Köpråd önskas. iPhone 5, S3 eller nästa Nexus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Vänta in Nokias 920, denna har allt det senaste i hårdvara och ett otroligt flyt på UI:et. Hårdvaran är redan ihopsatt till en mobiltelefons form men M$ verkar inte få tummen ur att färdigställa mjukvaran... :/ Det är det "alla" väntar på...

Kan rekommendera att du går och klämmer på en 900 i nån butik så länge, redan här är skärmen i högsta klass samt rappheten i UI:et trots bara WP7.

Är inte alls speciellt lockad av 920, tycker framförallt inte om designen. Tycker att WP ser ut att vara ett ganska tråkigt OS med. Är säkert en jättebra mobil, men nog inget för mig.

Permalänk
Skrivet av luncano:

Är inte alls speciellt lockad av 920, tycker framförallt inte om designen. Tycker att WP ser ut att vara ett ganska tråkigt OS med. Är säkert en jättebra mobil, men nog inget för mig.

Du får givetvis tycka vad du vill men att säga att WP verkar vara ett tråkigt OS jämfört med iOS och/eller Android pekar på att du aldrig använt en WP lur. Löp och testa nu!

Att Nokias designer inte tilltalar dig är en annan sak och du kan välja mellan Samsung's Ativ S och HTC's S/X8 också om deras formfaktorer passer dig bättre.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du faktiskt sätter dig ner i ett par timmar och provar android först, eftersom du varit en iOS-användare ett tag. Om du inte trivs så "sitter du fast" i två år

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Nya S3 mini. Det är allt jag behöver i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Så här skriver MacWorld om LTE för IPhone 5:

"Snabbare surf med 4g – eller?
Det är inte bara processorn och grafiken som har blivit snabbare – en av de större nyheterna med iPhone 5 är att den har stöd för 4g (kallas även lte). Men det är tyvärr inget vi har någon glädje av här i Sverige. Ännu åtminstone. En av de frekvenser som iPhone 5 använder för 4g är 1800 MHz. Tre svenska operatörer: Telia, Tele2 och Telenor, har tillstånd för att använda den frekvensen i Sverige från den 1 januari 2013. "

Vilket betyder att efter årsskiftet så KAN LTE fungera till IPhone, om operatörerna börjar utnyttja frekvensen och bygger ut nätet där.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det är inte bara processorn och grafiken som har blivit snabbare – en av de större nyheterna med iPhone 5 är att den har stöd för 4g (kallas även lte). Men det är tyvärr inget vi har någon glädje av här i Sverige. Ännu åtminstone. En av de frekvenser som iPhone 5 använder för 4g är 1800 MHz. Tre svenska operatörer: Telia, Tele2 och Telenor, har tillstånd för att använda den frekvensen i Sverige från den 1 januari 2013. "

Vilket betyder att efter årsskiftet så KAN LTE fungera till IPhone, om operatörerna börjar utnyttja frekvensen och bygger ut nätet där.

Det är inte bara att börja utnyttja, 1800 MHz är fullknökat med GSM-trafik idag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Du får givetvis tycka vad du vill men att säga att WP verkar vara ett tråkigt OS jämfört med iOS och/eller Android pekar på att du aldrig använt en WP lur. Löp och testa nu!

Att Nokias designer inte tilltalar dig är en annan sak och du kan välja mellan Samsung's Ativ S och HTC's S/X8 också om deras formfaktorer passer dig bättre.

Har bara känt lite på WP7 mobiler och tycker att deras OS känns lite enformigt. Trist är väl kanske fel ord. Går säkert att anpassa och så men nja tror inte det passar mig Men får väl kanske ändå kika på en 900 i butik.

Skrivet av simonw:

Föreslår att du faktiskt sätter dig ner i ett par timmar och provar android först, eftersom du varit en iOS-användare ett tag. Om du inte trivs så "sitter du fast" i två år

Jo, har polare som har S3 så har fingrat lite på dom, dock inte under någon längre tid. Inte direkt så att man kan be att få låna den ett par dagar ;). Jag tycker väl inte att det skiljer spec mkt från iOS förutom startskärmen och widgets. Därför känns Android som ett ganska säkert alternativ, iaf om man jämför med WP. Det jag mest är orolig över är "smålagg" och allmän seghet som jag vet att Android ibland dras med. Men med den uppdaterade S3an borde det inte vara något problem, men risken finns ju alltid. Dock måste man ju våga prova något nytt innan man vet om det var ett bra lr dåligt beslut! Problemet här är väl att ett dåligt beslut kan stå en ganska dyrt.

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

S3 Självklart!
5an e ju verkligen efterbliven!
S3an får man mycket mer för pengarna! Mera funktioner .. Android Fritt öppet system .. 4,8 tums skärm .. Allshare Cast
Man kan Skicka BT Filer Och ändra bakgrund och ringsignaler utan o behöva jailbraika
Listan e lång

Låt mig gissa:
-Du är 14-år
-Du älskar att skryta framför dina vänner om nördig elektronik även fast du egentligen inte vet mer än det som står på cdon.com
-Du älskar att basha andra på teh internet
-Du anser att en telefon (ja, jävla lur) är skitsämst för att du inte fattar hur man ändrar bakgrund? Fanboi wuuuut? Ja, det går att ändra bakgrund utan jailbreak, duuuh.

Ontopic - Alla "high"end telefoner idag såsom Iphone, Galxay, Nexus osv ÄR bra telefoner. Så se till att prova innan man fäller så korkade kommentarer som ovan! För mig passar Iphone riktigt bra. Instängt är den nog bara för den mest extrema nörden, passar väldigt bra bland alla mina pryltokiga vänner(fanbois eller inte).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte bara att börja utnyttja, 1800 MHz är fullknökat med GSM-trafik idag.

Visst, men samtidigt så kanske man kan börja släcka 1800-bandet för GSM och använda det till LTE istället, det finns ju flera andra GSM band igång än, de flesta mobiler idag (alla?) klarar ju minst 3 olika band ändå, och de flesta använder ju idag 3G. Så att slävka GSM i 1800 bandet kanske inte är så allvarligt, så att man kan bygga ut LTE där istället.

Men det beror ju helt på vad operatörerna vill.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Visst, men samtidigt så kanske man kan börja släcka 1800-bandet för GSM och använda det till LTE istället, det finns ju flera andra GSM band igång än, de flesta mobiler idag (alla?) klarar ju minst 3 olika band ändå, och de flesta använder ju idag 3G. Så att slävka GSM i 1800 bandet kanske inte är så allvarligt, så att man kan bygga ut LTE där istället.

Men det beror ju helt på vad operatörerna vill.

GSM är samhällskritiskt, iPhone 5 LTE är det inte, så de får inte göra vad de vill...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, man kan byta både bakgrund och låt (vilken man vill) utan att jailbreaka...

Man skall inte ta någon som kommer med så givande påståenden som att "5an e ju verkligen efterbliven!" seriöst...säger sig självt att han inte har så bra koll på iOS/iPhone då.

Sen om du vill byta ringsignal i en iPhone så kommer det ta en bra jävla lång stund eftersom det måste in i iTunes, konverteras och grejas för att förhoppningsvis fungera.

Android: tryck på låten i telefonen -> ange som Ringsignal.
klart

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Läs mitt svar här #12759080 och tre svar nedåt.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

GSM är samhällskritiskt, iPhone 5 LTE är det inte, så de får inte göra vad de vill...

Enligt Telenor efter att de hade vunnit PTS spektrumaktion (2011-10-13):

"Telenor Sverige meddelade i dag att man genom nätbolaget Net4Mobilty HB förvärvat 2x10 MHz i 1800 MHz-bandet för 430 miljoner kronor. Frekvenserna kommer användas i utbyggnaden av det som ska bli Sveriges mest omfattande 4G-nät."

Hela pressmeddelandet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Enligt Telenor efter att de hade vunnit PTS spektrumaktion (2011-10-13):

"Telenor Sverige meddelade i dag att man genom nätbolaget Net4Mobilty HB förvärvat 2x10 MHz i 1800 MHz-bandet för 430 miljoner kronor. Frekvenserna kommer användas i utbyggnaden av det som ska bli Sveriges mest omfattande 4G-nät."

Hela pressmeddelandet

På den länken står det:

Just 1800 MHz-bandet har egenskaper som gör det lämpligt för kapacitetsförstärkning i tätorter, vilket är vad Telenor kommer använda frekvenserna till. Telenors 4G-nät kommer redan i år finnas på cirka hundra tätorter och målsättningen är att 99 procent av svenskarna ska ha täckning vid slutet av 2012.

Knappast något som vittnar att det hoppar igång bara sådär 1 Jan -13 och isf OM det hoppar igång nån gång under -13 så tolkar jag det som "tätorterna", dvs de typ 4-5 största orterna i landet?

Visa signatur

Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd

Beror på om du gillar jättestora skärmar eller inte. Vill du ha en lur med stor skärm så kör på nästa Nexus.
Själv väljer jag iPhone 5 framför S3 alla dagar.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Skulle absolut vänta på nexus iaf, tills man vet hur den ser ut och blir. Dom senaste ryktena säger att dom prestenterar den i slutet på oktober, det är inte så fruktansvärt långt bort. Jag ska köpa nexusen iaf om den ser vettig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Låt mig gissa:
-Du är 14-år
-Du älskar att skryta framför dina vänner om nördig elektronik även fast du egentligen inte vet mer än det som står på cdon.com
-Du älskar att basha andra på teh internet
-Du anser att en telefon (ja, jävla lur) är skitsämst för att du inte fattar hur man ändrar bakgrund? Fanboi wuuuut? Ja, det går att ändra bakgrund utan jailbreak, duuuh.

Ontopic - Alla "high"end telefoner idag såsom Iphone, Galxay, Nexus osv ÄR bra telefoner. Så se till att prova innan man fäller så korkade kommentarer som ovan! För mig passar Iphone riktigt bra. Instängt är den nog bara för den mest extrema nörden, passar väldigt bra bland alla mina pryltokiga vänner(fanbois eller inte).

14åriga skrytpellar brukar ofta sitta med varsin iPhone och tycka att de är jättetuffa och pratar gärna om deras iPhone. De som kör SG lur tycker om den men drar inte till sig uppmärksamhet då de är nöjda och skiter i vad andra tycker.

Du verkar inte heller speciellt gammal då du använder dig av uttryck som "fanboi wuuuut?" och "duuuh" för att försöka framställa den andra personen som extra dum.

Skrivet av Aeqvist:

Skulle absolut vänta på nexus iaf, tills man vet hur den ser ut och blir. Dom senaste ryktena säger att dom prestenterar den i slutet på oktober, det är inte så fruktansvärt långt bort. Jag ska köpa nexusen iaf om den ser vettig ut

Den ser ut som en Lumia med sämre kamera! Jag hoppas innerligt att Nokia stämmer dem
Dock så har Nokia inte lika gott om pengar, till att betala 3års rättegång :/

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kan väl byta bakgrundsbild i IOS utan att jailbreka? Gick iaf på tjejens iPad 3, vet inte hur pass mkt dessa skiljer sig dock..
Ändra ringsignaler kan man också (mellan de som finns of course)

Jag kunde även ändra ringsignaler på min iphone, bara att dra hem från internet. Lustigt att folk sprider vidare gamla iphone-myter.

Anyway, nästa nexus hade jag funderat på. Visserligen har jag inte känt på någon av telefonerna, men ingen känns särskilt revolutionerande. Möjligen nokian som någon nämnt. S3an är gammal och framför allt ful. Iphone5 är för lång och då kan man väl lika gärna behålla den gamla iphonen.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att du ska stanna med din nuvarande om du inte känner ett extremt behov att uppdatera dig.

Permalänk
Medlem

Blir det S3 så är 4G-varianten ett självklart val. Läste testet på länken ovan och blev riktigt sugen på 4G. Bor i en stad som har 4G-täckning så det ska inte vara något problem. Problemet är att S3 bara just nu finns i svart, vilket jag har väldigt svårt för (kan låta skumt men har nästan alltid haft svarta mobiler och vill verkligen ha något annat). Blir nog därför att vänta in Nexus trots allt, iaf tills den presenteras, även lumia 920 som alla på forumet verkar helt frälsta i av någon anledning.. Visar sig dessa inte locka får det väl bli ytterligare en svart mobb till!

Permalänk
Medlem

Liten fundering kring Nexus. Om man tittar på den nuvarande Galaxy Nexus så är ju bakgrunden svart där man har sina appar (som hos HTC one x). Kan man anpassa den och välja egen bakgrund som hos S3an? Om inte, tror ni man kommer kunna göra det på nästa Nexus?

Permalänk
Medlem

min morfar (87år) tycker att s3an är lite väl tunn.. men han har en ändå, så man måste inte gilla allt.. själv kör jag iphone..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Liten fundering kring Nexus. Om man tittar på den nuvarande Galaxy Nexus så är ju bakgrunden svart där man har sina appar (som hos HTC one x). Kan man anpassa den och välja egen bakgrund som hos S3an? Om inte, tror ni man kommer kunna göra det på nästa Nexus?

Förvänta dig inte det. Vanilla brukar ha svart bakgrund i appdrawern.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luncano:

Vet inte om den har den men du, det är Android, allt är möjligt här så var inte orolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Förvänta dig inte det. Vanilla brukar ha svart bakgrund i appdrawern.

Dock säger ju vissa rykten att det ska komma ett så kallat "anpassningscenter" vilket kan göra detta möjligt. http://androidandme.com/2012/10/news/rumor-android-4-2-to-fea...
Man får helt enkelt vänta tills det presenteras för att vara på den säkra sidan. Har man dragits med sin mobil i två år ska man nog klara en månad till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Blir det S3 så är 4G-varianten ett självklart val. Läste testet på länken ovan och blev riktigt sugen på 4G. Bor i en stad som har 4G-täckning så det ska inte vara något problem. Problemet är att S3 bara just nu finns i svart, vilket jag har väldigt svårt för (kan låta skumt men har nästan alltid haft svarta mobiler och vill verkligen ha något annat). Blir nog därför att vänta in Nexus trots allt, iaf tills den presenteras, även lumia 920 som alla på forumet verkar helt frälsta i av någon anledning.. Visar sig dessa inte locka får det väl bli ytterligare en svart mobb till!

Den finns både i vit och svart.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Den finns både i vit och svart.

Säker på det? Har bara hört att den finns i svart och inte sätt att någon erbjuder den i vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Säker på det? Har bara hört att den finns i svart och inte sätt att någon erbjuder den i vitt.

Tele2 har den i vit och svart iaf Läste också på mobil.se där samsung fått frågor under chatt och där skrev dem att den kommer finnas i både svart och vitt .

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tele2 har den i vit och svart iaf Läste också på mobil.se där samsung fått frågor under chatt och där skrev dem att den kommer finnas i både svart och vitt .

Uppfattade också först att Tele2 hade den i vit men om du trycker på den vita modellen försvinner 4G-symbolen. Det tillsammans med att jag bara hört på mobilsidor att den endast kmr i svart fick mig att tvivla på det. Men om det stämmer att Samsung själva har sagt att den ska komma i vit är det ju kanon.

Permalänk
Medlem

Rykten säger att LG kommer göra nästa Nexus och att den kommer i november.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)