Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Blev retur av datorn igen, denna gång p.g.a Ostabilt chassi, gnisslande spacebar och att ingen iSSD för "Express Cache" hittas av datorn. Dessutom åkte ena fläkten jojo (2sek på.. 2 sek av.. 2 sek på..) när datorn var i lätt användning. Detta funkar inte så får nog se mig om efter ett annat märke. Förtroendet för Asus just nu är så lågt som det bara kan bli. Vågar inte ta ett till exemplar och hoppas på att den kommer vara i gott skick. Över och ut!

Permalänk
Skrivet av froken:

Testade att ladda ned BIOS 211 härifrån, för även om det inte verkar vara någon officiell uppdatering från Asus har jag sett så många som testat sidan att jag chansade på att den inte skulle spränga datorn. Det jag framför allt var ute efter var ett nytt fläktbeteende, vilket jag också har fått. Än så länge har de inte tystnat helt, men i stället går de stadigt på låg nivå. Just nu hör jag det till exempel inte när jag skriver, utan bara om jag lyssnar efter och slutar använda tangentbordet. De får inte heller den där hastiga accelerationen så fort temperaturen överstiger 50, vilket var vad jag främst var ute efter. Å andra sidan tycks fläkten -- om man lyssnar riktigt noga -- stundtals gå vroom-vroom-vroom i stället för vrooooooooooooom om någon förstår vad jag menar, det är som att den accelererar ett halvt varv och slutar den andra halvan. Fläktljudet blir konstant, men lutar man sig fram hör man att det tycks snurra lite ojämnt. För tillfället är det dock inte så, utan nu går de jämnt. Nu när jag skrev det här tystnade de helt, för att sedan gå igång när temperaturen nådde 50, fast utan att hetsa igång på max, utan lite lugnare och tystare. Väldigt skönt.

Ska utvärdera det mer under dagen för att se om det är något att behålla.

Installerade just BIOS 211 men från Asus egna hemsida där den nu kommit up under Downloads för UX32VD. Men efter jag flashat in den med WinFlash så startades datorn om efter jag tryckt Exit, som det ska göra. Men då försökte jag komma in i BIOS genom att trycka Delete, men lyckades inte och windows bootade normalt. Och sen poppade en Windows-ruta upp som sade "För att inställningen ska tillämpas så måste datorn startas om" eller nåt liknande och jag tryckte "Starta om nu". Datorn startades om normalt och allt verkar fungera som det ska.

Men. Jag kommer inte in i BIOS hur jag än försöker:S

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

Installerade just BIOS 211 men från Asus egna hemsida där den nu kommit up under Downloads för UX32VD. Men efter jag flashat in den med WinFlash så startades datorn om efter jag tryckt Exit, som det ska göra. Men då försökte jag komma in i BIOS genom att trycka Delete, men lyckades inte och windows bootade normalt. Och sen poppade en Windows-ruta upp som sade "För att inställningen ska tillämpas så måste datorn startas om" eller nåt liknande och jag tryckte "Starta om nu". Datorn startades om normalt och allt verkar fungera som det ska.

Men. Jag kommer inte in i BIOS hur jag än försöker:S

Är det delete man ska trycka på för att komma in i bios då? Jag har inte försökt, men det vore förargligt om du inte lyckas på grund av en sådan sak Tänkte att här står det "... please access BIOS by pressing < F2 > during boot up och här står det "Reboot and press the esc button to enter the BIOS menu".

Permalänk
Skrivet av froken:

Är det delete man ska trycka på för att komma in i bios då? Jag har inte försökt, men det vore förargligt om du inte lyckas på grund av en sådan sak Tänkte att här står det "... please access BIOS by pressing < F2 > during boot up och här står det "Reboot and press the esc button to enter the BIOS menu".

Lyckades komma in nu genom att trycka ESC, och välja "Enter setup" (har jag för mig) när i listan över vart man vill starta från (SSD/USB etc.).
Menjag tycker att jag nu den första stunden upplevt att mina fläktar betett sig sämre. De har gått upp på full-varv en kort stund med jämna mellanrum. Det märkte jag inte tidigare. Får vänta och utvärdera efter lite längre tids granskning.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeMannen:

Lyckades komma in nu genom att trycka ESC, och välja "Enter setup" (har jag för mig) när i listan över vart man vill starta från (SSD/USB etc.).
Menjag tycker att jag nu den första stunden upplevt att mina fläktar betett sig sämre. De har gått upp på full-varv en kort stund med jämna mellanrum. Det märkte jag inte tidigare. Får vänta och utvärdera efter lite längre tids granskning.

Oj, lustigt. Fläktarna tycks alltså leva sitt eget liv på de här datorerna. Det går ju alltid att nedgradera datorn till 206 igen om du känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

Skriver här också om någon skulle ha missat min tråd:

Hej! Äger en Asus UX32VD R400V.

Som ni kanske vet finns det en 500gigs mekanisk hårddisk samt en 32gigs ssd cache i denna datorn. Jag har som många andra gjort formaterat om mitt Windows och lagt in det på SSD delen (man kan göra om så att det inte är en cache utan bara fungerar som en vanlig lagringsdisk). Häromdagen glömde jag att fälla ner locket på datorn vilket medförde att batterierna laddade ur. När jag stoppade i laddsladden för att starta datorn så kunde den dock inte starta Windows.

Om jag går in i bios och kollar finns inte min iSSD på 32gig kvar överhuvudtaget. Just nu sitter jag på Linux som jag hade installerat på en partition av Hårddisken. (Men jag använde Windows primärt). I Linux (Ubuntu) kan jag heller inte hitta min SSD.

Någon som har en förklaring på vad som kan ha hänt? Något tips på vad jag bör göra? Bara att lämna in på garatin? (Är cirka en månad gammal från Inet).

Tacksam för Hjälp!

Den disken är ju inte tänkt att ha ett os på igentligen. Med lite okunskap om disken så finns det faktikt möjlighet att den fungerar något som ett ramminne och ej behåller datan som ligger på om den går helt tom på ström.

Kolla om du kan hitta disken i ubuntu. Rekomenderar GParted Partition Editor som påminner en del om diskhanteraren du har i windows (finns att ladda ner i Ubuntu Software Center). Hittar du den där kan du ju pröva installera om windows eller reparera. Tror endast dom syns i biosen om det finns bootbara partitioner på den.

Om du inte lyckas med detta är det väll bara att kontakta återförsäljaren. Har svårt att tänka mig att garantin brister för att du installerat något i iSSDn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Är det delete man ska trycka på för att komma in i bios då? Jag har inte försökt, men det vore förargligt om du inte lyckas på grund av en sådan sak Tänkte att här står det "... please access BIOS by pressing < F2 > during boot up och här står det "Reboot and press the esc button to enter the BIOS menu".

På min tryckte jag på delete innan för att komma in i bios. Nu fungerar inte det längre. Nu är det F2 som gäller. Fattar inte vad som hände eller när den bytte detta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av stillir:

Hej!

Jag fick min ux32vd i går, startade då upp den någon gång, var knäpp tyst. Idag börjar den låta lite väl mkt tycker jag. Den mekaniska disken låter konstant (lite små hackande), trots att datorn inte gör något utan bara står på, inget program körs... Lika så går fläkten på med någon minuts mellanrum, fast det enda jobb datorn gör är att visa upp skrivbordet....

Är det jag som är kinkig och det är helt normalt?? Vill veta om jag borde skicka tillbaka den eller om det är som det ska.

Skulle verkligen uppskatta lite input här. Min förra laptop (en gammal asus) lät så in i bomben och jag såg fram emot att slippa det, men blir lite oroad över hur denna ska låta när jag väl kräver något av den.... :S

Tack på förhand!
/Sandra

Hej
Jag köpte min ux32vd r3001v igår. Jag har också märkt att hårddisken låter (tickar) väldigt mycket. Hur har det löst sig för dej? Ljudet verkar dock avta en aning, kanske lugnar den ner sig efter lite användning?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Hej
Jag köpte min ux32vd r3001v igår. Jag har också märkt att hårddisken låter (tickar) väldigt mycket. Hur har det löst sig för dej? Ljudet verkar dock avta en aning, kanske lugnar den ner sig efter lite användning?

Likaså var det på min XU32VD R4002V. Den tickade näst intill hela tiden. Men jag har starka misstankar att det beror på att hårddisken indexerar alternativt cachar till ssd'n. Har läst flertalet poster som nämner samma sak. Det ska (förhoppningsvis) avta efter en tids användande. Men only time can tell I guess.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Min har som sagt slutat ticka som den gjorde i början. Visst låter den ibland, men det är inte så konstigt med tanke på att den ändå är en snurrdisk. Använd datorn "som vanligt" ett tag så lugnar den sig förhoppningsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som bytt till SSD hur gjorde ni med den integrerade SSD:n? Använder ni den? Ska man ändra den till MBR mode innan byte av disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Hej
Jag köpte min ux32vd r3001v igår. Jag har också märkt att hårddisken låter (tickar) väldigt mycket. Hur har det löst sig för dej? Ljudet verkar dock avta en aning, kanske lugnar den ner sig efter lite användning?

Jag gav det en chans i en vecka, tyckte inte att det blev bættre. Oavsett om jag stod i loginskærmen till windows eller låtit datorn stå i desktop 60 min efter boot så læt den konstant. Blev en ssd, otroligt nøjd!

Permalänk
Medlem

Jag äger också sedan någon vecka en UX32VD. Väldigt vacker maskin, och efter att man slängt in en SSD är den ruggit snabb.

Men jag har en fundering. Ska trackpaden klicka så? Och då menar jag inte musklicket när man trycker ner helt. Utan min känns som den släppt från limningen på undersidan eller nåt. Det är liksom ett glapp från utgångsläget ner tills musklicket kommer. Svårt att förklara. Vore jättesnällt om någon kunde kika på youtube-klippet nedan och konstatera om jag ska returnera enheten eller om det ska vara så.

http://www.youtube.com/watch?v=U8S47dAMHpc (Ganska låg volym)

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk
Medlem

Någon nämnde att man kunde skruva åt batteriet(?) så skulle trackpaden kännas met solid. Har tyvärr inte möjlighet att kolla klipper just nu, får återkomma.

EDIT: Kollade på klippet nu, så där löst sitter verkligen inte min. Visst sitter den inte som på min förra laptop, men den sitter ändå fast. Kolla om du skruvat åt allting ordentligt när du bytte SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diezel:

Jag äger också sedan någon vecka en UX32VD. Väldigt vacker maskin, och efter att man slängt in en SSD är den ruggit snabb.

Men jag har en fundering. Ska trackpaden klicka så? Och då menar jag inte musklicket när man trycker ner helt. Utan min känns som den släppt från limningen på undersidan eller nåt. Det är liksom ett glapp från utgångsläget ner tills musklicket kommer. Svårt att förklara. Vore jättesnällt om någon kunde kika på youtube-klippet nedan och konstatera om jag ska returnera enheten eller om det ska vara så.

http://www.youtube.com/watch?v=U8S47dAMHpc (Ganska låg volym)

Ganska säkert på att det är så på de flesta, fick svar att den ska vara så från stället där jag köpte min. Är ganska ovant.. Känns som ett designfel snarare än något man kan DOA, tycker verkligen inte om det.

Såhär är min:
http://youtu.be/WBVKuHHS2tY

Permalänk
Medlem

Så lös är inte min. Så ditt ex måste det vara nåt knas med om du frågar mig..

Permalänk

Var som sagt en kille på notebookreview som drog åt skruvarna till batteriet hårdare och fick en lite mer fast touchpad. Jag citerar även vad jag skrev på föregående sida som kanske kan vara värt ett försök.

Citat:

EDIT: Såg just att ifixit.com hade postat en tear-down-artikel om just UX32VD Och här ser man hur lättilgängligt allt är, inklusive touchpaden.
http://www.ifixit.com/Teardown/Asus-...10120/2#s37402
Går man till nästa sida i artikeln ser man när de tar ut touchpaden. Jag inbillar mig att det inte är helt omöjligt sätta fast den lite hårdare, kanske sätta en eller ett par tunna självhäftande skumgummibitar på touchpadens svarta plasthölse, som förhoppningsvis klämmer upp touchpaden mot chassit lite bättre.

</antaganden2K>

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket program man avinstallerar för att slippa animationerna när man höjer/sänker ljus/ljud...mm.
Jag lyckades göra det på en gammal asus dator. Hoppas ni förstår vad jag menar, lägger upp en bild snart.

edit:

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt att kontrollera fläkthastighet vid egendefinerade värden? Sista två dagarna har fläktarna gått på 100% i 1-2 min med en CPU temp på ca 40-45. Tycker det är konstigt, skulle gärna vilja bli av med detta. SpeedFan säger att den inte hittat moderkortet eller chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Går det på något sätt att kontrollera fläkthastighet vid egendefinerade värden? Sista två dagarna har fläktarna gått på 100% i 1-2 min med en CPU temp på ca 40-45. Tycker det är konstigt, skulle gärna vilja bli av med detta. SpeedFan säger att den inte hittat moderkortet eller chipset.

Det är möjligt att det finns något sätt att kontrollera fläktarna, jag vet dock inte hur. Har du testat att uppdatera/nedgradera bios? Avinstallerat/Ominstallerat intel dynamic platform thermal framework?

Permalänk

Får fortfarande inte Intel Rapid Start Technology (startar från hibernation på 2-5 sek) att fungera. Raderade samtliga partioner på den fastlödda SSD'n och gjorde en 11GB MBR partition (ntfs) med id=84. I diskmanagern står det "Hibernation Partition" så det verkar ju stämma. Men jag hittar ingenstans i BIOS att sätta på funktionen i fråga.

Så, kan någon som inte installerat om Windows 7, kolla i BIOS om det finns något alternativ att sätta på/av Intel Rapid Start Technology?

Tack:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Jag hittade inga inställningar om IRST. har du installerat rätta drivrutiner?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Har gjort en fräsch Windows 7 installation på min med en SAmsung 830 SSD. Rapp som attans är den!

Fn+ F1-F12 tangenterna fungerade inte direkt utan jag fick ladda ner drivrutiner/mjukvara för det på Asus hemsida.

Lade även in Instant-On samt Power4Gear Hybrid-drivrutinerna.

Vilken mjukvara från Asus kör ni in på en ren Win 7 installation utan att "bloata" burken?

Permalänk
Medlem

Utöver det du nämner är väl drivrutiner för trackpaden rätt bra att ha

Förresten, ska det här instant on vara så segt? Jag har inte suttit på Windows sen xp och det är ju aldrig särskilt instant. På macen jag satt på förut gick det bra mycket fortare utan några specialprogram. Gör instant on skillnad mot att inte ha det? Hur lång tid skulle det ha tagit utan det? Framför allt tar det ju tid när man slår ihop datorn, kommer man på något man skulle ha kollat upp är det inte bara att öppna datorn igen utan man måste vänta lite för länge för att det ska kännas kvickt. En skitsak på en bra dator egentligen, men det drar ändå ned helhetsintrycket.

En till fråga: är det någon som har hittat bättre drivrutiner för trackpaden? Scrollen laggar lite för ofta och är helt hopplös i vissa program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar att använda tre fingrar för fram/bak i Internet Explorer och vanliga Explorer. Kör nu Firefox och där fungerar det inte, någon som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Har gjort en fräsch Windows 7 installation på min med en SAmsung 830 SSD. Rapp som attans är den!

Fn+ F1-F12 tangenterna fungerade inte direkt utan jag fick ladda ner drivrutiner/mjukvara för det på Asus hemsida.

Lade även in Instant-On samt Power4Gear Hybrid-drivrutinerna.

Vilken mjukvara från Asus kör ni in på en ren Win 7 installation utan att "bloata" burken?

Vilken windows 7 version använde du? Jag har Win7 Pro från MSDNAA kommer den att fungera?
eller ska man dra hem från länken nedan
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

använde du nyckeln som följde med datorn?

Edit: installerat en ssd nu, använde windows 7 pro iso som jag fick från MSDNAA. Behövde radera en fil för att kunna välja vilken version som skulle installeras och sedan aktivera via telefon.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en till mig själv också! Blev imponerad över den jag köpte till tjejen, plus att min X220 brann! häromdagen så den blir utbytt mot en ny som jag nog säljer direkt.

Har beställt en 8 Gb sticka och en Samsung 830 256 Gb SSD också, allt landar här hemma på måndag.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

Skriver här också om någon skulle ha missat min tråd:

Hej! Äger en Asus UX32VD R400V.

Som ni kanske vet finns det en 500gigs mekanisk hårddisk samt en 32gigs ssd cache i denna datorn. Jag har som många andra gjort formaterat om mitt Windows och lagt in det på SSD delen (man kan göra om så att det inte är en cache utan bara fungerar som en vanlig lagringsdisk). Häromdagen glömde jag att fälla ner locket på datorn vilket medförde att batterierna laddade ur. När jag stoppade i laddsladden för att starta datorn så kunde den dock inte starta Windows.

Om jag går in i bios och kollar finns inte min iSSD på 32gig kvar överhuvudtaget. Just nu sitter jag på Linux som jag hade installerat på en partition av Hårddisken. (Men jag använde Windows primärt). I Linux (Ubuntu) kan jag heller inte hitta min SSD.

Någon som har en förklaring på vad som kan ha hänt? Något tips på vad jag bör göra? Bara att lämna in på garatin? (Är cirka en månad gammal från Inet).

Tacksam för Hjälp!

Jag hade exakt samma problem. Tyvärr så finns det uppenbarligen inget man kan göra utan de är bara skicka in den som ajg fick göra..sedan tog de 2 månader innan jag hörde något "beställde från komplett" dom skickade in den till asus och sedan fick jag tillbaka pengarna utan att dom ens förklarade problemet..måste säga att jag är grymt besviken på hur dom hanterade ärendet. Så nu väntar jag på något annat.

Permalänk
Skrivet av ts85:

Jag hade exakt samma problem. Tyvärr så finns det uppenbarligen inget man kan göra utan de är bara skicka in den som ajg fick göra..sedan tog de 2 månader innan jag hörde något "beställde från komplett" dom skickade in den till asus och sedan fick jag tillbaka pengarna utan att dom ens förklarade problemet..måste säga att jag är grymt besviken på hur dom hanterade ärendet. Så nu väntar jag på något annat.

Jag hade faktiskt tänkt prova att installera w7 på den inbyggda ssd:n men efter att ha läst era inlägg så tror jag att jag skippar det. Är det nån mer som provat att lägga w7 på ssd:n och som inte haft dessa problem?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Jag hade faktiskt tänkt prova att installera w7 på den inbyggda ssd:n men efter att ha läst era inlägg så tror jag att jag skippar det. Är det nån mer som provat att lägga w7 på ssd:n och som inte haft dessa problem?

Dom flesta guiderna har nu lagt till varningar till att lägga in OS på den innbyggda ssdn. Verkar som det är stor sannolikhet att det går fel.