[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Vad menar du? Syftar du på ifall raid gör garantin värdelös så stämmer det inte. Raid är bortkastade pengar enligt mitt tycke för de hastigheterna har man nästan aldrig nytta av.

Kan man inte köra raid då bara om man vill slå ihop två diskar? Även om man nu inte är ute efter hastighet.

Eller hur gör folk som har SSD men spelar mycket, Windows på en 120 gb disk, spel på en annan? Varför inte bara slå ihop.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig med mitt problem!? Har köpt en SSD-disk när jag öppnar min burk ser jag att det endast finns två ingår i moderkortet varav en går till nuvarande HD samt den andra till CD-romen. Hur löser jag detta?? Säljs det kablar med dubbla utgång Sata3 kablar. Finns det möjlighet/måste jag koppla ut cd-romen för att montera in nya SSD disken?

Vänligen återkom snarast! Tacksam för seriösa svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zowaa:

Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig med mitt problem!? Har köpt en SSD-disk när jag öppnar min burk ser jag att det endast finns två ingår i moderkortet varav en går till nuvarande HD samt den andra till CD-romen. Hur löser jag detta?? Säljs det kablar med dubbla utgång Sata3 kablar. Finns det möjlighet/måste jag koppla ut cd-romen för att montera in nya SSD disken?

Vänligen återkom snarast! Tacksam för seriösa svar.

Skickades från m.sweclockers.com

antingen nytt moderkort eller ett instickskort för pci/pci-e portarna.
så skulle koppla mekaniska disken till instickskortet och köra ssd från moderkortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/hard...

Vilken av dessa är mest prisvärd i dagsläget? Måste köpa en idag, och ifrån Linköping. (Därav sorteringen i länken)
Under 1000kr, ~128gb.

Är det Intels 330 som är mest aktuell?

Permalänk
Medlem

Någon här som vet om Verbatim's 128GB SSD är något att ha?

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=47478

Permalänk

Jag har sedan ett par år tillbaka förvarat en gammal "vanlig" hårddisk i ett bankfack med backup på diverse viktiga filer (foton, viktiga dokument osv).
Jag tänker nu byta ut denna backup-disk till en ny och då är frågan om jag borde satsa på en SSD istället?

Som jag har förstått det så är väl den stora skillnaden mellan SSD och "vanlig" hårddisk överföringshastigheten?
Just överföringshastigheten känns inte särskilt relevant med tanke på det enda jag vill är att ha mina viktiga filer skyddade, sen om det tar längre tid att föra över filerna när jag väl gör en backup spelar mindre roll.

Kan det finnas andra aspekter som gör att en SSD-disk skulle vara att föredra?
Finns det något som talar för att en SSD-disk håller längre tex?

Prisskillnaden är inte relevant för mig i sammanhanget, jag är enbart ute efter den säkraste lagringen helt enkelt.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av chilly_schrimp:

Jag har sedan ett par år tillbaka förvarat en gammal "vanlig" hårddisk i ett bankfack med backup på diverse viktiga filer (foton, viktiga dokument osv).
Jag tänker nu byta ut denna backup-disk till en ny och då är frågan om jag borde satsa på en SSD istället?

Som jag har förstått det så är väl den stora skillnaden mellan SSD och "vanlig" hårddisk överföringshastigheten?
Just överföringshastigheten känns inte särskilt relevant med tanke på det enda jag vill är att ha mina viktiga filer skyddade, sen om det tar längre tid att föra över filerna när jag väl gör en backup spelar mindre roll.

Kan det finnas andra aspekter som gör att en SSD-disk skulle vara att föredra?
Finns det något som talar för att en SSD-disk håller längre tex?

Prisskillnaden är inte relevant för mig i sammanhanget, jag är enbart ute efter den säkraste lagringen helt enkelt.

Om jag inte har helt fel så åldras en SSD bara när det skrivs till den. Men det betyder ju inte att den inte kan gå sönder ändå. Men jag har haft vanliga hårddiskar som har fått en massa korrupta minnesblock bara av att ligga och jäsa. Kan iof bero på dåligt skydd mot magnetiska störningar.

Till syvene och sist så vet jag nog inte vilket som håller bäst. Varför inte förvara en vanlig hårddisk och en SDD i bankfacket, både med samma data?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Om jag inte har helt fel så åldras en SSD bara när det skrivs till den. Men det betyder ju inte att den inte kan gå sönder ändå. Men jag har haft vanliga hårddiskar som har fått en massa korrupta minnesblock bara av att ligga och jäsa. Kan iof bero på dåligt skydd mot magnetiska störningar.

Till syvene och sist så vet jag nog inte vilket som håller bäst. Varför inte förvara en vanlig hårddisk och en SDD i bankfacket, både med samma data?

Tack för svar!

Det är ungefär det jag tänker också, att en SSD inte är lika känslig för att ligga i en låda i flera år, men jag har absolut ingen fakta som styrker detta. Jag är osäker på hur pass mycket magnetisk störning det är i ett bankfack men man vet ju aldrig

Jag kommer inte slänga den befintliga (vanliga) hårddisken men eftersom den är ca 8 år gammal så är det definitivt dags att komplettera den, om jag uttrycker mig så istället

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en mSATA SSD och en vanlig SSD? Tittar just nu på en laptop som inte har plats för extra hårddiskar alls, men ar en mSATA plats, och jag vill definitivt ha en ssd till den. (Det är en ASUS G55VW spellaptop)

är mSSD lika snabba/Stabila som en vanlig SSD?
Vilken mSSD rekommenderar ni för att ha OS/Antivirus/officepaket etc på, medans jag kör spelen på den vanliga hårddisk som medföljer?

Och om det är så att mSSD'n är på något sätt sämre i hållbarhet eller snabbhet jämfört med en vanlig SSD, så blir det nog att byta ut den medföljande hårddisken till en vanlig SSD istället!

Tacksam för svar och åsikter!

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Skrivet av Flexis:

Vad är skillnaden på en mSATA SSD och en vanlig SSD? Tittar just nu på en laptop som inte har plats för extra hårddiskar alls, men ar en mSATA plats, och jag vill definitivt ha en ssd till den. (Det är en ASUS G55VW spellaptop)

är mSSD lika snabba/Stabila som en vanlig SSD?
Vilken mSSD rekommenderar ni för att ha OS/Antivirus/officepaket etc på, medans jag kör spelen på den vanliga hårddisk som medföljer?

Och om det är så att mSSD'n är på något sätt sämre i hållbarhet eller snabbhet jämfört med en vanlig SSD, så blir det nog att byta ut den medföljande hårddisken till en vanlig SSD istället!

Tacksam för svar och åsikter!

mSATA står för micro SATA och är alltså bara en mindre SATA-kontakt än vanlig SATA-kontakt. mSATA sitter oftast på SSD-diskar på 1.8" istället för det vanliga med 2.5". Tror inte att de mindre SSD:erna är sämre på något sätt, bara dyrare. Precis som att RAM-minnen för laptops inte är sämre, bara mindre och dyrare.

Dessutom finns det inte så mycket att välja på i formfaktorn 1.8 tum, på Komplett.se har de tex bara 6 olika SSD:er att välja på med storleken 1.8".

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

SSD = läsa från textfil snabbare ?

inte helt rätt att komma på en titel om min fundering

Jag har en excelfil med ett makro som hämtar text från en textfil, ca: 100000 poster är det som hämtas en och en = tar en bra stund, jag har tidigare trottt att flaskhalsen har legat i excel eller hårdvaran men kom på att det kanske skulle gå fortare om jag har textfilen på en SSD ?

En enkel fråga kanske, men då jag inte hittat något svar eller ens har en SSD att tillgå så hoppas jag någon kan svara eller testa vad tidsvinsten kan bli.

Mvh ! J

Permalänk
Skrivet av jarker:

inte helt rätt att komma på en titel om min fundering

Jag har en excelfil med ett makro som hämtar text från en textfil, ca: 100000 poster är det som hämtas en och en = tar en bra stund, jag har tidigare trottt att flaskhalsen har legat i excel eller hårdvaran men kom på att det kanske skulle gå fortare om jag har textfilen på en SSD ?

En enkel fråga kanske, men då jag inte hittat något svar eller ens har en SSD att tillgå så hoppas jag någon kan svara eller testa vad tidsvinsten kan bli.

Mvh ! J

Det går helt säkert snabbare med en SSD, men hur mycket är ju svårt att gissa. Då måste man ju först testa utan SSD och sedan med. Om din excelfil inte innehåller några hemligheter kan ju jag eller någon annan här testa hur lång tid det tar för oss att öppna din fil så får du iaf en uppskattning av hur fort det skulle kunna gå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det går helt säkert snabbare med en SSD, men hur mycket är ju svårt att gissa. Då måste man ju först testa utan SSD och sedan med. Om din excelfil inte innehåller några hemligheter kan ju jag eller någon annan här testa hur lång tid det tar för oss att öppna din fil så får du iaf en uppskattning av hur fort det skulle kunna gå...

Tack för svaret så länge.

Hemligheter innehåller det väl inte direkt (eller jo kanske lite hemligt men rätt så svårförklarat vad som är vad i det hela, jag har precis byggt ut det hela och det kanske är det, som tar extra lång tid eller så är det beräkningsfel jag måste hitta.

Jag har försökt googlat på min fundering eller ett youtube-klipp som jämförelse, men just SSD + excel (makrokörning) kan jag inte hitta något om.

Länka gärna om ni hittar en bra jämförelse, antingen i siffror eller videoklipp.

Mvh J

Permalänk
Medlem

Är det någon här inne som vet när det kommer lanseras nya ssd-diskar? Vill köpa en men kanske värt att vänta om något ligger och lurar runt hörnet?

Permalänk
Medlem

Såg at webhallen har en rea på några SSD diskar just nu och blev nyfiken på den som bara kostade knappt 400kr, dock har jag bara hört illa om den disken. Fast det låga priset lockar fortfarande...

OCZ Intern SSD 60GB Vertex 2 E Series

Är denna ssd fortfarande värdelös eller finns det en firmware nu som löser något?

Permalänk
Skrivet av Baku:

Såg at webhallen har en rea på några SSD diskar just nu och blev nyfiken på den som bara kostade knappt 400kr, dock har jag bara hört illa om den disken. Fast det låga priset lockar fortfarande...

Är denna ssd fortfarande värdelös eller finns det en firmware nu som löser något?

Jag har en Vertex 2 E 120GB och är jättenöjd, har aldrig haft några problem. Men nu får du tänka på att det är över 2 år sedan jag köpte den så det är inte senaste generationen precis. Nu finns det ju Vertex 4 ute.

Men för det priset tycker jag verkligen att du kan slå till om du nöjer dig med 60GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baku:

Fortfarande värdelös, köp något riktigt. De brukar gå sönder efter ett år oavsett firmware.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en ssd i 120-128gb klassen. Efter som jag vill undvika sandforce kontrollen men ändå köpa billigt så har jag kommit fram till Samsung 830 eller Crucial M4. Vilken borde jag välja? Eller finns det fler alternativ i den prisklassen utan sandforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag tänkte köpa en ssd i 120-128gb klassen. Efter som jag vill undvika sandforce kontrollen men ändå köpa billigt så har jag kommit fram till Samsung 830 eller Crucial M4. Vilken borde jag välja? Eller finns det fler alternativ i den prisklassen utan sandforce?

Ta Samsung 830, Crucial m4 har sämre prestanda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

jag provar på att doppa tårna i SSD träsket med en 120 GB Vertex 2 (581kr på Alina med Swec-rabatt). Beställde 8GB RAM också samtidigt, 900kr totalt. Överkomligt för en student som jag.

Jag har läst om diskar som dör etc. men dyrare än så kan jag verkligen inte köpa just nu. Ser det som ett smakprov på SSD och hoppas att det håller ett år - efter det kommer jag nog köpa en helt ny burk ändå

Permalänk
Skrivet av chilly_schrimp:

Tack för svar!

Det är ungefär det jag tänker också, att en SSD inte är lika känslig för att ligga i en låda i flera år, men jag har absolut ingen fakta som styrker detta. Jag är osäker på hur pass mycket magnetisk störning det är i ett bankfack men man vet ju aldrig

Jag kommer inte slänga den befintliga (vanliga) hårddisken men eftersom den är ca 8 år gammal så är det definitivt dags att komplettera den, om jag uttrycker mig så istället

En SSD har inga rörliga delar till skillnad mot "vanliga" hårddiskar. Här kommer ett utdrag från mjukvara.se.

"SSD står för Solid State Disk och lagrar på flashminnen. Det positiva är att denna typ av lagring är knäpptyst och helt stöttålig. Det är med andra ord inga problem att köra datorn när den står på bilsätet jämte dig, trots att det vibrerar och skakar från väglaget. Nackdelen är att SSD är bra mycket dyrare än en hårddisk, så du får inte mycket lagringsutrymme att leka med."
(http://www.mjukvara.se/minidator)

Visst.. man ska ju inte utmana ödet, men du förstår

Visa signatur

Forum för SSD-Hårddiskar! Joina diskussionen!

Permalänk
Medlem

Funderar på en 60 gb ssd hårddisk men räcker det med 60 gb på C disken? Räcka till lite spel och så.

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

Funderar på en 60 gb ssd hårddisk men räcker det med 60 gb på C disken? Räcka till lite spel och så.

Tja, det beror ju på vilka spel du spelar, men kanske 2-4 spel kanske du kan få plats med. Fast inte om du ska ha officepaket mm på SSD:n också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Räkna efter själv, kolla hur mycket dina spel du vill köra på ssd'n tar. Räkna 12gb till Windows för att få lite marginal. Ta reda på hur du flyttar/tar bort växlingsfilen och använder du inte hibernation/viloläge tar du bort den filen också.

Permalänk
Permalänk
Medlem

varför har inte Swec testat SSDer i år ?

Permalänk
Skrivet av Meto:

varför har inte Swec testat SSDer i år ?

Det finns åtminstone 2 test från i våras. Inget stort test på sommaren dock.
Sex SSD-enheter i 120 GB
OCZ Vertex 4 mot Intel, Samsung och Corsair

Visa signatur

Permalänk

Om jag installerar OS på en ssd, behöver jag formatera min HDD där OS nu ligger? Tänkte ha kvar den för lagring. Eller gör det inget att det ligger windows på den om jag har ssd som första boot?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av pallevante:

Om jag installerar OS på en ssd, behöver jag formatera min HDD där OS nu ligger? Tänkte ha kvar den för lagring. Eller gör det inget att det ligger windows på den om jag har ssd som första boot?

Du kan ha kvar OS på din gamla HDD om du vill, det gör inget. Fast oftast vill man ju frigöra minnet kanske, typ radera Windows-katalogen åtminstone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Söker en ssd på 120-128gb, vad kan folk rekomendera?

Kollade lite på Intel 330 120gb & Samsung 830 120gb men båda använde SandForce som tydligen inte var optimalt...

Länk till Inet's 120-180gb ssd'er
http://tinyurl.com/blqmcds

(utan nedkortning blev länken toklång och jag fick inte [url] döpningen att funka )

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."