Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Inte helt sant ;), film bolagen bryr sig haha.
Själv är jag uppfödd med att man sprider information och data.
Det var inget jag såg som olagligt när jag var yngre, och då fildelades det en hel del.
Så att det inte är okej att fildela idag(och att man dessutom kan få sjuka straff) är helt galet i min värld.

Man kan undra vafan som händer egentligen.
Mitt största problem jag har är att företagen kräver lika mycket pengar för sin produkt. Lika mycket pengar som alla andra företag tar för sin.
Tex. Företag1 säljer en film för 200kr och den är jävligt bra. I det fallet ser jag inte varför man inte skulle betala/betala lite iaf
Men sen så händer det att företag2 släpper världens jävla skit film, kräver lika mycket pengar. Och sen när de ser att några har tankat filmen istället
för att filmen knappt är värd 5 kronor så säger dom "-Dom får inte ladda hem våran film, dom måste betala blabla" Det är fildelarnas fel att det går så dåligt. Det är inte så att det är DOM som har gjort en så jävla kass film att de borde be om ursäkt nästan?

Är typ som Ubisoft som gör skit spel och skyller på att deras business går dåligt pga piratkopiering.
Nej, så är det inte. Det går dåligt för att ni gör spel utan någon slags innovation ELLER kvalité.

Det är, och kommer alltid vara långfingret jag visar dessa hajar.
Stödjer hällre företag som faktiskt förtjänar ett handslag för att de gjort något nytt.
(tex Minecraft, DayZ) räknar jag in där. Det kanske inte är de bästa spelen, men de har fortfarande fört in något nytt och intressant.

Mena mer som moraliskt sätt som folk tänker, dvs fildelning ligger på lika låg nivå som fortkörning.

Permalänk

Intressant vad detta skulle få för påföljd, samt dom. De måste ju bevisa att man som person har laddat ner det, en ip-adress är ju enbart knuten till mitt abonnemang och inte som mig som person. T.ex. så får den som äger en bil inte böter om en annan person kör förfort och inte syns på bilden tagen av kameran. Tvivlar även på att våra operatörer frivilligt börjar ge ut uppgifter om kunder. Kommer att sluta med en flykt från dessa leverantörer till såna som kan hålla integriteten för användarna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Jo så klart. Det enda som är värre än att myndigheter övervakar personer är myndigheter som låter företag övervaka personer.

jag tror inte att de som håller på med det här har ansökt om att få övervaka hos myndigheterna direkt.

de har ju inte direkt mer verktyg än vilken annan torrentanvändare som helst, informationen de tros samla in finns ju tillgängliga till alla.
skillnaden är bara att de här typerna tros spara den.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Börjar verkligen kännas som att det är bolagen som styr och att "The Government" är bara ett namn på det. Kom med bra tjänster istället som kan konkurrera mot piratkopiering i någon mån.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ska dom skicka anklagelse till de som laddar ner/ laddar upp/seedar så kan dem börja nu och så är de klara kanske om 100år? Och då har man redan gått i graven.

Säger bara GL & HF till dem som försöker få tag i personerna som ladda ner/laddar upp/seedar haha

idioti är det..

Permalänk

ScanEye kollar och visar vad de har hittat på ens ip om man går in på deras hemsida

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Har väl laddat hem någonting någon gång för något/några årsedan.
Men tycker det är fel att ladda hem spel osv annars eftersom det är ju samma som att stjäla i en affär.
Det jag inte förstår dock är att skitmånga laddar hem filmer, musik, spel när dom faktiskt har råd att köpa det. Så varför inte?
Vad har man annars pengar till om inte för att köpa saker? Titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

"Almost everyone that shares popular films and music illegally will be connected to by a monitor and will have their IP address logged"

I framtiden blir det så att dem skickar ut ett meddelande till fildelarens skärm där det står " STOP DOWNLOADING OR YOU WILL BE PROSECUTED"

Ska nog söka jobb på Ministry of Truth innan det händer så man är på säkra sidan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Har väl laddat hem någon film någon gång för något/några årsedan. Annars har jag bara laddat hem OS X för att testa i virtualbox.
Fast det gjorde jag för att kunna vänja mig vid OS X innan jag köper en Mac om jag nu gör det.
Men tycker det är fel att ladda hem spel osv annars eftersom det är ju samma som att stjäla i en affär.
Det jag inte förstår dock är att skitmånga laddar hem filmer, musik, spel när dom faktiskt har råd att köpa det. Så varför inte?

i din signatur står det " -Life is meant to live, not to slave for someone else..."

