Apples nya Lightning-kontakt innehåller säkerhetskrets

Permalänk
Medlem

Att ens folk kan tycka detta är en bra ide är sorgligt.
Men det är mycket som människor går med på som är sorgligt och till och med tro att det är bra.
Frihet har blivit så inskränkt på så många plan och det blir bara värre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Finns det över huvudtaget någon "ursäkt" att ha aktiva komponenter i en sådan här kabel? Varför har de inte chippen i själva telefonen/plattan istället? Aktiva komponenter i en kabel borde endast finnas i konverterare, vilket detta ju inte är? Att byta funktion på pinnarna (som det stod i artikeln) skulle ju gå exakt lika bra att göra inne i enheten.

Detta luktar väldigt skumt.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shaglord:

Jag tror Apple upptäckt att kablar går sönder för lite. I med ett chip som avaktiveras efter garantitiden. Perfekt! Sälj dem för 200-400kr stycket. Det är ju inte som om någon skulle klaga på Apple.

/s

Precis, det är väl så det fungerar med skrivare i dagens läge? Är skrivaren för gammal så tar ett chip "sönder" skrivaren, bara till att handla en ny. Ingen konspiration utan tydligen fakta, ganska sjukt.

Sjukt dåligt av apple, blir inga mer telefoner eller prylar från dom för min del.

Att man inte ens kan få köpa vilken kabel man vill är ju bara tragiskt, och allt ska certifieras och kontrolleras, och man hävdar att det har med kvalité och kundens bästa att göra, vilket skitsnack. Har aldrig någonsin haft problem med några kablar till någon produkt, så tänker inte börja köpa en massa kablar med chip i, det är ju helt galet. Jag hoppas verkligen att dom själva förlorar på detta, och på iPhone 5, det borde inte gå att sälja samma skit en gång till med en liten förbättring? Vad är det för fel på konsumenterna? Och nu speciella kablar som egentligen inte behövs alls, finns ingen mening med dom förutom att öka Apples vinst. Räcker det inte med den höga vinstmarginalen som dom har på sin telefon?

FYI så har jag en iPhone 4 och den fungerar fint, dock den sista jag kommer att ha.

Och jag är medveten om att dom ska tjäna pengar, men man behöver inte göra det sämre för sina kunder! Se till att använd några av era miljarder till att fixa itunes istället.

/end rage (men trött på att bli behandlad som en kossa av företag)

Permalänk

Låter som en jäkla bra idé, tänk er dom som verkligen vill ha original kabel till sin pryl men råkar hitta en kabel som bara kostar 50kr mindre, i en korvkiosk med exakt samma kartong bla bla.
Men skillnaden är större, en billigt tjing tjong kopia som just brände sönder prylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Jag köpte laddare och kablar från Kina till min 3G S och de hade dåliga höljen som fick av och en dag när jag satte i laddaren gick proppen. Min nästa telefon blir en femma, så fort den finns i lager igen, och jag tänker inte köpa några andra tillbehör än Apples egna.

Visa signatur

i7 4790K, Z97, GTX 980, Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Vad har hänt nu egentligen?

Sweclockers nyheter. Varför inte byta namn på det till Sweclockers skvallerpress, gjort för att sälja lösnummer. Ni har altså en nyhet där ni själva skriver att det som står i den inte kan bekräftas som sanning? Kunde ni inte ha väntat med nyheten i ett par dagar och fått den bekräftad, eller är källkritik inte viktigt nog (och ja, jag vet att den skrivits om på andra sidor i flera dagar, men ingen av dem har ju HELLER bekräftat nyheten så det är lika dålig källkritik det)?

Iallfall, om själva nyheten, jag tycker det är tragiskt att apple kan börja begränsa tredjepartstillverkning, jag skulle själv aldrig använda belkin eller griffon, men det finns folk som vill det, tråkigt att de blir begränsade. Jag tror att marknaden mår bra av konkurrens.

Sen att säga att "yttrandefriheten" tar skada, det MÅSTE vara ett troll, och man ska inte mata troll, så kan vi sluta med det nu?

De andra tillverkarna kan fortf sälja tillbehör, de måste bara få det licenserat från Apple, så borde inte vara någon större skillnad för oss konsumenter.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Inget som kommer tillföra några problem för mig. Har de kablar jag behöver.
Köper man en telefon för 6000 så har man väl råd med en kabel för 169 spänn?
Tycker den nya känns bättre än den gamla. Robustare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Vad har hänt nu egentligen?

Sweclockers nyheter. Varför inte byta namn på det till Sweclockers skvallerpress, gjort för att sälja lösnummer. Ni har altså en nyhet där ni själva skriver att det som står i den inte kan bekräftas som sanning? Kunde ni inte ha väntat med nyheten i ett par dagar och fått den bekräftad, eller är källkritik inte viktigt nog (och ja, jag vet att den skrivits om på andra sidor i flera dagar, men ingen av dem har ju HELLER bekräftat nyheten så det är lika dålig källkritik det)?

Iallfall, om själva nyheten, jag tycker det är tragiskt att apple kan börja begränsa tredjepartstillverkning, jag skulle själv aldrig använda belkin eller griffon, men det finns folk som vill det, tråkigt att de blir begränsade. Jag tror att marknaden mår bra av konkurrens.

Sen att säga att "yttrandefriheten" tar skada, det MÅSTE vara ett troll, och man ska inte mata troll, så kan vi sluta med det nu?

Ge dem lite cred, skvallerpressen hade hävdat att det var en sanning och aldrig nämt att det är obekräftat.

Däremot är det en ganska gammal "nyhet".

Och det verkar ganska troligt enligt vad jag läst på andra sidor att det handlar om funktion och att det är svårt att kopiera är en bi-effekt.
Och Belkin/griffin/övriga "ärliga" tredjepartstillverkare betalar väl licenspengar till Apple för sådan't här?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Låter som en jäkla bra idé, tänk er dom som verkligen vill ha original kabel till sin pryl men råkar hitta en kabel som bara kostar 50kr mindre, i en korvkiosk med exakt samma kartong bla bla.
Men skillnaden är större, en billigt tjing tjong kopia som just brände sönder prylen.

Skickades från m.sweclockers.com

En kabel är bara till för att ge ström och/eller information, om tillvärkaren inte gör fel på ström/info linan och har samma volt så kan den inte gå sönder. Den går sönder för att Apple sätter ett kopieringsskydd på kabeln.

Så du menar att det är bra att Apple gör ett kopieringsskydd på ett kopieringsskydd så att prylen inte går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanon. Ju svinigare apple beter sig mot sina kunder - desto fler kommer lämna iOS-plattformen till förmån för öppnare alternativ som inte nekar en att fullt ut äga den telefon/platta man faktiskt köpt.

Många som kommer stanna kvar som inte gillar den öppnare plattformen, då riskerna istället blir större. När folk får lägga upp vilka appar de vill utan större granskning kommer alltid något skit glida igenom, i form av virus eller trojan eller något annat skojsigt. Föredrar att veta vad jag får istället för att chansa.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ficklampa:

Har haft billiga kinakablar som förstört enheter. Hade en noname-kabel som funkade med en enhet men inte en annan, då stod den bara och blinkade med skärmen.

Skrivet av Gender Bender:

Man vet aldrig vart piratkopierade kablar kommer ifrån, dom kan ställa till med allvarliga problem som t.ex. bränder. Och att några kommer från samma fabrik som originalet håller inte som argument. Alla kommer inte från orignalfabriker och därför kan man aldrig vara helt säker.

Den enkla lösningen är ju förstås att hålla sig till de standarder som redan finns, då får man både billiga och säkra kablar. Normalpris för en micro-USB är ~50 spänn på clasan, har aldrig eldat något, fått blinkande skärmar eller förstört enheter med en sådan. Fantastiskt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Många som kommer stanna kvar som inte gillar den öppnare plattformen, då riskerna istället blir större. När folk får lägga upp vilka appar de vill utan större granskning kommer alltid något skit glida igenom, i form av virus eller trojan eller något annat skojsigt. Föredrar att veta vad jag får istället för att chansa.

Japp det finns vissa som behöver ha barnspärr i allt dom äger eftersom dom inte har en susning om vad dom sysslar med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Den enkla lösningen är ju förstås att hålla sig till de standarder som redan finns, då får man både billiga och säkra kablar. Normalpris för en micro-USB är ~50 spänn på clasan, har aldrig eldat något, fått blinkande skärmar eller förstört enheter med en sådan. Fantastiskt va?

Hur är det med tillbehör och anslutningsmöjligheter till dessa rackare då? Det är bara ett USB uttag, väldigt begränsat imo.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan ju mycket väl vara så att chipet inte påverkar funktionen, det finns där enbart för att berätta att det är originalkabel.

Om man använder piratkabel lagras den informationen i telefonen, och vid servicebehov så berättar telefonen att pirattillbehör har använts.
Garanti? Glöm det. Du har använt pirattillbehör. Det står klart och tydligt att endast originaltillbehör får användas för att funktionen skall kunna garanteras. Felet är självförvållat. Köp nytt eller pröjsa 4000:- för reparation (som bara innebär nollställning av pirattillbehörinkopplingsräknaren).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Kan någon förklara hur exakt en kabel skulle bränna enheter? Kines jävlar bygger in batteri så att den kan bränna kapitalistiska apple tillbehör och enheter eller vad?

Man måste ha något som skicka för kraftig signal för att kunna bränna något. Att apple kör med skrivar fasoner förvånar mig inte. Girigheten vet inga gränser efter allt. Enda positiva med apple är att de tillverkar telefoner som går att använda med en hand och inte har fått hjärnskada och börjat trycka för touch på laptops och desktop skärmar.

vänligen kalla inte övriga medlemmar fanboys
Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Många som kommer stanna kvar som inte gillar den öppnare plattformen, då riskerna istället blir större. När folk får lägga upp vilka appar de vill utan större granskning kommer alltid något skit glida igenom, i form av virus eller trojan eller något annat skojsigt. Föredrar att veta vad jag får istället för att chansa.

Kan man va säker för för den saken skull. Även app store har ju fått trojan.

Permalänk
Avstängd

Sånt här borde vara olagligt.

Konkurrenslagstiftning borde förbjuda sånt här.

Permalänk
Medlem

Det kommer ta ungefär två sekunder innan våra vänner på Ebay inser detta, och anpassar sina hemgjorda kablar så att de fungerar

Personligen är jag inte direkt mot kopieringsskydd, men att just Apple, som tidigare varit ganska hårda med tillbehör och licensieringsavgifter anammar detta känns kanske inte så roligt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hur är det med tillbehör och anslutningsmöjligheter till dessa rackare då? Det är bara ett USB uttag, väldigt begränsat imo.

Jag vet inte vad du använder USB till, men jag kan koppla in allt jag kan tänka mig till det.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Sånt här borde vara olagligt.

Konkurrenslagstiftning borde förbjuda sånt här.

"Det borde vara olagligt med skydd, varför har man annars patent och copyright"

Jag är inte hundra på att du menade detta, men att göra det svårt för andra att kopiera något är väll inte olagligt i sig? Att använda en krets som 1) identifierar, 2) verifierar, 3) accepterar eller inte, är väl bara ytterligare ett steg att öka säkerheten kring produkten?

Låt oss identifiera när en krets likt denna uppfyller ett syfte som skyddar användarna; Någon utvecklar en enhet som kopierar all mjukvara på din i-enhet och sedan använder sig av denna information; låt oss säga säljer denna information, är det då inte bra att Apple har en funktion likt denna?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen kalla inte varandra för "fanboys", "illitterata" eller dylikt, se istället till att hålla en bra nivå på diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Precis, det är väl så det fungerar med skrivare i dagens läge? Är skrivaren för gammal så tar ett chip "sönder" skrivaren, bara till att handla en ny. Ingen konspiration utan tydligen fakta, ganska sjukt.

Har du någon tillförlitlig källa på det? Nog för att de är anala med chippen i patronerna, det har man ju sett, men dödschipp vill jag inte tro på rakt av utan övertygande bevis. Deras affärsmodell är ju att sälja skrivare till underpris och patroner till överpris, och där passar ju dödschipp dåligt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp det finns vissa som behöver ha barnspärr i allt dom äger eftersom dom inte har en susning om vad dom sysslar med

Japp, det finns vissa som spenderar sin tid på att lära sig annat Väldigt konstigt va? Att folk kan gå olika vägar i livet är ju helt befängt. Dålig på RL much?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Iphone5 och efterföljare tycker jag man ska hålla sig borta från. Så detta stödjer min teori om det.

Härligt uttömmande svar.
Sluta skräpa ner forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan någon förklara hur exakt en kabel skulle bränna enheter? Kines jävlar bygger in batteri så att den kan bränna kapitalistiska apple tillbehör och enheter eller vad?

Man måste ha något som skicka för kraftig signal för att kunna bränna något. Att apple kör med skrivar fasoner förvånar mig inte. Girigheten vet inga gränser efter allt. Enda positiva med apple är att de tillverkar telefoner som går att använda med en hand och inte har fått hjärnskada och börjat trycka för touch på laptops och desktop skärmar.

Räcker med att det är tex kortslutning i den för att man ska kunna bränna strömmatningen eller en enhet som drar för mycket ström.
Sedan kanske det finns någon slags strömbegränsare i telefonen som förhindrar detta. Dock inte troligt att det finns på alla pinnarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jösses vad det ska lipas pga av en liten kabel. Varför blir Apple hatare så ledsna för att Apple väljer att göra sina kablar på ett visst sätt ?
Det drabbar väl knappast er? Om en kabel kostar 50 spänn eller 150 är väl inget att gny om ? Har man råd att köpa en telefon för närmare 6000 eller mer har man nog råd med ytterligare 150 spänn om man behöver en extra kabel ? Förstår inte varför alla som skyr apple som pesten måste beklaga sig hur orättvist apples användare blir behandlade, när ni inte ens vill ta i produkterna med tång. Att dom sen vidtar vissa åtgärder är väl inte så konstigt dom vill väl inte att någon annan än dom som dom valt att ha avtal med ska rida gratis på vågen. Sen att kablar av oseriösa bolag inte skulle innebära en risk är ju lite vagt. Visst fasen kan det bli problem. Det är inte helt ovanligt att undermålig elektronik orsakar bränder. Det märkte jag när jag köpte en Kina ATV till min son och kablar brann upp när jag starta upp den första gången.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smogard49:

