Installera mac os på en "windows" dator? [Hackintosh]

Permalänk

Installera mac os på en "windows" dator? [Hackintosh]

Hejsan har blivit otroligt sugen på att installera något mac os på en hdd jag har hemma som skräpar. Har lite frågor kring detta,
*Går det att göra?
*om det går stödjer mac mina delar i datorn? "se i sign"
*vilket os ska man ha isåfall?
*något annat som kan vara viktigt att veta?
*går det att ha i min ssd med windows 7 samtidigt och så får jag välja vilket os jag vill starta med?

Tack för svar

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Hejsan har blivit otroligt sugen på att installera något mac os på en hdd jag har hemma som skräpar. Har lite frågor kring detta,
*Går det att göra?
*om det går stödjer mac mina delar i datorn? "se i sign"
*vilket os ska man ha isåfall?
*något annat som kan vara viktigt att veta?
*går det att ha i min ssd med windows 7 samtidigt och så får jag välja vilket os jag vill starta med?

Tack för svar

Är inte 100% på om alla dina delar kan köra Mac OS X. Men sök på Hackintosh och efter om just dina komponenter kan ta det.
Finns det stöd för dina komponenter så går det skitbra. Men inte garanterat om det inte finns för alla delarna.
Annars kan du ju alltid köra OS X i Virtualbox... Men det är inte samma sak, iofs.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Är inte 100% på om alla dina delar kan köra Mac OS X. Men sök på Hackintosh och efter om just dina komponenter kan ta det.
Finns det stöd för dina komponenter så går det skitbra. Men inte garanterat om det inte finns för alla delarna.
Annars kan du ju alltid köra OS X i Virtualbox... Men det är inte samma sak, iofs.

Tack för svar, har tittat upp lite och finns såna som kör med 3570K och Z77. har också sätt att 670 funkar. hur ska jag göra när jag ska installera? bara sätta i skivan och göra som med windows eller måste man göra saker med linux och så innan?

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem

TS: Du kommer behöva skaffa OS X på skiva/usb, sedan behöver du olika program som du får från olika sidor beroende på vilken version osv du ska ha.

citat bort
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och flyttad*

Regelsnack och liknande tas inte i tråden. Anmäl saker ni tycker är regelfel, inte kommentera i tråden.
Har man specifika frågor om ämnen går det ofta bra i egen tråd med, även om samlingstråden nog är en bra idé ändå, det är ju där de flesta insatta brukar finnas. Det går jättebra att fortsätta här dock.

Flyttade tråden till rätt forumdel med (Mac).
Förtydligade även rubriken en aning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Är inte det olagligt att ha en hackintosh dator med tanke på upphovsrätt och annat. Den här tråden borde försvinna snabbt då det snackas om kriminella handlingar vilket man borde kunna jämföra med piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är olagligt så länge du har en legit kopia av macOS? Är inte säker eftersom jag egentligen inte bryr mig.
Pysslade en del med detta förut, det finns massor med info på www.hackintosh.com och www.osx86project.org.

Där står allt man behöver veta och vilken hårdvara som funkar bäst. Det är en hel del läsande och äännu mer pillande för att få allt att funka. Bli inte avskräckt dock, det är jäkligt roligt!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Är inte det olagligt att ha en hackintosh dator med tanke på upphovsrätt och annat. Den här tråden borde försvinna snabbt då det snackas om kriminella handlingar vilket man borde kunna jämföra med piratkopiering.

Det är OK att diskutera hackintosh på swec (iaf vad jag har sett), men jag tror man förutsätter att man skaffar själva OSX legit:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haxk:

Nej, det är inte olagligt, förutsatt att du köper din OSX-licens. Det är emot Apples regler, men det är en annan femma, Apple har många stränga regler.

Skrivet av Jakob.L:

Det är OK att diskutera hackintosh på swec (iaf vad jag har sett), men jag tror man förutsätter att man skaffar själva OSX legit:)

Stämmer bra det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Köper du en licens, JA då är det olagligt. Tycker Apple det är okej? NEJ det gör dom inte, det är emot EULAn (End User License Agreement)
men det har inget med om det är lagligt eller ej.
Det är dock inte okej att sälja en dator med Mac OS X på, då kan du verkligen åka på problem, var tydligen några som tänkte göra det men dom blev stämda på massvis med pengar.

Permalänk
Medlem

Du bör börja på http://tonymacx86.blogspot.se/ som är riktigt bra, där finns komplett lösning för de flesta konfigurationerna! Du behöver ju ha en legit kopia av mac os x, ocb för mig var det lätt eftersom jag har en macbook, men du får väl be nån polare köpa det åt dig på App Store om du inte har en egen mac.

Jag kör just nu dual-boot på min dator, med OSX Mountain Lion på min ena SSD och Windows 7 på min andra, väljer vilken som ska boota vid startup. Rekommenderar dock att du skaffar en Gigabyte-bräda då de är lättast att konfiguera, jag funderar på att byta. Funkar dock rätt bra, men lite pill är det! Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]