"unlock the boot loader" för Xperia telefoner. Någon här som gjort?

Permalänk
Medlem

"unlock the boot loader" för Xperia telefoner. Någon här som gjort?

Hallå.

Jag undrar om det är någon* här på sweclockers som har låst upp sin "boot loader"?
Vilken telefon gjorde du* det med då och med vilken metod?

1. Gick det bra?
2. Gick det åt helvete?
3. Gick det att fixa om det gick åt helvete?
4. Annat
5. Vad gjorde du* med telefonen efter lyckad upplåsning?

* tex kompisar som gjort som du kan berätta om.

Från sonymobile.com: http://unlockbootloader.sonymobile.com/instructions

It is currently not possible to unlock the boot loader for CDMA phones.
Some customers with unlocked boot loaders have experienced problems when they are accepting over the air upgrades (FOTA - Firmware upgrade Over The Air). For customers that have unlocked the boot loader, please do not accept any over the air upgrades. For additional information, check out the hints and tips from the community on the XDA forum.

1. First, you should confirm that it is possible to unlock the boot loader of your phone by checking the service menu. In your phone, open the dialler and enter *#*#7378423#*#* to access the service menu.

2. In your phone, tap Service info > Configuration > Rooting Status. If Bootloader unlock allowed says Yes, then you can continue with the next step. If it says No, or if the status is missing, your device cannot be unlocked.

3. On your computer, click Continue at the bottom of this page to start the unlock boot loader process.

4. Read through the information in the pop up window and click Yes, I’m sure, if you are still confident you want to unlock the boot loader.

5. Read through and accept the legal terms. Click I Accept.

6. Enter your name, email address and the first 14 digits (remove the last digit) of your phone’s IMEI number. Click Submit. You can view the IMEI number by entering *#06# on your phone.

7. The unlock boot loader key is displayed. Write it down and save it for later use.

8. Download and install the latest Android SDK from developer.android.com.

9. Download and unzip this http://developer.sonymobile.com/downloads/drivers/fastboot-driver/ file. This is the standard android_winusb.inf-file, with a few lines of code added to enable Fastboot to support Sony and Sony Ericsson devices. Make sure you are running Google USB Driver package revision 4 or higher in your Android SDK. You can see current Google USB Driver package revision in the SDK Manager.

10. Place the unzipped file in the usb_driver folder, located in the Android SDK > extras > google folder on your computer. Accept to replace the old android_winusb.inf-file with the new file. If you can't find the usb_driver folder, please install the Google USB Driver Packager using the Android SDK manager.

11. Turn off your phone.

12. On your phone, push and hold the unlock button* at the same time as you connect the phone to the computer with a USB-cable. The unlock button may differ between different phone models. See the note in the bottom of this page for more information on what button use on your phone.

13. On your computer, you will be asked for drivers. Point to the usb_driver folder where you placed the android_winusb.inf-file, and select the Android Boot loader Interface-file.

14. Open a command window and go to the tools folder within the Android SDK folder.

15. Enter fastboot.exe -i 0x0fce getvar version, and verify that you get a response back (for example "0.3"). This means your phone is connected properly.

16. Warning! If you perform this step, you will unlock the boot loader. This may void your warranty and/or any warranty from your operator. If you still want to unlock the boot loader of your phone, enter fastboot.exe -i 0x0fce oem unlock 0xKEY, where KEY is the unlock boot loader key you got in the beginning of this instruction. The boot loader should now be successfully unlocked.

Continue

Hold the following button while connecting your phone to a computer with a USB-cable:

Menu button (for Xperia™ arc, Xperia™ arc S, Xperia™ neo, Xperia™ neo V, Xperia™ pro).
Search button (for Xperia™ PLAY)
Volume up button (for Xperia™ mini, Xperia™ mini pro, Xperia™ ray, Xperia™ active, Live with Walkman™, Xperia™ S).

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har låst upp bootloadern på min Play.

2) Kan väl inte säga att det gick helt friktionsfritt, trimarean (som bl a innehåller allt enhetsspecifikt tjossan, typ IMEI och dylikt)blev korrupt. Jag följde Sonys officiella instruktioner, med undantaget att jag använde ett strippat paket som i princip bara innehåller ADB och Fastboot, istället för att rycka hem hela Android-SDK:n. Jag håller det dock för väldigt otroligt att detta skulle varit orsaken till problemet.

3) Det gick att fixa efter en del om och men. Efter att ha försökt med en del andra grejer utan någon framgång flashade jag på en ftf-image av en nyare stockrom som innehöll trimarea och låste bootloadern igen. Bootade telefonen, konstaterade att allt var i sin ordning igen, och började om från början med att låsa upp bootloadern. Denna gång gick processen smärtfritt.

4) Vid det misslyckade försöket att låsa upp bootloadern hade jag inte uppdaterat stockromen, utan körde den som telefonen kom med från fabrik. Tror det hade med den saken att göra. Förmodligen skulle problematiken kunnat undvikas om jag uppdaterat telefonen till senaste stockromen innan jag började låsa upp den.

5) Smällde på FXP-versionen av CM 7.2.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Använde denna guide med "strippat paket" på min arc:
http://www.theandroidsoul.com/how-to-unlock-bootloader-xperia...

Gick hur bra som helst. Lätt som en plätt! Drog sen in FXP CM10

Permalänk
Medlem

Tackar för svar

Himla massa meck för att låsa upp den.

Men när en gör detta.. Är ens telefon som vanligt efter?
Dvs inget försvinner eller måste installeras om? Har hört olika om det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hallå.

Jag undrar om det är någon* här på sweclockers som har låst upp sin "boot loader"?
Vilken telefon gjorde du* det med då och med vilken metod?

1. Gick det bra?
2. Gick det åt helvete?
3. Gick det att fixa om det gick åt helvete?
4. Annat
5. Vad gjorde du* med telefonen efter lyckad upplåsning?

Ja, det har jag.
Gjorde det på en Xperia X10 Mini Pro. Följde en guide på xda.

1. Japp.
3. Ja, man kunde låsa den igen.
5. Efter upplåsningen lade jag in en annan kernel samt ROM.

Kan tillägga att jag låst upp bootloadern på min surfplatta också. En Asus Transformer Prime TF201.
1. Det gick bra.
3. Hade det gått åt helvete så hade jag löst det. Visserligen kan man inte låsa den igen då det inte går
5. Lade in annan kernel samt ROM där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tackar för svar

Himla massa meck för att låsa upp den.

Men när en gör detta.. Är ens telefon som vanligt efter?
Dvs inget försvinner eller måste installeras om? Har hört olika om det.

Så farligt är det inte, det är mest bara instruktionerna som verkar intimiderande, det verkar mer komplicerat än det är när man läser dem.

Om du bara låser upp bootloadern bör allt vara som vanligt. Dock är det ju rätt poänglöst att låsa upp bootloadern om du inte tänkt smälla på någon customrom, och om du gör det, så får du räkna med att behöva installera om allting, och återställa backups på telefonbok, sms, etc, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar

Ok. så när en gör det så funkar telefonen som vanligt efter?
Måste en låsa upp den för att lägga in en ny rom?
Försökte med en som upphovsmakaren sade skulle funka utan, men det gick ej. Den bootade bara till Sony loggan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för era svar

Ok. så när en gör det så funkar telefonen som vanligt efter?
Måste en låsa upp den för att lägga in en ny rom?
Försökte med en som upphovsmakaren sade skulle funka utan, men det gick ej. Den bootade bara till Sony loggan.

Det hänger främst på om romen kan användas med stockkerneln eller ej. Kan den inte det måste du låsa upp bootloadern för att flasha en ny kernel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det hänger främst på om romen kan användas med stockkerneln eller ej. Kan den inte det måste du låsa upp bootloadern för att flasha en ny kernel.

Ah, tackar.
Allt var så mycket lättare med Xperia X10

Jag verkligen avskyr xda-developers hemsida. Hur det är uppbyggt. Plottrigt och jävligt och inte alls användarvänligt.
Samt att det är svårt att hitta rätt tråd och info för en osäkre.

Om deras forum var uppbyggt som sweclockers vore det frid o fröjd. Nästan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.