"Det borde vara olagligt med skydd, varför har man annars patent och copyright"

Jag är inte hundra på att du menade detta, men att göra det svårt för andra att kopiera något är väll inte olagligt i sig? Att använda en krets som 1) identifierar, 2) verifierar, 3) accepterar eller inte, är väl bara ytterligare ett steg att öka säkerheten kring produkten?

Låt oss identifiera när en krets likt denna uppfyller ett syfte som skyddar användarna; Någon utvecklar en enhet som kopierar all mjukvara på din i-enhet och sedan använder sig av denna information; låt oss säga säljer denna information, är det då inte bra att Apple har en funktion likt denna?

skämtar du med oss eller vad? Du inser att i princip allt du använder din kära telefon till säljer massa information om dig. Det är ingen som kommer göra sig besväret att skapa en kabel som kan stjäla din information (hade du tänkt hur exakt det skulle gå till om jag får fråga?).

Det här är bara girighet. Inget annat. Det finns massa billiga sladdar till allt möjligt och ändå har inte världen gått under eller där varit än tsunami av brända enheter och stulen information på grund av dåliga kablar.

Permalänk
Medlem

Känns som om de kunde löst det här bättre. Säg utan chip fungerar den som usb, med laddning och data. För de allra flesta hade då en billig kabel fungerat. Kör man istället med en kabel med chip eller varför inte stoppa chippet i tillbehöret man ansluter kan man enkelt flytta om pinsen osv. Varför chip i kabeln? Vet att Intels thunderbolt kör så, men där motiverar ju den höga hastigheten det.

Någon skrev att telefonen kanske loggar om man kör piratkabel/tillbehör. Känns väldigt fult, då man lätt blir tagen när man råkar låna en kompis laddare eftersom han inte vet/bryr sig om garantin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Jösses vad det ska lipas pga av en liten kabel. Varför blir Apple hatare så ledsna för att Apple väljer att göra sina kablar på ett visst sätt ?
Det drabbar väl knappast er? Om en kabel kostar 50 spänn eller 150 är väl inget att gny om ? Har man råd att köpa en telefon för närmare 6000 eller mer har man nog råd med ytterligare 150 spänn om man behöver en extra kabel ? Förstår inte varför alla som skyr apple som pesten måste beklaga sig hur orättvist apples användare blir behandlade, när ni inte ens vill ta i produkterna med tång. Att dom sen vidtar vissa åtgärder är väl inte så konstigt dom vill väl inte att någon annan än dom som dom valt att ha avtal med ska rida gratis på vågen. Sen att kablar av oseriösa bolag inte skulle innebära en risk är ju lite vagt. Visst fasen kan det bli problem. Det är inte helt ovanligt att undermålig elektronik orsakar bränder. Det märkte jag när jag köpte en Kina ATV till min son och kablar brann upp när jag starta upp den första gången.

För att andra börjar apa efter apple och sabbar det hela för oss med. Kolla på idiot MS med touch win8 som sabbar för alla desktop användare (tja, i alla fall de av oss som jobbar med våra datorer och inte bara ser på serier och fördriver tiden på FB). Samma med skärmar. Någon idiot sa att full HD är bra. Nu kan man knappt hitta en skärm som inte är 16:9 med 1080p i upplösning.

Så när apple gör sådant påverkar det oss andra med då idioter till PC tillverkare kommer börja apa efter som vanligt. De har utomordentlig förmåga att efterapa allt som är korkat och inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Många som kommer stanna kvar som inte gillar den öppnare plattformen, då riskerna istället blir större. När folk får lägga upp vilka appar de vill utan större granskning kommer alltid något skit glida igenom, i form av virus eller trojan eller något annat skojsigt. Föredrar att veta vad jag får istället för att chansa.

Visst, det finns de som föredrar "The apple experience" eller vad de kallar det men jag ser inte något positivt med att begränsa valmöjligheterna för kunden. De som inte vill jainbreaka behöver ju inte. Och det är nog sant som du säger att det kanske inte påverkar de som föredrar det stängda systemet men om de vill vinna över kunder från andra system är det här en dålig idé.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.