Permalänk

Ska prata vett med Telia!

Tjena! Har haft mycket problem nu med Svarstiden (Latensen) på kvällarna, den har bl.a hoppat mellan 50-700, och stängts av 1gång/dag, just på kvällarna o ska prata lite med dom...

Så någon som skulle vilja förklara hur latensen/svarstiden fungerar lite smått ingående så jag vet vad jag pratar om när jag ska klaga lite!

Ni får gärna förklara bara kort hur de andra delarna fungerar samt lite ord som jag kan ha använding för!

Tack å hej!

Permalänk

Och hur vet du att det inte är din utrustning det är fel på?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Tjena! Har haft mycket problem nu med Svarstiden (Latensen) på kvällarna, den har bl.a hoppat mellan 50-700, och stängts av 1gång/dag, just på kvällarna o ska prata lite med dom...

Så någon som skulle vilja förklara hur latensen/svarstiden fungerar lite smått ingående så jag vet vad jag pratar om när jag ska klaga lite!

Ni får gärna förklara bara kort hur de andra delarna fungerar samt lite ord som jag kan ha använding för!

Tack å hej!

Först kanske du ska berätta lite om vad du har för tjänst, om du använder enbart telias modem eller har egen extrautrustning mellan telias modem och din burk osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Kör pingplotter eller liknade mot den ip som du spelar/kör mot. Skapa en rapport ca i en vecka så har du ditt på det torra.
http://www.pingplotter.com/

Kort och gott

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Har du mobilt bredband är det förväntat beteende och förbättringar är bara att glömma. Åtminstonde från Telias sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1. Det har börjat strula denna vecka,
Har ADSL 8mbit med teve i de oxå o jag vet att det itne funkar så bra med det men det har funkar galant innan först denna vecka som börjat strula...

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Först kanske du ska berätta lite om vad du har för tjänst, om du använder enbart telias modem eller har egen extrautrustning mellan telias modem och din burk osv...

Använder Thomson Gateway TG787, teven går oxå på inetet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linusberg:

Använder Thomson Gateway TG787, teven går oxå på inetet

Används TV-funktionen påverkar det pingen, speciellt om dina ledningar inte är de bästa. HDTV tar extra mycket bandbredd och påverkar ännu mer. Att det fungerat tidigare kanske beror på att inget tittat, eller inte valt HD-kanaler? Stäng av TV-delen och testa igen, så vet du.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har också telia och har samma problem går ifrån 50 till 500 ping vissa kvällar, men det brukar funka igen om man startar om routern.
Men det är ändå väldigt störande.
För mig spelar det ingen roll om tvn är på eller inte.(Har bredbands TV)

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk

TV påverkar pingen fruktansvärt p.g.a pingfilter. mest för att få tv att flyta på så bra som möjligt. Det ska kunna gå att ringa in till Telia för att kunna få av det, dock kan det påverka tv, så vet ej ifall dom får göra det.

Ditt modem kan även ha med saken att göra, du kan ju alltid skaffa ett eget modem och router för du har ADSL från 2-24 mbit. Telis Smart modem behövs endast för ADSL 30/60.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Skrivet av Stillanatt:

TV påverkar pingen fruktansvärt p.g.a pingfilter. mest för att få tv att flyta på så bra som möjligt. Det ska kunna gå att ringa in till Telia för att kunna få av det, dock kan det påverka tv, så vet ej ifall dom får göra det.

Ditt modem kan även ha med saken att göra, du kan ju alltid skaffa ett eget modem och router för du har ADSL från 2-24 mbit. Telis Smart modem behövs endast för ADSL 30/60.

Det finns inget pingfilter, det du menar är interleave rate. Alltså den funktionen som används för att korrigera felsändningar s.k. packetloss.
Har linan mycket packetloss kommer det inte hjälpa ett skit att stänga av interleave.

Sen ang. att Telia Smart bara behövs för 30/60 är en lögn. Telia Smart GWn är ett triple-play modem eller en allt-i-en-låda produkt, som i sig, fungerar dåligt.
TS kan köpa ett eget triple-play modem och egen router för ändamålet, dock måste det ha stöd för den tekniken som används över linan (ADSL2+, VDSL osv.)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

När jag pratade med telia sist så kallade det du säger Interleave rate för pingfilter, vilket är i princip samma sak. Har jobbat där tidigare och har plockat bort den åt gamers som tyckte att pingen var för hög i sina spel. Och ja jag håller med dig om vad du säger om telia smart, men jag vet ej ifall dom har stöd för andra modem som har stöd för VDSL och liknande. Har du någon aning, skulle gärna vilja veta.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Interleave (aka pingfilter) ger en viss ökning av pingen (10-20ms).
Men interleave ger ALDRIG upphov till jitter (dvs att pingen hoppar).
Så att IPTV skulle påverka din ping "extremt" eller ge jitter är en myt.

