Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

DOA=Dead On Arrival

är det inte RMA du menar

Kanske det, poängen är att jag kunde byta in den och få en ny direkt över disk om det var några större fel under de första 7 dagarna. Verkar inte aktuellt nu hur som helst, datorn fungerar fint även om fläktarna lever sitt eget liv då och då. Eftersom det verkar vara mjukvarurelaterat snarare än hårdvaran får jag hoppas på att någon kommer med en fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Nej den lossnar inte, och sist jag var i butiken menade dom tyckte den var normal. Hade inget ex att jæmføra med, så ær lite misstænksam ændå. Tycker att nær jag anvænder tangentbordet snabt så kommer det ljud från styrplattan, att den hoppar lite før att den inte sitter helt fast.

Trist med flæktarna. Tror mina funkar bra hær, spinner upp ibland nær jag har datorn i sængen men går ner rætt fort också. Under vanligt arbete (word, chrome) så hør jag flæktarna aldrig/ytterst sællan. Har inte koll på temperaturer men datorn kænns som mest ljummen, men antar att det ær værme från mina hænder.

Okej, jag hör inget ljud från den när jag skriver, men den låter ju lite när man trycker ned musknapparna -- vilket inte är så konstigt

Jo, fläktarna har varit normala för det mesta, men ibland får de för sig att de måste köra en två-tre sekunderspinn när den når över 50, så då sätter de igång även om den går upp på 50 och ned under igen innan fläktarna hunnit starta. Det som är lite störande, typ varje gång man laddar en sida i Chrome blir det så. Andra gånger går den helt jämnt, så jag vet inte riktigt vad det kan vara. Som jag förstått det ska det ha med mjukvaran att göra så det går säkert att lösa på något sätt.

Permalänk
Medlem

Vad för program använder ni för att kolla CPU-temperaturer och fan-speed?

Permalänk
Medlem

Coretemp, speedfan, gpu-z, hwmonitor. Jag har alla på datorn men varierar lite, oftast kör jag nog coretemp och sätter temperaturerna i menyraden nere i högre hörnet för att kunna se dem utan att ha fönstret uppe.

Speedfan är väl det som ger allt tror jag, knappt testat hwmonitor så osäker på precis vad det visar.

Permalänk

Någon som vet om man kan sköra dualscreen på ux32vd´an? en skärm mot hdmi utgången och en från displayporten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuke_x:

Någon som vet om man kan sköra dualscreen på ux32vd´an? en skärm mot hdmi utgången och en från displayporten?

Testade nu när du frågade och det verkar fungera.

Permalänk

Tack för svaret! Kommer behöva yta när man ska arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Testade nu när du frågade och det verkar fungera.

du menar väl mini-vga?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauq:

du menar väl mini-vga?

Japp, kanske borde specificerat det. En från hdmi-porten och en från mini-vga-porten. En adapter mini-vga till vga medföljer när man köper den kan tilläggas.

Permalänk
Medlem

Är detta som gäller om man ska köpa till minne och ssd? Finns det någon som har köpt och skulle hellre köpt något annat nu i efterhand?
Inköpslista

Permalänk
Medlem
Skrivet av xale89:

Är detta som gäller om man ska köpa till minne och ssd? Finns det någon som har köpt och skulle hellre köpt något annat nu i efterhand?
Inköpslista

Det där ser bra ut. Jag har det minnet och det fungerar riktigt fint. Inte hunnit sätta i SSD än men det blir en från 830-serien, så slippar man modda den för att få plats.

Permalänk
Skrivet av xale89:

Är detta som gäller om man ska köpa till minne och ssd? Finns det någon som har köpt och skulle hellre köpt något annat nu i efterhand?
Inköpslista

Exakt samma produkter som jag tänkt införskaffa. Men går fortfarande och grubblar om det är värt att ha en UX32VD med grym prestanda istället för UX31A med lite sämre prestanda men en hel del mer slimmad och välbyggd.. Har inte känt på en UX32VD i verkligheten så har ingen uppfattning om hur mkt större den verkligen känns, även om jag kollat timvis (nåja) med klipp och foton på dem båda.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

Exakt samma produkter som jag tänkt införskaffa. Men går fortfarande och grubblar om det är värt att ha en UX32VD med grym prestanda istället för UX31A med lite sämre prestanda men en hel del mer slimmad och välbyggd.. Har inte känt på en UX32VD i verkligheten så har ingen uppfattning om hur mkt större den verkligen känns, även om jag kollat timvis (nåja) med klipp och foton på dem båda.

Jag tycker att den känns väldigt smal och behändig. Då kommer jag från en vit macbook (inte unibodymodellen), om det säger dig något. Det är ju egentligen bara i den främre delen som 32an är tjockare än 31an och jag vet inte om det är särskilt märkbart. 31an har ju unibody vilket är en del av känslan, men mitt exemplar av 32an känns väldigt välbyggt också -- det är inte unibody men den känns väldigt robust ändå.

Permalänk
Medlem

Vad kan hybriddisken som medföljer väga? Dvs om man byter från Hybrid-disken till en renodlad SSD, kommer man ner något i vikt då?

Permalänk

Xophile > Du kan ju inte plocka ut SSD delen av hybriden (så vitt jag vet) alltså blir det lika stor skillnad som mellan en SSD och en Mekanisk disk.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av froken:

Jag tycker att den känns väldigt smal och behändig. Då kommer jag från en vit macbook (inte unibodymodellen), om det säger dig något. Det är ju egentligen bara i den främre delen som 32an är tjockare än 31an och jag vet inte om det är särskilt märkbart. 31an har ju unibody vilket är en del av känslan, men mitt exemplar av 32an känns väldigt välbyggt också -- det är inte unibody men den känns väldigt robust ändå.

"Bara främre delen" blir mer än halva datorn eftersom 31'an är kilformad, och jag har pillat rätt mycket på UX31E dvs. den äldre modellen som ska vara identiskt med UX31A i skalet (exkl. tngtbord och touchpad givetvis), och den känns oerhört slimmad och kompakt. Jag reser mycket och har tänkt att ha med min kommande dator på flera månaders långa backpackeräventyr, och då räknas varenda kubikcentimeter och gram:) Men å andra sidan kittlas jag av tanken att ha ett riktigt grafikkort, 10 GB RAM samt 256 GB SSD för foto- och videoredigering i ett något större och lite tyngre fodral. Att inte 256 GB-modellen av UX31A säljs i Sverige är skam, och att inte kunna ha möjlighet att välja till mer RAM på en så pass high-end-ultrabook är också ett mysterium.

Någon som vet om UX32VD finns i någon butik i Göteborgsområdet som man kan klämma på?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Det där ser bra ut. Jag har det minnet och det fungerar riktigt fint. Inte hunnit sätta i SSD än men det blir en från 830-serien, så slippar man modda den för att få plats.

Jag tänkte att det skulle vara skönt att slippa modda. Ärligt talat så vet jag inte om jag skulle välja nån annan även om det inte behövdes moddas.

Skrivet av AggeMannen:

Exakt samma produkter som jag tänkt införskaffa. Men går fortfarande och grubblar om det är värt att ha en UX32VD med grym prestanda istället för UX31A med lite sämre prestanda men en hel del mer slimmad och välbyggd.. Har inte känt på en UX32VD i verkligheten så har ingen uppfattning om hur mkt större den verkligen känns, även om jag kollat timvis (nåja) med klipp och foton på dem båda.

Jag har bara varit och känt på en UX32VD men tyckte den var så nätt som jag vill ha den. Den är fortfarande 13 tum och väger under 1.5 kg och med den prestandan så tycker jag den är totalt överlägsen UX31A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

"Bara främre delen" blir mer än halva datorn eftersom 31'an är kilformad, och jag har pillat rätt mycket på UX31E dvs. den äldre modellen som ska vara identiskt med UX31A i skalet (exkl. tngtbord och touchpad givetvis), och den känns oerhört slimmad och kompakt. Jag reser mycket och har tänkt att ha med min kommande dator på flera månaders långa backpackeräventyr, och då räknas varenda kubikcentimeter och gram:) Men å andra sidan kittlas jag av tanken att ha ett riktigt grafikkort, 10 GB RAM samt 256 GB SSD för foto- och videoredigering i ett något större och lite tyngre fodral. Att inte 256 GB-modellen av UX31A säljs i Sverige är skam, och att inte kunna ha möjlighet att välja till mer RAM på en så pass high-end-ultrabook är också ett mysterium.

Någon som vet om UX32VD finns i någon butik i Göteborgsområdet som man kan klämma på?

Jag var och kände på en på Inet i Uddevalla så det lär väl finnas på Inet i Göteborg också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

"Bara främre delen" blir mer än halva datorn eftersom 31'an är kilformad, och jag har pillat rätt mycket på UX31E dvs. den äldre modellen som ska vara identiskt med UX31A i skalet (exkl. tngtbord och touchpad givetvis), och den känns oerhört slimmad och kompakt. Jag reser mycket och har tänkt att ha med min kommande dator på flera månaders långa backpackeräventyr, och då räknas varenda kubikcentimeter och gram:) Men å andra sidan kittlas jag av tanken att ha ett riktigt grafikkort, 10 GB RAM samt 256 GB SSD för foto- och videoredigering i ett något större och lite tyngre fodral. Att inte 256 GB-modellen av UX31A säljs i Sverige är skam, och att inte kunna ha möjlighet att välja till mer RAM på en så pass high-end-ultrabook är också ett mysterium.

Någon som vet om UX32VD finns i någon butik i Göteborgsområdet som man kan klämma på?

Hehe, förvisso. Jag tycker dock att den är så nätt som en 13,3 behöver vara, även om den inte är minst. 32an är aningen kilformad också, men lutningen är inte lika brant om man säger så. Nu bor jag inte i Göteborg, men jag antar att det finns ett Mediamarkt där och de har haft den framme här i Uppsala -- både den och 31an så det är lätt att jämföra. När jag köpte den här visste jag att jag ville ha en ultrabook för formatets skull, men jag tar hellre en med lite mer prestanda än att gå på den minsta och lättaste.

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man strulat till det rejält! Började nyligen en nätverkstekniker Linux-utbildning och tänkte att det var en bra idé att installera Ubuntu på den integrerade SSDn. Detta gick jättebra att göra och jag kan starta Ubuntu utan problem, men problemet som uppstår nu är att jag inte kan komma åt Windows! När jag startar datorn och efter ASUS-loggan har dykt upp så står det kort och gott att Windows iinte kunde startas och att jag kan välja att reparera eller starta normalt. Startar jag normalt så börjar Windows bootas, och jag ser Windows-loggan dyka upp, men sedan så byter den helt magiskt över till Ubuntu ändå. Trycker jag på Repair-funktionen så kommer jag tillbaka till samma skärm efter några sekunder igen.

Vad gör jag nu?

Skrivet av AggeMannen:

"Bara främre delen" blir mer än halva datorn eftersom 31'an är kilformad, och jag har pillat rätt mycket på UX31E dvs. den äldre modellen som ska vara identiskt med UX31A i skalet (exkl. tngtbord och touchpad givetvis), och den känns oerhört slimmad och kompakt. Jag reser mycket och har tänkt att ha med min kommande dator på flera månaders långa backpackeräventyr, och då räknas varenda kubikcentimeter och gram:) Men å andra sidan kittlas jag av tanken att ha ett riktigt grafikkort, 10 GB RAM samt 256 GB SSD för foto- och videoredigering i ett något större och lite tyngre fodral. Att inte 256 GB-modellen av UX31A säljs i Sverige är skam, och att inte kunna ha möjlighet att välja till mer RAM på en så pass high-end-ultrabook är också ett mysterium.

Någon som vet om UX32VD finns i någon butik i Göteborgsområdet som man kan klämma på?

Min bror har en UX31A och jag har en UX32VD. Man märker nästan ingen som helst skillnad alls på vikten om det är det du oroar dig för.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Jaha, då har man strulat till det rejält! Började nyligen en nätverkstekniker Linux-utbildning och tänkte att det var en bra idé att installera Ubuntu på den integrerade SSDn. Detta gick jättebra att göra och jag kan starta Ubuntu utan problem, men problemet som uppstår nu är att jag inte kan komma åt Windows! När jag startar datorn och efter ASUS-loggan har dykt upp så står det kort och gott att Windows iinte kunde startas och att jag kan välja att reparera eller starta normalt. Startar jag normalt så börjar Windows bootas, och jag ser Windows-loggan dyka upp, men sedan så byter den helt magiskt över till Ubuntu ändå. Trycker jag på Repair-funktionen så kommer jag tillbaka till samma skärm efter några sekunder igen.

Vad gör jag nu?

Min bror har en UX31A och jag har en UX32VD. Man märker nästan ingen som helst skillnad alls på vikten om det är det du oroar dig för.

Skönt att höra att vikten inte skiljer märkvärt. Vad kan du mer säga om skillnader mellan de två modellerna. Hur skiljer de sig i kvalitetskänsla samt unibody (31A) vs. icke unibody (32VD)?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Hur är den som speldator? även om jag inte kommer spela så mycket så vore det kul, när man ändå köper en ny dator att den klarar de nyaste spelen. kanske inte på högsta grafiknivån men överkomligt nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet viktskillnaden mellan en Hybrid-SSD och en "renodlad" SSD?

Permalänk
Medlem

Sepemulle: jag förstår självfallet att jag inte kan "dela på" Hybrid-disken... Mer intressad av skillnaden i vikt att plocka ur Hybrid-disken och bara köra med en renodlad SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

Skönt att höra att vikten inte skiljer märkvärt. Vad kan du mer säga om skillnader mellan de två modellerna. Hur skiljer de sig i kvalitetskänsla samt unibody (31A) vs. icke unibody (32VD)?

Den allmänna åsikten verkar vara att UX31A ligger lite högre kvalitetsmässigt, och jag antar att jag håller med, men det är inte jättestor skillnad utan den enda egentliga skillnaden är att UX31A har ett renodlat aluminiumskal på ovansidan - UX32VD har någon sorts blandning mellan plast och aluminium på ovansidan, i övrigt är det samma. Unibody-grejen är inte något du behöver tänka på egentligen då det är den enda skillnaden - UX31As undersida är också löstagbar, precis som på UX32VD.

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Någon som vet viktskillnaden mellan en Hybrid-SSD och en "renodlad" SSD?

En 500 Gb mekanisk väger 98 gram och en SSD väger 61, så viktskillnaden är inte enorm. Jag är däremot nyfiken på hur batteriprestandan påverkas av ett byte till SSD. Någon som kan göra ett test och säga vad de får ut med sin UX32VD-R400 Med SSD? Jag undrar även vad batteritiden på R300 är då den har sämre skärm. Får man bättre batteritid då, och är det värt tradeoffen?

Källor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=974936

http://www.inet.se/files/pdf/4303416_0.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabnoralex:

Hur är den som speldator? även om jag inte kommer spela så mycket så vore det kul, när man ändå köper en ny dator att den klarar de nyaste spelen. kanske inte på högsta grafiknivån men överkomligt nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan kolla här: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultra... . Finns några speltest längre ned. Mer testar av grafikkortet finns här: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-620M.72198.0.h...

Det beror helt enkelt på vad det är för spel. Jag har testat cs:go, league of legends och minecraft som alla har fungerat fint, dock antar jag att BF3 inte flyter på särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjaidiot:

En 500 Gb mekanisk väger 98 gram och en SSD väger 61, så viktskillnaden är inte enorm. Jag är däremot nyfiken på hur batteriprestandan påverkas av ett byte till SSD. Någon som kan göra ett test och säga vad de får ut med sin UX32VD-R400 Med SSD? Jag undrar även vad batteritiden på R300 är då den har sämre skärm. Får man bättre batteritid då, och är det värt tradeoffen?

Källor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=974936

http://www.inet.se/files/pdf/4303416_0.pdf

Har SSD i min, hur gør jag ett batteritest?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till SSD och installerade w7 och alla drivers, men en sak jag gillade som jag inte får att fungera efter uppgraderngen är att när jag öppnar locket så startar inte system resume från hib eller sleep mode automatiskt. Är detta en inställning i w7 eller saknar jag en drivrutin? Tyckte iaf det var väldigt sköntat inte behöva trycka på strömknappen

Permalänk
Skrivet av m0los:

Har SSD i min, hur gør jag ett batteritest?

Jag vet inte, kör en film på repeat och sätt en timer för att se hur länge den håller sig antar jag. Finns programvara för sånt, men det är så krångligt.
Undrar mest om man tjänar mycket batteritid på att byta till SSD...