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Hur är det häxjakt att samla data över hur ens verk kopieras?

Oavsett om filmerna kostar två oskulder och endast kan köpas i hitlers bunker efter uppvisande av giltig legitimation så är det inte okej att tanka hem dem.

Fan vad trött jag är på "fixa vettigt alternativ". Mm, konkurrera ut bandbredden hos bittorrent med prissättningen på gratis.

Skrivet av krilleoh:

Det här var bra sagt, det är dessutom sant.
Håller fullständigt med om att det alltid blir sånt tjat om "andra alternativ" så fort piratkopiering nämns.

Det är lite roligt att det fortfarande finns folk som tycker som ni. Användare av Spotify, Steam, och alla som hänger på låset till både HBO Nordic och Netflix bevisar väl ändå motsatsen?

Men det är delvis sant det ni säger, det är svårt att kränga hästskit till överpris när folk kan få det gratis. Det är väl snarare bara bevis på att prissättningen är fel? Bra saker för ett rimligt pris är ju bevisligen mer åtråvärt än att pirata saker (jämför mängden nerladdad musik innan och efter spotify tex.).

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Skrivet av wankeer:

The pirate bay.

Det var ett nytt namn...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

i din signatur står det " -Life is meant to live, not to slave for someone else..."

Ja, har det någonting med ämnet att göra?

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Ja tyvärr får man nöja sig med SP, men det finns en hel del spel där man kan nöta bort timmar i SP. Man måste bara be någon ladda ner och bränna ut det åt en ;P

Man får be någon skaffa mobilt bredband åt en :3

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Men tracker och DHT-nätverk och allt det är nu ger ju dem just bara det. IP-adresser som tracker/etc egentligen bara PÅSTÅR inneha filen i fråga. För att bekräfta att en IP-adress FAKTISKT delar eller har delat med sig av filen så måste deras mjukvara också ansluta till IP-adressen och börja ladda ner en bit.

Edit: Slarvigt läst. De verkar alltså ladda ner en bit också. Hur lagligt DET nu är. Nog tror jag de oftast nöjt sig med att logga IP-adresser. Förhoppningsvis håller det inte i domstol.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Undra om det är därför Netflix kommer öppna sin tjänst i norden? de kanske sett att intresset för usa-serier + filmer är så pass stort att de kan bygga en marknad här? tom HBO ska öppna liksom. Kan ju inte komma från tomma intet eller? Kanske sådant som informationen används till?

Jag vet inte hur många andra känner men jag har drömt om att Netflix ska komma till Sverige i flera år nu

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ja tyvärr får man nöja sig med SP, men det finns en hel del spel där man kan nöta bort timmar i SP. Man måste bara be någon ladda ner och bränna ut det åt en ;P

På en sluten anstalt får du inte in brända skivor eller usb-minnen, så lycka till

Skrivet av GambitSWE:

Mycket möjligt att det är så för de allra flesta, däremot vet jag att vissa personer som sitter fänglade/häktade har haft tillgång till internet..Var en nyhet i tidningarna/tv för cirkus 1,5 år sedan att en fånge beställt massa varor från internet. Har för mig att de beslagtogs, kommer faktiskt inte ihåg hela historien. Men visst finns det vissa undantag som har tillgång till internet.

Du tänker möjligtvis inte på rättspsyk? Där har dom alla möjliga friheter och det är inte allt för ovanligt att dömda dårar sitter där och fortsätter begå brott online.

Skrivet av rSon:

Om du sitter på en sluten anstalt kanske händer att du får låna en dator med tillgång till internet en kort stund, men att någon har tillgång 24/7 har jag väldigt svårt att se. Kommunikationen med den yttre världen är väldigt strikt och det skulle inte fungera om fångar satt med tillgång till internet. Du får ju inte ha en egen mobiltelefon heller.

Nja, ska vara vissa specifika tillfällen via skolan då isf möjligtvis.

Skrivet av ninnuam:

Internet på kåken? höhö Dröm vidare grabben och nån PC får du inte in heller.

Så är det Däremot en gammal spelkonsol kan gå bra, fast utan möjlighet att spara din framgång då minnesplatserna förseglas och minnen är förbjudna

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

FAN OCKSÅ!

Permalänk
Medlem

Två saker:

Sniffer
Usenet

Permalänk
Medlem

sååå bör man oroa sig om man låt säga "laddade ner nån tv serie och film då och då?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har väl laddat hem någon film någon gång för något/några årsedan. Annars har jag bara laddat hem OS X för att testa i virtualbox.
Fast det gjorde jag för att kunna vänja mig vid OS X innan jag köper en Mac om jag nu gör det.

Varför köpa när man kan få det gratis?
DVD filmer, spel och låtar kostar bajs mycket
Sen så är det inte som att stjäla i en affär........ Inte en fysisk vara vi snackar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Spelar ingen roll vad man använder, till slut(om) lagarna ändras så det är fritt fram att fälla så kör de väl bara på.

Det finns alltid något spårbart, alltid.

Fan omöjligt att göra något på Internet som inte lämnar ett spår om man tänker efter..

Självklart går allt spåra, men även om lagarna ändras och det blir fritt fram lär dem inte plocka en som inte hänger på öppna trackers och inte laddar ner någon vidare kvantitet av aktuella filmer, då dem kan plocka tiotusentals på öppna trackers som laddar ner bra mycket mer av top 100 materialet än vad jag någonsin skulle göra.
Sen även om det visas spår måste rättsystemet hoppa på ägaren av den slutna trackern som är i ett helt annat land än där lagarna härjar (vilket blir en stor process i sig) för att överhuvudtaget ta reda på vad den dolda individen laddar ner som i sin tur måste spåras efterssom man ligger bakom proxy och som då kan ses inte laddat ner någon större kvantitet av aktuellt material i filmvärlden.

Så skall man bli tagen ur den synpunkten så blir det via att en tracker stängs ner där dem sedan kan spåra vidare användare då dem inte vet vad jag tankar ner och vem jag är förens dess.

Så jag känenr mig väldigt säker. (sen skiter jag rätt blanks i bioaktuella filmer).

Är trött då jag jobbat natt, men hoppas du förstog vad jag skrev då jag säkert missade en del och skrev lite galet, nu hoppar jag i säng, natt natt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Varför bryr folk sig om de blir övervakade, har de inget att dölja behöver de inte oroa sig.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Den som bredbandet/Abonnemanget(Trådlöst) står på har ansvaret för er IP, oavsett vem söm begår brottet, därför ska man aldrig låna ut sin dator till folk på en fest eller liknande, min kusin fick 13 473 kr i böter för att ha laddat ner en låt från Whitesnake.

Så var på din vakt.

Det där har jag lite svårt att tro på, men berätta gärna lite mer detaljer. Vem fick han böter av? Dömdes han i domstol?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Varför bryr folk sig om de blir övervakade, har de inget att dölja behöver de inte oroa sig.

Sätt upp lite kameror i ditt hem och släng upp en stream vettja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinforel:

Tyvärr besitter inte vi tolkningsrätten av lagar och skadestånd, vilket Piratebay grundarna fick erfara... Så frågan är inte om vi har något att dölja eller inte, men har de som övervakar? Vem granskar dem och deras verksamhet? Vilka lagar lyder de under? Eller samlar de en databas på alla människor och sedan "väljer ut" vilka de ska åtala? Hur kan deras information missbrukas? Vilka intressen finns bakom och kan den missbrukas för helt andra syften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Då tycker jag vi sätter up en kamera som övervakar din toalett kopplad till storbilds TV på det lokala torget.

Du kommer väl inte ändra dina toalett rutiner, för du har väl inget att dölja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Så personlig integritet betyder inget för dig? Att man vill vara privat betyder inte per automatik att man har något att dölja.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Fan vad trött jag är på "fixa vettigt alternativ". Mm, konkurrera ut bandbredden hos bittorrent med prissättningen på gratis.

Du verkar glömma alla som gärna betalar en slant för VPN, trackers, m.m. och andra typer av medlemskap för att kunna ladda ner utan att bli spårad?
Skulle det finnas en laglig tjänst så att kunna se på serier/filmer och lyssna på musik som kostade runt 100-150 SEK/månad så finns chansen att många skulle kunna tänka sig på att nappa på det. Med tanke på vad VPN och annat kostar. Samt att du slipper bekymra dig ifall du mot förmodan åker dit.

Nej, nöjesbranschen måste se över hur deras distribution av medier sker, det är det enda sättet att få bort "de stora massorna" från illegala nätverk.

Håller dock med alla andra, övervakning, nej tack!!

Permalänk
Medlem

Har inte använt öppna trackers liknande piratebays på år & dar ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Då tycker jag vi sätter up en kamera som övervakar din toalett kopplad till storbilds TV på det lokala torget.

Du kommer väl inte ändra dina toalett rutiner, för du har väl inget att dölja?

Tänk när man ser han ha sprutbajs som i dum&dummare, blir många skratt där;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