Har du "hoppande" värden till många olika servrar eller bara till en?
Hur ser det ut om du tex pingar ping.sunet.se?
Har du kontroll på ditt hemmanät? Det är inte så att någon annan sitter och lastar ner nätet?

Permalänk

Har också telia och min ping hoppas upp till 300-2000 lite när som helst. Börjar bli galet störande när man spelar och fastnar på samma ställe i 1-5 sekunder och när man är tillbaka är man död.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver "min ping hoppar", hur mäter ni detta?
Är det en vanlig ping från cmd ni menar och mot vilka adresser mäter ni?

Sitter själv på Telia och har inga som helst problem mot tex ping.sunet.se.
Jag har extremt jämna värden och ingen variation över dygnet.

Och hur vet ni att det är Telias fel? Det kan ju lika gärna vara fel hos er, hos någon annan operatör eller i den maskin ni pingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Tack å hej!

Skrivet av Stillanatt:

När jag pratade med telia sist så kallade det du säger Interleave rate för pingfilter, vilket är i princip samma sak. Har jobbat där tidigare och har plockat bort den åt gamers som tyckte att pingen var för hög i sina spel. Och ja jag håller med dig om vad du säger om telia smart, men jag vet ej ifall dom har stöd för andra modem som har stöd för VDSL och liknande. Har du någon aning, skulle gärna vilja veta.

Ett tips, utgå inte ifrån att det är fel hos operatör utgå ifrån att felet är hos dig och sök från datorn till din sista punkt.

Hur är datorn uppkopplad? Kabel/trådlöst? Är svaret trådlöst prova med kabel, kvarstår problemet, byt kabel.

Om det mot förmodan kvarstår kolla på routern. Vet inte om det ligger någon särskild konfig på telias GW så kolla med dem först eller om en av de citerad kan svara på frågan. Men om det är grönt gör reset.

Kvarstår det. Kolla splitter och talekabel. Byt ut dem. Kontrollera gärna så att modemet verkligen sitter i första jacket.

Kvarstår fortfarande problemet, kolla annat modem som inte har router utan ett rent bryggat modem.

När du kollat allt detta kan du med gott samvete klaga hos Telia och se om du kan få hjälp.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av linusberg:

Tack å hej!

Jag har exakt samma problem som dig min ping hoppar från 50-500 med telia har du hittat nån lösning?
Jag har haft Telia i sju år nu det har aldrig varit något problem det har börjat nu på senare tid.
Jag har Telias Zyxel modem har även provat andra modem pingen är densamma jag har även kört utan router.

Permalänk
Medlem

Felia

Samma problem med telia. Pingen hoppar runt, tappar intermittent linan ibland 3-4 ggr minuten, otroligt varierande nedladdningshastighet, kan hoppa mellan 2+MB/s ner till 60KB/s. Har byt ut router, filter, kabel mellan filter och router, kabel mellan router och dator, bytt NIC, testat med en lånad laptop, samma fel hela tiden. När jag ringt och klagat tillräckligt många gånger brukar de skicka ut en tekniker som gör ngt vilket löser problemet... för en månad eller så innan allt börjar om från början. Om de inte börjar att hota mig med att jag kommer att få betala teknikern ur min egen ficka om han inte hittar något fel, vilket enligt uppgift kan röra sig om "tusentals kronor".

TL;DR Felia, vad fan hade du väntat dig?

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Skrivet av dCipher:

Samma problem med telia. Pingen hoppar runt, tappar intermittent linan ibland 3-4 ggr minuten, otroligt varierande nedladdningshastighet, kan hoppa mellan 2+MB/s ner till 60KB/s. Har byt ut router, filter, kabel mellan filter och router, kabel mellan router och dator, bytt NIC, testat med en lånad laptop, samma fel hela tiden. När jag ringt och klagat tillräckligt många gånger brukar de skicka ut en tekniker som gör ngt vilket löser problemet... för en månad eller så innan allt börjar om från början. Om de inte börjar att hota mig med att jag kommer att få betala teknikern ur min egen ficka om han inte hittar något fel, vilket enligt uppgift kan röra sig om "tusentals kronor".

TL;DR Felia, vad fan hade du väntat dig?

Jag sitter i Tele just nu med en på ett callcenter som fattar nada han pratar ochså om att skicka ut en tekniker vad är det dem sysslar med Telia? Bor du i norrland?

Permalänk
Rekordmedlem

Så här ser mitt jitter ut denna månad, under en ms. så mycket större ska det inte vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Bor du i norrland?

Strax utanför Göteborg.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk

Fick säga upp skiten idag efter allt Ping strul skaffade istället 24m med BBB rättvisa har skippats!