel. Det borde väl inte vara normalt att ligga på så låg FPS med min rig? (Se signatur)

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacKzZ0R:

Jag har också problem med FPS i GW2. Ibland så droppar jag ner till runt 40 FPS. Detta sker oftast när det är mycket players i närheten, under stora events och liknande, men ibland har jag 100+ FPS med sjukt mycket players, så vet inte riktigt vad som är fel. Det borde väl inte vara normalt att ligga på så låg FPS med min rig? (Se signatur)

Spelet är dåligt optimerat. :S

Permalänk
Medlem

jag har också väldigt mycket prestanda problem i GW2, jag sitter på en intel i5:a klockad till 4.2 gHz och ett KF2 GTX 570 (det bästa imo) och jag får sänka mina krav på vissa för att ens komma upp i 55-60 och den kan fortfarande dala ner till 45 fps då och då. Jag skulle dock säga att det är GW2 som är dåligt optimerat (förhoppningsviss så fixar dom väl det) med tanke på att jag kan köra på bf3 och crysis 2 (nästan crysis 1 också) på ultra när jag clockar kortet lite, så det är inte bara du som har problem!

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

http://fuskbugg.se/dl/TkXdGK
Ligger oftast på 60, i vissa områden måste jag sänka mer.
Har förövrigt nått max 1.2GB VRAM under 40 timmar spelat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quantin:

Spelet är dåligt optimerat. :S

Dåligt optimerat kan jag verkligen inte hålla med om att det är. Spelade det på en Althon II x2 245 klockad till 3,1ghz med ett 6670. Funkade prima på auto.
Spelet går perfekt på min spelrigg också.

Intressant läsning dock:

http://www.tomshardware.com/reviews/guild-wars-2-performance-...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Sebskiii:

jag har också väldigt mycket prestanda problem i GW2, jag sitter på en intel i5:a klockad till 4.2 gHz och ett KF2 GTX 570 (det bästa imo) och jag får sänka mina krav på vissa för att ens komma upp i 55-60 och den kan fortfarande dala ner till 45 fps då och då. Jag skulle dock säga att det är GW2 som är dåligt optimerat (förhoppningsviss så fixar dom väl det) med tanke på att jag kan köra på bf3 och crysis 2 (nästan crysis 1 också) på ultra när jag clockar kortet lite, så det är inte bara du som har problem!

håller absolut inte med, jag kör med mitt 7870 på allt high och shadows medium och det fungerar galant
Men det är ju klart att man får fps drops då och då när man går inte i en stor fight eller upptäcker ett stort lite mer detaljrikt område

Så optimeringen är inte och klaga på men om man har nvidia finns det beta drivers som ska förbättra prestandan i gw2

Permalänk
Medlem

Antar du har GW installlerat på systemdisken (c: ) med en vanlig hdd så kvittar det hur bra datorspec du än har i övrigt, om spelet körs från systemdisken eftersom system har högre prio. Är disken till på det sällan eller aldrig defragmenterad så är det typiska symptomet just att snabba panoreringar laggar. Men nu kör du på en SDD, där det inte behövs defragmenteras, men prioriteringen mellan win och GW kan vara en eventuell orsak till lagg.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Har Exakt samma komponenter och det flyter på bra.
Det jag gjorde var att sänka "Shadows" till medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

håller absolut inte med, jag kör med mitt 7870 på allt high och shadows medium och det fungerar galant
Men det är ju klart att man får fps drops då och då när man går inte i en stor fight eller upptäcker ett stort lite mer detaljrikt område

Så optimeringen är inte och klaga på men om man har nvidia finns det beta drivers som ska förbättra prestandan i gw2

Jag har dom senaste beta driversen till nvidia, och jo, spelet är faktiskt dåligt optimerat, bara att ATI har fördelar i GW2

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Skrivet av Sebskiii:

Jag har dom senaste beta driversen till nvidia, och jo, spelet är faktiskt dåligt optimerat, bara att ATI har fördelar i GW2

tvivlar jag på då alla visningar av spelet innan beta och release var körda på nvidia kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

tvivlar jag på då alla visningar av spelet innan beta och release var körda på nvidia kort

High end cards för typ 5-6 tusen ja

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

High end cards för typ 5-6 tusen ja

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

riktigt high end det där

Permalänk

Håller med om att det är rätt krävande

Kör senaste betadrivarna från Nvidia med ett GeForce GTX 670 och i och för sig en oklockad Core i7 920 som ju har några år på nacken, men ändå. 12 GB RAM i burken också, så det är väl processorn som flaskhalsar sig. Grafikinställningar med allt på max i 1920 x 1200 och det ligger runt 45 FPS i snitt skulle jag gissa. Spelet ser väldigt tjusigt ut på sina ställen så kan förstå att det är tungdrivet, men hade hoppats på bättre. Framtida drivare och optimeringar av spelet kommer säkert hjälpa till lite får man hoppas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Spelet är inte så bra optimerat ännu.. finns nog inte någon som inte har drops till 40 sträcket!

det är dock bra kodat, utnyttjar bara inte prestandan hos bra riggar helt fullt ut ännu!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|