Expert i konkurs. Ni som har "fyndat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hmm, vart lite lätt road av alla kommentarer angående de anställdas tryghet och krav på "respekt". Tar du ett jobb i en butik som Expert där du onekligen borde vara medveten om att tiden har sprungit ifrån konceptet så får du nog acceptera att det inte är någon vidare trygg tillvaro. Att man ska finna sig i att betala ett överpris för att stackarna inte ska bli av med jobbet är skrattretande. Jobbar du på ett företag som har ett kasst koncept får du skylla dig själv. Jag har lika liten förståelse för alla "tips" twit lade fram, personalen är där för att serva mig, punkt slut. "Visa uppskattning för den tid jag får??" Jag och mina medkunder betalar för den! Är det underbemannat så får personalen klaga uppåt i organisationen, jag tänker inte ta över någon arbetsbörda från personalen bara för att de gjort ett kasst val och hängt kvar på stället. Jag har lika lite försåelse för detta som för att på eget initiativ visa leg på systembolaget eller visa upp väskan i affären, vill de se nåt får de bita ihop och fråga. Deras val, deras jobb, deras arbetsbörda.

Man beter sig som et svin om man vill, medvetet bidrar till att försämra andras dag likaväl. Vill du sitta på din lekhäst och se ner på alla andra är även det ditt val, så länge du inte kommer och gnälller för mig när du blir behandlad som du förtjänar. Jag har inga svårigheter att bete mig trevligt även när jag interagerar med människor vars lön jag betalar, jag får bättre service och får ett leende tillbaka även om det är ett jobbigt ärende.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Kommentera gärna men använd i så fall lite trevligare ord.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Någon som kan förklara hur man kommer åt en cachad version av hemsidan så man får en aning om utbudet?

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Då har du haft tur eller pratat med butikschefen, då vanliga anställda egentligen inte "får" sälja till lägre än utsatt pris, inte utan att fylla mellanskillnaden ur den egna lönen isåfall. Hur skulle det se ut om en person blir anställd på t.ex Elgiganten, och alla dennes kompisar åker dit och köper diverse saker, allt med 5-10% "prutrabatt"?
Jag som konsument hade ju inte klagat, men jag tror inte att min "kompis" hade varit anställd så länge till.

Min erfarenhet utav de stora hemelektronikskedjorna (i alla fall de med prisgaranti) är att det är lite vilda västern och säljarna kan faktiskt använda prisgarantin som en typ utav undanflykt när det egentligen bara handlar om att ge en kund bättre pris.

Har själv köpt en relativt dyr systemkamera på en mediajätte, och där var det inte tal om något "var har du sett bättre pris" utan mer, "det här kan jag nog göra något på" och vipps var priset nere ifrån 7½ lök till knappa 5. Sen skulle jag inte tro att detta är helt enligt företagets policy, så man får kanske välja sin tidpunkt och säljare lite... Att det står femton andra kunder som tittar på samma pryl är nog inte att föredra när man ska börja förhandla.

/A

Permalänk
Medlem

Antagligen lär dom väl höja priserna på allt för att sen dra av en viss % i rea

Sen så kommer allt som man inte kunnat sälja ligga framme ( dvs allt skit). Dom nya,bra sakerna har antingen sålts tillbaka till någon leverantör eller ett annat företag.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Hmm, vart lite lätt road av alla kommentarer angående de anställdas tryghet och krav på "respekt". Tar du ett jobb i en butik som Expert där du onekligen borde vara medveten om att tiden har sprungit ifrån konceptet så får du nog acceptera att det inte är någon vidare trygg tillvaro. Att man ska finna sig i att betala ett överpris för att stackarna inte ska bli av med jobbet är skrattretande. Jobbar du på ett företag som har ett kasst koncept får du skylla dig själv. Jag har lika liten förståelse för alla "tips" twit lade fram, personalen är där för att serva mig, punkt slut. "Visa uppskattning för den tid jag får??" Jag och mina medkunder betalar för den! Är det underbemannat så får personalen klaga uppåt i organisationen, jag tänker inte ta över någon arbetsbörda från personalen bara för att de gjort ett kasst val och hängt kvar på stället. Jag har lika lite försåelse för detta som för att på eget initiativ visa leg på systembolaget eller visa upp väskan i affären, vill de se nåt får de bita ihop och fråga. Deras val, deras jobb, deras arbetsbörda.

Med risk för att gå allt för långt ifrån egentliga topic.

Jobbar idag inom IT-support (interna kunder) och har tidigare jobbat med kundrelaterade intressen på ett utav Sveriges största medieföretag och med den attityden hade du inte fått någon vidare service utav mig.
Visst, du har rätt i att jag får betalt och min primära arbetsuppgift är att hjälpa mina kunder men du är inte ensam kund - det finns inget som säger att jag ger maximal service eller hjälp till alla mina kunder, finns det en annan runt hörnet med trevligare bemötande/attityd/uppsyn kan du lita på att jag ger denne bättre service, medan du snällt får nöja dig med det minsta som krävs av mig, medvetet eller omedvetet.

Men fine, är du nöjd med det så grattis - räkna dock aldrig med att du kommer få någon service eller bättre pris någonsin bara av good will.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

För er som har presentkort hos OnOff och Expert, se till att nyttja presentkorten snarast.
Efter stängning blir det till att "ställa sig i kön" hos konkursförvaltaren, som ser till att bolagets alla skulder betalas till repektive ägare. Har man otur får man inte ut något, då pengar i ett konkursfall sällan räcker till att betala alla fodringsägarna.

Presentkort blir väl ogiltiga vid konkurs och gäller inte vid konkursutförsäljning.

Media Markt erbjuder sig tydligen att ta emot presentkort och lösa garantiärenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ObnoXious:

Med risk för att gå allt för långt ifrån egentliga topic.

Jobbar idag inom IT-support (interna kunder) och har tidigare jobbat med kundrelaterade intressen på ett utav Sveriges största medieföretag och med den attityden hade du inte fått någon vidare service utav mig.
Visst, du har rätt i att jag får betalt och min primära arbetsuppgift är att hjälpa mina kunder men du är inte ensam kund - det finns inget som säger att jag ger maximal service eller hjälp till alla mina kunder, finns det en annan runt hörnet med trevligare bemötande/attityd/uppsyn kan du lita på att jag ger denne bättre service, medan du snällt får nöja dig med det minsta som krävs av mig, medvetet eller omedvetet.

Men fine, är du nöjd med det så grattis - räkna dock aldrig med att du kommer få någon service eller bättre pris någonsin bara av good will.

Och så blir det som det blev i detta fallet. Kunder vänder sig till andra butiker. Är det bara personalen här som kan ha en dålig dag? Hur kan du veta om en kund som ska köpa dammsugarpåsar blivit av med jobbet samma dag eller inte?

Du är en del av problemet

Permalänk
Inaktiv

"Ca 800 pers arbetlösa = gott mos då får jag gå på en rea"
Givetvis går aftonbladet först ut o listar butikerna med "rea". Är ju ingen rea utan konkursutförsäljning.

Lugna o fina...nu ser man kommentarer om att "det är så världen fungerar och folk blir arbetslösa varje dag" , konkurrens och hurr durr. Det vi som inte klickar på gilla knappen tycker är att man kan ta det lite lugnt och inte direkt storma och tänka att nu jävlar ska jag handla billigt när folk faktiskt har förlorat jobbet. Sen att vissa skiter fullständigt i andra människor pga egna problem är ju bara tragiskt.

Nu säger jag inte att expert var någon mönsterbutik eller att dom hade bra priser, konkurs kanske var den självklara konsekvensen, men att direkt då kritisera folk som inte tycker att detta är det bästa som kunde hända är ju lite hänsynslöst. Och givetvis ska man inte handla i en butik för att enbart stödja personalen, men det är ju inte det vi menar, vi som försöker försvara och ta det lite lugnt.

Så puss på er igen

Permalänk

Rean börjar fredag 10.00.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

"Ca 800 pers arbetlösa = gott mos då får jag gå på en rea"
Givetvis går aftonbladet först ut o listar butikerna med "rea". Är ju ingen rea utan konkursutförsäljning.

Lugna o fina...nu ser man kommentarer om att "det är så världen fungerar och folk blir arbetslösa varje dag" , konkurrens och hurr durr. Det vi som inte klickar på gilla knappen tycker är att man kan ta det lite lugnt och inte direkt storma och tänka att nu jävlar ska jag handla billigt när folk faktiskt har förlorat jobbet. Sen att vissa skiter fullständigt i andra människor pga egna problem är ju bara tragiskt.

Nu säger jag inte att expert var någon mönsterbutik eller att dom hade bra priser, konkurs kanske var den självklara konsekvensen, men att direkt då kritisera folk som inte tycker att detta är det bästa som kunde hända är ju lite hänsynslöst. Och givetvis ska man inte handla i en butik för att enbart stödja personalen, men det är ju inte det vi menar, vi som försöker försvara och ta det lite lugnt.

Så puss på er igen

OK. Expert ska sälja ut sina lager tills allt är slut. Exakt på vilket sätt mår någon enda (snart f.d.) anställd bättre genom att man "tar det lite lugnt och inte direkt stormar och tänker att nu jävlar ska jag handla billigt"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Och givetvis ska man inte handla i en butik för att enbart stödja personalen, men det är ju inte det vi menar, vi som försöker försvara och ta det lite lugnt.

Jo, vissa menar faktiskt det. Tex filuren som tycker att folk som passar på att handla under rean är gamar.
Går att läsa på första sidan.

Förstår inte hur n tänker när ni menar att man är ond om man försöker göra sig ett kap under en annonserad utförsäljning. Skärpning

Permalänk
Skrivet av matte56:

Har inte Expert alltid varit dyra egentligen? Frågan är då vad "bra" priser blir ;)..

Elgigantens priser, no doubt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att dom har någon glugg till ett bra pris.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Skämtar ni? On-Off gick ju i konkurs för bara nåt år sen?
Kanske har internethandeln ändå sträckt på sig, eller så är det väl storföretag som Media Markt som etablerat sig väl.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Stödköp är ett gissel. Med nuvarande affärssystem måste du kunna locka kunder med något bättre än sympati. Hos Expert har man misslyckats med detta kapitalt, så det bör inte komma som en överraskning för de anställda att utgången blev som den blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollet23:

Rean börjar fredag 10.00.

Är det något du vet eller gissar du? ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mungo_skata:

Jo, vissa menar faktiskt det. Tex filuren som tycker att folk som passar på att handla under rean är gamar.
Går att läsa på första sidan.

Förstår inte hur n tänker när ni menar att man är ond om man försöker göra sig ett kap under en annonserad utförsäljning. Skärpning

Inte det jag menar iaf, det jag menade var skadeglädjen och att man inte visar respekt för dom som förlorat sitt jobb, även om det nu händer varje dag.
Självklart ska dom sälja ut allt som fínns, pengarna behövs ju direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trollet23:

OK. Expert ska sälja ut sina lager tills allt är slut. Exakt på vilket sätt mår någon enda (snart f.d.) anställd bättre genom att man "tar det lite lugnt och inte direkt stormar och tänker att nu jävlar ska jag handla billigt"?

Den som precis har förlorat sitt jobb och stormas för att under ett par sista timmar försöka sälja ut allt.
Mitt inlägg handlade inte om att man inte ska handla från ett konkursbo, utan att man kan visa lite respekt för dom som undrar hur dom ska klara sig nära nästa lön kanske inte kommer, och kommer den så blir den troligen halverad, detta tillsammans med eländet att söka nytt jobb och vad allt det innebär. Den personen tänker jag på.

Permalänk

Synd att dom inte lade ner när dom hade får in iphone 5 så hade man fått den för ett billigare pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/ekonomi/rea-hos-expert-fran-fredag

"På fredag klockan 10 öppnar Expertkedjans 73 egna butiker runtom i Sverige med reapriser på samtliga varor. Till att börja med runt 25 procents avdrag på priserna. Det uppger Experts konkursförvaltare Michael Levin.

Under onsdagen och torsdagen håller dessa butiker stängt. Hemelektronikkedjan har även 63 franchisetagare med egna butiker anslutna – dessa omfattas inte av konkursen, men förväntas ändå delta i rean."

Där har ni fakta från konkursförvaltaren själv!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Spektra:

http://www.dn.se/ekonomi/rea-hos-expert-fran-fredag

"På fredag klockan 10 öppnar Expertkedjans 73 egna butiker runtom i Sverige med reapriser på samtliga varor. Till att börja med runt 25 procents avdrag på priserna. Det uppger Experts konkursförvaltare Michael Levin.

Under onsdagen och torsdagen håller dessa butiker stängt. Hemelektronikkedjan har även 63 franchisetagare med egna butiker anslutna – dessa omfattas inte av konkursen, men förväntas ändå delta i rean."

Där har ni fakta från konkursförvaltaren själv!

Runt 25% avdrag låter inte särskilt lovande med tanke på var deras priser brukar ligga tycker jag. Men de har väl fått tillräckligt mycket gratis marknadsföring av exempelvis Aftonbladet nu för att dra dit folk som inte har full koll på priserna ändå. :x

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

edit: Kollade på en cachad version av deras hemsida på google och såg att det bara hade externa hårddiskar.

Skulle man kunna få en länk? Eller berätta hur man kollar hemsidan på en cachad version

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Skulle man kunna få en länk? Eller berätta hur man kollar hemsidan på en cachad version

Jag ska försöka göra det här tydligt.

Gå in på google och googla på t.ex. Expert.se headset
Det första inlägget du får upp borde vara

Expert - Headsets

www.expert.se/.../SearchDisplay?...Headsets...Expert Online Shop - Sweden ... Multimediaheadset för musik, telefon och chatt. 449:- ... Trådlöst headset för kontorsbruk hjälper dig att arbeta effektivare ... Lyssna på musik, röstchatta, spela dataspel, ring via Internet eller se filmer i datorn.

Håll datormusen över den posten och en pil borde synas på högersida om inlägget. Tryck på den pilen.

Då borde du få upp ett fönster på högersida där Titeln står och en blå länk som heter "cachad" och en bild under.

Tänk på att varken länkarna eller bilder på hemsidan fungerar, men man får lite information.

För att surfa runt på sidan så får man vara lite kreativ med google sökningarna

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det kan bli knepigt med garanti osv, Man har väll alltid garanti mot tillverkaren? Är väll bara så att i Sverige så har det mer eller mindre blivit så att återförsäljaren sköter alla returärenden. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Går det att pröjsa med faktura hos dom?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Elgigantens priser, no doubt.

Elgiganten är fan inte billiga någonstans, jo på hörlurar som man stoppar i öronen, dem har jag köpt tonvis av till min fru, då hon förbrukar hörlurar i rasande tempo

de jag kände var billigt var kyl och frys full längds skåp från Gorenje, bra kvalité på de skåpen, ända som jag vart riktigt riktigt nöjd med från Elgiganten

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jo, ganska förväntat, jag var på Expert och skulle köpa en TV nu i helgen, de ville ha 2000kr mer i butik än vad de ville ha på deras hemsida..
Butiken såg även lite smått tom ut på saker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Går det att pröjsa med faktura hos dom?

De kommer säkerligen lösa så att de fortfarande kan fakturera via det kreditinstitut de normalt samarbetar med, så dimper fakturan ner några veckor senare i vanlig ordning. Du trodde väl inte att du skulle kunna plocka ut varor och sedan slippa fakturan bara för att butiken stängt?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Jag ska försöka göra det här tydligt.

Tack

Och vad gäller garanti. Nu när jag har tänkt efter så visst har alltid tillverkaren hand om garantiäreenden?! Återförsäljaren skickar väl oftast bara tillbaka grejerna dit eller så har väl tillverkaren någon slags deal med dem om det är så att de reparerar saker i butiken?.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90