Köra linux fullt ut - vilka problem stöter man på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det störta problem du kommer stöta på är om du försöker använda Linux som en gratis och resurssnålare variant av Windows. Är övertygad att en förkrossade majoritet av de som inte varit nöjda med Linux har gått in med inställningen att allt som göra som man gjorde det på Windows. Hela poängen med att använda ett annat OS är att man kan göra saker på sätt som är mer effektiva.

Jag testade på Linux flera gånger innan jag tillslut började köra det som min primära skrivbords OS. Vid alla de tidiga försöken så försökte jag hitta direkta ersättare för Outlook express, Visual Studio, MS Office etc. Om man letar efter kopior så får man kopior och en kopia är aldrig lika bra som originalet.

Det som förändrade mitt sätt att se på Linux var att jag bestämde mig för att verkligen lära mig det där "Emacs" som alla *NIX (well, nästan alla, vissa har snöat in på VIM något jag aldrig förstått ). Kan säga direkt att det var inte helt lätt, någon beskrev inlärningströskeln för Emacs som rätt hög och nära nog vertikal...

Idag när jag sätter mig framför Windows och Visual Studio tänker jag bara: hur kan folk stå ut med att skriva kod i en sådan usel editor. VS är en extremt bra integrerad miljö, men dess editor är väl ungefär vad WordPad är i jämförelse med Word.

Detta sträcker sig till lågt fler saker. Har själv inga problem med att använda Unity (och då jag använt Linux till och från sedan 1996 och som primärt desktop OS sedan 2002 borde jag kvalificera mig som "gammal räv"), men det beror nog till stor del på att jag är rätt van med OSX (Unity är till stor del en rip-off av OSX) samt att jag gillar att ha menyerna integerad i övre listen då jag ändå aldrig använder dessa. Jag kör i princip allt från en prompt (även på OSX) därför att det som gör *NIX så kraftfullt är möjligheten att kombinera små effektiva program till en helhet som löser det problem du har för tillfället.

Skulle t.ex. aldrig leta efter filer med något likt "Explorer", det är extremt inflexibelt och tiden det tar att klicka på en massa menyer och ikoner är långt mer än det tar att skriva en kommando-pipe som utför EXAKT det jag vill.

De första program jag installera på Windows idag är CygWin (PowerShell är LÅNGSAMT och komplicerat jämfört med BASH) och lägger man sedan även till Emacs så fungerar Windows faktiskt riktigt bra. Men numera känner jag samma frustration i att använda Windows (då jag använder det som ett *NIX system) som jag och de flesta andra Windows-användare känner när det testar på Linux under premissen att det ska vara som Windows.

Allt det sagt: det går säker att använda Linux enbart genom GUI och vara nöjd med det. Men jag kan inte hjälpa dig med hur man kommer dit hän

Dold text

Intressant läsning! Blir allt mer sugen på att lära mig Emacs nu, har varit för lat tidigare.

Skrivet av =JoNaZ=:

Java behövs väll inte längre? Var år sedan jag hittade en websida som kräver Java.

Minecraft och AniDB är de sidor jag kommer på.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag har brottats en hel del med dualscreen-lösning i Arch Linux... Xorg känner bara igen dem som en stor skärm, att köra som separata fungerar visst inte. Detta gör att man får en jävla massa tearing i spel och videos, workaround för mig var att stänga av en av skärmarna på vissa sessions. Har säkert lagt ned 500 timmar i att försöka fixa detta ordentligt, utan framgång. Nvidias drivrutiner har visserligen likvärdig prestanda som deras Windowsversioner i spel, men configen är för smal, utdaterad och dåligt dokumenterad.

du råkar inte ha twin view aktiverat av misstag?
https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA#TwinView
https://wiki.archlinux.org/index.php/Multihead

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buchno:

Intressant läsning! Blir allt mer sugen på att lära mig Emacs nu, har varit för lat tidigare.

Äh, det är Vim som gäller . Neverending editor wars!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Okej, de erfarenheter jag har är att det krånglat rätt mycket på olika laptops, massa grejer som inte fungerar som det förväntas utan att man får hacka massa själv. Men visst, jag ska inte såga det helt, har i ärlihetens namn inte suttit jättemycket med det själv. Sen tycker jag i allmänhet att redhat-baserade grejer smakar lite sämre än debian-baserat.

Det har fungerat felfritt på min laptop. Själv tycker jag tvärtom, att tex Fedora, CentOS är skönare. Men det kan ha lite med att jag gillar YUM mer än Apt.

Skrivet av shauni:

Internetbank fungerar lite sisådär, förutom ovan nämnda bankid så har jag problem att logga in på swedbank i vissa webbläsare i linux.

Jag har använt både Chromium och Firefox och aldrig stött på ett problem. Vilka webbläsare har du stött på problem med?

Skrivet av NoWin:

Om man inte gillar Unity så är det bara att installera Gnome via Programcentralen och välja Gnome classic när man loggar in på Ubuntu. Då "det det ut som vanligt". Det går även att installera LXDE eller XFCE.
För nybörjaren är Ubuntu (elelr LinuxMint) enklast då det finns mycket support i deras communities.

Nu är jag inte hyper på Gnome men tror det heter Gnome Shell du syftar på. Hört att den tar väldigt mycket resurser ifrån datorn.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är det cinelerra som gäller snarare än openshot. Openshot motsvarar Imovie och Cinelerra motsvarar adobe premiere/after effects/sony vegas.

Tycker unity är spännande och fungerar felfritt. Förstår inte den fruktansvärda kritik folk ger den. Det är iallafall nytänkande från canonical. Själv använder jag awesome men som DE tycker jag unity funkar minst lika bra som cinnamon eller Gnome shell och jag är definitivt mest produktiv i Unity.

Skrivet av SamWin:

Skulle nog säga att KDE eller LXDE är något windows användare skulle känna sig mer säkre med än med Unity. Själv tycker jag Unity är segt, fult och klumpigt.

Spel är ju som sagt inte direkt linux starka sida.

Skydrive, som många bara måste använda istället för tex dropbox, har jag inte fått att fungera men inte tittat så noga på det.

Videoredigering är inte top notch i linux heller. OpenShot är nog det mest populära men kan inte jämföras med tex After effects, Power director eller Sony vegas. VideoLAN Movie Creator är ett hyffsat nytt projekt och med tanke på VLC's framgång hoppas jag det kan bli bra.

Finns en massa program och över hälften är skräp.

Finns så otroligt många olika distrubitioner att det kan vara svårt att välja och tvingar personen i fråga att läsa på om vad package manager, desktop environment etc är för något. Det stora antalet alternativ kan vara skrämmande för en icke-teknisk användare

Visma Avendo eEkonomi är nog det enda som gör att jag fortfarande har en windows burk i hemmet.

Det är nog det jag kommer på just nu.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

De enda problem jag stött på är BankID samt att jag skulle vilja ha native Photoshop.

Permalänk
Medlem

Jag har kört linux fullt i många år! det enda strul som jag har haft till och från är bankid sedan FriBID kom så finns inga problem for mig. Öppna fria Os funkar ljusår bättre för mina behov än andra propertiera os !

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauq:

Som tidigare nämnt är det cinelerra som gäller snarare än openshot. Openshot motsvarar Imovie och Cinelerra motsvarar adobe premiere/after effects/sony vegas.

Tycker unity är spännande och fungerar felfritt. Förstår inte den fruktansvärda kritik folk ger den. Det är iallafall nytänkande från canonical. Själv använder jag awesome men som DE tycker jag unity funkar minst lika bra som cinnamon eller Gnome shell och jag är definitivt mest produktiv i Unity.

Blenders video editing har blivit rätt bra med. Inte lika stökigt och fult som Cinelerra men betydligt mer features än Openshot.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=x3ytZrGJ1ZQ

Permalänk
Medlem

Misstag? Twinview är ju det mest normala. Har försökt sätta upp separate x screens otaliga gånger men de går inte att ha båda påslagna samtidigt. Sen angående swedbank så funkar det inte med chromium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Jag har använt både Chromium och Firefox och aldrig stött på ett problem. Vilka webbläsare har du stött på problem med?

Det är inte webläsaren som är problemet, det är bankID-programmet som behövs för vissa banker, t.ex. Handelsbanken. Du kanske har en bank utan bankid? Visserligen kan man logga in utan att använda sladden på dosan, men i vissa fall är man tvungen att använda kortläsaren ansluten med sladd, t.ex. vid deklaration på skatteverket.se samt SBAB bank som exempel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Aha, du menar alltså inte BankID såsom e-legitimation, utan en inloggningsdosa mot banken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Videoredigering är inte top notch i linux heller. OpenShot är nog det mest populära men kan inte jämföras med tex After effects, Power director eller Sony vegas. VideoLAN Movie Creator är ett hyffsat nytt projekt och med tanke på VLC's framgång hoppas jag det kan bli bra.

Video är bland det jag håller på med mest och jag har helt gått över till Linux. Jag gillar KDEnlive om jag måste göra något i ett traditionellt redigeringsprogram. Men oftast kör jag via kommandoraden, avisynth med hjälp av wine, ffmpeg och x264 är native på Linux. Fångar analog video med mencoder och kollar resultaten med mplayer. MKVToolnix kör jag mycket också. Ibland AviDemux eller så Virtualbox med Wine. DV kan man fånga med dvgrab. Men nu för tiden är det ju mest att man bara kopierar filer från ett minneskort när man filmat något. Det är sällan jag behöver använda ett redigeringsprogram som skulle motsvara den typen som Vegas och Premiere är på Windows. De är onödigt belamrade med massa som man aldrig behöver enligt mig. Men det är väl olika vilka arbetsflöden man föredrar.

Men Lightworks kommer snart till Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE3OTg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Skulle säga att det mesta funkar fint, men ibland kan det krävas lite mer meck för att få igång det. I de flesta fall är det väldigt lätt dock. I allmänhet funkar allt väldigt bra utan meck. Jag använder Arch Linux som primärt OS men har även en windows XP-disk för att spela på lan. Men allt vardagligt, som surf (inklusive flash, java och allt sånt), spela minecraft, titta på film, lyssna på musik, chatta osv funkar utan problem. Det går även att mecka igång de flesta spel i Wine, om dom inte är allt för nya och krävande. Wine är väldigt bra nu för tiden, det har förbättrats mycket genom åren.

Jag kör Arch Linux på mina datorer (både servrar och desktops/laptops). Det är en väldigt trevlig dist om man gillar att göra lite saker själv. Fördelen med Arch är att man får det precis som man vill ha det, det är väldigt strippat från början. Det har en väldigt bra wiki som hjälper till med i princip allt man kan tänkas vilja göra med systemet. Man lär sig väldigt mycket av att använda det, men det kanske inte är helt nybörjarvänligt om man vill komma igång snabbt.
Sen finns ju ubuntu med andra skrivbordsmiljöer också, testa tex Lubuntu eller Xubutnu.

Jag säger: Testa! Det tog mig några försök med återfall till windows innan jag helt gick över till att använda linux primärt. Testa olika distar om du inte är helt nöjd, dom är ju gratis. Fedora, som någon nämnde, kan jag inte rekommendera. Har rätt dåliga erfarenheter av den.

+1! sammanfattar mina tankar också

Jag tänkte nyligen gå över helt till linux. Har redan hållt på en del så tänkte det va dags att skippa sista windowsburken.
Gav mig in på Arch linux för att verkligen lära mig det. Upptäckte rätt fort att det dock inte var nåt för mig. Man ska verkligen ha en dator som bara fungerar när man inte ORKAR mecka, och arch linux är inte rätt såvida man inte är skitgrym på det.

Gick tillbaka till ubuntu-varianter och linux mint. Funka jättebra. Installerade Diablo 3 via wine, fungerade jättebra. Enda problemet som fick mig att installera windows igen var att mitt grafikkort (AMD cpu med inbyggd grafik, A8-3850) tydligen var på gränsen att klara diablo3 i windows, och precis under gränsen att klara det i linux. Dvs, hade jag haft lite bättre grafikkort hade jag kört enbart linux nu.

Min favorit-dist är http://www.pcbsd.org/
Det är inte linux utan FreeBSD anpassat för skrivbordet med KDE. Underbart system

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lite off topic men eftersom flera skrivit om skrivbordsmiljöer så vill jag slå ett slag för mate. Som ni kanske vet så är det en vidareutveckling av gnome 2, har kört det i snart en månad nu och fullkomligt älskar det. Cinnamon är annars rätt trevligt om man vill köra med gnome 3 i botten men har själv upplevt det som lite små buggit.

Jag rekomenderar ubuntu främst för att det finns flest nybörjarvänliga guider till den disten. Googla på problemet + ubuntu och du är närmast garanterad en lösning.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har kört arch linux i snart 2 år. Innan dess körde jag ubuntu i 4 år och innan dess gentoo i 2 år.

Kommer aldrig att installera windows på någon dator där hemma!

Som skrivbord kör jag KDE vilket jag tycker är bra och enkelt att jobba med!

Permalänk
Medlem

Jag använder Ubuntu på heltid sedan ett halvår tillbaka och är mycket nöjd. Allt fungerar out-of-the-box med min 6 år gamla Asus a6ja och den är bra mycket rappare än den var med Windows.

De problem jag stött på har mest med spel att göra. Men jag har annat för mig än att spela så det är inget stort problem. Upplever att Ubuntu har blivit någon slags defactostandard bland distar, i varje fall i Sverige. Ofta medföljer instruktioner specifikt för Ubuntu med olika program, och för den e-legitimation ica-banken använder sig utav finns det enbart officiellt stöd för Ubuntu. Därför använder jag Ubuntu. Jag vill helt enkelt slippa allt strul och ha vägarna plogade framför mig

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Fungerar det för Ubuntu så fungerar det för Linux Mint också. Förmodligen i Debian med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag skulle säga att ingen gillat Unity, med någon procents felmarginal, att döma av vad jag läst om andras upplevelser.

Det kan vara värt att lyssna på alla som har erfarenhet av något annat än Unity när man ska avgöra om det är bra eller inte. De som enbart använt Unity vet ju av naturen inte hur det skulle kunna vara med något alternativ.

Jag måste säga att min favorit har varit Gnome 2.x, men jag hatar inte unity, faktum är att det är vad jag kör på min gamla netbook just nu. tycker det är helt ok faktiskt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

lite off topic men eftersom flera skrivit om skrivbordsmiljöer så vill jag slå ett slag för mate. Som ni kanske vet så är det en vidareutveckling av gnome 2, har kört det i snart en månad nu och fullkomligt älskar det. Cinnamon är annars rätt trevligt om man vill köra med gnome 3 i botten men har själv upplevt det som lite små buggit.

Jag får väl också gå in och lägga ett gott ord för min favorit DE vilken är E17 som jag är total förälskad i.

Skrivet av ronnylov:

Jag gillar KDEnlive om jag måste göra något i ett traditionellt redigeringsprogram.

Jag tycker det ser lite ut som movie maker. Cinelerra, Blender movie editor, Lightworks och VLMC är dom jag tycker ser väldigt intressanta ut och ska testa dom när jag får tid över.

Skrivet av ronnylov:

Det är sällan jag behöver använda ett redigeringsprogram som skulle motsvara den typen som Vegas och Premiere är på Windows. De är onödigt belamrade med massa som man aldrig behöver enligt mig. Men det är väl olika vilka arbetsflöden man föredrar.

Spelfilmer och amvs är väl det jag sitter och pillar men inte hittat något som jag riktigt trivs med i linux.

Skrivet av Bejje:

Jag måste säga att min favorit har varit Gnome 2.x, men jag hatar inte unity, faktum är att det är vad jag kör på min gamla netbook just nu. tycker det är helt ok faktiskt.

Foresight Linux skulle passa dig, använder fortfarande Gnome 2.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk

Kan inte komma ihåg att linux bråkade något vidare med mig när jag körde det under några år. Däremot är det ett problem om man inte kan hitta mjukvara som uppfyller de krav man har. För mig personligen så började jag intressera mig en hel del för foto för några år sedan. Jag kände då att jag behövde två saker, en bra skärm med bra färgåtergivning och stor arbetsyta samt ett operativsystem som jag kunde köra Photoshop på. Så då tog jag beslutet att byta ut linux mot OSX på skrivbordet, vilket jag inte direkt har ångrat.

På servern var det en liknande incident som fick mig att överge Debian efter många års trogen tjänst. Jag byggde en ny filserver och det enda vettiga alternativet för lagringslösningen var ZFS. Då fanns det ingen stabil linuximplementation så valet föll på FreeBSD. Hade jag byggt servern idag så hade jag säkert varit kvar på linuxsidan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Misstag? Twinview är ju det mest normala. Har försökt sätta upp separate x screens otaliga gånger men de går inte att ha båda påslagna samtidigt. Sen angående swedbank så funkar det inte med chromium.

"Xorg känner bara igen dem som en stor skärm, att köra som separata fungerar visst inte. " <- är det inte precis detta twin view är till för, att slå ihop två skärmar till en enda stor? jag har det inte aktiverat och har inte detta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

"Xorg känner bara igen dem som en stor skärm, att köra som separata fungerar visst inte. " <- är det inte precis detta twin view är till för, att slå ihop två skärmar till en enda stor? jag har det inte aktiverat och har inte detta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv kör jag "utökat skrivbord" i Ubuntu, d.v.s. två helt separata skrivbord som kan ha olika upplösning och olika fönster på sig och det har förr inte funkat särskilt bra i Linux, men med Ubuntu 12.04 så funkar det galant.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Hallå där.

Jag kör Linux fullt ut.
Avskyr Windows, men det är en personlig sak.

Du skulle kunna pröva Linux Mint.
Det är relativt enkelt och fungerar väldigt bra.

Själv kör jag Slackware och gentoo, sam *bsd grejer på mina servrar, men det är inget jag rekommenderar.

Jag spelar och fixar vardagligt bruk på mina datorer som då alla kör Linux, vilket inte är några konstigheter för mig.
Du gör som du själv vill och behagar.

Här har du två exempel (bara råa klipp)
http://youtu.be/X0XuvLWbAcI
http://youtu.be/TdRl3cPVQ2Y

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Själv kör jag "utökat skrivbord" i Ubuntu, d.v.s. två helt separata skrivbord som kan ha olika upplösning och olika fönster på sig och det har förr inte funkat särskilt bra i Linux, men med Ubuntu 12.04 så funkar det galant.

Twinview och xinerama är de enda sätten som man kan röra musen över skärmarna så vitt jag vet (med nvidia). Separate x screen stödjer inte detta. Men jag skulle ändå köra det om jag fick det att fungera alls, vilket inte verkar vara möjligt. Xrandr hittar inte mer än en skärm om man slår på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shauni:

Twinview och xinerama är de enda sätten som man kan röra musen över skärmarna så vitt jag vet (med nvidia). Separate x screen stödjer inte detta. Men jag skulle ändå köra det om jag fick det att fungera alls, vilket inte verkar vara möjligt. Xrandr hittar inte mer än en skärm om man slår på det.

Separata X-displayer stödjer visst att musen kan flyttas över skärmarna (med Nvidia), jag kör så själv. Däremot kan man inte dra programfönster mellan skärmarna, men det kommer med en del andra fördelar (t ex att fönsterhanterare alla fungerar som tänkt - vissa blir lite förvirrade av Xinerama, samt att man kan ha separata upplösningar vilket kan förvirra TwinView med "osynliga" ytor). Fördelar och nackdelar med olika alternativ.

Jag kör projektor på separat X-display. Då kan jag enkelt starta filmer o dyl i helskärm genom att sätta DISPLAY-variabeln för Mplayer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Java behövs väll inte längre? Var år sedan jag hittade en websida som kräver Java.

Kanske inte för webbsidor, men t.ex Minecraft kräver Java för att fungera

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Twinview och xinerama är de enda sätten som man kan röra musen över skärmarna så vitt jag vet (med nvidia). Separate x screen stödjer inte detta. Men jag skulle ändå köra det om jag fick det att fungera alls, vilket inte verkar vara möjligt. Xrandr hittar inte mer än en skärm om man slår på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av phz:

Separata X-displayer stödjer visst att musen kan flyttas över skärmarna (med Nvidia), jag kör så själv. Däremot kan man inte dra programfönster mellan skärmarna, men det kommer med en del andra fördelar (t ex att fönsterhanterare alla fungerar som tänkt - vissa blir lite förvirrade av Xinerama, samt att man kan ha separata upplösningar vilket kan förvirra TwinView med "osynliga" ytor). Fördelar och nackdelar med olika alternativ.

Jag kör projektor på separat X-display. Då kan jag enkelt starta filmer o dyl i helskärm genom att sätta DISPLAY-variabeln för Mplayer.

Jag har ATI kort och kan dra fönster mellan skärmarna, så jo, det går, åtminstone med ATI.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Jag har ATI kort och kan dra fönster mellan skärmarna, så jo, det går, åtminstone med ATI.

Konfigurerat som separata X-displayer är det inte möjligt att flytta fönster mellan skärmarna, oavsett grafikkort. Med Xinerama går det med Nvidia också, och RandR-lösningar är också möjliga. AMD kanske har ytterligare något namn för en speciallösning.

Vad "speciallösningarna" gör är att skapa en enda stor skärm vad X anbelangar, och översätta skärmspecifika variabler på ett korrekt sätt beroende på var fönstret ska visas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Konfigurerat som separata X-displayer är det inte möjligt att flytta fönster mellan skärmarna, oavsett grafikkort. Med Xinerama går det med Nvidia också, och RandR-lösningar är också möjliga. AMD kanske har ytterligare något namn för en speciallösning.

Vad "speciallösningarna" gör är att skapa en enda stor skärm vad X anbelangar, och översätta skärmspecifika variabler på ett korrekt sätt beroende på var fönstret ska visas.

Mina erfarenheter (var ett tag sedan jag pillade med inställningarna) är att med Ubuntus standarddrivrutiner och inställningar för skärmar så fungerar det utan problem, men försöker man slänga in ATIs drivrutiner och försöka ställa in skärmarna via Catalyst constrol center så funkar det inge bra. OBS! Detta gäller i Ubuntu 12.04 och kommande 12.10. Tidigare versioner eller andra distributioner som Mint fungerar det inte på.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag kanske är efterbliven eller något men kör man startx med separate x screen inställt så hittar xrandr/xorg bara en skärm... Har testat att mappa displays rätt till vardera skärm i xorg.conf instället för att låta nvidia skapa den men med samma resultat.