Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Javisst - har redan börjat med 4p 6276 ES överklockade till 2.8 GHz och lätt höjd Vcore till 1.2125 V. På WU 8101 verkar PPD hamna kring 300k.

Så det är alltså upplåst multipel på dom, härligt!
Lite mer PPD än vad jag förvändate mig faktiskt, dock fortfarande lite långsamare än en 48C Magny@2,475GHz, TPF@13-14min och 330k-370k PPD.

Du råkar inte ha lite förbrukningssiffror för riggen? Skulle vara kul att jämföra med en 48C MC som drar ~600W överklockat.

Skrivet av jonnti:

Känner du dig hotat utav andra som kör 4P?

Han fler lite CPUer (12 kärniga Magny) på ingående om jag fattat rätt dessutom.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Känner du dig hotat utav andra som kör 4P?

LOL - precis så är det! Allt utom första plats skulle förstås vara ett misslyckande!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

LOL - precis så är det! Allt utom första plats skulle förstås vara ett misslyckande!

Hehe, du får lägga ner en hel del om du ska slå JTH tror jag.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hehe, du får lägga ner en hel del om du ska slå JTH tror jag.

En sån här med 10x4 CPUer borde ge ca 3Mppd, då man troligen inte kan ta de kraftigaste CPUerna om värmen inte ska bli för mycket.
Är det nästa steg för alla som ska gå steget längre än alla andra

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

En sån här med 10x4 CPUer borde ge ca 3Mppd, då man troligen inte kan ta de kraftigaste CPUerna om värmen inte ska bli för mycket.
Är det nästa steg för alla som ska gå steget längre än alla andra

För endast 7 miljoner får man 256st AMD Opteron 6174s i ett komplett system, ett helt 42Us rack med bladservrar och switchar och allt.
Det är 256 x 12 kärnor, 3072st.
Vad får man för PPD på det?

Om man nu ska vara värsting värst.

Permalänk
Medlem

182miljoner PPD, det borde ju räcka i en vecka iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För endast 7 miljoner får man 256st AMD Opteron 6174s i ett komplett system, ett helt 42Us rack med bladservrar och switchar och allt.
Det är 256 x 12 kärnor, 3072st.
Vad får man för PPD på det?

Om man nu ska vara värsting värst.

Om man var miljardär så skulle man slå till direkt... Tyvärr så är man inte det

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hur går det med maskinen, haft tid att kolla upp vad som var fel?

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har något bättre för mig och blir nyfiken på hur det går?
Inte haft tid att kolla på det så mycket antar jag?

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag haft otur och fått ett moderkort som ligger på fel sida om gränsen för ATX-standarden dvs. kommunikationen mellan moderkort och nätaggregat. Nu har jag ingen kunskap om detta men så uppfattar jag det i alla fall.

Jag har testat med följande nätaggregat.
Corsair TX950 950W funkade en månad med detta.
Corsair HX850 850W
OCZ ZX 1250W
Silverstone Strider ST1200-G 1200W
Alla nätaggregaten fungerar i andra maskiner.

Men moderkortet funkar med Supermicro nätaggregat.

Nu väntar jag på prisuppgift på SM nätaggregat alt chassie med nätagg.
Så får jag ta beslut vad jag ska göra.

Kanske testa med ytterligare nätagg.
Surt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Usch, jobbigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, så jävla tråkigt.

Permalänk
Medlem

Funderar på dessa prylar.

Nätaggregat utan kablar.
https://direkt.jacob-computer.de/supermicro-pws-1k41f-1r-PWS-...

Strömkablar
https://direkt.jacob-computer.de/supermicro-PDB-PT825-8824-ar...

Allt till det fasala priset av €306 en låda med nätagg kostar €760 utan frakt och vikten är ca 34kg.
Så skulle jag bli tvungen att köpa en låda så kanske det varit bättre att bara köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Funderar på dessa prylar.

Nätaggregat utan kablar.
https://direkt.jacob-computer.de/supermicro-pws-1k41f-1r-PWS-...

Strömkablar
https://direkt.jacob-computer.de/supermicro-PDB-PT825-8824-ar...

Allt till det fasala priset av €306 en låda med nätagg kostar €760 utan frakt och vikten är ca 34kg.
Så skulle jag bli tvungen att köpa en låda så kanske det varit bättre att bara köpa ett nytt moderkort.

Räcker det inte med ett sånt här + kablar?
http://www.mullet.se/product.html?product_id=331711

Jag har ingen koll liksom

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att helt köpa den förklaringen. Alla (?) andra kort fungerar utmärkt med vanliga PC nätaggregat och många använder bara två av de tre kraftanslutningarna utan problem. På mina kort har jag byggt om tre PCI-kraftkablar till två CPU-kraftkontakter och kan på så vis ansluta alla tre uttagen på kortet. Strömförsörjningen beror av den totala ledningsarean och om man kan använda alla tillgängliga kontakter behövs det lägre ström per ledare för att försörja kortet.
Jag föreslår att du provar att göra en extra CPU-kraftkabel (4 st 12V, 4 st jord) från två PCI-kablar (3 st 12 V i varje) som ingår i nätaggregatets kabeluppsättning (Strider). Då kan du ansluta all tre uttagen på kortet. Funkar inte detta blir det dyra Supermicro som sista alternativ.
Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag har provat att bara ha JPW2 och JPW3 anslutna och JPW4 tom. Naturligtvis har jag även JPW1 ansluten.
Enligt ”tear” så behöver inte JPW4 anslutas då den är till för PCI-E strömförsörjning, han brukar veta vad han talar om men varför chansa.
Jag kommer att testa med att löda ihop PCI-E till EPS12V.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av khg:

Jag har provat att bara ha JPW2 och JPW3 anslutna och JPW4 tom. Naturligtvis har jag även JPW1 ansluten.
Enligt ”tear” så behöver inte JPW4 anslutas då den är till för PCI-E strömförsörjning, han brukar veta vad han talar om men varför chansa.
Jag kommer att testa med att löda ihop PCI-E till EPS12V.

Ja det är säkert riktigt om "tear" har sagt det. Jag har tyvärr inte samma kort som du så jag kan inte göra några egna tester. Skumt att det skulle fungera med Supermicro's nätaggregat och inte ett 'vanligt'... Det borde rimligen vara samma spänning från båda, dvs strax över 12.0 volt... För mig fungerar det i alla fall utmärkt trots att jag också kör åtta fläktar på samma nätaggregat.

Edit: Kollade specen på Supermicro's nätaggregat och de ger 12.19 V enligt spec (oberoende av belastning) medan t ex Silverstone Strider 1000W är testad och uppmätt till 11.93 till 12.05 V vid olika belastningar (dvs några tiondels volt lägre). Den variant som du har, Silverstone Strider 1200 W ger mellan 12.03 och 12.16 V. Vid 4p folding är belastningen ca 7-800W och då ger SS1200 ca 12.1V. Det känns spontant som att det måste räcka!?
Fattar inte vad felet kan vara... Har du provat att mäta upp vilken spänning kortet får vid uppstart (så långt du kommer)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spänningen är säkert samma men timingen på signalerna mellan moderkort och nätagg?
Jag tror dom kan ha ändrat på signal timingen på sina nätaggregat mot standard (exempel se sidan 7 i Silverstone Strider manualen) för att klara moderkortet med större spridning av någon anledning, känns minst sagt mysko varför något sådant skulle behövas.
Men jag tror även att mitt moderkort inte är riktigt friskt då jag upplevt ett ändrat beteende över tid.
Så fixar jag SM nätagg så kan det mycket väl vara så att det funkar ett tag för att sedan lägga av igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En annan sak du kan testa är att noga göra rent kontaktpaddarna på alla CPUer. Det kan finnas rester av kylpasta där som kan ge problem (om du köpte begagnade CPUer som kanske inte var helt rena?). Jag tvättar mina med sprit (99% apotekssprit på en bomullstops). Ta också en noggrann titt på CPU-kontakterna på moderkortet - men rör dem inte om allt ser OK ut.
Försök starta kortet med endast en CPU monterad (med ett par minnesstickor också förstås). Byt CPU och testa igenom alla...
Hur var det - hade du flashat in överklockningsbios från [H]? Kan vara en idé att gå tillbaka till senaste originalbios i så fall, men då måste kortet starta. Har du gjort CMOS Reset? Prova det och håll kortslutet minst 30 sekunder för säkerhets skull.

Vi håller tummarna för att du ska få igång kortet så snabbt som möjligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig att få igång 4P riggen, ska bara beställa minnen och kylning dock hittar jag inte några muttrar och bultar för att montera dessa. :/ Någon som vet vart man kan hitta?
EDIT: Handlar om Cooler Master 212, glömde nämna de Vet någon annars om man får plats med 2st Noctua NH-U9DO A3 bredvid varandra på ett Supermicro H8QGL-IF+

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig att få igång 4P riggen, ska bara beställa minnen och kylning dock hittar jag inte några muttrar och bultar för att montera dessa. :/ Någon som vet vart man kan hitta?
EDIT: Handlar om Cooler Master 212, glömde nämna de Vet någon annars om man får plats med 2st Noctua NH-U9DO A3 bredvid varandra på ett Supermicro H8QGL-IF+

Skrivet av Carl_XII:

Det finns en firma i Stockholm som heter Sifverts Skruv AB http://www.sifvert-skruv.se/ som har dessa på lager. Jag hittade rostfria #6-32 på Tradera och har beställt flera av samma snubbe (60 SEK för 8 skruvar inklusive frakt).

Vet inte alls, men kan det vara sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Vet inte alls, men kan det vara sådana?

Frågade min fordonslärare och han tipsade om den sidan, dock trodde han inte att dom har så långa som behövs. Om han har fel får ni gärna rätta. Sen dessutom fattar jag inte vad som står på hemsidan. :/

EDIT: Du får ju börja med foldingen igen ju!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågade min fordonslärare och han tipsade om den sidan, dock trodde han inte att dom har så långa som behövs. Om han har fel får ni gärna rätta. Sen dessutom fattar jag inte vad som står på hemsidan. :/

EDIT: Du får ju börja med foldingen igen ju!

Precis gjort!
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...

När lite mer pengar infinner sig tänkte jag dra i 2 560 ti eller liknande och uppgradera psun, så planer finns iaf! Bara en SMP klient som jobbar nu.. i5 750 på 3.8 GHz

Permalänk
Medlem

Har tillgång till följande modekort med två PCI-e platser.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=1883#ov
Antar då att det bara är att smacka i två kort och folda med?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Har tillgång till följande modekort med två PCI-e platser.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=1883#ov
Antar då att det bara är att smacka i två kort och folda med?

Borde fungera. Det ser ut att finnnas plats på moderkort, men tänk på att det blir nog varmt på det kort som hamnar direkt mot ett annat om du inte har singelslot kort.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tackar. Jo värmen känns lite lättare att jobba med då det är mer fysiskt. Om jag har fattat det rätt så funkar alla PCI-e kort med 2x hastighet. Då kan man slänga i vad man har hemma för tillfället.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge