Windows 7 populärare än Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 populärare än Windows XP

Analysföretaget Net Applications rapporterar att Windows 7 är ikapp och förbi det det tio år gamla operativsystemet Windows XP, åtminstone bland användare på internet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

win 7 ftw, gick från XP => W7

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Borde inte iPod, iPhone och iPad alla samlas under iOS?

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart för mina spel, så hade jag kört med linux

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

XP måste bort... W7, Linux eller OSX.. det kvittar, bara ni byter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bourne94:

Hade det inte vart för min spel, så hade jag kört med linux

Hade det inte varit för Linux, så hade jag just kört Linux!

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att ingen röstar på Windows Vista!

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Från XP till Windows 7 när RTM släpptes.. rörde aldrig vista mer än i skolan där jag var tvungen och gå en 50p kurs som hette "operativsystem windows vista".. vi satt där med c2duo e6750, 9500gt, 4gb ram, 250gb sata diskar och detta operativsystem gick i slowmotion och det krånglade jämt med rättigheter hit och dit när man skulle göra olika inställningar -.-

hoppas verkligen att det kommer en linux dist snart som på något magiskt vis ger native stöd för alla windows program utan att gå igenom Wine för windows 8 är man inte särskilt sugen på att använda om man fortfarande lever kvar i "stenåldern" som utvecklarna kallar det för och använder tangentbord och mus och ogillar skärmar med fingeravtryck och obehagliga ställningar att sitta i vid många timmar framför skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foraek:

Bara att hoppas att ingen röstar på Windows Vista!

Försent, 3 [CENSUR] röstade på Vista.
Själv sitter jag på Windows 7, fast XP är inte dåligt - förbannat bra faktiskt.
Hade XP haft stöd för DirectX 11 och mer RAM hade jag nog använt det istället för W7. Vet inte om XP har stöd för 4kärniga-CPUs... har XP det??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

XP är bra på att ta mindre utrymme. Tänker främst på winsxs-mappen som finns både i Vista, 7 och troligtvis i 8 också.

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid klivit på nya OS så fort de släpps, för mig så fungerade Vista utan problem efter att jag hade tweakat det som jag ville ha det, dock så var det ju inget att snacka om när Win 7 kom så var det bara att uppgradera, jag kommer nog garanterat att kliva upp till Win 8 när det släpps nu.

Visa signatur

Antec P193 | ASUS P7P55D-E | Intel i5 750 2,66GHz @ 4,1GHz | Noctua NH-C12P-SE14
XFX RADEON HD7970 | 4x2048 Corsair XMS3 1600Mhz | 2 x 120GB Corsair SSD Force Series

Permalänk
Medlem

MorphOS såklart

Windows 7 får det bli på de vanliga datorerna dock, de fungerade snabbare och blev snyggare med 7an än med XP.

Jag höll iofs på att leka med Ubuntu i somras, vilket är riktigt trevligt och enkelt Linux, men det föll lite på att folk blivit bannade när de spelat Blizzard-spel via Wine. Jag körde med dual boot, men det orkar man ju inte i längden.

Det verkar som om det var legitima bans, men man blir ju osäker på om man vågar riskera att "slösa bort" sitt konto i Diablo 3, WoW och SC2 ifall det är nån bugg i deras Sentinel-mjukvara.

Skaffade en ny SSD till spel-PCn så HTPCn fick min gamla Intel, så nu har jag iofs en liten 320GB HDD att stoppa in Linux på igen och se vad som över huvud taget funkar i spelväg.

Framförallt är det ju att kunna ställa in hur knappar ser ut, var toolbars m.m. ligger som lockar, sen att de flesta spel verkar gå snabbare i Linux och OpenGL-version än DirectX är ju lovande för framtiden. Steam är ju på G t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Gick från XP till Windows 7 runt 2010, då hade jag hittat nog med GUI moddar och tricks för att göra det användbart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop denna undersökningen/artikeln. Det står att bland annat företag/kommuner/landsting inte är lika snabba på att fasa ut äldre operativsystem, vilket enligt min erfarenhet stämmer.
Det står ingenstans om hur denna undersökning är utförd, om den är gjort via omröstningar eller om det sker via automatik/undersök via websidebesök.
Oavsett hur undersökningen är gjord så omfattas väl "internetanvändare" av alla. En person som hemma sitter med W7, men på jobbet är det XP. Om denne person då surfar på arbetstid så får ju "XP en pinne i protokollet".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Kör fortfarande XP och 2003 på de burkar som inte lider för mycket av "styrmoderssyndromet". Laptopet har switchbar grafik vilket tyvärr ger att win7 är enda alterntiv. Spelburken måste man ju ha DX11 på... Jag kör XP tills jag inte har annat val, sen blir det Linux för mig i framtiden. Jag förstår att folk gillar swish-swosh OS, men för mig så handlar det mer om prestanda och enkelhet då jag inte har min arbetsmiljö/spelmiljö i semitransparenta fönster lister eller animerade menyer. Jag tenderar att sitta i gränsnittet i den mjukvaran jag jobbar i instället... Win8 kanske har en framtid för arbetsmiljö trots allt, 3-4 stora ikoner för kontorsbritta att klicka på. Tveksamt för en poweruser dock. Nåväl, mina åsikter i min enkla värld.

Permalänk

Windows XP är mycket bra och jag skulle fortfarande använda det om det skulle stöda de nya versionererna av directX.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag får inte ihop denna undersökningen/artikeln. Det står att bland annat företag/kommuner/landsting inte är lika snabba på att fasa ut äldre operativsystem, vilket enligt min erfarenhet stämmer.
Det står ingenstans om hur denna undersökning är utförd, om den är gjort via omröstningar eller om det sker via automatik/undersök via websidebesök.
Oavsett hur undersökningen är gjord så omfattas väl "internetanvändare" av alla. En person som hemma sitter med W7, men på jobbet är det XP. Om denne person då surfar på arbetstid så får ju "XP en pinne i protokollet".

Precis, det borde ju rimligtvis vara OS-andel per "Internet-dator" snarare än per användare. Hemma är det ju W7 och MorphOS, på jobbet på vanliga stationära/bärbara är ju XP supernytt, med tanke på att vi har gamla 2000 och NT4 lite här och var fortfarande

Satt och fixade en gammal dator med DOS 6.20 och Win 3.1 häromdagen, dock inget internet på den, men ändå, huuuh, vilka gamla datorer det finns på visa företag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Använde Windows XP men böt till Vista 2008. Blev så jävla missnöjd att jag köpte Windows 7 ett halvår sedanre då jag såg en retailbox på stan. Det var rätt nytt då men fungerade utmärkt från första början

Permalänk

Jag föredrar Linux och Ubuntu! Annars kul att Windows 7 nu är populärare än Windows XP.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Gillar de nya funktionerna i sjuan. Den nya taskbaren, startmenyn, aero snap etc. Windows 7 var en positiv överraskning och blev mitt main-OS redan när de släppte betan.

Windows 8.. nej. Inte ännu i alla fall.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vista testade jag aldrig pga av alla problem man hade hört om och när det väl hade gått några år så fastnade datorn på laddskärmen efter installationen. Blev tvungen att uppgradera till W7 för att spela Just Cause 2, men det var bara bra. Nu kör jag W8 och föredrar det, vande mig vid det nya gränsnittet efter några dagar även fast jag trodde det skulle bli en flopp.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem

XP är ett moget och väl fungerande operativ som är mycket produktivt i sin utformning, det finns en del saker som man gjort med W7 som man utan problem hade kunnat fixa i XP med ett service pack men tyvärr har man infört en hel del nya saker i interfacet bara för förändringens skull som gjort det sämre. W7 med W2k look så är man hemma.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk

Har haft win 95-98-XP-Vista-7. saknar dom gamla os som 95 och 98. tycker dom nya os är så inkapslade på något sätt. men 7an är väldigt bra. Tänker inte byta till 8 för det värkar ju vara sämre än vista tom

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

win 7 ftw, gick från XP => W7

Samma här!
Men på mitt jobb gick vi från Win2000 till win Vista för nåt år sen.... suck. X-(
Men nu är det äääntligen ett byte på g och kommer få win7 även på jobbet iår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag kör XP tills jag inte har annat val, sen blir det Linux för mig i framtiden. Jag förstår att folk gillar swish-swosh OS, men för mig så handlar det mer om prestanda och enkelhet då jag inte har min arbetsmiljö/spelmiljö i semitransparenta fönster lister eller animerade menyer. Jag tenderar att sitta i gränsnittet i den mjukvaran jag jobbar i instället... Win8 kanske har en framtid för arbetsmiljö trots allt, 3-4 stora ikoner för kontorsbritta att klicka på. Tveksamt för en poweruser dock. Nåväl, mina åsikter i min enkla värld.

Jag har då varken haft transparans eller swish-swosh i varken Vista eller Win7. Bara blixsnabb hårdvaruaccelererad fönsterhantering Plus att man slipper videotearing i flash med Aero!

Både Vista och Win7 är klart steg i rätt riktning från XP, man märker det efter man kört operativsystemen en längre stund och sedan går tillbaka till XP, det är först då man verkligen märker av alla nya saker. Visst, Vista hade en TUNGT i början(dåliga drivare och buggar), jag gick inte över till det förän Servicepack 1 och jag har då inte haft några problem, Windows 7 är ytterligare ett steg upp på nästan alla sätt. Utvecklingen har gått frammåt sedan XP, och det kan många intyga

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"Enligt analysföretaget Net Applications, som samlar in statistik från över 160 miljoner internetanvändare,"

Statistiken kommer från ett antal utvalda sajter, och det räknas vad för enheter som besöker sidorna.
Besöker du en av dessa sajter både hemifrån och från jobbet resulterar du i en pinne från vardera datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag föredrar Linux och Ubuntu! Annars kul att Windows 7 nu är populärare än Windows XP.

Försöker du säga att de båda är olika eller?

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 990 PRO 4TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xphome:

Vista testade jag aldrig pga av alla problem man hade hört om och när det väl hade gått några år så fastnade datorn på laddskärmen efter installationen. Blev tvungen att uppgradera till W7 för att spela Just Cause 2, men det var bara bra. Nu kör jag W8 och föredrar det, vande mig vid det nya gränsnittet efter några dagar även fast jag trodde det skulle bli en flopp.

Har du testat de nya tredjeparts startmenyerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

<...> det finns en del saker som man gjort med W7 som man utan problem hade kunnat fixa i XP med ett service pack men tyvärr har man infört en hel del nya saker i interfacet bara för förändringens skull som gjort det sämre.

Ehrm, du menar bygga om hela den underliggande strukturen som operativsystemet bygger på?
Som exempel kan man ju nämna att vad jag inom företagssupport märkt av är alla blåskärmar som INTE dyker upp sedan Vista då grafikdrivrutinen kraschar eftersom de byggde om hela den delen över hur de drivrutinerna skulle hanteras. Ok, de fungerade inte bra under Vista, men med Windows 7 är det En mycket bra sak att Höra "min skärm blinkar till och jag får ett meddelande om att grafikdrivrutinen startade om, kan du titta på det när du får tid?" jämfört med "Jag fick en blåskärm och datorn startade om. Finns det något sätt att rädda det osparade dokumentet/bilden/ritningen?"...

De som påstår att XP skulle kunna fixas med "bara ett service pack" har ärligt talat inte en j***a aning om vad de pratar om.

Jag undrar också om XPs rådande ställning helt enkelt beror på Vista. Det var så mycket problem med det så många blev rädda för att skaffa W7 också, mest då Dell till exempel skickade med både W7 och XP-skivor till samma dator....
Min syster till exempel sitter med en Dell med XP på trots att den har OEM för W7, helt enkelt för när hon fick lägga sina händer på den (genom ett företag och deras support) hade hon hört så mycket skit om Vista så hon vågade inte låta dem installera W7 på den heller och nu när datorn har blivit hennes egna ligger samma operativsystem kvar på den som då eftersom det skulle bli för mycket jobb att installera om med nytt operativsystem (även om den skulle behöva en ominstallation av något slag med tanke på hur den beter sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

XP är bra på att ta mindre utrymme. Tänker främst på winsxs-mappen som finns både i Vista, 7 och troligtvis i 8 också.

Den tar inte så mycket utrymme, det mesta där är hårda länkar som explorer inte är så bra på att rapportera rätt storlek för.