Lära sig programmera inför högskola

Permalänk

Lära sig programmera inför högskola

Hej!

Inför universitets- och arbetsliv har jag bestämt mig för att det skulle kunna vara användbart med lite förkunskaper inom programmering.
Jag kan i nuläget ingenting om programmering mer än möjligen "Hello world" i C++.

Mitt dilemma är att jag är osäker på vilket språk som kommer att gynna mig mest. Vissa säger att allt handlar om att få huvudet kring konceptet "att programmera", och sen är inget språk speciellt mycket svårare än det andra. Andra säger att språk som Java ofta måste finna lösningar i 3de parts program och att program som Python ska vara betydligt mycket enklare än C++ eller C#.

Några som jag känner som pluggat samma linje jag tänkte ta på högskolan jobbar idag med .NET som verkar vara någorlunda populärt.
Jag tänker dra till med en vild gissning och anta att vissa språk är mer eftertraktade än andra. Vilka språk är mest eftertraktade idag?

I grund och botten vill jag lära mig ett språk som jag kommer ha nytta av att kunna senare i arbetslivet som systemutvecklare eller dylikt.

Värt att notera är att jag har inget intresse av att bli webdesigner eller webdeveloper så HTML är inget jag är intresserad av för tillfället

Tack på förhand!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Läser Systemutvecklare och vi lär oss C#. Det ska vara(hyfsat) likt Java så generellt sätt kan man det ena av dessa så kan man lära sig det andra ganska snabbt. C++ är ju såklart också likt C#. Jag skulle nog satsa på antingen Java eller C#. Alternativt Python eftersom många rekommenderar det men jag har själv ingen erfarenhet alls av python.

Så börja med ett språk, förstå logiken och sen är det bara att gå vidare från det.

Permalänk
Medlem

Vi på kth började med python. Det är mycket logiskt och har många inbyggda funktioner. Det påminner dessutom mycket om matlab som vi lärde oss precis efter och som man använder till mycket stor nytta i numerisk analys och liknande ämnen med stora uträkningar som datorer lämpar sig bäst för. Testa Python tycker jag, det är dessutom ganska likt de andra språken men tydligare i början.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag läser java just nu, har även läst lite c++ innan men jag tycker att java är roligare, dessutom är det eftertraktat på marknaden.

Du borde börja med "generell programmering" där du får lära dig saker som objekt, klasser, variabler, loopar, if satser metoder/funktioner osv.
Dessa saker är generella inom flera olika språk så välj bara ett objektorienterat programmeringsspråk och kör om du vill få lite "programmerings tänk".

MVH

Permalänk
Medlem

Udacity http://www.udacity.com/courses har både nybörjarkurs (CS101) och mer avancerade kurser i Python.

Jag tycker C# är ett trevligt språk och fördelen är också att man kan använda Microsoft Visual Studio när man skriver program. (Visual Studio Express versionerna ska vara gratis att ladda ner men du kan också få den profesionella versionen från https://www.dreamspark.com/ om du har student email.)

Java är också bra att kunna. Du får kanske helt enkelt börja med det språk du tycker verkar vara mest intressant.

Permalänk
Medlem

Hej, de flesta språken är rätt lika varandra oftast bara syntax och dylikt som skiljer dom åt.

Du säger att du har kört Hello World inom C++, jag tycker du ska försöka fortsätta i C++.
Lär du dig det mesta inom C++ kan du lätt gå över till andra språk framöver-
Dessutom får du lära dig pekare och annat nyttigt. Dock kanske inte C++ är det lättaste språket att börja med.

Jag började själv läsa C++ under min utbildning inom spelprogrammering och kände att det var väldigt lätt att gå över till tex. Java.

Tänk efter vad du vill jobba med i framtiden?
Vad är drömjobbet?
Vad vill jag programmera för nåt?

Då kanske det blir lättare att fokusera på just det språket som faller inom ramarna.

Vissa språk är ju mer lämpliga för vissa ändamål, vet du bara vad du vill göra så är det lättare att välja ett språk att börja med.

Annars tycker jag som jag sa innan kör på C++

Lycka till och spruta kod nu

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

Oj! Tack för alla snabba svar, förväntade mig inte det efter bara någon timme efter skapad tråd

"Drömmen" Är väl IT-projektledare i framtiden. Men jag tror att jag kommer utgå ifrån systemutvecklare efter högskolestudierna och sedan klättra på karriärsstegen därifrån. Projektledare är nog inget man skuttar in på direkt med 0 års erfarenhet inom ämnet.

C# var det någon som sa att denne läste på en systemutvecklarutbildning, är detta eftertraktat på marknaden? Är det, som jag skrev tidigare, populärt med systemutvecklare som jobbar .NET? Eller är det bara ett sammanträffade att just de personerna jag känner jobbar med just .NET?

Om vi håller oss till systemutvecklare, vad är de mest vanliga språken dessa jobbar med?

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Första jag lästa var java och möjligen matlab om nu det räknas. Det hade varit en ganska stor fördel med förkunskaper inom programering då jag finner det mycket tidskrävande att lära sig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Som en gubbe (45 fyllda) så kanske jag har en del råd att ge... Jag hade samma dilemma när jag skulle börja plugga data- och systemvetenskap en gång i (hedenhös)tiden. De råden jag fick var att köra C och Pascal. Körde stenhårt hela sommaren innan och det visade sig att man använde sig av Pascal på utbildningen. Lärde mig dock både C, C++ och Java(1.0) på utbildningen och kan väl säga att det inte spelar någon egentlig roll. De nyare språken saknar ju ofta pekare vilken "kan" vara intressant att lära sig. Har dock aldrig använt vare sig C eller Pascal professionellt.
Jag har alltid varit extremt intresserad av programmering och har det som fritidintresse men karriären förde mig vidare. Jag började som konsult med en del Java och C++ men allra mest VB och senare C# under .Net plattformen. Blev senare projektledare då jag ändå försökte vara med och programmera en del. För några är sedan blev jag erbjuden mitt nuvarande jobb som utvecklingschef i en europeiskt koncern med ansvar över R&D avdelningar i Sverige, Estland, Norge, Holland och Spanien. Bra lön, förmånaer etc. men det var med en sorg i hjärtat då jag insåg att jag förmodligen aldrig kommer att porgrammera professionellt något mer. På den här nivån är affärsprocesser och s.k. "business value" mycket viktigare än vilket språk man använder. På det sättet är en IT-kärriär lite svår.
Jag har ansvar över gubbar som är äldre en mig som aldrig skulle kunna tänka sig att ägna sig åt något annat än just programmering... Vill du gå vidare så är det nog bra att lära sig varför man gör saker snarare än hur man gör saker. Om man sedan kan uppnå resultatet med MS Basic 5.0 i stället för C++ billigare och snabbare så väljer man det.

Permalänk
Skrivet av drglas:

Som en gubbe (45 fyllda) så kanske jag har en del råd att ge... Jag hade samma dilemma när jag skulle börja plugga data- och systemvetenskap en gång i (hedenhös)tiden. De råden jag fick var att köra C och Pascal. Körde stenhårt hela sommaren innan och det visade sig att man använde sig av Pascal på utbildningen. Lärde mig dock både C, C++ och Java(1.0) på utbildningen och kan väl säga att det inte spelar någon egentlig roll. De nyare språken saknar ju ofta pekare vilken "kan" vara intressant att lära sig. Har dock aldrig använt vare sig C eller Pascal professionellt.
Jag har alltid varit extremt intresserad av programmering och har det som fritidintresse men karriären förde mig vidare. Jag började som konsult med en del Java och C++ men allra mest VB och senare C# under .Net plattformen. Blev senare projektledare då jag ändå försökte vara med och programmera en del. För några är sedan blev jag erbjuden mitt nuvarande jobb som utvecklingschef i en europeiskt koncern med ansvar över R&D avdelningar i Sverige, Estland, Norge, Holland och Spanien. Bra lön, förmånaer etc. men det var med en sorg i hjärtat då jag insåg att jag förmodligen aldrig kommer att porgrammera professionellt något mer. På den här nivån är affärsprocesser och s.k. "business value" mycket viktigare än vilket språk man använder. På det sättet är en IT-kärriär lite svår.
Jag har ansvar över gubbar som är äldre en mig som aldrig skulle kunna tänka sig att ägna sig åt något annat än just programmering... Vill du gå vidare så är det nog bra att lära sig varför man gör saker snarare än hur man gör saker. Om man sedan kan uppnå resultatet med MS Basic 5.0 i stället för C++ billigare och snabbare så väljer man det.

Hej!
Du har ju levt ut vad som i princip är karriärsdrömmen för en annan! En gnutta spänd måste man säga att jag blir
Tack för tipsen, vad jag förstår så verkar C++ vara ett brett och bra språk och när man får huvudet kring konceptet med programmering så är det inte något vidare svårt att lära sig ett andra eller tredje språk, till exempel Java?
Får kika runt lite på lediga jobb som systemutvecklare eller dylikt och se vad dem företagen vill att man ska kunna.
Återigen, tack för all information, det uppskattas!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Hej!
Du har ju levt ut vad som i princip är karriärsdrömmen för en annan! En gnutta spänd måste man säga att jag blir
Tack för tipsen, vad jag förstår så verkar C++ vara ett brett och bra språk och när man får huvudet kring konceptet med programmering så är det inte något vidare svårt att lära sig ett andra eller tredje språk, till exempel Java?
Får kika runt lite på lediga jobb som systemutvecklare eller dylikt och se vad dem företagen vill att man ska kunna.
Återigen, tack för all information, det uppskattas!

Jag läser systemvetenskap på högskolan och vi lär oss C# iaf.

Intrycket jag fått från de som gått klart utbildningen och de företagsevenemang jag medverkat på så är branchen hungrig efter allt. Hur det kommer vara om 2-5 år vet ingen men jag kan inte tänka mig något annat än att det kommer finnas ett lika stort (om inte ännu större) behov av systemvetare/systemutvecklare/programmerare etc., oavsett vilket specifikt språk man kan.

En grej som jag vet att många företag tycker är bra att man lärt sig är statistik, detta är också något som jag fått bekräftat av diverse headhunters som kommer och håller föredrag ibland. Kan vara bra att planera redan nu ifall du någonsin får en "fri termin" eller dylikt där du får välja vad du vill.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PaE:

Jag läser systemvetenskap på högskolan och vi lär oss C# iaf.

Intrycket jag fått från de som gått klart utbildningen och de företagsevenemang jag medverkat på så är branchen hungrig efter allt. Hur det kommer vara om 2-5 år vet ingen men jag kan inte tänka mig något annat än att det kommer finnas ett lika stort (om inte ännu större) behov av systemvetare/systemutvecklare/programmerare etc., oavsett vilket specifikt språk man kan.

En grej som jag vet att många företag tycker är bra att man lärt sig är statistik, detta är också något som jag fått bekräftat av diverse headhunters som kommer och håller föredrag ibland. Kan vara bra att planera redan nu ifall du någonsin får en "fri termin" eller dylikt där du får välja vad du vill.

Du har nog rätt i att branschen är hungrig på det mesta och anställer ett företag en nyutexaminerad så är det mer potentialen man försöker bedöma än något annat, svårt att ha så mycket erfarenhet när man precis börjar sin arbetskarriär.

När jag sökte mitt första jobb, som "IT-konsult", ville personen bara veta en sak från min utbildning efter jobbintervjun: betygen i alla matematikämnen. Han brydde sig inte om några andra betyg, inte en programmeringskurserna. Den personen hade hitta en måttstock han tyckte fungerade på nyutexaminerade

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vi på Umeå Universitet började med C (ja, från 70-talet men väldigt bra grund)
Så jag måste ju slå ett slag för detta

Permalänk
Medlem

Även vi på KTH Datateknik började med C.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Vad vill du programmera? Det är alltid bäst att ha ett litet projekt att sikta mot. Jag skulle rekommender c# , många språk har liknande syntax plus att det innehåller nya bra koncept. Du kan även relativt enkelt programmera allt från webappar till spel. I slutändan är det inte så viktigt vilket språk du lär dig eftersom när du kan några kan du enkelt sätta dig in i ett nytt vilket är mycket viktigt.

Därför bör du hitta något du skulle tycka vara roligt att bygga och sätt igång och programmer. Läs lite böcker men framför allt koda koda koda, practice makes perfect

Permalänk

på IT-utbildningen i Uppsala var första programmeringsspråket ML (mosml) kul språk som jag troligen inte kommer använda igen... Andra programmeringskursen var imperativ och objekt orienterad vilket innebar C och Java. Det språk jag har mest nytta av är helt klart C. C++ har vi inte ens tittat åt på min utbildning. Den här terminen kommer jag pilla mycket med Erlang samt C. kan tillägga att det kan vara bra att börja med ett funktionellt språk som ML eller Erlang. Vill du vara unik kan Cobol vara ett alternativ. kommer troligen behövas många när alla gamla Cobol-programmerare går i pension. Men jag tror inte att det viktigaste är vilket språk du väljer utan att du lär dig tänket i programmering.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Om man kan Cobol så sätter man ju sin egen lön hos banker...

Stavfel
Permalänk
Skrivet av PaE:

Jag läser systemvetenskap på högskolan och vi lär oss C# iaf.

Intrycket jag fått från de som gått klart utbildningen och de företagsevenemang jag medverkat på så är branchen hungrig efter allt. Hur det kommer vara om 2-5 år vet ingen men jag kan inte tänka mig något annat än att det kommer finnas ett lika stort (om inte ännu större) behov av systemvetare/systemutvecklare/programmerare etc., oavsett vilket specifikt språk man kan.

En grej som jag vet att många företag tycker är bra att man lärt sig är statistik, detta är också något som jag fått bekräftat av diverse headhunters som kommer och håller föredrag ibland. Kan vara bra att planera redan nu ifall du någonsin får en "fri termin" eller dylikt där du får välja vad du vill.

Det är systemvetenskap jag hade tänkt att gå då jag ser det som en lämplig grund för en framtida projektledare
Är statistik något man lär sig under åren i högskolan som blivande systemvetare? Eller finns det fristående kurser för detta?

Skrivet av Todilo:

Vad vill du programmera? Det är alltid bäst att ha ett litet projekt att sikta mot. Jag skulle rekommender c# , många språk har liknande syntax plus att det innehåller nya bra koncept. Du kan även relativt enkelt programmera allt från webappar till spel. I slutändan är det inte så viktigt vilket språk du lär dig eftersom när du kan några kan du enkelt sätta dig in i ett nytt vilket är mycket viktigt.

Därför bör du hitta något du skulle tycka vara roligt att bygga och sätt igång och programmer. Läs lite böcker men framför allt koda koda koda, practice makes perfect

Låter som en riktigt bra idé Får hitta något inte allt för svårt att börja med, kanske får göra som alla andra och dra till med en kalkylator.
Har du några böcker du tänker på speciellt som du vill rekommendera, eller menar du bara böcker om programmering i allmänhet?

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det bästa att lära sig är C/C++ eftersom du kan ta steget därifrån lättare.
Kan du C/C++ så anser många arbetsgivare att du kan lära dig andra nödvändiga språk, men inte tvärtom.

.NET/C#, absolut det är bra att kunna för väldigt många söker just den kunskapen, då kan du lätt få jobb lite överallt men du blir också ganska begränsad.

Java, samma sak här, mindre utbud än .NET/C# för tillfället, men jag rekommenderar det högre iaf av personliga skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Det är systemvetenskap jag hade tänkt att gå då jag ser det som en lämplig grund för en framtida projektledare
Är statistik något man lär sig under åren i högskolan som blivande systemvetare? Eller finns det fristående kurser för detta?

Där jag läser systemvetenskap har vi 30 fria HP termin nummer 3, här lägger vissa in statistik medan andra väljer politik/musik/etc. Det beror väl på vad man gillar, man ska ju inte läsa 30 HP statistik och fullkomligt hata det, det går inte.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Skrivet av PaE:

Där jag läser systemvetenskap har vi 30 fria HP termin nummer 3, här lägger vissa in statistik medan andra väljer politik/musik/etc. Det beror väl på vad man gillar, man ska ju inte läsa 30 HP statistik och fullkomligt hata det, det går inte.

Jag förstår. Tackar

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Jag förstår. Tackar

Lugnt, hör av dig om det är något mer du undrar om systemvetenskap
pm eller citera mig så ska jag försöka svara så gott det går!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Skrivet av PaE:

Lugnt, hör av dig om det är något mer du undrar om systemvetenskap
pm eller citera mig så ska jag försöka svara så gott det går!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska jag göra! Tack igen!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.