Webbhallen beter sig fruktansvärt oproffsigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbsen5:

Håller faktiskt med dig på den punkten! På två år är det klart man inte kan få pengarna tillbax, det är ju en använd dator.. Visst man köper en bil för 300k så får du då fan inte 300k när du säljer den..

För fan, du andra snubben nu på kort tid som inte verkar ha läst hela tråden.

ASUS, tillverkaren, ger TS rätt till 100% kreditering
Det finns inget annat att förstå i den här tråden än bara det faktumet.

Köper jag t.ex en bil av Volvo, så vill jag inte ha 90% tillbaka av deras återförsäljare, när Volvo PV har sagt att jag ska ha 100%.

Permalänk

Jag har tidigare köpt saker från Webhallen när dem har gått sönder och man skall fixa med garantin är de väldigt gnidna på att ge ut en ny produkt eller pengarna tillbaka.

Routern som jag hade var stendöd vilket konstaterades men ändå skulle de ha in och felsöka den ytterligare för att 3 veckor senare ge mig en ny som då var doa och den fick jag knappt byta för de hävdade att jag hade haft sönder den trots att det var nånting i routern som var löst och låg och skramlade.

Jag har ibland sett att webhallen är billigast på vissa produkter jag har varit intresserad av men numera betalar jag häldre några 10 mera för att om nått mot förmodan skulle hända veta att jag får hjälp av ett seriöst företag bakom.

Säg Webhallen är det verkligen värt att förlora kunder istället för att ha lite goodwill? 1 arg kund berättar för betydligt flera än 1 nöjd kund.
Sen givetvis alla kan göra fel men då måste ni på Webhallen vara mästare på att göra fel eller utbildar ni inte personalen i reklamation och garanti ärenden?
Det kanske bara gäller att sälja som är det viktiga. Glöm inte bort att det är kunder som gör att erat företag går runt.

Bra dock att det löste sig till slut för TS.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbsen5:

Håller faktiskt med dig på den punkten! På två år är det klart man inte kan få pengarna tillbax, det är ju en använd dator.. Visst man köper en bil för 300k så får du då fan inte 300k när du säljer den..

Finns en viss skillnad när en sak är garanterad att funka i ett visst antal år och om den nu inte skulle göra det så står tillverkaren för att ersätta varan. Att sen sälja är en helt annan femma.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej, det var en tråkig bild du målade upp av oss.
Som tur är vet vi att den inte heller är helt sann.

Om du kollar vårt snittbetyg från kunder på prisjakt ser du att vi ligger väldigt högt upp (samt att vi har bland flest betyg av alla återförsäljare på prisjakt så urvalet är gott).

Vidare blev vi 2011 rankade tredje högst av alla företag som handlar med slutkunder vad det gäller kundnöjdhet.
Vi blev rankade fyra av alla företag som handlar med slutkunder vad det gäller servicenivå.
Vi blev rankade etta vad det gäller företag som folk rekommenderar till sina vänner.
(Konsumentindex - Market 2011, en sammanställning som inte bara undersöker IT-handlare utan även ICA, systembolaget osv finns med här)

Trots det kan det gå snett ibland. När vi ser att det gjort det försöker vi rätta till det.
Ibland tolkas det som opportunism av "åskådare" och det är jättetråkigt så därför brukar vi sällan besvara den typen av kritik men nu kände jag att det kunde vara läge.
(Alternativet: att vi inte gjorde något alls när vi blev uppmärksammade på havererade ärenden, känns ju inte heller helt 100.)

Men: jag gillar inte att behöva gå på defensiven inför en tredje part så jag kommer att hålla mig utanför denna diskussion hädanefter. Skulle TS däremot har mer input kommer jag att försöka besvara det.

Vad det gäller detta ärende specifikt:
100% återbetalning från ASUS innebar "dagspris" för oss, det vill säga en bråkdel av nyvärdet.
Den ansvariga jag pratat med känns inte vid att vi skulle ha slussat vidare ärendet till ASUS, blott informerat om att det är en möjlighet som ofta kan skala av några dagar från hanteringstiden (vilket är sant).
Under de förutsättningarna tog butikschefen ett beslut om att ge erbjudande om 10 respektive 20 procent avdrag vid återköp för att minska våra förluster (knappast för att göra vinst som några antytt).

[B]Dock anser vi att eftersom kunden av vår partner, ASUS, till en början utlovats 100% kreditering samt uppfattat att vi slussat ärendet vidare till ASUS så känns det inte mer än rimligt att han också erhåller full återbetalning vilket vi nu löser.

[/B]

Så du tycker det är rimligt att kunden skall behöva gå igenom mödan genom ett forum för att få rätt kompensation? Tycker det är lite dubbelmoraliskt uttlåtande från Webhallens sida nu, första avsäger ni er HELT från att ge 100% ersättning och ni kommer inte betala ut något över 80-90% men sen när denna tråd börjar uppdagas så väljer ni att betala FULL, alltså 100% ersättning och då är min fråga, hur menar ni att detta låter trovärdigt mot erat Prisjakt betyg, som även det är ett stort mörker tal att gå efter då vem som helst kan registrera sig och ge er 10 stjärnor 100 gånger.

Nej, mig veterligen så var det absolut sista gången jag kommer handla hos Webhallen.se alt. någon fysisk Webhallen butik...

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Bättre att handla ifrån komplett. fick 2,7k för mitt gamla hd6970 på reklamation

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InSane.se:

ÅF's som hänvisar till tillverkarens egna reklamationsavdelningar osv är slöa och tar inte sitt ansvar.

Huvet på spiken...

När återförsäljaren är slö enligt dig varför ska man då kontakta dessa, då är det väl i alla dar bättre att direkt ta kontakt med tillverkaren

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Ångerrätten gäller 1-2 veckor och inte 2 år.

Permalänk
Medlem

själv tycker jag att marknads värdet ``max skall betalas till bax ej mer som snubben skriver här från ASUS ...De var ju inge bra hanterat ärende. De låter ju helt stört att den skulle vart borta utan lösning från i Maj tills nu.
Supporten har riktlinjer för sånt här. Max reparationstid ska vara 30dagar annars så ska du kunna få en ny motsvarande dator eller pengarna tillbaka för dagsvärdet av datorn.
Kan bara säga att jag tyckerr du ska kontakta supporten, be att få tala med någon ansvarig och kräva en lösning omedelbart.
Asus support följer konsumentslagens regler och om de inte är något mer till historien så borde de inte vara några konstigheter att lösa.
Svårt att uttala mig mer innan man set detaljerna kring ärendet.

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Ja som alla har förstått så fick jag mailet om 100% kreditering från så jag är nöjd.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Skrivet av jonasforever:

Webbhallen sa till mig att vända mig direkt till ASUS efter jag lämnade in datorn första gången till dem för reparation. Därefter gick dom två följande reparationerna direkt till ASUS efter webbhallens egna rekommendationer.

Har den varit inlämnad för lagning av samma fel? För har den det så kan du begära pengarna tillbaka och då spelar det ingen roll om du har haft datorn i 2 år och du skall ha 100% tillbaka.

denna artikel belyser sådanna problem dock är det inte datorer utan en bil men principen är den samma

http://www.arn.se/Vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

Annars så har du en länk till Konsumentköplagen nedan.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkopl...

Tillverkaren/återförsäljaren har rätt att försöka laga ett fel 2 ggr och kan dom inte det så har du rätt att begära att få tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av jonasforever:

Ja som alla har förstått så fick jag mailet om 100% kreditering från så jag är nöjd.

Det är bra, så det skall vara men det är HELT sjukt att du ska behöva gå igenom en världshistoria för att få igenom detta... Köp från Inet.se nu istället när du väl fått cashen utbetalt

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Webhallen... detta är inte det ni varit kända för. Vad håller ni på med?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tycker ni kan lägga ner häxjakten nu... Bara löjligt. TS ska vara nöjd med att han får tillbaka 100% av något han redan vad jag förstår nyttjat i över 1år.

Permalänk
Medlem

Tycker också det börjar bli för mycket häxjakt nu.
Som vanligt är de dom som har problem som väsnas mest.
TS har fått sina pengar och trådens syfte är över - det lär bara urarta i flamewar eller ännu värre häxjakt.
*mods notifierade*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Något som jag reagerar på är Webhallens sätt att föra Kommunikation i detta enskilda ärende utan personlig signatur på vem som för talan.

Tragiskt dålig goodwill som säkerligen kommer kosta mycket mer än en dator inser ju vem som helst.

Hög personalomsättning i deras butiker kanske ger en indikation på hur webhallen sköter sina saker.

Permalänk
Medlem

Bara att acceptera! Ta dina 17991:- tillgodo och köp något nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Bara att acceptera! Ta dina 17991:- tillgodo och köp något nytt.

Yttligare en som inte läst tråden...

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Folk hade gnällt oavsett om webhallen svarat eller ej. ARN's beslut var riktat till ASUS och inte webhallen och som många vet endast är en rekommendation och inte domslut.
Att webhallen hänvisat kund till tillverkaren är vanligt inom service världen och beror inte på lathet från deras sida utan ett alternativ till kunden för att kunna få en snabbare hantering. Kunden behöver inte acceptera detta men det har han gjort nu gjort så vems fel är det ?

Och återigen om webhallen valt att stå fast vid att ta ut en nyttjande avgift så hade folk gnällt, och även nu när dom valt att betala tillbaka 100% så gnäller folk fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Något som jag reagerar på är Webhallens sätt att föra Kommunikation i detta enskilda ärende utan personlig signatur på vem som för talan.

Namnet lär vara övertäckt av TS?

Skrivet av roberto99:

Hög personalomsättning i deras butiker kanske ger en indikation på hur webhallen sköter sina saker.

Vad vet du om detta?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har varit kund hos Webhallen sedan 2002 och har spenderat en del slantar hos dem...
Har inget illa att säga om kedjan, har alltid blivit bra bemött. Självklart har jag också stött på ett och annat måndags ex. som jag fått reklamera och det har aldrig varit några problem. Ibland undrar jag hur ni bär er åt, ni som fått problem med Webhallen!? Det kanske bara rör sig om otur...
Tänk att de som jobbar på Webhallen också är människor, hur många kunder tror ni det får serva per dag av alla möjliga kategorier, kanske inte alltid så lätt att hålla humöret på topp. Vissa av er skulle nog knappt klara en timme medan vissa andra kanske skulle klara det bättre, alla är vi olika..

Nu löste det sig för ts, vilket var bra

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej.

Normalt sett har vi rätt till att ta ut ett nyttjandeavdrag om produkten varit fungerande i kundens ägo en längre tid och kunden vill häva köpet. (Har vi begått misstag som gör att nyttjandeavdrag känns orimligt brukar vi avstå.)
Eftersom ASUS sagt att du ska få 100% kreditering kommer vi att stå för det.
Du kommer att bli kontaktad inom kort.

Jag ber om ursäkt om du uppfattat att vi inte agerat på ett profesionellt sätt.

Ni har enligt ts redan kollat över ärendet en gång o stod fast vid erat beslut. Nu skriver han på sweclockers o då går det bra..

Skrivet av OP:

När jag sedan påpekar omständigheterna för henne per telefon så ber hon att få återkomma och jag får detta mail idag; 
"Hej jonasforever. Jag måste tyvärr informera att nedanstående erbjudande kvarstår.Att det tog lång tid då den skickades direkt till Asus utan att låta oss hjälpa till att få allting ordnat smidigt är beklagligt, men då datorn köptes 2010-08-28 så har vi rätt att dra nyttjandeavdrag .-- 

Bra att det löstes någolunda smidigt tillslut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ni har enligt ts redan kollat över ärendet en gång o stod fast vid erat beslut. Nu skriver han på sweclockers o då går det bra..

Detta är tyvärr inte ovanligt. Hade problem med en annan återförsäljare som behandlade ett av mina ärenden väldigt dåligt, de blev ej heller någon fart på dem efter vidarebefodran från kontakt med konsumentrådgivningen.
Utan det var när jag PMa representanten här på forumet som det började hända saker.

Permalänk
Medlem

Klurigt läge, kanske dags att ringa efter rådgivning hos konsumentverket, be om hjälp att komma till en lösning och fråga om Webbhallen får göra som de gör. Ta beslutet till Webbhallen om konsumentverket dömer till din fördel och påpeka att detta är just råd direkt från konsumentverket.

De kan behöver konfirmera detta, så se till att ha ett ärende nummer om du kan bli bifogad med detta. De bör ta det på allvar med tanke på konsekvenserna som kan uppstå, dessutom är det inte en stor förlust i deras ögon om man jämför med att bli svartlistad

Tror mer att de försöker dra en fuling, om ingen klagar så antar ju folk att det är rätt. Kunder som inte har erfarenheten eller är för godtrogna faller oftast offer lättare, gäller inom alla områden i handelsindustrin. Tråkigt att sådant händer men pengar är alltid pengar för företag.

Önskar dig lycka till i ärendet och hoppas att det kommer till en lösning du är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Klurigt läge, kanske dags att ringa efter rådgivning hos konsumentverket, be om hjälp att komma till en lösning och fråga om Webbhallen får göra som de gör. Ta beslutet till Webbhallen om konsumentverket dömer till din fördel och påpeka att detta är just råd direkt från konsumentverket.

De kan behöver konfirmera detta, så se till att ha ett ärende nummer om du kan bli bifogad med detta. De bör ta det på allvar med tanke på konsekvenserna som kan uppstå, dessutom är det inte en stor förlust i deras ögon om man jämför med att bli svartlistad

Tror mer att de försöker dra en fuling, om ingen klagar så antar ju folk att det är rätt. Kunder som inte har erfarenheten eller är för godtrogna faller oftast offer lättare, gäller inom alla områden i handelsindustrin. Tråkigt att sådant händer men pengar är alltid pengar för företag.

Önskar dig lycka till i ärendet och hoppas att det kommer till en lösning du är nöjd med.

Jättebra svarat, men om du hade läst tråden hade du sett att det redan löst sig för TS. Nu diskuterar vi istället om Webhallen är ett seriöst företag eller inte. Om du läser tråden så ser du vilka argument vi har och de ytterst dåliga svar Webhallen har att erbjuda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Detta är tyvärr inte ovanligt. Hade problem med en annan återförsäljare som behandlade ett av mina ärenden väldigt dåligt, de blev ej heller någon fart på dem efter vidarebefodran från kontakt med konsumentrådgivningen.
Utan det var när jag PMa representanten här på forumet som det började hända saker.

Nej jag vet, det är dock tråkigt att det ska behöva vara så.

Permalänk

Sry om detta är lite off topic men jag måste ju passa på att ge stor cred till swec och alla användare! Det är ju om man tänker efter ett fantastiskt forum att få stöd och ibland slippa vara den ensamma medborgare utan möjlighet att få sin röst hörd.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Medlem

Har inte inhandlat mycket från Webbhallen, den enda gången blev det Battlefield 3 i "boundle pack" och det levererades i tid, dock precis på dagen då rushen startade. Har tyvärr inte mycket mer att erbjuda till konversationen.

Skrivet av HerrGoreMann:

Jättebra svarat, men om du hade läst tråden hade du sett att det redan löst sig för TS. Nu diskuterar vi istället om Webhallen är ett seriöst företag eller inte. Om du läser tråden så ser du vilka argument vi har och de ytterst dåliga svar Webhallen har att erbjuda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, läste dock endast första inlägget, vad bra att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vad det gäller detta ärende specifikt:
100% återbetalning från ASUS innebar "dagspris" för oss, det vill säga en bråkdel av nyvärdet.
Den ansvariga jag pratat med känns inte vid att vi skulle ha slussat vidare ärendet till ASUS, blott informerat om att det är en möjlighet som ofta kan skala av några dagar från hanteringstiden (vilket är sant).
Under de förutsättningarna tog butikschefen ett beslut om att ge erbjudande om 10 respektive 20 procent avdrag vid återköp för att minska våra förluster (knappast för att göra vinst som några antytt).

Dock anser vi att eftersom kunden av vår partner, ASUS, till en början utlovats 100% kreditering samt uppfattat att vi slussat ärendet vidare till ASUS så känns det inte mer än rimligt att han också erhåller full återbetalning vilket vi nu löser.

Min erfarenhet av webhallen är att ni alltid slussar vidare problem till tillverkaren när det är egentligen är ni som har ansvaret.
Detta gäller iallafall eran butik på sveavägen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är löjligt, på många sätt.
Jag känner att jag måste slå ett slag för Webhallen här. Det är inte ett dåligt ställe att handla. Inte perfekt, men det är ingen. Kanske inte heller bäst, men helt klart bra nog för att allt gnäll i denna tråden skall vara i klar överkant.

Jag håller med om att det var lite dålig stil att försöka få ut nyttjande-avdrag när de ändå kommer få 100% av kostnaden ersatt av Asus. Det är helt klart lite snålt. Och visst kan jag hålla med om att det kan kännas som tveksamt att först "gå över" ärendet och stå fast vid ett beslut för att sedan ändra det när det blir offentligt. Det är lite sniken och lite dålig stil.

Men om man bortser från alla tomtar som helt verkar ha missat poängen och pratar om rätt till nyttjande-avdrag, ångerrätt(vart nu det kom in i bilden) och annat ovidkommande så måste jag fråga: Vad är det ni gnäller om!?

Webhallen har säkerligen hundratals, om inte tusentals kunder varje dag. Även om det skulle dyka upp en sådan här tråd om dagen så skulle det ändå vara en väldigt liten del av alla kunder som har ett problem. Jag hade så sent som för någon vecka sedan ett 7950 som bråkade. 10 minuter test i butiken och nytt kort. Inga protester utan klappat och klart. Inga bekymmer alls. Men sådant hör man sällan om. Och även i detta fall löste det sig även om det krävdes påtryckningar av det offentliga slaget, men i ärlighetens namn så är det ju knappast en ovanlighet när det gäller företag.

Så för att sammanfatta: Nej, webhallen skötte sig inte exemplariskt i detta och lite skit för det förjänar dem. Det var helt enkelt lite löjligt av dem. Men nu är det löst, och att bygga detta scenario där de inte kan göra rätt hur de än gör är inte exemplariskt av oss på swec. Det är helt enkelt lite löjligt av oss.

Så sluta gnäll nu. Webhallen har gjort rätt för sig, så ta det för den pudel det är och lämna det där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det här tycker jag är löjligt, på många sätt.
Jag känner att jag måste slå ett slag för Webhallen här. Det är inte ett dåligt ställe att handla. Inte perfekt, men det är ingen. Kanske inte heller bäst, men helt klart bra nog för att allt gnäll i denna tråden skall vara i klar överkant.

Jag håller med om att det var lite dålig stil att försöka få ut nyttjande-avdrag när de ändå kommer få 100% av kostnaden ersatt av Asus. Det är helt klart lite snålt. Och visst kan jag hålla med om att det kan kännas som tveksamt att först "gå över" ärendet och stå fast vid ett beslut för att sedan ändra det när det blir offentligt. Det är lite sniken och lite dålig stil.

Men om man bortser från alla tomtar som helt verkar ha missat poängen och pratar om rätt till nyttjande-avdrag, ångerrätt(vart nu det kom in i bilden) och annat ovidkommande så måste jag fråga: Vad är det ni gnäller om!?

Webhallen har säkerligen hundratals, om inte tusentals kunder varje dag. Även om det skulle dyka upp en sådan här tråd om dagen så skulle det ändå vara en väldigt liten del av alla kunder som har ett problem. Jag hade så sent som för någon vecka sedan ett 7950 som bråkade. 10 minuter test i butiken och nytt kort. Inga protester utan klappat och klart. Inga bekymmer alls. Men sådant hör man sällan om. Och även i detta fall löste det sig även om det krävdes påtryckningar av det offentliga slaget, men i ärlighetens namn så är det ju knappast en ovanlighet när det gäller företag.

Så för att sammanfatta: Nej, webhallen skötte sig inte exemplariskt i detta och lite skit för det förjänar dem. Det var helt enkelt lite löjligt av dem. Men nu är det löst, och att bygga detta scenario där de inte kan göra rätt hur de än gör är inte exemplariskt av oss på swec. Det är helt enkelt lite löjligt av oss.

Så sluta gnäll nu. Webhallen har gjort rätt för sig, så ta det för den pudel det är och lämna det där.

Jo visst är webhallen en , generellt sett, en bra butik men det som gör många irriterade, däribland mig, är att de gjort en kovändning för att en tråd startats på sweclockers. Detta skulle varit uppklarat utan denna tråd. För min del hade det sett bättre ut om de stått kvar vid sin ståndpunkt, alternativt talat om för kunden, TS i detta fallet, att vi vill diskutera ärendet med Asus först. Alltså att vara ärliga från början hela vägen tills ärendet är slutfört.

Jag känner inte igen webhallen i detta ärende och hoppas att det är en engångsföreteelse.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold