Sockel reparation "Asus Rampage IV lga 2011"

Permalänk

Sockel reparation "Asus Rampage IV lga 2011"

Allstå fyfan vad lack jag blir, köpte mitt moderkort för någon vecka sen och haft tid idag att sätta ihop den, måste ha varit jag som klantat mig och böjt typ 3 pins längs ett hörn på sockeln. Jag vet att det inte går på garantin och tog darför kontakt med Asus vart jag kan skicka den för att reparera då det står på deras hemsida att de erbjuder reparation av sockeln. TYDLIGEN erbjuder de ingen sån reparation i norden eller europa, WTF. Men då frågade jag om jag kunde skicka den till USA eller något land i asien och då fick jag till svar att det skulle kosta mycket.

Men jag gav mig inte där eftersom jag har betalat nästan 4000 för det här moderkortet och jag tvivlar riktigt starkt på att det skulle överstiga den summan för att få den reparerad/sockeln utbytt. Jag frågade om man kunde få ett ungefärligt pris på hur mycket det skulle kosta, men supporten hade tydligen ingen aning om det eftersom de inte fixar sånt här i norden.......... och då frågade jag om den nordiska supporten kunde hänvisa mig till någon annan support som har koll på sånt men tydligen kunde de inte göra det heller! Seriöst, vad fan är det för skit support från ett så stort företag som Asus?

Kan någon snälla hjälpa mig....

Permalänk
Medlem

de är bara att böja tillbaka pinsen:D

Permalänk
Medlem

Köp en 0.2mm blystiftpenna, går att använda hålet för att sedan försiktigt ordna pinsen. Meeeen precis som med allt annat här i världen så är det din hand som styr resultatet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Klaga inte på ASUS, varför skulle de veta priset på en tjänst som inte existerar i europa, speciellt när det är olika bolag/organisatoriska enheter på samtliga kontinenter.

Generellt sätt reparerar man inte sådana här skador, då det är alldeles för kostsamt att göra det!
Men om du nu vet att de ev. kan göra detta i USA eller Asien, kontakta ASUS supporten där direkt och be att få ett prisförslag. Men bara frakthanteringen lär ju gå på någon tusenlapp, och sedan + arbete på det.
Jag tror det är mycket billigare att köpa ett nytt moderkort, såvida du inte lyckas bända tillbaka pins'en själv!
Framför allt kommer det inte ta två månader + innan det är reparerat!

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Klaga inte på ASUS, varför skulle de veta priset på en tjänst som inte existerar i europa, speciellt när det är olika bolag/organisatoriska enheter på samtliga kontinenter.

Generellt sätt reparerar man inte sådana här skador, då det är alldeles för kostsamt att göra det!
Men om du nu vet att de ev. kan göra detta i USA eller Asien, kontakta ASUS supporten där direkt och be att få ett prisförslag. Men bara frakthanteringen lär ju gå på någon tusenlapp, och sedan + arbete på det.
Jag tror det är mycket billigare att köpa ett nytt moderkort, såvida du inte lyckas bända tillbaka pins'en själv!
Framför allt kommer det inte ta två månader + innan det är reparerat!

Om det nu är så dyrt, hur kommer det sig att de överhuvudtaget erbjuder reparation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverator:

Om det nu är så dyrt, hur kommer det sig att de överhuvudtaget erbjuder reparation?

Det är frakten som är dyr.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är frakten som är dyr.

Kommer den totala kostnaden verkligen överstiga 3799 som jag betalade för moderkortet?

Permalänk

Böjda pins

Testa med dom förslag du fått här, och skulle det vara så att det skiter sig, då kan du "KANSKE" ringa ditt försäkringsbolag och höra om du kan få ut det på din drulle föga troligt men kanske ...

Permalänk
Medlem

Har du allrisk på hemförsäkringen är det nog enklast att plocka ut ett nytt kort på försäkringen.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Om man reparerar i "småserie" skala så är det nog inte så dyrt, har man riktiga maskiner för lödningen och några 100 repobjekt av samma modell så ställer man in maskinerna och kör, jag skulle gissa att det då skulle kunna kosta $100 för jobbet, men ska man göra det styckvis så blir det nog dubbla priset, sen tillkommer frakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man reparerar i "småserie" skala så är det nog inte så dyrt, har man riktiga maskiner för lödningen och några 100 repobjekt av samma modell så ställer man in maskinerna och kör, jag skulle gissa att det då skulle kunna kosta $100 för jobbet, men ska man göra det styckvis så blir det nog dubbla priset, sen tillkommer frakten.

Vi säger 100 för reparation och 100 för frakt.. i slutändan är det ju ändå mycket billigare än att köpa ett helt jäkla nytt kort liksom.

Permalänk
Medlem

Har köpt moderkort från USA och betalat 40-50$ frakt. Det är inte dyrt om man tänker på avståndet.
Men sen tillkommer tull och risken att produkten magiskt försvinner över Atlanten osv. Så i slutändan blir det inte lönsamt att hantera ärenden när det gäller sådana avstånd. Minst sagt för ASUS del.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Har köpt moderkort från USA och betalat 40-50$ frakt. Det är inte dyrt om man tänker på avståndet.
Men sen tillkommer tull och risken att produkten magiskt försvinner över Atlanten osv. Så i slutändan blir det inte lönsamt att hantera ärenden när det gäller sådana avstånd. Minst sagt för ASUS del.

ASUS del? Det är jag som står för alla kostnader, inte ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverator:

ASUS del? Det är jag som står för alla kostnader, inte ASUS.

Säg det till ASUS.

Som ovan nämnt så är nog hemförsäkring det absolut smidigaste och kostnadseffektivaste alternativet.
Att tänka på reparation av moderkort, speciellt av ASUS själva kan aldrig bli en billig historia.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reverator:

Vi säger 100 för reparation och 100 för frakt.. i slutändan är det ju ändå mycket billigare än att köpa ett helt jäkla nytt kort liksom.

Frågan är ju om det är billigare än vad asus bygger ett kort för, det kanske är en intressant affär för en kund att reparera, men troligen så är det billigare för en tillverkare att sälja ett nytt kort för samma kostnad som en reparation, så det kan ju vara en policysak för dem.
Jag vet inte av nån svensk firma som löder in nya socklar, antagligen för att de flesta moderkort är för billiga att reparera, det kräver att man samlar på sig många kort av samma typ om det ska gå att få ekonomi i det, och de enda som antagligen skulle kunna göra det är tillverkarna, moderkorten har dessutom så kort livslängd på marknaden att det i sig kan innebära ett problem med att samla in repobjekt och ersätta kunderna med ett utbyteskort.
Sedan så borde många fler gnälla på Intel för sockeln, de har (väldigt fult) förvärrat och flyttat över ett problem till moderkortet, det var inte lika mycket folk som böjde pinnar på cpun men den kostnaden drabbade Intel, då gjorde de om till en lösning som verkar ha fler skador men där kostnaden inte drabbar dem utan hamnar på moderkorten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är ju om det är billigare än vad asus bygger ett kort för, det kanske är en intressant affär för en kund att reparera, men troligen så är det billigare för en tillverkare att sälja ett nytt kort för samma kostnad som en reparation, så det kan ju vara en policysak för dem.
Jag vet inte av nån svensk firma som löder in nya socklar, antagligen för att de flesta moderkort är för billiga att reparera, det kräver att man samlar på sig många kort av samma typ om det ska gå att få ekonomi i det, och de enda som antagligen skulle kunna göra det är tillverkarna, moderkorten har dessutom så kort livslängd på marknaden att det i sig kan innebära ett problem med att samla in repobjekt och ersätta kunderna med ett utbyteskort.
Sedan så borde många fler gnälla på Intel för sockeln, de har (väldigt fult) förvärrat och flyttat över ett problem till moderkortet, det var inte lika mycket folk som böjde pinnar på cpun men den kostnaden drabbade Intel, då gjorde de om till en lösning som verkar ha fler skador men där kostnaden inte drabbar dem utan hamnar på moderkorten.

Asrock var väldigt snälla gällande böjda pins, antagligen för att det förmodligen är som du nämnde i texten, att det är billigare att skicka ut ett nytt än att reparera. De skickade ett nytt kort till min kompis, det enda han behövde betala var 30 euro frakt dit och 30 euro tillbaka till Sverige, kortet kostade ungefär 230 euro att köpa i affär.