har tankafetast/thepiratebay lagt ner ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Snälla lär er att skilja på stöld och kopiering, tack. Det är två väldigt olika saker.

Om jag tar din bil, då blir du ledsen och jag glad. Kopierar jag din bil så blir du inte påverkad av det men jag blir glad. Helt olika saker, eller hur?

Men snälla skippa de trista försöken till att definiera din poäng med tråkiga liknelser.
Piratebay/tankafetast handlar om stöld av andras producerat material. Deras plats i internet handlar illegal fildelning som drabbar andras ekonomiska satsningar. Om du vill använda produkt som någon har producerat, köp den och stöd tillverkningen. Så enkelt är det. Men visst , se det som en politisk handling eller vad tusan du och så många andra ser det som. Men vi övriga, som betalar för oss, ser ert ställningstagande som ytterst egocentriskt och dumt*.

*se vad piratpartister tycker om olaglig kopiering när det drabbar dem själva

Edit: Ser nu att inlägget var lite väl "hårt". Hoppas att du eller någon inte tar illa vid sig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Hur man än vill se på saken är det stöld. Gratis är gott. Och varför betala och göra rätt för sig? Det är inga privilegier längre utan vår rätt att sno digitalt material.
Tacka tiden då ett NES lir kostade 599:-. Vi hade råd då. Men inte nu?
Kommer aldrig tycka det är rätt med att leka pirat. Något vi alla kan anse olika om.
Nog om det.

Att ladda hem en film/skiva/whatever är lika mycket stöld som att köpa ett piratkopierat klädplagg. Sen kan det diskuteras om det är rätt eller fel med upphovsrättsbrott, men med tanke på att amerikanska medieindustrin har gjort exempel av folk och skuldsatt dem för livet, så fattar jag inte hur man kan ha sympati för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, om jag jobbar som bilförsäljare blir jag ganska påverkad.

Inte om personen i fråga aldrig hade haft råd att köpa bilen av dig ändå, eller ens möjlighet om det är Olle 15 år utan körkort.

Iofs borde en 15-åring inte ha en bil oavsett kanske men just for the sake of argument.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite dum men vad betalar jag för egentligen för när jag köper en film, cd skiva eller dyl. Är det en "livslång" hyra, nyttjanderätt eller!!!!! Jag får ju inte göra vad jag vill med den. Missförstå mig inte nu. Jag handlar mycket film och musik. Jag vill hålla "mediet" i handen och inte ha det i digital form. Framförallt cd skivor eftersom jag har en "lite dyrare 2-kanalare"och älskar musik. Summa sumarum. Vad är det jag betalar för eftersom jag inte får göra vad jag vill med det jag köper??????

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag ska skriva ett inlägg när jag kommer hem från jobbet till dig som kommer få fler "likes" än så många ggr. du kan klanka ned på digitala medier och framtidsvisioner, din konservativa bakåtsträvare..:)

Klanka ner? Jag tycker att det är fel att "sno" digitalt material.
Vision: Du spenderar ett par veckor på att göra en mjukvara. Jag lägger ut den på nätet gratis. Trotts att det i slutändan skulle kunna vara ditt levebröd.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Sötast

Jag trodde inte TPB låg i Sverige längre, trodde fortfarande att den låg utomlands...

Lite oväntat imo.

Permalänk
Skrivet av Lorca:

Jag kanske är lite dum men vad betalar jag för egentligen för när jag köper en film, cd skiva eller dyl. Är det en "livslång" hyra, nyttjanderätt eller!!!!! Jag får ju inte göra vad jag vill med den. Missförstå mig inte nu. Jag handlar mycket film och musik. Jag vill hålla "mediet" i handen och inte ha det i digital form. Framförallt cd skivor eftersom jag har en "lite dyrare 2-kanalare"och älskar musik. Summa sumarum. Vad är det jag betalar för eftersom jag inte får göra vad jag vill med det jag köper??????

Du betalar för att få ha en fysisk (eller digital) kopia av produkten, och använda den till att lyssna på/se/spela.
Du får inte använda den till att bryta mot lagar, tex att kopiera och sprida den på internet.

Med det är ingen unik egenskap för just media.

Du får köpa knivar, men du får inte sticka folk med dom.
Du får köpa bilar, men du får inte köra över folk med dom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag trodde inte TPB låg i Sverige längre, trodde fortfarande att den låg utomlands...

Lite oväntat imo.

Vad jag trodde med så lite förvånad är man allt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Klanka ner? Jag tycker att det är fel att "sno" digitalt material.
Vision: Du spenderar ett par veckor på att göra en mjukvara. Jag lägger ut den på nätet gratis. Trotts att det i slutändan skulle kunna vara ditt levebröd.

Tur att jag lägger ut mitt eget material gratis då trots att jag lägger ned pengar på det.

Jag tycker man ska stödja alla gratisprogram istället så förhoppningsvis alla giriga mjukvaruproducenter som Adobe, Steinberg och Pinnacle går i konkurs på sikt eller åtminstone anpassar sig till humana priser.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Inte om personen i fråga aldrig hade haft råd att köpa bilen av dig ändå, eller ens möjlighet om det är Olle 15 år utan körkort.

Iofs borde en 15-åring inte ha en bil oavsett kanske men just for the sake of argument.

Men det är inte, och bör inte vara, en männsklig rättighet att se de bästa filmerna eller spela de senaste spelen.

Jag börjar fundera på om de som gråter över att de inte har råd till spel, film, musik etc är de samma som jobbar minst möjligt och snyltar på samhället? Annars skulle de aldrig haft tid att kolla in alla dessa filmer eller spela alla dessa spel? Har man ett normalt job och inte lever över sin förmåga innom andra områden har man givetvis råd att köpa en film eller fyra varje månad.

Sedan har man alla dessa som vägrar betala för att filmen (eller spelet) "är så hemskt dåligt" ... okay, men att spendera två timmar att se den (eller 20 timmar att spela det) är det fortfarande värdt? Förstår inte helt hur man tänker här.

Att jag kopierar en film i ny och nä sticker jag inte under en stol, men jag betalar samtidigt för Netflix, Hulu Plus, Spotify (och kommer troligen göra det för HBO snart) samt har en stor samling CD, DVD och BluRay.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Snälla lär er att skilja på stöld och kopiering, tack. Det är två väldigt olika saker.

Om jag tar din bil, då blir du ledsen och jag glad. Kopierar jag din bil så blir du inte påverkad av det men jag blir glad. Helt olika saker, eller hur?

Ehm, jag vet inte om du har hört de senaste nyheterna om apple, men de blir inte så glada när folk kopierar deras produkter.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du betalar för att få ha en fysisk (eller digital) kopia av produkten, och använda den till att lyssna på/se/spela.
Du får inte använda den till att bryta mot lagar, tex att kopiera och sprida den på internet.

Med det är ingen unik egenskap för just media.

Du får köpa knivar, men du får inte sticka folk med dom.
Du får köpa bilar, men du får inte köra över folk med dom.

Jag förmodar att du är medveten om att ingen kommer ta dina inlägg på allvar med sådana liknelser. Vad man än tycker om piratkopiering så kan det ju vara intressant med en seriös dialog kring ämnet utan att folk ska bli irriterade.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förmodar att du är medveten om att ingen kommer ta dina inlägg på allvar med sådana liknelser. Vad man än tycker om piratkopiering så kan det ju vara intressant med en seriös dialog kring ämnet utan att folk ska bli irriterade.

Jag vet, men jag hade svårt att ta inlägget jag svarade på på allvar.
Om jag verkar irriterad så var det dock inte avsikten.
Snarare att ge övertydliga liknelser på rätt dumma frågor.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Skillnaden mellan att "stjäla" filer mot verkliga saker som smycken och bensin är att man inte tar originalet, man kopierar den bara. De som man "stal" den av har fortfarande kvar produkten. Om du kunde kopiera din grannes bil, och få en exakt likadan helt gratis och utan att någon annan förlorar sin bil, hade du inte gjort det?

På vilket sätt gör man skada? Om man inte har pengar, och då alltså inte kan köpa t.ex. en film, men ser den ändå gratis, på vilket sätt skadar det tillverkaren av filmen? De förlorar inte filmen och de förlorar ingen inkomst eftersom man ändå inte hade kunnat ha råd med den.

Intressant resonemang. Om du tycker att det är okej att fildela för att "ingen tar skada", är det då också okej att stjäla någon sak som du vet att ägaren inte kommer märka är borta alternativt inte kommer att sakna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått argumentet om att "jag skulle endå inte ha råd, så de går inte miste om något om jag kopierar". Det handlar ju inte om det, det handlar ju om att man nyttjar något man inte har rätt till. Har man inte råd så får man låta bli att konsumera, det är inte svårare än så.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men det är inte, och bör inte vara, en männsklig rättighet att se de bästa filmerna eller spela de senaste spelen.

Jag börjar fundera på om de som gråter över att de inte har råd till spel, film, musik etc är de samma som jobbar minst möjligt och snyltar på samhället? Annars skulle de aldrig haft tid att kolla in alla dessa filmer eller spela alla dessa spel? Har man ett normalt job och inte lever över sin förmåga innom andra områden har man givetvis råd att köpa en film eller fyra varje månad.

Sedan har man alla dessa som vägrar betala för att filmen (eller spelet) "är så hemskt dåligt" ... okay, men att spendera två timmar att se den (eller 20 timmar att spela det) är det fortfarande värdt? Förstår inte helt hur man tänker här.

Att jag kopierar en film i ny och nä sticker jag inte under en stol, men jag betalar samtidigt för Netflix, Hulu Plus, Spotify (och kommer troligen göra det för HBO snart) samt har en stor samling CD, DVD och BluRay.

Varför kan det inte få vara det egentligen? Vem förlorar på att mindre bemedlade personer också kan få roa sig? Varför bör det ej få vara det? Kan du ge anledningar till detta så jag förstår din tankegång. Borde vi som människor inte sträva efter att alla ska få ha ett så bra liv som möjligt?

Jag arbetar heltid, alla mina spel är köpta, mitt Windows är köpt, jag går på bio osv osv. Men en del av min mediakonsumtion överstiger det jag har möjlighet att betala för. är detta fel av mig? Ja, självklart. Tar någon skada av det? Nej, självklart inte, de hade aldrig fått de pengarna ändå eftersom jag ej har dem. Så vad är det då egentligen som är så hemskt med detta i vissa personers ögon? Det blir ingen förlust för den som skapade varan, men det blir en livshöjare för mig. Sen kan detta också bidra till ringar på vattnet, att jag upptäcker en artist som jag nästa gång prioriterar att köpa framför andra, eller att jag rekomenderar varan till en vän. Omvänt så får artisten ingenting, vare sig pengar eller ringar på vattnet.

Sen finns det självklart personer som bara är snåla och vägrar betala för något alls. Eller urskuldrar sig att spelet osv var för dåligt. Kan man så ska man självklart betala för sig. Men det är intressant att diskuttera vilken rätt man egentligen köper sig när man betalar för varan. Är det ok att spela sin skiva för en, tio, eller 100 personer, du har ju ändå köpt varan. Upphovsrätt är ett väldigt skumt område med svåra gränsdragningar. Och bara för att det är på ett visst sätt nu så innebär det inte att man inte kan föra en dialog om det och alternativt ändra på gränserna. Det gör man, och har gjort, med allt under männsiskans utveckling. Var skulle vi vara idag om saker och ting aldrig hade ändrats över tid?

De flesta jag känner betalar för sig i den mån de kan och det tycker jag räcker ganska gott. De stjäl aldrig något i butiker men de kanske har några kopierade musikfiler i sin samling som de inte betalat för. Bör de kastas i fängelse eller få dryga böter? Nej, jag känner inte att det är en rättvis bestraffning i sammanhanget.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla less på det här moral tjatet om piratkopiering och fildelning, alla ni som sitter påstår att det är stöld att KOPIERA ( var tvungen att skriva det med fet stil och understryket eftersom det verkar som att del personer verkar ha glömt att det är ett ord i svenska ordboken..) Kopiera och stöld är inte samma sak, för det andra så främjer kopieringen snarare industrin än stjälper den men det lär ju industrin och ni andra moralkärringar märka efter att en del personer med pengar fått som dom vill... Sen en sista sak jag vill att alla moral tanter ska tänka på, Ni klagar på att det är fel att inte köpa spel och att det är som stöld. Jag tycker ni ska tänka över om den gången du/ni plockade en bild från google och använde den till en presentation på jobbet. Det är exakt samma sak om man ska resonera som er och då har ni alltså dubbelmoral oavsett vad ni än säger för jag kan lova er att det inte finns en enda människa här som har tillgång till internet som inte har använt sig av upphovsrättskyddat material!

//Svp

P.S Ska äntligen få äta lunch efter att man gett en tankeställare och förklarat för dom som inte fattar.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Att sno pengar ur en kassa är fel. Dom är fysiska.
Att sno pengar från en medlems bankkonto på nätet är okej eftersom det bara är ettor och nollor? Banken går ju knappast back om jag snor typ 10k från exempelvis Marcus k.

Japp. Bra inställning gott folk.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av SVP:

Jag är så jävla less på det här moral tjatet om piratkopiering och fildelning, alla ni som sitter påstår att det är stöld att KOPIERA ( var tvungen att skriva det med fet stil och understryket eftersom det verkar som att del personer verkar ha glömt att det är ett ord i svenska ordboken..) Kopiera och stöld är inte samma sak, för det andra så främjer kopieringen snarare industrin än stjälper den men det lär ju industrin och ni andra moralkärringar märka efter att en del personer med pengar fått som dom vill... Sen en sista sak jag vill att alla moral tanter ska tänka på, Ni klagar på att det är fel att inte köpa spel och att det är som stöld. Jag tycker ni ska tänka över om den gången du/ni plockade en bild från google och använde den till en presentation på jobbet. Det är exakt samma sak om man ska resonera som er och då har ni alltså dubbelmoral oavsett vad ni än säger för jag kan lova er att det inte finns en enda människa här som har tillgång till internet som inte har använt sig av upphovsrättskyddat material!

//Svp

P.S Ska äntligen få äta lunch efter att man gett en tankeställare och förklarat för dom som inte fattar.

Nej men sluta nu. Det är ingen som försöker påstå att kopiering är samma sak som stöld.
Det vi däremot försöker förklara (för döva små öron) är att kopiering inte automatiskt blir rätt, bara för att det inte är samma sak som stöld.

Det är många band som tycker kopiering är ett bra koncept för att sprida sin musik, men det är deras beslut att ta, inte ditt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Jag är så jävla less på det här moral tjatet om piratkopiering och fildelning, alla ni som sitter påstår att det är stöld att KOPIERA ( var tvungen att skriva det med fet stil och understryket eftersom det verkar som att del personer verkar ha glömt att det är ett ord i svenska ordboken..) Kopiera och stöld är inte samma sak, för det andra så främjer kopieringen snarare industrin än stjälper den men det lär ju industrin och ni andra moralkärringar märka efter att en del personer med pengar fått som dom vill... Sen en sista sak jag vill att alla moral tanter ska tänka på, Ni klagar på att det är fel att inte köpa spel och att det är som stöld. Jag tycker ni ska tänka över om den gången du/ni plockade en bild från google och använde den till en presentation på jobbet. Det är exakt samma sak om man ska resonera som er och då har ni alltså dubbelmoral oavsett vad ni än säger för jag kan lova er att det inte finns en enda människa här som har tillgång till internet som inte har använt sig av upphovsrättskyddat material!

//Svp

P.S Ska äntligen få äta lunch efter att man gett en tankeställare och förklarat för dom som inte fattar.

Du ger det klassiska försvarstalet som tusentals pirater innan dig givit och du tror att vi inte hört det förut och att du har givit någon en "tankeställare". Tack, ett gott skratt förlänger livet

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Varför länkar du en 5 år gammal nyhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Du ger det klassiska försvarstalet som tusentals pirater innan dig givit och du tror att vi inte hört det förut och att du har givit någon en "tankeställare". Tack, ett gott skratt förlänger livet

Och ändå fattar du inte? -.-'

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Och ändå fattar du inte? -.-'

Jag fattar, men håller inte med.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Att sno pengar ur en kassa är fel. Dom är fysiska.
Att sno pengar från en medlems bankkonto på nätet är okej eftersom det bara är ettor och nollor? Banken går ju knappast back om jag snor typ 10k från exempelvis Marcus k.

Japp. Bra inställning gott folk.

!??!?!?!?!!?!? Exakt vad är poängen med detta bisarra inlägg?

Permalänk
Hedersmedlem

Vill ni ha något hopp om att tråden hålls öppen, ska det vara allmänna och sansade diskussioner. Prat om att jag laddar ner ditt och datt är absolut förbjudet enligt §7 i reglerna. Ok?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Finns bara en sak jag oroar mig för i detta, och det är att dom klassade sidan som barnporr. Allt annat skiter jag i.

Permalänk
Medlem

Dom ända som lider av piratkopiering skulle troligtvis vara de som gör skit musik/skit filmer/skit spel tex.

För det verkar vara ett vinnande koncept att försöka vara kompis med dom som använder din produkt,
istället för att arbeta mot strömmen.
Känns som att dagens företag gillar att ge sina kunder en slag över fingrarna.

As nice att se att så många stödjer företag som activision. Deras inhyrda företag som gör COD-serien kopierar serien om och om igen.
Det är endast nya skins och 2-3 vapen som är nya. men vissa här verkar gilla att bli lurade : ).

vissa är födda dumma?

på Super Nintendo tiden så var det iaf värt att köpa spelen. Idag så vill jag inte ens betala över 100kr för ett FPS spel.
Jag har redan en hel bunt som är precis likadana.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Varför kan det inte få vara det egentligen? Vem förlorar på att mindre bemedlade personer också kan få roa sig? Varför bör det ej få vara det? Kan du ge anledningar till detta så jag förstår din tankegång. Borde vi som människor inte sträva efter att alla ska få ha ett så bra liv som möjligt?

Nu börjar du nästan diskutera socialism vilket är "a slippery slope" Visst, vi kan alla sträva efter att alla ska ha ett så bra liv som möjligt, men behöver det betyda att ingen ska vara "bättre" än någon annan? Har man inte "råd" att köpa filmer, musik eller spel finns det radio, television och bibliotek. Jag har ingenting emot att personer med en mindre inkomst ska få ta del av nöjesindustrin, men hur långt ska man gå? Kopiering är okay? Kanske man skulle släppa in dem på bio eller konserter gratis också?

Skrivet av Klumpeduns:

Jag arbetar heltid, alla mina spel är köpta, mitt Windows är köpt, jag går på bio osv osv. Men en del av min mediakonsumtion överstiger det jag har möjlighet att betala för. är detta fel av mig? Ja, självklart. Tar någon skada av det? Nej, självklart inte, de hade aldrig fått de pengarna ändå eftersom jag ej har dem. Så vad är det då egentligen som är så hemskt med detta i vissa personers ögon? Det blir ingen förlust för den som skapade varan, men det blir en livshöjare för mig. Sen kan detta också bidra till ringar på vattnet, att jag upptäcker en artist som jag nästa gång prioriterar att köpa framför andra, eller att jag rekomenderar varan till en vän. Omvänt så får artisten ingenting, vare sig pengar eller ringar på vattnet.

Inga problem med detta, som sagt, jag har också laddat ned film och musik, det jag har ett problem med är alla dessa kroniska fildelare som inte betalar för sig överhuvud taget. Och ja, denna sortens kopiering kan mycket väl gynna industrin.

Skrivet av Klumpeduns:

Sen finns det självklart personer som bara är snåla och vägrar betala för något alls. Eller urskuldrar sig att spelet osv var för dåligt. Kan man så ska man självklart betala för sig. Men det är intressant att diskuttera vilken rätt man egentligen köper sig när man betalar för varan. Är det ok att spela sin skiva för en, tio, eller 100 personer, du har ju ändå köpt varan. Upphovsrätt är ett väldigt skumt område med svåra gränsdragningar. Och bara för att det är på ett visst sätt nu så innebär det inte att man inte kan föra en dialog om det och alternativt ändra på gränserna. Det gör man, och har gjort, med allt under männsiskans utveckling. Var skulle vi vara idag om saker och ting aldrig hade ändrats över tid?

De flesta jag känner betalar för sig i den mån de kan och det tycker jag räcker ganska gott. De stjäl aldrig något i butiker men de kanske har några kopierade musikfiler i sin samling som de inte betalat för. Bör de kastas i fängelse eller få dryga böter? Nej, jag känner inte att det är en rättvis bestraffning i sammanhanget.

Jag tycker väl som så att har man köpt ett album kan man dela det med vänner på en fest (dvs spela det för de hundra som är där) men inte dela ut kopior av albumet till alla och envar eller spela det på ens radio DJ jobb utan att ersätta artisten/labeln därefter.

De flesta jag känner har faktiskt helt slutat konsumera nöjesprodukter så som film, music och spel. De betalar extra för att chippa sin Xbox så de kan ladda ner spel och byter ut sina DVD spelare mot mediespelare som kan visa MKV filer och sager upp sina Canal Digital eller Boxer abonnemang. Givetvis gäller det inte alla, men en allt större del människor i min omgångskrets färdas ned denna vägen. De betalar inte engång för Spotify eller liknande tjänster (och har inte varit interesserade när jag erbjudit dem hjälp att få Netflix eller Hulu från USA för typ 70,-/mnd).

Skrivet av SVP:

Kopiera och stöld är inte samma sak, för det andra så främjer kopieringen snarare industrin än stjälper den men det lär ju industrin och ni andra moralkärringar märka efter att en del personer med pengar fått som dom vill...

Om ALLA kopierade skulle det inte finnas någon industri att kopiera ifrån... Visst, det finns indie musiker/utvecklare/regisörer, men om alla plötsligt kopierade allt och inte betalade för något skulle industrin försvinna och med den ett stort antal jobb och världsekonomin skulle falla ännu mer.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

!??!?!?!?!!?!? Exakt vad är poängen med detta bisarra inlägg?

Jag kommer lösa den här disskusionen så fort jag kommer hem... tänker inte skriva en lång utläggning med vad som behöver göras åt det här problemet på jobbet. Vänta och se vad som kommer hända med mitt svar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Haha. Vänta nu...klassades piratebay som en sida som innehöll barnpornografi och därför plockades ner?
Fantastiskt isf. Bara att stänga av internet för gott. MOT modermodemet med facklorna!!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm