Det finns två olika linjer här. Några använder rena mediaspelare (t.ex. Boxee Box, Apple TV, XStreamer, Popcorn), medan andra använder en (oftast liten) dator som man sedan kör ett mediecenterprogram på.
När det gäller rena mediaspelare så kollade jag nyss hos NetOnNet, som hade över 20 st olika i sitt sortiment. Jag skulle nog vilja påstå att alla mediaspelare har någon begränsning på nåt sätt. Någon kanske inte klarar alla filmformat, en annan klarar inte alla typer av undertexter och en tredje har kanske inte stöd för tilläggsprogram för t.ex. SVT Play. Dessutom måste du vara beredd på att uppgradera programvaran i dem med jämna mellanrum. Mediaspelarna har dock den fördelen att de oftast är billiga.
Om du vill vara lite mer flexibel, och samtidigt är beredd att satsa lite mer pengar, så rekommenderar jag nog att du skaffar dig en spelare som är baserad på en pc samt ett mediecenterprogram.
Ett av de mest spridda mediecenterprogrammen heter XBMC, är gratis att använda och fungerar på en mängd olika plattformar som Windows, Linux, iOS och Android. Det finns också versioner som har ett inbyggt operativsystem baserat på Linux, och som gör att du inte behöver installera något annat operativsystem på datorn.
Det finns även andra fria mediecenterprogram för nedladdning, t.ex. MediaPortal.
Vilken väg som man går är en smaksak. Själv har jag en minipc med Windows 7 som jag sedan kör XBMC på. Anledningen till att jag valde Windows 7 är att jag har ett Windows-baserat nätverk hemma och att jag jobbar med Windows-datorer. För mig var detta enklast.
XBMC har den fördelen att det har ett snyggt gränssnitt med ett menysystem som du kontrollerar antingen med ett tangentbord eller med en fjärrkontroll. XBMC har också en inbyggd databas där du enkelt kan katalogisera alla dina media (filmer, tv-program, musik, foto etc). När du t.ex. lägger in en film i XBMC, så kan programmet automatiskt gå ut på Internet och hämta hem information om filmen (metadata) och DVD-omslag. (XBMC använder sig av så kallade "skrapor" som tilläggsprogram (scrapers på engelska) som gör detta åt dig automatiskt.) När du sedan ska titta på en film kan du enkelt bläddra bland alla omslag på TVn med hjälp av fjärrkontrollen.
XBMC kan också spela upp dina filmer på din tv eller din musik på din ljudanläggning. XBMC är alltså ett program både för att organisera dina mediafiler och för att konsumera dem. XBMC har sedan också många andra tillägg som går att installera, t.ex. kan du se SVT Play direkt på din TV.
Jag vågar nog påstå att XBMC är mer flexibelt än någon annan mediaspelare. Jag har ännu inte träffat på något filmformat som XBMC inte kan hantera.
Och skulle du sedan behöva datorn till annat kan du enkelt stänga ned XBMC och starta ett annat program ...
Jag föreslår att du laddar ned XBMC och installerar på din befintliga dator, så kan du provköra lite. Gillar du inte programmet så är det bara att avinstallera det.