Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det tog ca 8 månader för Androidlägret att komma ikapp iPhone 4S grafiska prestanda...

Rent hårdvarumässigt, rent praktiskt är det två helt olika operativsystem som använder hårdvaran olika, Android använder delvis mer processorkraft.

Om du vill prata grafikprestandad rent hårdvarumässigt så ska vi inte prata om tidigare iPhones som 3G, 3GS och 4 som hade usla Gpu:er mot konkurrenterna.

Hur lång tid tog det för Apple att inse att 3,5" skärm är alldeles för litet?
Idag kom de en bit på vägen men det kommer bli större.

Arbetsyta är A och O annars kan du har hur fet GPU som helst, det ger inget för mig om skärmen är undermålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

känns töntigt att du säger Revolutionerande.... den kommer bli lika revolutinerande som 4S. ingen stor skillnad.
och ska vi snaka revolutionerande ska vi snacka Windows 95.

inse nån gång Steve e död och så apples försprång i dator industrin.

Vilket försprång ? Steve snodde alla idéer han presenterade, han var en man utan originella idéer.

Att Steve Jobs fått så mycket hyllning som ett Revolutionerande Geni är absurt, om 25 år ser vi tillbaka och konstaterar att han har klonat mer idéer än alla Jing Gongs kina kloner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag ville att iPhone 5 skulle se ut som nya iPod Touch som är mycket snyggare, faktiskt lite besviken
http://images.apple.com/ipod-touch/images/overview_hero.png

De är fina, men tycker verkligen inte Iphone 5 är något misslyckande designmässigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

En smartphone för mig är en mobil som är smart. När jag åker hemifrån på morgonen så stänger sig mitt wifi av, aktiverar pinkods skydd automatiskt. När jag kommer till bilen så höjs mediavolymen och ringsignalen ett par snäpp och mobilen sätter igång min musikspelare och börjar streama musiken ifrån nätet.

När jag står med bilen utanför jobbet så aktiveras wifi igen. Nu kopplar jag ur mobilen ur bildockan och musikspelaren stängs av automatiskt och ringvolymen sänks ett par snäpp (jobbar på kontor) och mediavolymen lika så.

När jag ska ut och jogga en stund så pluggar jag i mitt headset i min mobil och telefonen startar automatiskt min app som jag använder vid dessa aktiviteter och sparkar igång min musikspelare igen och ställer in volymen till den jag trivs bäst med när jag är ute och ränner.

När jag kommer hem på kvällen aktiveras mitt wifi, mitt krav på pinkod tas bort och mobilen sänker volymen. Precis innan jag somnar så stänger mobilen av ringsignalen automatiskt och tillåter endast att väcka mig i fall min kärring ringer mig (i fall hon inte är hemma).

Tror ni jag har en iphone?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Uhm, du tror inte att snubben var något sarkastisk?

Jo hade den tanken också. gjorde inläget ändå. hatar Iphone och hatar när folk säger bra saker om det och inte vill lyssna på andra åsikter.

Skrivet av Justbecause:

...eller inse att Steve Jobs varit med och tagit beslut om denna och minst 2 kommande modeller (och allt annat de släpper de närmaste åren)

marknadden för ändras inan dom moddelerna är ute kan vad som helst ha hänt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenceville:

Precis, förr byggdes det i kvalitet. Så folk som diggar sin Samsung S3:a kvalite, vet inte vad ni snackar om

Tråkiga var väl batteritiden.. O andra sidan så kunde du använda telefon till att döda zombies och rådjur

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

De är fina, men tycker verkligen inte Iphone 5 är något misslyckande designmässigt.

Har alltid älskat Apple och var helt säker på att köpa 5an, men nu blir det nog inget köp Förstår verkligen inte hur dom kunde blanda glas och metall på baksidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag ville att iPhone 5 skulle se ut som nya iPod Touch, faktiskt lite besviken
http://images.apple.com/ipod-touch/images/overview_hero.png

Håller med.

Hade gärna sett att den fått en design som iPod Touch, som en liten iPad. Dessvärre går det nog inte tekniskt just nu eftersom det behövs "fönster" för de antenner som sitter i iPhonen.

Fast det märks att de lagt ner mycket jobb även på iPhone 5 designen. Av de hands-on previews jag har sett skall den kännas väldigt lätt men mycket välbyggd. Kolla på filmklippet om hur den göra på Apples sida. Schysst precision vid tillverkningen

Permalänk
Skrivet av radx:

En smartphone för mig är en mobil som är smart. När jag åker hemifrån på morgonen så stänger sig mitt wifi av, aktiverar pinkods skydd automatiskt. När jag kommer till bilen så höjs mediavolymen och ringsignalen ett par snäpp och mobilen sätter igång min musikspelare och börjar streama musiken ifrån nätet.

När jag står med bilen utanför jobbet så aktiveras wifi igen. Nu kopplar jag ur mobilen ur bildockan och musikspelaren stängs av automatiskt och ringvolymen sänks ett par snäpp (jobbar på kontor) och mediavolymen lika så.

När jag ska ut och jogga en stund så pluggar jag i mitt headset i min mobil och telefonen startar automatiskt min app som jag använder vid dessa aktiviteter och sparkar igång min musikspelare igen och ställer in volymen till den jag trivs bäst med när jag är ute och ränner.

När jag kommer hem på kvällen aktiveras mitt wifi, mitt krav på pinkod tas bort och mobilen sänker volymen. Precis innan jag somnar så stänger mobilen av ringsignalen automatiskt och tillåter endast att väcka mig i fall min kärring ringer mig (i fall hon inte är hemma).

Tror ni jag har en iphone?

Knappast, men skulle HEMSKT gärna vilja vad du äger?

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...eller inse att Steve Jobs varit med och tagit beslut om denna och minst 2 kommande modeller (och allt annat de släpper de närmaste åren)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror nog att Apple är mer snabbfotade än att de tar Jobs ord som stipulerade av gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Arbetsyta är A och O annars kan du har hur fet GPU som helst, det ger inget för mig om skärmen är undermålig.

Användarvänlighet är A och O. Jag har ingen glädje av en telefon som inte går att nyttja i enhandsfattning. SII är på gränsen, SIII passerade den och ex. note finns inte på kartan. 3,5" är suveränt sett till handhavande, men tummar en del på arbetsyta. 4" --KAN-- vara en bra kompromiss, men det återstår att se. Blir det större än så kommer åtminstone jag se mig om efter något mindre. Tyvärr verkar det vara så att högpresterande telefoner går hand i hand med oanvändbara skärmar hos både android och wp. Så jag vet inte riktigt vad jag gör om så blir fallet. Som tur är kommer förmodligen 4" stanna väldans massa år hos iphone, så jag hoppas att det känns bekvämt!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Hör mycket tjafs om NFC, vem )(%&# använder NFC?
Bara lite sådär spontant, har sen vi fick in NFC-taggar på kjelle sålt 1 förpackning! (Den ända i butiken!)
Det verkar vara världens grej när man snackar specar men i verkligheten så känns intresset super svalt!

Lite hönan o ägget som med allt annat nytt. Helt plötsligt tas det för givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Har alltid älskat Apple och var helt säker på att köpa 5an, men nu blir det nog inget köp Förstår verkligen inte hur dom kunde blanda glas och metall på baksidan!

Tycker du det är så illa? Själv tycker jag det är rätt snyggt. Hursomhelst tror jag dock att mycket av den nya designen handlar om funktion och inte form (det kanske man inte kan tror när det gäller Apple som många verkar tycka bara bryr sig om form. Själv tycker jag de oftast lyckas rätt bra med båda). Hade det inte varit för mottagning för antenner osv kan jag tänka mig att hela baksidan hade varit i ett stycke aluminium. Men det är bara en gissning från min sida.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

va! framkameran filmar i 720p? det är ju bara en 1,2mp kamera, går det ens? jag har en kamera på 12mp men filmar knappast i 720p

Permalänk
Medlem

OMG!!

Nej, jag är inte ett dugg upphetsad över detta om jag ska vara ärlig. Det är exakt samma telefon som tidigare, med några mindre förändringar. Revolutionerande? Jo, säkert du. iOS är precis lika tråkigt och stelt som det alltid har varit i deras mobiler. Nu kommer jag med all säkerhet att bli hatad som pesten av någon och motargumenten hagla. Jag kan leva med det, precis som jag mycket väl kan leva utan en överprisad iPhone.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Apple säger aldrig att senaste Iphone är bäst av alla telefoner, utan att det är det bästa som Apple gjort, vilket är stor skillnad. Dom sa något i stil med "Iphone 5 is the thinnest Iphone we've ever built"

ganska säker på att dom sa världens, hittade källa

http://www.breitbart.com/Breitbart-TV/2012/09/12/Video-iPhone...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att de verkat fastna i sitt tänk. Noll "vill-ha-känsla" på den där. Ser ut som en S4 ungefär. Har aldrig haft nån iphone och kommer aldrig skaffa någon heller. Däremot börjar jag bli mer och mer sugen på Nokias Lumia-design!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Det värsta tycker jag är två saker. Det första är att baksidan har två olika slags ytor som ändå är snarlika. Då hade det varit bättre om den haft ett plastfönster som typ iPad. Det andra är att proportionerna är alldeles åt fanders. Det är ju verkligen en sjukt långsmal mobil och den ser inte klok ut.

Permalänk
Medlem

Köper den bara för att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Själv tycker jag att de verkat fastna i sitt tänk. Noll "vill-ha-känsla" på den där. Ser ut som en S4 ungefär. Har aldrig haft nån iphone och kommer aldrig skaffa någon heller. Däremot börjar jag bli mer och mer sugen på Nokias Lumia-design!

Största felet med nya Lumian enligt mig är att de bytte till blankplast istället för matt som de hade i tidigare lumias + n9.
hade gärna sett dem lite tunnare med.

Man blir mer o mer kräsen för varje generation. just nu känner jag inte för någon ny mobil i nuvarande generation.
Hade viljat haft en One S design, helst edge to edge 720p display och mjukvaruknappar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag ska försvara mobilen in i döden, det är sådan jag är.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tycker du det är så illa? Själv tycker jag det är rätt snyggt. Hursomhelst tror jag dock att mycket av den nya designen handlar om funktion och inte form (det kanske man inte kan tror när det gäller Apple som många verkar tycka bara bryr sig om form. Själv tycker jag de oftast lyckas rätt bra med båda). Hade det inte varit för mottagning för antenner osv kan jag tänka mig att hela baksidan hade varit i ett stycke aluminium. Men det är bara en gissning från min sida.

Jag hade verkligen hoppats på en baksida helt i metall och med rundade hörn. Gillar inte dom kantiga hörnen, min gamla iPod Touch jag hade förut var en dröm att hålla i. Att blanda två olika material på baksidan känns så olikt Apple, dom brukar alltid ha så snyggt och stilrent. Det är liksom ca en centimeter glas uppe o nere, varför inte bara köra metall hela vägen???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Fantasilös hårdvara & mjukvara?
Processorn är snabbare, skärmen är bättre, kameran är bättre och ändå är telefonen lättare.

Ändrade de något med kameran? Trodde bara de gjorde den mindre.

(seriös fråga)

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenceville:

Knappast, men skulle HEMSKT gärna vilja vad du äger?

Valfri Android med Tasker och vissa plugins som är gratis. Vilka plugins som du ska ha beror på hur och vad du vill göra. Jag rekommenderar Secure Setting i fall du har Root. Den möjliggör de viktigaste.

De jag tog upp är bara en liten hög av allt man kan automatisera med Tasker. Du kan göra roliga party tricks om du skulle ha de tråkigt. Jag gjorde en där jag skakar på mobilen så säger mobilen "Never gonna give you up, never gonna let you down..." ja du vet.. Rick Ashley.. Samtidigt som den tände och släckte lampan på mobilen. Sjukt nördigt, sjukt onödigt men jävligt hög coolhetsfaktor.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Hur tänkte apple?? Dom fixar IOS 6 för 3GS men inte till IPad 1 som har samma CPU som iPhone 4. Förstår inte hur dom tänker men å andra sidan är det ju Apple :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Ändrade de något med kameran? Trodde bara de gjorde den mindre.

(seriös fråga)

Den heter numera iSight (också seriöst)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Klart det inte skulle...det är bara Apple som kan göra fel vet du väl? Att Microsoft hotar med stämningar och tar saftiga licensavgifter från så gott som alla stora Android-tillverkare eller att Motorola/Google försöker få säljstopp på massa Microsoft produkter och även, precis som Samsung försöker utnyttja sina FRAND patent är ju helt i sin ordning...Nä, det är bara Apple som bråkar i denna sandlåda, ingen annan

Samsung vill ha licenspengar för LTE-funktionalitet.
Apple säger nej.
Samsung säger då att de tänker stämma Apple om de har LTE i iPhone 5.
Apple har LTE i iPhone 5.

Vad skulle du gjort? Backat, hållit tyst och accepterat bara för att det är Apple?

Skrivet av Gulbanan:

va! framkameran filmar i 720p? det är ju bara en 1,2mp kamera, går det ens? jag har en kamera på 12mp men filmar knappast i 720p

720p är några pixlar under 1MP.

Skrivet av RedDotFire:

Hur tänkte apple?? Dom fixar IOS 6 för 3GS men inte till IPad 1 som har samma CPU som iPhone 4. Förstår inte hur dom tänker men å andra sidan är det ju Apple :/

3GS får ju knappt några nya funktioner. Ingen vet riktigt hur Apple tänker egentligen.

Skrivet av HerrNi|sson:

Jag hade verkligen hoppats på en baksida helt i metall och med rundade hörn. Gillar inte dom kantiga hörnen, min gamla iPod Touch jag hade förut var en dröm att hålla i. Att blanda två olika material på baksidan känns så olikt Apple, dom brukar alltid ha så snyggt och stilrent. Det är liksom ca en centimeter glas uppe o nere, varför inte bara köra metall hela vägen???

Sitter antenner bakom glaset, iaf i överkant. Apple verkar inte vara så vassa på det här med antenner

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Appelstore?!

Kommer man att kunna köpa iPhone 5 online direkt vid lansering på applestore eller kommer kommer det att vara, som jag minns det, så att man måste köpa den hos en operatör typ första kvartalet?! Någon som vet?

(Orkade inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte om ovanstående fråga redan är besvarad.)

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag ville att iPhone 5 skulle se ut som nya iPod Touch som är mycket snyggare, faktiskt lite besviken
http://images.apple.com/ipod-touch/images/overview_hero.png

Nice, det kom ingen Ipad mini ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Teknologisk revolution! Helt klart värd 7-9 tusen eller vad den kommer kosta..

Näe.

Billigaste kostar runt 4500

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|