Permalänk
Medlem

Problem med såld skärm...

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Har aldrig själv hört talas om ett sådant här problem och jag har inte haft något problem med skärmen alls och jag har haft den sen den 30/9/2011, hade det varit minsta lilla fel med skärmen hade jag aldrig sålt den.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag lämnade över skärmen så funkade den felfritt

Hursomhelst vad jag har hört så har detta problem uppstått 3 ggr på 4 veckor och han är inte riktigt nöjd..

Har ni något tips på hur man ska lösa detta?
Har du vart med om/hört om liknande problem och kanske har en lösning?

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

Permalänk
Avstängd

Det är nog grafikkortet i hans dator som spökar tror jag, brukar bli sånt där då.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevdonym:

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Har aldrig själv hört talas om ett sådant här problem och jag har inte haft något problem med skärmen alls och jag har haft den sen den 30/9/2011, hade det varit minsta lilla fel med skärmen hade jag aldrig sålt den.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag lämnade över skärmen så funkade den felfritt

Hursomhelst vad jag har hört så har detta problem uppstått 3 ggr på 4 veckor och han är inte riktigt nöjd..

Har ni något tips på hur man ska lösa detta?
Har du vart med om/hört om liknande problem och kanske har en lösning?

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/fuze23991/20120928_1...

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

ser ut som att grafikkortet pajjat dock

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser ut som överhettat grafikkort och är inget fel på skärmen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Zevdonym:

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Har aldrig själv hört talas om ett sådant här problem och jag har inte haft något problem med skärmen alls och jag har haft den sen den 30/9/2011, hade det varit minsta lilla fel med skärmen hade jag aldrig sålt den.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag lämnade över skärmen så funkade den felfritt

Hursomhelst vad jag har hört så har detta problem uppstått 3 ggr på 4 veckor och han är inte riktigt nöjd..

Har ni något tips på hur man ska lösa detta?
Har du vart med om/hört om liknande problem och kanske har en lösning?

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/fuze23991/20120928_1...

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

jag tycker att det låter som att det är hans grafikkort som det är strul med. Testa att ta hem skärmen en snabbt bara för att testa om den fortfarande fungerar bra på din dator. Gör den det så är det förmodligen något fel med hans grafikkort.

Permalänk
Medlem

Yup, grafikkortet är det!
Kan det möjligtvis vara så att den skärmen har högre upplösning än den han hade tidigare?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Inte ditt fel. Säg det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som artefakter på skärmen. Om det är det så är det antagligen grafikkortet som är paj.

Permalänk

Det bilden visar är högst troligt ett fel på hans grafikkort, skrämen visar ju artifakter. Så nej jag är väldigt säker på att det inte är fel på skärmen, det är med största sannolikhet fel på hans grafikkort. Det är inget som skärmen kan ha påverkat heller om han nu försöker säga det.

Men för att inte skapa ovänner så kan du ju be han installera om drivrutinerna till grafikkortet och se om det hjälper. Annars får han väl komma över med skärmen till dig så du kan visa att den fungerar perfekt på din dator.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Om skärmen har HDMI och han har en xbox eller liknande kan han ju testa spela med en sådan setup för att utesluta datorn.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Antagligen har han kört på lägre upplösning på sin gamla skärm och när han har börjat lira med din skärm med högre upplösning så har grafikkortet fått jobba för hårt antagligen. Men iallafall så ser det ut att vara hans grafikkort det är fel på och inte skärmen

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevdonym:

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Har aldrig själv hört talas om ett sådant här problem och jag har inte haft något problem med skärmen alls och jag har haft den sen den 30/9/2011, hade det varit minsta lilla fel med skärmen hade jag aldrig sålt den.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag lämnade över skärmen så funkade den felfritt

Hursomhelst vad jag har hört så har detta problem uppstått 3 ggr på 4 veckor och han är inte riktigt nöjd..

Har ni något tips på hur man ska lösa detta?
Har du vart med om/hört om liknande problem och kanske har en lösning?

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/fuze23991/20120928_1...

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

hans grafikkort är kasst

Permalänk
Medlem

Stämmer in bland alla tidigare posts. Det är Grafikkortet som är överhettat/trasigt/överklockat för högt. Om han testar med annan skärm är jag övertygad att det blir samma sak. Behan prova med honom gamla skärm.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ser ut som grafikkortet som alla ovan säger, du kan ju be honom testa skärmen i en annan dator.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Gissar på grafikkortet jag med, tipsa köparen om att det med största sannolik är hans dator och inte skärmen som spökar så blir nog alla glada i slutändan

Permalänk

trasigt graffe kort! alt för hög OC, killen är iaf ute och cyklar! så var du lugn och förklara för han att det inte är nått fel på skärmen du sålt, det lär han ju märka när han väl testar med en annan skärm ändå.

Visa signatur

ASUS X99 Rampage V Extreme. I7 5820k @ 4,6Ghz. Phantec pro
2X Gtx 970@ 1522/8024mhz
AX860 Platinum
G-skill ripjaws 2400mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevdonym:

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Skulle direkt säga grafikkortet och att han blir av med det när han startar om datorn, talar ju än mer om att det är så det ligger till.
Hade skärmen varit trasig kan jag inte se hur den bara sådär börjat funka, bara för att han startar om datorn.

Skrivet av Zevdonym:

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/fuze23991/20120928_1...

Bilden säger mig också, att det troligtvis är grafikkortet som är paj..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig jag sett en tråd på swec där alla har varit så överens om vad felet är.

Anyway hade en HP-dator som betedde sig sådär strax innan grafikkortet gav upp. Dett va dock många år sedan.

Permalänk
Medlem

Hans trafikkort är trasigt som så många andra säger och du har ingen skyldighet att ta tillbaka skärmen etc, så han får testa med ett annat grafikkort eller testa skärmen till laptop, xbox etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

så där betedde sig min asus skärm, bytte till samsung och slapp problemet...
enklast är väll att han provar den på någon annan dator?
alternativt att han kommer hem till dig och provar den på din åter igen?
enligt mig ser det mer ut som panelen i sig är på väg att ge upp än artefakter från GPU'n.

men ja något annat än grafikkort eller skärm är det troligtvis inte.

edit: borde finnas garanti kvar på skärmen, bara att be om en ny

Skrivet av Zevdonym:

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Bifogade en bild han tagit ni kan titta på och försöka förstå er på.
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/fuze23991/20120928_1...

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Printscreen är också ett enkelt sett för att se om det är skärmen eller grafikkortet.

Blir bilden bra är det skärmen, annars kortet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Så grafikkortet är trasigt? Eller är skärmen sönder *ironi*. Jag tror att grafikkortet är trasigt så att det blir varmt och sönder. Och trasigt. Och att grafikkortet också kan ha gått sönder. Så det så. Du borde kolla upp det. Grafikkortet alltså.

Hoppas ingen missa vad felet var. (efter att 10 personer sagt samma sak)

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

På en rak arm så säger jag grafikkortet, som resten här.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Det är med 110% chans hans grafikkort som strular. Överhettning antagligen. Skulle inte säga att det är drivrutinerna. Utan just överhettning på kortet. Har hänt mig en gång, satte in en extra fläkt i datorn och sen dess har det aldrig hänt

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Hmm ja, artefakter heter det visst tror jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Zevdonym:

Tjena,

Jag sålde en Samsung Samsung S23A700D då jag hellre ville ha en IPS skärm så jag la ut skärmen på Blocket och fick den såld till en ungdom typ 10 minuter från där jag bor.

Det gick en vecka och sen hörde han av sig och sa att skärmen är trasig och säger att den helt plötsligt stängs av när han spelar och när han sätter på den igen så är bilden "suddig". Enda sättet att bli av med detta är att starta om datorn.

Har aldrig själv hört talas om ett sådant här problem och jag har inte haft något problem med skärmen alls och jag har haft den sen den 30/9/2011, hade det varit minsta lilla fel med skärmen hade jag aldrig sålt den.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag lämnade över skärmen så funkade den felfritt

Hursomhelst vad jag har hört så har detta problem uppstått 3 ggr på 4 veckor och han är inte riktigt nöjd..

Har ni något tips på hur man ska lösa detta?
Har du vart med om/hört om liknande problem och kanske har en lösning?

Tack för att du tog det tid att läsa igenom och förhoppningsvis lämna ett svar med

-
-
Kolla här.. Inget ovanligt problem , går dock att fixa.
Det är inget fel på din skärm det lovar jag.
Felet är hans grafikkort 200% säker på detta.
http://www.sweclockers.com/galleri/10114-fixar-trasigt-9800gt...

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem på en Samsung 24" dock inte fullt så omfattande. På mitt exemplar så var det lite här och där på skärmen som dessa lila prickar/område dansade runt.

Stännga av skrämen och slå på den igen löste problemet alltid.

Just därför är jag inte så säker på att detta beror på grafikkortet men det kan du ju testa enkelt.

Idag har jag andra skärmar kopplade till samma dator och inga sådana problem som den den defekta skärmen.

Men visst, hade jag inte råkat ut för detta så hade jag precis som alla andra här gissat på grafikkortet eller kabel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som alla andra (förutom SnowJim här ovan) säger så tror jag att det är grafikkortet som spökar - skulle dock inte sträcka mig så långt som att säga att grafikkortet är sönder. Jag får samma någon gång då och då, men samtidigt får jag ett felmeddelande i stil med att "drivrutiner har slutat fungera, och att de återställts". För mig så startat allt om av sig själv med bra bild, dock kan det hända att jag förlorar jag ett par viktiga sekunder i något kritiskt ögonblick när jag spelar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Som någon var inne på kanske det är den nya upplösningen som stressade grafikkorte. Kan han kolla mot den gamla lär han väl se...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Grafikkortet.. det är helt tydliga renderingsartefakter man ser, har fått exakt samma med ett gammalt grafikkort, då uppstod det t.o.m i webbläsaren pga överklockning.

Antar att det bara händer när han spelar.
hade det varit skärmen skulle det vara permanent fel, inte oregelbundet återkommande.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti