Har testat 4g - Vad är grejen med trafikbegränsningarna?

Permalänk
Medlem

Har testat 4g - Vad är grejen med trafikbegränsningarna?

Hej!

För ett par veckor sedan ringde det en snubbe från Tele2 och ville sälja "bredband via el-nätet". Hade aldrig hört talats om det här och tänkte vafan, kan väl testa iaf. Han lovade en garanterad hastighet på 80mbit ner och 10 mbit upp. Jag som bor i en villa och sitter på en tasktig ADSL-uppkoppling som ger föga 3 mbit och har ingen tillgång till fiber nappa ju på det här direkt.

Döm till min förvåning när jag fick hem ett paket märkt "Mobilt bredband 4g". Jaha. Kopplade in det och föväntade mig typ att det skulle vara samma skräp som mobilt bredband med 3g. MEN! Det funkar. Och det funkar skitbra. ~60mbit ner och ~30 mbit upp och ~30 ms enligt speedtest.net. Helt sjukt. Äntligen har jag vettig lina trodde jag. Blev nyfiken och kollade lite på Tele2s hemsida. Tydligen så nedprioriterar dom vissa typer av datatrafik (typ bittorent) för att inte den stackars 4g-masten ska bli överbelastad. I praktiken innebär det här nedladdningshastigheter av torrent som varierar från ca: 800kb/s - 5 mbyte/s beroende på tid på dygnet etc. Dessutom har dom ett tak på 80gb datatrafik/mån, efter det styper dom hela linan till 200 kb/s. Jag nådde den gränsen idag, efter 5 dagar.

För mig låter det här helt galet. Får dom lov att göra så här? 400:-/mån ska dem ha för en tjänst jag kan använda 5 dagar i månaden. I min värld borde väl inte den här 4g-masten överbelastas så länge dom inte säljer mer bandbredd än vad masten klarar av? Varför ska dom strypa min lina då? Har jag fel här eller?

Nu har jag fått mersmak och det känns OERHÖRT bittert att behöva gå tillbaka till min 3 mbit ADSL-lina. Därför undrar jag om det finns någon här på forumet som vet om det är någon leverantör av 4g som INTE har de här begränsningarna?

Tack för att du läste.

Permalänk
Medlem

Telenor är en av de få utan datamängdsbegränsningar, men torrenthastigheten kommer vara strypt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Wow. Ok. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk

Notera att Telenor har databegränsning, men har aldrig tillämpat den.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är väldigt intressant men inte så oväntat vad operatörerna väljer att lägga tyngd på i sin marknadsföring. Alltför ofta så pekar de på den maximala teoretiska hastigheten, att man sedan i praktiken ibland når trafiktaket efter minuter i den hastigheten är helt enkelt inte lika smickrande.

Har du helt lagt ned funderingarna på alternativet via el-nätet förresten?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Telenor har 50GB/månad för 399:- Betalar man 100 spänn extra får man (EDIT) inte fri surf, men nånstans runt 100GB Man kan även skaffa tvillingkort för 99:- extra i månaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Välkommen till framtiden. 4G inte är inte byggt för att ett fåtal personer ska sno all bandbredden.
Alla operatörerna har tak numera. Efter man når taket så stryper de hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Telenor har 50GB/månad för 399:- Betalar man 100 spänn extra får man fri surf. Har läst igenom prislisten och hittar inga undantag när det gäller fri surf tillägget. Man kan även skaffa tvillingkort för 99:- extra i månaden.

Fri betyder inte hur mycket trafik som helst.

Det finstilta:

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Fri betyder inte hur mycket trafik som helst.

Det finstilta:

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Hur fan kunde jag missa det Satt och läste allt, även det finstillta (trodde jag) Tackar för rättelsen!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Helt rätt att ha trafikbergränsningar enligt min åsikt. Att man vissa dagar inte ens kan kolla aftonbladet utan att det ska buffra i tid och otid är helt åt h*lvete. Sen att operatörerna hårdsatsar på att konsumenterna ska överge sin fasta uppkopplingar för mån av mobila tjänster tycker jag också är tveksamt. Vad händer när varenda kotte sitter och tankar järnet, jo det kan nog de flesta räkna ut. Men vist så länge det finns kapacitet i näten är det väl inga problem men till tills den dagen kommer tycker jag detta är väldigt tveksamt.

Permalänk
Medlem

är många ställen det är helt kört att ens surfa redan nu, trots bra täckning, så trådlöst överallt känns ju som det största luftslottet sen järnvägsavregleringen. reglering och strypning behövs tydligen ibland..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haft telenor 4g 1,5 år nu å aldrig haft någon strypt trafik värken i torrent eller efter av mycket förbrukad bandbredd.

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Vila i frid

Sätter du upp en VPN-tunnel mot t.ex. Anonine via din 4G-anslutning kan inte operatören urskilja om du kör med p2p eller vanlig vanilla-http och kan därför inte trottla p2p - utan isf hela din VPN-anslutning - vilket är mindre troligt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Efter att ha läst den här tåden känns 4g inte speciellt lockande längre. Tycker fortvarande det är HELT sjukt att dom får lov och strypa hastigheten hur som helst. Är dom oroade för överbelastning kan dom väl sätta en cap på bandbredd levererad per kund, så man iaf får vad man betalar för.. Detta är ju inget annat än ett fult marknadsföringsknep. Du kan ju inte anklaga mig för att 'sno all bandbredd' om jag endast använder de 60 mbit jag betalat för.

Anyways. Jag tycker det här är en oroväckande trend. Framtiden ser mörk ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har du helt lagt ned funderingarna på alternativet via el-nätet förresten?

Trodde inte detta var ett riktigt alternativ utan mer synonymt med den här 4g-lösningen? Försökte googla men hittade inte mer än nåt test på idg.se. Har du mer info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

är många ställen det är helt kört att ens surfa redan nu, trots bra täckning, så trådlöst överallt känns ju som det största luftslottet sen järnvägsavregleringen. reglering och strypning behövs tydligen ibland..

Tja eller gör rätt gör om.. bygg ut nätet..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zlx:

Trodde inte detta var ett riktigt alternativ utan mer synonymt med den här 4g-lösningen? Försökte googla men hittade inte mer än nåt test på idg.se. Har du mer info?

Jag har ingen mer info utan var mest intresserad. Har svårt att se någon direkt logisk koppling 4G <-> "bredband via El-nätet", antog att det var precis vad det lät som.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bergränsningar är för att dem itne vill bygga ut masterna, för bövlen låt folk surfa/tanka fritt och uppgradera era master istället för att klara trafiken, dumheter, jag kommer inte hoppa på 4G då jag överskrider taket på någon dag.
100GB hit och dit kommer jag inte långt med, gäller taket även uppladdning då det är viktigast för mig?
Mina torrents skulle ta månader att ta ner och tanka upp vettiga volymer av på begränsat 4G...

Jag sitter själv och vill ha snabbare lina men det enda jag kan skaffa som är snabbare är 4G och begränsningarna är inte något för mig. Så sitter i en skitbåt och får leva med min taskiga lina jag har.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlx:

Tack för alla svar!

Efter att ha läst den här tåden känns 4g inte speciellt lockande längre. Tycker fortvarande det är HELT sjukt att dom får lov och strypa hastigheten hur som helst. Är dom oroade för överbelastning kan dom väl sätta en cap på bandbredd levererad per kund, så man iaf får vad man betalar för.. Detta är ju inget annat än ett fult marknadsföringsknep. Du kan ju inte anklaga mig för att 'sno all bandbredd' om jag endast använder de 60 mbit jag betalat för.

Anyways. Jag tycker det här är en oroväckande trend. Framtiden ser mörk ut.

Du har aldrig sett hur det ser ut utanför Sverige? Cap på bandbredd är standard i många länder.

Skrivet av Daemon:

Jag har ingen mer info utan var mest intresserad. Har svårt att se någon direkt logisk koppling 4G <-> "bredband via El-nätet", antog att det var precis vad det lät som.

Går kanske genom elnätet fram till masten?
Säljarna säger ju fiber när de menar 3G/4G som kommer från järnvägen.
Trådlöst har ju dåligt rykte, enklare att sälja om man ljuger lite

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har aldrig sett hur det ser ut utanför Sverige? Cap på bandbredd är standard i många länder.

Vad har andra länder med Sverige att göra? I många länder får man köra med på tok för hög promillehalt betyder det då att det är rätt och vi skall då få det i Sverige med?

Nej. Fri bandbredd åt folket.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tja eller gör rätt gör om.. bygg ut nätet..

behövs också, men det hjälper bara delvis bort problemen, luften är full helt enkelt. därför det redan börjar yras om nästa "G"..

så mycket besvär för att slippa undan att gräva lite, men som vanligt, kortsiktiga lösningar som kan omfaktureras oftare = mer klirr, osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Att köra via radio med obegränsat trafik är i praktiken omöjligt och kommer att vara det så länge som vi inte har oerhört små celler, tex en basstation i hemmet som är fiberansluten.
Ingen mobiloperatör kommer att bygga ut sitt nät på det sättet ännu, även om det har vistats upp teknik som gör det möjligt, man skulle kunna tänka sig att använda microceller i städerna och roaming mellan dem och mer "normal" teknik av den typ vi har idag på mer glesbefolkade områden där det är lite större avstånd mellan klienterna och även blir lite större vinklar mellan dem så riktantenner fungerar utan att överlappa varandras strålningsloober.
Hursomhelst så kommer ett välfungerande mobildatanät att vara beroende på ett högpresterande backbone nät och för det så lär det krävas fiber inom en överskådlig framtid.
Att operatörerna sen säljer diverse abonemang som egentligen bara fungerar i några timmar i full fart innan trafikmängden är fylld är patetiskt, och att anse att extremförbruknig är 100Gbyte/månad är ännu värre, ta tex det som många tror är på väg, seriösa iptv tjänster som inte kräver "boxar o kort" utan ska funka i datorer, tex HBO som kommer, såna tjänster äter trafik och en del analytiker tror att de kring 2015 ska vara ungefär lika stora som dagens kabeltv, om man funderar över sånt så inser man att 4g inte är nått alternativ till riktig uppkoppling i hemmen, själv ligger jag aldrig under 200Gbyte/månad i trafik hemma, och om man har ett större hushåll och är flera som kör film & iptv o liknande tjänster så hamnar man snabbt över 1Tbyte /månad redan idag, och troligen så kommer ju 4k tv att distribueras via nätet, om det ska se riktigt snyggt ut så lär det knappast krävas under 20Gbyte/speltimme. osv.osv.osv.
Trafikbegränsningar har tidigare visat sig begränsa tjänsterna på nätet, vi som varit med sen modemtiden vet hur det har utvecklats när man gick från att behöva betala per uppkopplingstimme förutom teleräkningen till fast månadskostnad och hur tjänsterna har förändrats allt eftersom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är inte hela grejen med "long term evolution" att man ska slippa trafikbegränsnigar i nätet. Kanske det släpps om något år, det är väl för synd om operatörerna, hur ska dom kunna mjölka pengar när tekniken springer ifrån dom.

Permalänk
Medlem

Bara titta på utvecklings kurvan på hårddiskar.. har för mig första hårddisken på min egen dator var 400MB... kanske ännu mindre..
nu sitter man på 10TB eller något sådant.. visserligen på flertalet diskar och med utrymme för några år framöver
Sedan nu när youtube börjar ha 1080p på sina videos.. kan det ju ta 100MB att titta på 1st musikvideo.
Antagligen är frammtiden ännu mer högupplöst (2160p/4K) och kanske fler frames från 24fps till 48fps eller mera...
så dagens 4G verkar vara enbart korttids tänkande

Nya James Bond trailern i 1080p tar 179MB... när nu surfplattor och laptops börjar få riktigt högupplösta skärmar då vill man också använda 1080p eller högre om det finns.. och då springer gigabytes iväg rätt så fort

Hårddiskar med 6TB på 1st 3.5" disk släpps nästa år.. och med alla nya kameror med HD och även dom med 50/60fps så kommer det bli mer högupplöst på nätet.. så begränsa bandbredden till ett par 100gb i månaden känns ganska bakåtsträvande..

Permalänk
Rekordmedlem

Radio har fysikaliska egenskaper som begränsar, även om tekniken utvecklas så går det inte att göra "obegränsade" nät, man kan lägga alla egenskaper i en hög o se vilka man vill ha och vilka som då försvinner, det är ju så att en fördel i ett område ofta ger en begränsning inom ett annat, ska man ha hög kapacitet så krävs det få användare för att de inte ska störa varandra, det leder till små celler.
bygger man stora basstationer så kan de täcka ett stort område, men det kommer aldrig att gå att låta några 1000 användare köra "fullfart" mot en sån basstation i en stad, de ryms inte i etern och basstationen skulle behöva minst 100 Gbit kapacitet osv om alla skulle kunna använda 100Mbit.
Så säg att man vill täcka Stockholm med en kapacitet som ska kunna ersätta fast uppkoppling som ska klara av att leverera riktig hd iptv (som ligger nära i tiden) bara det lär kräva många tusentals stationer och hur mycket energi kommer det att dra ?
Dessutom så använder inte operatörerna roaming inom landet, så eftersom "alla" vill täcka Stockholm o Göteborg så kanske det går åt 10 000 basstationer bara för de städerna om det ska fungera bra.
Totalkostnaderna blir höga, troligen för höga om det går att lösa tekniskt, det blir i princip ingen skillnad mot att bygga ett wifinät, för mobilnäten kan inte hantera många användare på en liten yta med hög kapacitet, eller ja så hög kapacitet att det går att ersätta fasta nät.
De flesta använder ju dessutom näten på ungefär samma tid (man drar igång tv på kvällen)
Mobilnäten som vi känner dem idag är bra för mobila enheter och kanske på landet, men i städer så lär de inte kunna fungera som ersättning till fasta nät pga koncentrationen av användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.