Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Kände faktiskt inte till alt + left/right kombinationen. Det är exakt den jag menade. Jag har för mig att jag läste att den var en nyhet i W8, men nyheten var kanske att det fanns en knapp som man kunde använda med musen.

Jag trodde att backspace gick bakåt i historiken, inte till parentfolder. Men tydligen gör den också det. Idag lärde jag mig mycket.

Denna bild förklarar vilken funktionsknapp jag menar i W8. Den gör exakt samma som Alt+Up
http://i.imgur.com/ehSCx.png

EDIT: Alt+Left/Right är ju bara navigering i historiken, inte i filhierarkin. Alt+Up/Down är det jag menar. Finns detta i W7? Orkar inte dra igång min W7-installation för att kika.

Varför lägga till en pil då det bara är att klicka på Program i adressfältet?
Lite kaka på kaka IMO.....

Permalänk
Avstängd

Tur som fan att det kommer sådana här program!
Gör ju iaf Windows 8 lite mer uthärdligt.

Windows 8 suger!

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag var bra det dom gjorde!!

Men inte en sån här höjdare som gjorde mig gladare tyvärr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Landstinget i Uppsala (där jag jobbar) kör fortfarande XP ^^

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Rent spontant är det väldigt tydligt att majoriteten av folket som gnäller här inne inte ens har testat W8... Jag kör på riktiga versionen (tack högskolan!) och kan säga att förutom hur mycket snabbare det är än W7 så är metro ett skönt tillägg. Är man gnällig behöver man absolut inte använda de, och endast appar som är gjorde "specifikt för metro" körs där inne. Allt annat startar precis som vanligt...

Ska jag nämna en nackdel (?) med metro är det hur saker listas... Eftersom det ska följa det nya GUI:t så listas allt som... Ja "Lista" i som man kan välja i vanliga utforskaren där man skrollar i sidled. Jag som är van med "detaljerad lista" har lite svårt att snabbt kolla igen, men detta gäller ju då som sagt inne i metro... Går kanske att ändra?

Summa summarum kan W8 fungera precis som W7 men då otroligt mycke mer optimerat (googla eller använd sunt förnuft!), förutom Start-knappen som nu i vidare eftertanke är rätt waste... Inga problem att bara dra Wind-knappen och söka dirr, sen välja kategori (Filer, settings, appar osv...), eller bara Pinna till taskbaren som jag gjort nu (Computer, documents...). Sen är ju inte startuptiden på... Ja några blygsamma sekunder för mig något att strunta i!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Landstinget i Uppsala (där jag jobbar) kör fortfarande XP ^^

Gör vi på Siemens med ^^

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Ännu en gång..? Microsoft har väl aldrig blockerat för tredjepartsutvecklare? Det var bara en tidsfråga innan denna workaround skulle komma, och det visste såklart MS och räknade säkert med det också. Den stora fördelen med Windows är ju att man kan göra just denna typ av anpassningar, till skillnad från ett OS från ett visst fruktföretag...

På tidigare versioner utav betan på Windows 8 så fanns det liknande program som tog fram startmenyn igen. Alla dessa program slutade att fungera när senaste versionen släpptes.

Citat:

Den färdiga versionen av Windows 8 stoppar program som försöker återskapa den traditionella startknappen.
Microsoft har infört en spärr som hindrar möjligheten att återskapa startknappen i Windows 8. Det hävdar författaren Rafael Rivera som ligger bakom boken Windows 8 Secrets.

Denna nyhet talar om rätt tydligt att Microsoft aktivt försökt hindra Windows 8 användare från att få tillbaka startmenyn.
Vad du däremot har rätt i är att Microsoft visste detta, och därför har arbetat med att försöka hindra folk från att få tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Nej, folk är rädda för förändring. Vissa mer än andra, det ligger i människans natur. Jag tror att en vanlig användare kommer vänja sig efter ett par veckor, och många som redan vant sig tycker sig vara mer produktiva med det nya gränssnittet. Men självklart kommer det finnas bakåtsträvare som hänger kvar in i det sista, precis som att det fortfarande finns lirare som sitter på XP idag.

Det betyder inte att allt är perfekt med W8, det som fungerar mindre bra får såklart åtgärdas med tiden. Men utan nytänk kommer man aldrig vidare.

Folk är inte speciellt rädda för förändringar, folk däremot undviker förändringar som är idiotiska som tex windows 8
och varför lära sig nått som är mycket sämre än det redan existerande...

Är möjligt att senare varianter av windows blir bra tex 8,5 9 eller windows 10 men tills det har skett undviker jag nyare windows och kör på med windows 7, och blir inte framtida windows vettigare så finns det alternativ...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tur att folk utvecklar sådant här i alla fall.

Microsoft verkar inte ha fattat uttrycket "If it ain't broken, don't fix it".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Classic shell är väl inte lika snyggt men det är gratis iaf

Smaken är som baken, jag använder bland annat classicshell (kör win7) för att få mitt Windows att likna Win95/98/2000 för att jag står inte ut med allt blaha blaha.

Det som är surt dock är att man får stå ut med alla bloatade inställningsrutor för att tex ändra energiinställningar, upplösning med mera.
Skulle vilja ha tillbaka de gamla rena fina rutorna som inte tar upp halva skärmen. Som den som man TILL SLUT får upp efter att ha klickat sig igenom lite skit för att kunna välja vilka ikoner som ska visas på skrivbordet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Har använt Windows 8 i ett par dagar nu, klarar mig finfint utan startmenyn, och metro är ju inget måste direkt, ser nog inte skymten av metro mer än 1-2ggr om dagen. ^^
Använde i princip bara "kör" i startmenyn, och det är ju bara trycka windows-sen skriva så fungerar det finfint.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Föredrar såklart också open source när det är möjligt. Men nu har jag använt Linux en hel del och tycker tyvärr inte att det kan ersätta Windows för min del. Windows och Microsoft må inte vara perfekt, men de är bra mycket bättre än alternativen enligt mig

Jo så är det. Jag använder Windows till spel och vissa program som kräver det annars kör jag Linux/Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu blev Windows 8 genast mer intressant i syfte att köra det på desktop.
Tycker annars Windows 8 verkar riktigt nice på platta av de videos man sett.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Var på tiden, det absolut enda problemet med Windows 8 är Metro, bort med metro och tillbaka med klassiska startmenyn = Succé

Windows 7 Ultimate SP1 64-Bit Startup med UEFI Bios och SSD: 30 Sekunder
Windows 8 Enterprise 64-Bit Startup med UEFI Bios och SSD: 5 Sekunder

Metro är dock kvar, så väntar nog på att någon tar bort det helt innan jag går över till Windows 8 igen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Ja man förstod nästan att det skulle komma lösningar på detta, både som kostar och är gratis.
Förstår även din tanke med att startmenyn är något gammalt, och att det hade varit trevligt med något nytt och fungerande som passar bra även med tangentbord och mus. Som du säger är inte "Metro" gränssnittet speciellt bra i dagsläget för datorer som kör med mus och tagentbord (utan pekskärm). Vilket gör att åtminstone jag som kör med Windows 8 nu, mer än gärna använder denna lösning med startmenyn fram till "Metro" har utvecklats mer och blivit mer användarvänligt för folk med mus och tangentbord.

Jag ser positivt på själv gränssnittet i stort, nytänkande och säkert jätte bra för den som använder en pekskärm. Men Microsoft skulle kunna tänka mer på folk som inte vill ha pekskärm, vilket trotts allt är en mycket stor del utav deras användare. Deras grundtanke har ju varit att Windows 8 ska se likadant ut för alla enheter, i princip allt från mobilen till vanliga datorer. Själva tanken är ju faktiskt god, man ska enkelt kunna byta mellan olika enheter och ändå ha ett system som fungerar och är likadant på alla enheter. Gillar tanken skarpt.

Men tyvärr har ju inte verkligheten blivit så bra som Microsoft har tänkt, det fungerar helt enkelt inte med ett exakt likadant system för en surfplatta som på en vanlig dator. Man behöver se över det nya UI;t och göra det bättre anpassat för stationära datorer.

Jag tycker inte gränssnittet i sig är fel för tangentbord och mus, det är mest hur vissa saker är implementerade. Jag har t ex inget emot ikonsystemet i Modern då de ger möjlighet att ge mer information än vanliga ikoner, samt är väl lite mer i linje med Fitt's Law. Dock går det att förbättra hur man navigerar i appar osv, samt att söken, som är förbättrad i grund, borde ge de olika typerna av resultat samtidigt i olika kolumner. Mycket sådana smågrejer, men annars tror jag inte att Modern är negativt för mus och tangentbord.

Det är nog redan nu bra för touch screen, men då jag ännu inte känner att en surfplatta känns motiverad då jag har en så bra mobiltelefon så har jag inte reflekterat lika mycket över det.

Men som du säger är det väl kanske smartare att köra Windows 8 med dessa pålägg än att stanna kvar på Windows 7 tills de fixat det man tycker är viktigt. Trots allt finns det ju en hel del förbättringar som inte har något som helst att göra med Metro UI.

Permalänk
Avstängd

plötsligt så blev windows 8 intressantare men jag vet inte riktigt om jag vill ha det med tredjeparts program

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Summa summarum kan W8 fungera precis som W7 men då otroligt mycke mer optimerat (googla eller använd sunt förnuft!), förutom Start-knappen som nu i vidare eftertanke är rätt waste... Inga problem att bara dra Wind-knappen och söka dirr, sen välja kategori (Filer, settings, appar osv...), eller bara Pinna till taskbaren som jag gjort nu (Computer, documents...). Sen är ju inte startuptiden på... Ja några blygsamma sekunder för mig något att strunta i!

Måste dock erkänna att det är just hur sök fungerar som stör mig mest.
I windows 7 (och också senare SP av Vista) är det bara att:
1. trycka ner Win-tangenten
2. skriva vad du söker på
3. med uppåt och neråt markera valet
4. tryck enter.
Allt skedde nere i vänstra hörnet
Samma sak i Win8 är:
1. Tryck på Win-tangenten.
2. skriv in vad du söker på
3. försök gissa vilket av kategorierna i höger som faktiskt innehåller vad du söker på och markera det med tangenterna/musen
4. markera alterativet i vyn till vänster
4,5. dubbelkolla att det är desktop-versionen av funktionen du sökte efter som öppnas och inte modernUI (eller tvärt om)
5. tryck enter
Allt sker över hela skärmen.
Och nej, jag vill inte "pin" Program och funktioner" och andra verktyg jag har en tendens att dra igång relativt ofta på mina experimentdatorer, för SÅ ofta är det inte att det är motiverat sin egna genväg bara för att slippa Win8s svar på startmeny/sök.

Och då jag och åtminstonde tre av mina vänner har en tendens att dessutom ha igång filmklipp av olika slag medans vi håller på med våra datorer då det inte är något om kräver vår fulla uppmärksamhet (oftast för mig "Alltid överst" nere i högra hörnet) är det lite störande då det försvinner iväg när man ska öppna något verktyg. Och om man råkar dra igång ModerUI-versionen av något program så dröjer det ännu längre innan du är tillbaka på din desktop och kan spola tillbaka för stt se vad du missade.
Folk klagar på Gnome3, men inte ens Gnome-shell är så störande i hur deras sökfunktion fungerar. Och om man väljer fel applikation överlappar den ändå inte filmklippet du tittar på.

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Enda jag saknar med start8 är att kunna välja att öppna dokument, kontrollpanelen osv som meny....men det kommer väl ngt för det med.

Dock öppnar det upp mina ögon mer för W8, men som LeafBox sade så skall det inte behövas en tredjepartslösning för något M$ själva skulle haft med från början. Valet mellan classisk starmeny och Modern UI (eller vad det heter nu)
W8 har mkt bra nytt under ytan, men det är ytan som avskräcker då tja upplägget inte är optimalt för desktopanvändande....

Kolla på bilderna så ser du att kontrollpanelen och dokument finns
och jag håller också med tycker heller inte att man ska vara tvungen att installera en 3:e parts app för att kunna få start menyn

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Utmärkt räddat av Microsoft som lämnat det "kryphålet" öppet för StarDock att använda. Då finns det en chans att jag själv testar Windows 8 igen senare och ser om det går att leva med fullskärmsapparna eller inte de gånger de dyker upp/måste användas.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av helmesjoe:

Rent spontant är det väldigt tydligt att majoriteten av folket som gnäller här inne inte ens har testat W8... Jag kör på riktiga versionen (tack högskolan!) och kan säga att förutom hur mycket snabbare det är än W7 så är metro ett skönt tillägg. Är man gnällig behöver man absolut inte använda de, och endast appar som är gjorde "specifikt för metro" körs där inne. Allt annat startar precis som vanligt...

Ska jag nämna en nackdel (?) med metro är det hur saker listas... Eftersom det ska följa det nya GUI:t så listas allt som... Ja "Lista" i som man kan välja i vanliga utforskaren där man skrollar i sidled. Jag som är van med "detaljerad lista" har lite svårt att snabbt kolla igen, men detta gäller ju då som sagt inne i metro... Går kanske att ändra?

Summa summarum kan W8 fungera precis som W7 men då otroligt mycke mer optimerat (googla eller använd sunt förnuft!), förutom Start-knappen som nu i vidare eftertanke är rätt waste... Inga problem att bara dra Wind-knappen och söka dirr, sen välja kategori (Filer, settings, appar osv...), eller bara Pinna till taskbaren som jag gjort nu (Computer, documents...). Sen är ju inte startuptiden på... Ja några blygsamma sekunder för mig något att strunta i!

Rent spontant är det tydligt att du är full av skit.
Många här har kört windows8 och sätt att det inte fungerar lika bra som win7. Jag skiter fullständigt i ändring vars ända anledning är att MS ska börja ta 30% av sålda appar och försöka få folk att köpa deras skit på telefon och platta. En ändring som förbättrar mitt arbete har jag inga problem med. win8 har inga sådana som är värda att hålla på med metro. Sedan tillkommer också att jag vill inte stödja MS visionen om endast metro framtiden då jag tycker att multitasking är rätt trevlig sak att ha.

Permalänk

lika många hatade startmenyn när den kom i windows 95

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med tre skärmar, och från vad jag läst så skulle windows 8 vara en mardröm att jobba med, speciellt när jag har 5-6 små appar och 3 program uppe samtidigt. Förstår ie riktigt Metro fantasterna. När man hör microsofts egna representanter så säger de öppet att det är ett gränsnitt för touchscreens.Hur det skall fungera bra med mus, keyboard och flera skärmar är jag tveksam till.

Apple har Mac OS.... Och IOS.. Google har... Även ett separat os för desktops, seperat från android. Ubuntu har även seperat dist för tablets.

Microsoft har ofta lanserat 5-6 smaker av windows vid lanseringen. Varför de inte kan ha "Windows Strawberry" för tablets, och "Windows Donut" för desktops är för mig lite av ett mysterium. Sitter just nu på min asus transformer med keyboard dockan. Jag skriver med tangentbordet, men använder såklart skärmen för attklicka och navigera. Touchpaden finns där, men att använda musen i ett touch-operativ är bara klumpigt och omständigt.

Att microsoft desperat vill komma in på tablets är uppenbart, därför har de byggt sitt tablet operativ, varför ett tablet, fokuserat operativ skulle vara bra på desktop är för mig ett mysterium. Lite som ett spel gjort 99% med konsol som platform, som de sedan kofotar in för en windows release.... De flesta vet hur smidiga de spelen blir på pc i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Smaken är som baken, jag använder bland annat classicshell (kör win7) för att få mitt Windows att likna Win95/98/2000 för att jag står inte ut med allt blaha blaha.

Det som är surt dock är att man får stå ut med alla bloatade inställningsrutor för att tex ändra energiinställningar, upplösning med mera.
Skulle vilja ha tillbaka de gamla rena fina rutorna som inte tar upp halva skärmen. Som den som man TILL SLUT får upp efter att ha klickat sig igenom lite skit för att kunna välja vilka ikoner som ska visas på skrivbordet.

Gör en ny mapp på skrivbordet> döp den till GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Blev det bättre?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Gör en ny mapp på skrivbordet> döp den till GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Blev det bättre?

Love u

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Jag saknar startmenyn från XP.

Håller med. Den var mycket bättre än startmenyn i Win7.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Gör vi på Siemens med ^^

Hos oss (jobbar åt staten) har vi precis fått Win 7.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Rent spontant är det tydligt att du är full av skit.
Många här har kört windows8 och sätt att det inte fungerar lika bra som win7. Jag skiter fullständigt i ändring vars ända anledning är att MS ska börja ta 30% av sålda appar och försöka få folk att köpa deras skit på telefon och platta. En ändring som förbättrar mitt arbete har jag inga problem med. win8 har inga sådana som är värda att hålla på med metro. Sedan tillkommer också att jag vill inte stödja MS visionen om endast metro framtiden då jag tycker att multitasking är rätt trevlig sak att ha.

Du kan "mulititaska" med metro det är bara att dra ett program till sidan och hålla det där i någon sekund och vips har du två fönster bredvid varandra (förutsagt att skärmen har tillräckligt hög upplösning).

Och du kan fortfarande använda skrivbordet!.

Sen varierar det hur olika människor tycker, några tycker det nya är bättre några sämre och några lika bra. Se bara på när Facebook ändrar något...

Permalänk
Skrivet av PatrikKron:

Se bara på när Facebook ändrar något...

Fast just det exemplet funkar inte. Facebook blev sämre när "timeline"-röran kom, folk har bara slutat klaga för att de inte tror att det går att ändra. Folk accepterar vilken skit som helst om de inte tror de har nåt val, det innebär inte att skiten faktiskt är bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Tänk vilken succé W8 hade varit om Microsoft gjort detta från början.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Win XP - Ja
Win Vista - Nej
Win 7 - Ja
Win 8 - Nej
Win 9 - ...

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB