Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Jag hittar inte i BIOS var man kan aktivera IRST, så som jag ser det ligger problemet där?

Kan någon som inte har installerat om kolla om datorn startar upp från viloläge på cirka 5 sekunder.

Jag är hyffsad säker på att det fungerade med innan ominstallationen.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2316103/zenbookconfig
+
http://www.net2world.se/sodimm-ddr3-8gb-1x8gb-1600-cl11---kin...

Ang usb minnet. Min plan är att starta datorn när jag får den med hybriden. Avinstallera allt bloatware som jag inte vill ha sedan skapa en restore på usb minnet. Efter det byta till ssd-n och köra restore till ssd-n. Så slipper jag telefonaktivering och avsaknad av vissa Asus program som medföljer mm.

Verkar detta vettigt eller är det ngt jag missat?

Permalänk
Skrivet av ninjaidiot:

Jag hade problem med pekplattan som var lite lös, skruvade upp och la lite hushållspapper(!!!) mellan batteriet och pekplattan.

Själv tog jag det hela ett steg längre och la dit en 6x10cm stor bit av pappen från vengeance-modulen. Samma princip, men styvare material. Blev mycket bättre än före! Tack för idén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Jag har tänkt köpa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2316103/zenbookconfig
+
http://www.net2world.se/sodimm-ddr3-8gb-1x8gb-1600-cl11---kin...

Ang usb minnet. Min plan är att starta datorn när jag får den med hybriden. Avinstallera allt bloatware som jag inte vill ha sedan skapa en restore på usb minnet. Efter det byta till ssd-n och köra restore till ssd-n. Så slipper jag telefonaktivering och avsaknad av vissa Asus program som medföljer mm.

Verkar detta vettigt eller är det ngt jag missat?

Tycker det verkar osedvanligt krångligt? Låter som det där kommer att ta längre tid än att göra en riktig ominstallation. Microsofts robotrösttant är ju snäll också

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Tycker Windows 8 är sjukt mkt crap om jag ska vara ärlig. Win 7 till åtminstånde Win 9. Har också MSDNAA och jag tänker inte röra vid Win 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Tycker Windows 8 är sjukt mkt crap om jag ska vara ärlig. Win 7 till åtminstånde Win 9. Har också MSDNAA och jag tänker inte röra vid Win 8

Jag har testat preview på min stationära och tycker den funkar bra. Varför jag vill testa Windows 8 på denna dator är för att på Windows 7 tycker jag att texten blir lite för liten ibland. Det påstås att Windows 8 ska sköta detta bättre.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Det borde fungera, jag ser till exempel att Bios 211 har stöd för Windows 8. Du får kolla om nvidia och andra har lagt in sådant stöd i sina drivrutiner. Gillar du Win8 är det antagligen värt ett försök. Se här:

Citat:

Windows 8:

Windows 8 works very well on the UX32vd. No real issues. Its recommended that you update your bios to 211 which officially supports windows 8.

In Windows 8 the ambient light sensor will adjust the screen brightness up or down two notches from your setting according to your ambient light source.

After the bios 211 update there is something in the device manger that is Unkown, no drivers can be found and I think it maybe the light sensor. However it seems to be working? I'm sure when Windows 8 is officially released Asus will have drivers.

http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

Permalänk
Skrivet av Allroundnörd:

Själv tog jag det hela ett steg längre och la dit en 6x10cm stor bit av pappen från vengeance-modulen. Samma princip, men styvare material. Blev mycket bättre än före! Tack för idén!

Näe, testa inte det här, det funkade sådär. Det blev nog för tjockt (0,65mm) för jag fick det inte att funka utan batteriet började glappa. Inte bra. Kör nu på ett material som liknar hushållspapper i tjocklek (0,1mm). Å andra sidan är touchpaden lös igen... suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Näe, testa inte det här, det funkade sådär. Det blev nog för tjockt (0,65mm) för jag fick det inte att funka utan batteriet började glappa. Inte bra. Kör nu på ett material som liknar hushållspapper i tjocklek (0,1mm). Å andra sidan är touchpaden lös igen... suck!

Vad menar du med glappa? Datorn stängdes av?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Har haft min UX32VD i några månader nu. Förra veckan installerade jag Windows 8 vilket fungerar hur bra som helst! En sak som jag funderar över är dock, fanns det något förinstallerat program för att ändra inställningarna för touchpaden? Jag har för mig att jag har en ELAN touchpad, men jag kan inte hitta någon mjukvara till den på ASUS hemsida, vart får man tag på detta?

Jag vill alltså ha lite inställningar för multi-touchfunktionerna osv.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Har haft min UX32VD i några månader nu. Förra veckan installerade jag Windows 8 vilket fungerar hur bra som helst! En sak som jag funderar över är dock, fanns det något förinstallerat program för att ändra inställningarna för touchpaden? Jag har för mig att jag har en ELAN touchpad, men jag kan inte hitta någon mjukvara till den på ASUS hemsida, vart får man tag på detta?

Jag vill alltså ha lite inställningar för multi-touchfunktionerna osv.

Fungerar den här länken? http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p...

Där ska alla drivers finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Jag har också en nyckel till w8 och körde det på denna 1 dag. Det var så jävla jobbigt för det fanns inte alls mycket drivrutiner som funkade och sen är ju w8 inte riktigt mig i smaken heller. Blir nog bättre med drivisar när det har släppts.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Jag kör Windows 8 och jag tycker att det fungerar kanon! Jag har använt mig av alla installationsfiler för Windows 7 vad gäller drivrutiner och program, hittills har precis ALLT fungerat!

Jag har installerat program som:
Photoshop CS5,
Illustrator CS5,
Aptana,
Spotify,
Skype,
Libreoffice,
etc...

Ingenting har strulat än.

Skrivet av froken:

Fungerar den här länken? http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p...

Där ska alla drivers finnas.

Jag har letat där, men jag har inte hittat nått för ELAN, vilket jag tror att jag borde leta efter.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Fungerar den här länken? http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p...

Där ska alla drivers finnas.

Du kan ladda ner Elan drivrutinerna här, jag körde dom ett tag dock fungerade inte FN + F9 för att stänga av trackpaden. Kör på asus drivrutinerna som finns på asus hemsidan.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Har någon försökt installera Windows 8 på denna dator? Då tänker jag på alla drivrutiner och dylikt.

Har nämligen nyckel från MSDNAA och är sugen på att testa men vill gärna höra era åsikter först.

Mycket fungerade från början till skillnad från win 7 men något jag inte fick att fungera var snabbknapparna. När man ändrade ex ljusstyrkan laggade det och ~20 sekunder senare ändrades den

Visa signatur

ASUS Z170A | i7 6770k | ASUS STRIX 3080 OC | Kingston HyperX Fury 16GB | Corsair HX750W | Corsair Force 3 F120

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft första bekymret med min UX32VD. Datorn var i viloläge och jag vek upp locket för att logga in, ve och fasa om inte några tangenter funkade.... I med externt tangentbord och logga in. Noterade också att power-leden inte lös... alltså trasigt tangentbord eller glapp någonstans.

Fram med verktyg och öppna upp burken, och jo men visst, kabeln till tangentbordet satt på sniskan i sin hållare på moderkortet, samt själva klipset/hållaren var glapp. Återmonterat och fixerat bra nog hoppas jag! Nu har jag både power-leds och kan använda retur!

Kvalitetsintrycket svajar lite Asus... men jaja jag är mest glad över att slippa skicka in ytterligare en dator, min X220 självantände ju för några veckor sen.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Tänkte kolla med er som bytt minne i er ux32vd vilka minnen ni valde. Är ute efter en 8gb minnes krets.

Visa signatur

Athlon64 3200+ |Abit kv8-max3 | Hercules 9800 pro | 2st 200gb seagate s-ata| HyperX 512mb pc3500 | win xp pro | Mx500

Permalänk
Medlem

Jag köpte:
http://www.dustinhome.se/product/5010642742/kingston-8gb-so-d...
1600mhz cl11 so-dimm

Kan tillägga att jag inte fått datorn och minnet än så har inte installerat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Jag har letat där, men jag har inte hittat nått för ELAN, vilket jag tror att jag borde leta efter.

Här då? http://nbtsd.asustreiber.de/Touchpad/Elantech/

Jag har tankat därifrån (biosuppdatering i mitt fall) och det fungerade bra.

Permalänk
Medlem

Kanske har varit uppe tidigare i tråden men då har jag missat det.
Går det att ställa in någon form av dödzon på trackpaden, vill inte att den skall registrera rörelser i nedre delen där knapparna sitter, om det går, hur pass justerbart är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Kanske har varit uppe tidigare i tråden men då har jag missat det.
Går det att ställa in någon form av dödzon på trackpaden, vill inte att den skall registrera rörelser i nedre delen där knapparna sitter, om det går, hur pass justerbart är det?

Det är nåt jag stör mig på sjukt mycket med denna laptop. Det nämns nåt program i denna tråd.. Ska själv prova det i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quader:

Det är nåt jag stör mig på sjukt mycket med denna laptop. Det nämns nåt program i denna tråd.. Ska själv prova det i helgen.

Skönt att höra att det inte bara är jag som är har problem med det där, försöker egentligen hitta en laptop med dedikerade knappar men det verkar ju inte finnas om man vill ha något i kaliber med en zenbook så det hade ju varit ett bra alternativ om man som sagt kunde stänga av det området helt ifrån "rörelser".

Permalänk
Medlem

Har skrivit fel xx antal ggr eller rent av raderat text jag skrivit osv när jag av misstag kommit åt touchpaden.. Vilket är ett stort irritationsmoment hehe...

Permalänk
Medlem

Jag är smått förundrad över det där problemet, händer mig nästan aldrig och har aldrig sett det som ett stort problem. Hur håller ni händerna när ni skriver för att komma åt touchpaden? Är det med tummarna ni kommer åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

men jaja jag är mest glad över att slippa skicka in ytterligare en dator, min X220 självantände ju för några veckor sen.

WUT? Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

WUT? Berätta mer!

Blir ju en smula off topic, men så här gick det till; Satt hemma i vardagsrummet och surfade när skärmen helt plötsligt växlade mellan vit bild och vanliga bilden, sedan började det lukta bränd plast och rök och en liten låga kom från nedre vänstra hörnet av skärmramen. Jag lät av ren nyfikenhet det brinna och pyra för att se om den skulle slockna av sig själv, det gjorde den efter ungefär 30 sekunder.

Det blev ett litet hål i plasten och man såg att det gnistrade fint i en skärmkabel. Blev naturligtvis samtal direkt till Lenovo, dom tog det på största allvar och sa direkt att jag får hela datorn utbytt såklart, men att dom gärna vill skicka den till sin safety issue-avdelning i Slovakien för undersökning. Så det gjorde jag och fick följande utlåtande:

"The failed system has been analyzed, and the root cause has been identified as the LCD cable inner damage caused by its improper routing.
Considering the technical and design characteristics of component failed as well as the product itself, this type of failure doesn't induce a threat from safety point of view.
The official failure classification is fail under safe manner.
We can understand your concerns regarding this failure, but based on our investigation, system meet the industrial safety standard requirement."

Eftersom X220 inte tillverkas längre så är nu en ny X230 på väg hem som ersättning. Lenovo har skött detta väldigt proffsigt, även om det tog lite tid. Men så fick jag ju ursäkten att köpa en UX32VD. Den splitternya X230 med tillhörande dockningsstation, extra 9-cellsbatteri och två extra laddare ska säljas när jag får hem datorn.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag är smått förundrad över det där problemet, händer mig nästan aldrig och har aldrig sett det som ett stort problem. Hur håller ni händerna när ni skriver för att komma åt touchpaden? Är det med tummarna ni kommer åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckas heller inte med detta faktiskt i någon större utsträckning.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Jättestörande "klickljud" hos ASUS UX32an

Köpte en Asus ux32-r3001vd idag och har precis bara börjat utforska den.. men vad tusan är det för "klickljud" som låter med jämna mellanrum?? Det låter inte som ett vanligt musklick utan snarare som att det är något inuti datorn som klickar till, typ som att en visare på en klocka slår.. Det klickar till med ett par sekunders mellanrum (regelbundet) och det är JÄTTESTÖRANDE!! Har försökt kolla runt om det verkar vara någon annan som upplever detta men det verkar tunt på den fronten..

Någon som vet varför det "klickar"??

Permalänk
Medlem

Det är ssdn som cache'ar från hddn. Vad jag sett från andra så kommer det avta över tid. En vecka med detta verkar normal längd vad jag fått för mig.