Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Tråkigt att mobilerna är så jäkla stora, var riktigt sugen på att skaffa en nokia men redan vid 4" börjar det bli för stort imo.

Permalänk
Skrivet av Fiddeflum:

Jag är lite sugen på denna telefonen(920) men är det så att den bara kommer i glossy finish eller kommer den i den matta versionen som 800 och 900? tycker att glossy varianten nästan kändes lite "billig" på bilderna.

Lästa någonstans att den gråa varianten skulle vara matt, det var i ett inlägg på ett forum så ta det med en rejäl nypa salt. Du får kolla några bilder på den grå och se om det blänker om den kanske.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Lästa någonstans att den gråa varianten skulle vara matt, det var i ett inlägg på ett forum så ta det med en rejäl nypa salt. Du får kolla några bilder på den grå och se om det blänker om den kanske.

Kopierat från mobil.se där Nokia svarade på frågor.

Lumia 820 har både matta och blanka skal i massa spännande färger. Lumia 920 har rött, vitt och gult i blank samt grått och svart i matt. Så, ja, du har massa roliga färgval att välja på.

http://www.mobil.se/nyheter/las-nokias-svar-pa-era-fragor-1.5...

Permalänk
Skrivet av stelex:

Kopierat från mobil.se där Nokia svarade på frågor.

Lumia 820 har både matta och blanka skal i massa spännande färger. Lumia 920 har rött, vitt och gult i blank samt grått och svart i matt. Så, ja, du har massa roliga färgval att välja på.

http://www.mobil.se/nyheter/las-nokias-svar-pa-era-fragor-1.5...

Fan hade hoppats på att den vita hade varit matt. men får väl se hur de ser ut i verkligheten först.

Visa signatur

|Obsidian 800D|Corsair Force 120gb|Samsung SP F3 1TB|Seagate Barracuda 2TB|Asus Z97-A| Intel i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS HD 7970 DCII 1125/6300 MHz|DDR 3 16gb 1600mhz|Corsair hx 850W|Nokia Lumia 930|Sony Vaio Pro 13|

Permalänk
Skrivet av thx:

Tråkigt att mobilerna är så jäkla stora, var riktigt sugen på att skaffa en nokia men redan vid 4" börjar det bli för stort imo.

Kan bero på att du är en minoritet, folk vill ha större skärmar än 4 tum eftersom dom känns väldigt små och är ibland jobbig att använda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Nokia har ändå inte gått upp till 4.8" tum som Amsung:
http://www.phonearena.com/phones/Nokia-Lumia-820_id7472

Sen gissar jag att när Lumia 610 och 710 fasas ut blir det nån slags ersättare för dem också.
610 har gått kraftigt ner i pris:
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Kan bero på att du är en minoritet, folk vill ha större skärmar än 4 tum eftersom dom känns väldigt små och är ibland jobbig att använda.

Jag undrar verkligen om vi som inte vill ha jättemobiler är en minoritet. Möjligtvis är det så inom vissa kretsar men vanliga Svenssons har jag svårt att tro vill gå runt med små surfplattor tryckta mot örat. Nu kanske dessa smartphones inte är tänkta för Svenssons men ändå...

Om de nödvändigtvis skall ha så stora skärmar så är det viktigt att de faktiskt utnyttjar ytan på mobilen maximalt tycker jag. Bort med alla fysiska knappar, ha tunn ram kring skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Bara veckoerbjudande. Men riktigt bra pris på telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag undrar verkligen om vi som inte vill ha jättemobiler är en minoritet. Möjligtvis är det så inom vissa kretsar men vanliga Svenssons har jag svårt att tro vill gå runt med små surfplattor tryckta mot örat. Nu kanske dessa smartphones inte är tänkta för Svenssons men ändå...

Om de nödvändigtvis skall ha så stora skärmar så är det viktigt att de faktiskt utnyttjar ytan på mobilen maximalt tycker jag. Bort med alla fysiska knappar, ha tunn ram kring skärmen.

Finns ju en hel del Android och Windows telefoner med större skärmar och de hade knappast gått åt det hållet om det inte sålt bra. Galaxy S3 som är Samsungs flaggskepp har ju större skärm än många andra och det hade de nog inte valt om inte köpkraften fanns. Vad jag förstår så säljer S3 ganska bra och även för den delen Note som är ännu större.

Jag hade samma inställning som dig tidigare och körde bara på mindre smarthphones men sen blev det större och större och det känns ärligt talat minimal skillnad i fickan medan användarupplevelsen blev sjukt mycket bättre.

Sen överdriver man väldigt mycket när man påstår att det är pekplatta iställer för telefon då har man helt enkelt inte givet det en rimlig chans. Den enda telefonen som jag tycker ser lite konstig ut när folk ringer är Samsung notes men det fungerar uppenbarligen bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Finns ju en hel del Android och Windows telefoner med större skärmar och de hade knappast gått åt det hållet om det inte sålt bra. Galaxy S3 som är Samsungs flaggskepp har ju större skärm än många andra och det hade de nog inte valt om inte köpkraften fanns. Vad jag förstår så säljer S3 ganska bra och även för den delen Note som är ännu större.

Jag hade samma inställning som dig tidigare och körde bara på mindre smarthphones men sen blev det större och större och det känns ärligt talat minimal skillnad i fickan medan användarupplevelsen blev sjukt mycket bättre.

Sen överdriver man väldigt mycket när man påstår att det är pekplatta iställer för telefon då har man helt enkelt inte givet det en rimlig chans. Den enda telefonen som jag tycker ser lite konstig ut när folk ringer är Samsung notes men det fungerar uppenbarligen bra.

Ja, självklart finns det efterfrågan på telefoner med stora skärmar. Ifrågasatte bara kommentaren att vi som inte gör det är en minoritet när man ser till gemene man. En annan sak är ju att du inte har så mycket till val om du vill ha en high-end smartphone, de flesta av dem har stora skärmar. Men det här kanske inte är rätt tråd att gräva djupare i det

Jag är fortfarande intresserad av 920 bara önskat att den vore lite mindre men får som sagt se hur den känns när man väl har den i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, självklart finns det efterfrågan på telefoner med stora skärmar. Ifrågasatte bara kommentaren att vi som inte gör det är en minoritet när man ser till gemene man. En annan sak är ju att du inte har så mycket till val om du vill ha en high-end smartphone, de flesta av dem har stora skärmar. Men det här kanske inte är rätt tråd att gräva djupare i det

Jag är fortfarande intresserad av 920 bara önskat att den vore lite mindre men får som sagt se hur den känns när man väl har den i handen.

Jag håller med. Det är tråkigt att high-end har blivit synonymt med väldigt stora skärmar. Dock är jag beredd att prova en större modell. Jag kanske vänjer mig.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Har idag en Galaxy Nexus och den känns absolut inte för stor. Men det beror kanske delvis på att den väger så lätt. Jag tycker den största nackdelen med 920:an är den höga vikten snarare än yttermåtten. Men säkert vänjer man även vid att ha 180 gram i fickan. Annars ligger ju alla tillverkares flaggskepp idag på över 4 tum (undantaget Apple). Så kan inte se någon annan trend än att stora telefoner (mellan 4 och 5 tum) kommer att utgöra normen i framtiden. Har ytterst sällan hört talas om personer som valt att byta ner sig i skärmstorlek (undantaget Galaxy Note). De som föredrar små skärmar brukar oftast inte ha testat en stor telefon tillräckligt mycket.

Permalänk
Skrivet av flipp:

Har idag en Galaxy Nexus och den känns absolut inte för stor. Men det beror kanske delvis på att den väger så lätt. Jag tycker den största nackdelen med 920:an är den höga vikten snarare än yttermåtten. Men säkert vänjer man även vid att ha 180 gram i fickan. Annars ligger ju alla tillverkares flaggskepp idag på över 4 tum (undantaget Apple). Så kan inte se någon annan trend än att stora telefoner (mellan 4 och 5 tum) kommer att utgöra normen i framtiden. Har ytterst sällan hört talas om personer som valt att byta ner sig i skärmstorlek (undantaget Galaxy Note). De som föredrar små skärmar brukar oftast inte ha testat en stor telefon tillräckligt mycket.

Well, jag bytte från Galaxy S2 till Lumia 800. Inte pga just skärmstorleken då. Lumian känns inte för liten, men däremot betydligt lättare att komma åt saker på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu finns Lumia 920 på Prisjakt (och Phonehouse) för 5 799:-. Ryktas fortfarande om tillgänglighet i November.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Är det någon annan som har reagerat på att den inte har möjlighet till adapter för hdmi utgång!?

http://idg.se/polopoly_fs/1.464391!imageManager/3105388018.pn...

Funderade starkt på att köpa telefonen men om det inte går att koppla in den till TVn enkelt med hdmi så ser det lite dystrare ut...

Permalänk
Medlem

Hur är touch-skärmen på de äldre Nokia telefonerna? 800 osv.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Är det någon annan som har reagerat på att den inte har möjlighet till adapter för hdmi utgång!?

Funderade starkt på att köpa telefonen men om det inte går att koppla in den till TVn enkelt med hdmi så ser det lite dystrare ut...

Det har pratats om att Windows Phone kommer att supporta video över USB. Möjligt att det kommer som senare funktion.

http://www.windowsphonedaily.com/2012/08/developer-cracks-cod...
http://www.wpcentral.com/developer-investigates-video-out-win...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Väldigt konstigt men jag tror det bara inte har visats upp än. Min Nokia 5800 från 2008 hade den funktionen (dock via RCA). För min del spelar det dock ingen roll, har bara använt det en gång på min nuvarande telefon

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Så jäkla tråkligt att dom inte har SD kort bara. MEn vad vet jag WP8 kanske inte kan spela mkv precis som WP7?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så jäkla tråkligt att dom inte har SD kort bara. MEn vad vet jag WP8 kanske inte kan spela mkv precis som WP7?

Filformat som stöds: ASF, WAV, MP4, AAC, AMR, MP3, M4A, WMA, 3GP och 3G2

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Wp8 och Wp7 är operativsystem. Operativsystem brukar inte kunna spela upp filmcodecs...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Så länge den har DLNA-stöd så klarar jag mig..!
Var ingen rolig upplevelse att ha boaormen (min långa, relativt tjocka, supra hdmi-kabel) kopplad till N8'an, besvärlig att hålla i då man navigerade då det upplevdes som att kabeln slet mycket i mobilen :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Specs.
Trådlös laddning
8MP Pureview kamera
32GB Lagring
1GB Ram
1.5GHz dual-core processor

Källa: The Verge

Varför skulle trådlös laddning inte vara praktiskt? Jag är nästan säker på att man även kan ladda med Micro USB.

http://cdn1.sbnation.com/entry_photo_images/5285192/nokia-920...

Hoppas verkligen att hårdvaran får ett ordentligt lyft. Dom ligger ju mil bakom övriga. Har N8 idag och den är en katastrof, bra telefon och kamera men segare lur får man leta efter. Vill verkligen inte gå över till något annat märke men snart blir man tvungen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hoppas verkligen att hårdvaran får ett ordentligt lyft. Dom ligger ju mil bakom övriga. Har N8 idag och den är en katastrof, bra telefon och kamera men segare lur får man leta efter. Vill verkligen inte gå över till något annat märke men snart blir man tvungen.

Har du ens testat Windows Phone? Jag har aldrig sett någon telefon med Windows Phone som laggar eller går segt? Men visst är det spela du ska göra så kan jag förstå att du vill ha mer hårdvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En Galaxy S3 med sin imponerande hårdvara är mer seg än min ZTE windows lur med usel hårdvara, har du testat en WP telefon? Operativet är otroligt väl optimerat.

Permalänk
Medlem

Ja det blir ett rejält lyft. Om du läser specen på Lumia 920 så ser du att det är en väl duglig hårdvara, även om man skulle köra Android på den specifikationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Wp8 och Wp7 är operativsystem. Operativsystem brukar inte kunna spela upp filmcodecs...

Nää men spelarna då. Men precis som med Apple och itunes så låter inte Zune en att lägga in vissa filformat. Så happ får väll ligga kvar på Android då :'( Mkv uppspelning är ett krav och enda anledningen till att jag sålde min Samsung Omnia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nää men spelarna då. Men precis som med Apple och itunes så låter inte Zune en att lägga in vissa filformat. Så happ får väll ligga kvar på Android då :'( Mkv uppspelning är ett krav och enda anledningen till att jag sålde min Samsung Omnia.

Men nu är det väl så att Zune inte kommer behövas för wp8 så det finns nog hopp om stöd för mkv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men nu är det väl så att Zune inte kommer behövas för wp8 så det finns nog hopp om stöd för mkv.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Zune kommer inte användas alls för WP8, så risken för att just Zune ska hindra överförandet av mkv-filer är rätt liten.

Hur det kommer att bli med möjligheten till utvecklande av filmspelare, och möjlighet till att överföra samtliga filformat, vet nog ingen riktigt i dagsläget.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast Zune kommer inte användas alls för WP8, så risken för att just Zune ska hindra överförandet av mkv-filer är rätt liten.

Hur det kommer att bli med möjligheten till utvecklande av filmspelare, och möjlighet till att överföra samtliga filformat, vet nog ingen riktigt i dagsläget.

Sedär ja nu tändes hoppet igen.

Visa signatur