Permalänk
Medlem

Peka remotesida till dyndnsadress

Hej!

Vi har en remotesida som ligger på remote.företagsadress.se. Denna sida ligger på vår Win SBS 2008-server. På vårt webhotell kör vi en A-recordpekning till vårt externa ip för att medarbetarna ska kunna komma åt mailen och internsidan och kalender osv utifrån (helt enkelt, remotesidan).

Vi testar nu ett 4G-modem från Tele2, innan har vi haft ADSL från Telia, och den här anslutningen verkar byta externt IP väldigt ofta vilket medför att vi måste vara i kontakt med vårt webhotell nästintill dagligen för att se till så att remotepekningen är rätt.

Vi har en VPN-anslutning som ligger på en dyndnsadress, ex. företag.dyndns.se som alltid fungerar eftersom den ligger och känner av när det externa IPt ändras och då uppdaterar sig. VPNen använder vi för att ansluta till företagsnätverket och komma åt shares osv.

Min fråga är, är det möjligt att lägga in företag.dyndns.se som en A-recordpekning till vår remotesida eller medför det några problem? I mitt huvud är det så enkelt som att företag.dyndns.se egentligen är vår externa ip-adress "hela tiden". Alltså att den håller sig uppdaterad när ip-adressen ändrar sig, vilket om vi lägger in det på pekningen istället för vårt externa ip skulle medföra att remote.företagsadress.se också alltid fungerar...

Är jag snett på det? Har ställt frågan till vårt webhotell men de visste inte, skulle såklart bara kunna prova peka om den men är alltid skönt att ha lite kött på benen när man gör någon ändring

TL;DR - går det ha både vpn och remotesida på samma dyndns?

Mvh
Daniel

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Jag är rimlig säker att du kan inte ha en hostname som A-record.
Försök dig med CNAME record.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ah, så är det nog, ja. Är inte alls haj på sånt här.

Till saken hör att https://företag.dyndns.se/Remote funkar att gå till via firefox osv. även utanför nätverket (sitter inte i företagsnätverket nu och remoten är återigen nere), men den funkar inte att ansluta till via exchangen i ex. outlook eller i mobilen för att få in sina mail.

Så frågan är vilken adress man ska peka den till, får nog helt enkelt be dem prova göra en CNAME och se om det fungerar

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

CNAME is your friend

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Drog ett mail till webhotellet om att de ska göra CNAME istället Hade varit skönt att få det fixat, är jobbigt att inte kunna lita på att medarbetarna får sina mail till mobilen..

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.