HP Proliant DL360 G3 - Fungerar ESXi?

Permalänk
Medlem

HP Proliant DL360 G3 - Fungerar ESXi?

Tjena alla!

Jag har aldrig sysslat med serververksamhet förut och läste lite om ESXi och tycker det låter kanon att köra flera virtuella servers på samma fysiska server. Jag har nu fått tag på 2st begagnade: HP Proliant DL360 G3.

Spec:

2x2.8Ghz Xeon
4x4Gb Ram
2x72Gb SAS diskar

Tänkt användningsområde:

ESXi
Pfsense (Fungerar detta under ESXi?)
VO-IP Server (Teamspeak3, ventrilo)
Lära mig olika servermiljöer (Windows 2008 Server, Ubuntu Server, Debian)
Ev några spelservrar: Minecraft,CS osv
Frågor:

Jag har läst att ESXi kräver mycket ram. Kommer mina servers fixa att köra ESXi?

Fungerar Pfsense under ESXi? Eller måste jag använda en av servrarna enbart för detta?

Utöver detta så kanske ni har andra tips på användningsområden som man kan testa på

mvh // KruXen

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk

Du får köra någon gammal version av ESXI i sådana fall, senaste versionen stöds av G5:orna och knappt G4.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Du får köra någon gammal version av ESXI i sådana fall, senaste versionen stöds av G5:orna och knappt G4.

Aj fan. Då får jag försöka installera ett rent serveroperativ då ist. Tror du windows 2008 Server kan fungera? Eller behöver jag går ännu längre tillbaka?

Då kanske jag får installera Pfsense på ena servern och windows/Linux på den andra

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk

Windows server 2008 32bit ska fungera. Inget 64bitars tyvärr. Och max 4GB ram, om det inte finns något knep att få 32bitars OS att se resten av ramminnet.

Edit: Ett tips är att ladda ner HP smartstart och bränna till en skiva, mycket lättare att installera OS då. Windows server 2008 ska finnas med till G3 där, men 32bit som sagt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Windows server 2008 32bit ska fungera. Inget 64bitars tyvärr. Och max 4GB ram, om det inte finns något knep att få 32bitars OS att se resten av ramminnet.

Men är inte Xeon prollar X64? eller är jag ute och cycklar?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Intel Itanium är alla 64bit, Intel Xeon finns som 32bit och 64bit

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Är det såpass mycket RAM i dem är det säkert 64-bitars processorer. Det är ju bara att dra ner ESXi och testa, man märker rätt snabbt om det fungerar eller inte.
Själv kör jag pfSense i min ESXi-burk och det fungerar galant. Jag har 16 GB RAM i min ESXi-kärra, och det fungerar fint. Jag kör FreeNAS (med 4GB dedikerat RAM), pfSense, tre ubuntu-kärror och en WinXP-klient som står på för jämnan.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om du har servrarna så är det väl bara att ladda ner och testa? Vi skulle nog behöva veta lite mer exaktare modeller, speciellt på CPU, för att avgöra.