Raspberry Pi modell B nu med 512 MB RAM

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi modell B nu med 512 MB RAM

Nu har man dubblat mängden RAM-minne i RPI, 512 MB. Priset kommer inte att höjas, utan förblir $35.

Citat:

So you got your Raspberry Pi all set up, you overclocked it and you even made it run Atari 2600 games. But then, it seems, many you wrote to the UK-based outfit to complain about the fixed 256MB of RAM. Indeed, the budget mini PC maker says that requests for a memory upgrade have been among "the most common suggestions" it's received since it launched the device. However, rather than introduce a pricier version, the company has decided to offer 512MB as standard with all future Model Bs (including all current and outstanding orders), while sticking to the original $35 price tag. Good news? Sure, even if your current unit just got relegated to secondary secondary PC status.

Källa: [URL="So you got your Raspberry Pi all set up, you overclocked it and you even made it run Atari 2600 games. But then, it seems, many you wrote to the UK-based outfit to complain about the fixed 256MB of RAM. Indeed, the budget mini PC maker says that requests for a memory upgrade have been among "the most common suggestions" it's received since it launched the device. However, rather than introduce a pricier version, the company has decided to offer 512MB as standard with all future Model Bs (including all current and outstanding orders), while sticking to the original $35 price tag. Good news? Sure, even if your current unit just got relegated to secondary secondary PC status."]Engadget[/URL]

Vad tror ni om det här? Bör XBMC flyta på bättre nu?

Permalänk

GOD DAMNIT!
Jag som köpte min pi häromveckan....

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

GOD DAMNIT!

Var hur nära som helst på att beställa ett exemplar igår, tur att jag avvaktade lite

Permalänk
Medlem

Dags att öppna plånkan nu, eller..?

Har funderat på en Raspberry ganska länge nu, att ha till TV/projektor för att kolla på filmer från NAS och gå ut på nätet med.
Hur fungerar dessa till det? Det är ju givetvis inte de snabbaste grunkorna, men flyter det på någorlunda bra eller ska man satsa på en ordentlig mediadator med mATX/mITX..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Dags att öppna plånkan nu, eller..?

Har funderat på en Raspberry ganska länge nu, att ha till TV/projektor för att kolla på filmer från NAS och gå ut på nätet med.
Hur fungerar dessa till det? Det är ju givetvis inte de snabbaste grunkorna, men flyter det på någorlunda bra eller ska man satsa på en ordentlig mediadator med mATX/mITX..?

Min raspberry laggar som satan.
Tar lång tid att starta saker, och med all kringutrustning man ska ha så går det ju nästan på lika mycket som en riktig mediedator.
Det enda som flyter är filmer i 1080p.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

GOD DAMNIT!

Fått levererat också? Alla som beställt men inte levererat kommer enligt uppgift få en 512M-version.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Fått levererat också? Alla som beställt men inte levererat kommer enligt uppgift få en 512M-version.

Ja, har tom. byggt ett eget chassi i plåt till den, med 120mm fläkt i toppen

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om man skulle ordna den där webbservern som man tänkt ha stående hemma för lite tester istället för en gammal laptop...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Läste förra veckan något om att de skulle börja skicka den nya versionen från och med denna vecka, frågan är vilken version jag kommer att få. Min Rasp skickades imorse.

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa en raspberry snart känner ja Verkar vara guld att ha i hemmet istället för en stor klumpig HTPC då den ska bara ha ett syfte.

Permalänk

å jag fick ett mail idag som det stod "Your Raspberry Pi order has been despatched today"
undra om det är med 512MB ram då

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en Raspberry Pi. Men jag avvaktar med det tills jag kollar testerna på den nya, förhoppningsvis så klarar den 1080p utan problem.

Annars så funderar jag på en sådan till en köksdator(för recept, lite musik osv), sjukt smutt att bara kunna ha en skärm som syns och sedan tejpa fast raspberryn med typ dubbelhäftande på baksidan. Frågan är väl då vilken linuxdist som är bäst anpassad för det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Min Raspberry Pi skeppades ut igår, inte en dag för sent. Nästan glömt bort att jag la en beställning någon gång i Juni/Juli...

Citat:

"If you ordered a Raspberry Pi board as part of your order we are pleased to inform you that we have sent you the upgraded 512MB Revision 2 board to thank you for your continued patience.

We hope this upgrade is acceptable to you."

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Min Raspberry Pi skeppades ut igår, inte en dag för sent. Nästan glömt bort att jag la en beställning någon gång i Juni/Juli...

Stod det där citatet i mailet du fick eller? I mitt stod det bara att min order var skickad. Hoppas verkligen att jag får rev 2.

Permalänk
Skrivet av kode:

Ska bli spännande att se vad jag får då, om den jag beställde i juni nu nånsin vill dyka upp

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ska bli spännande att se vad jag får då, om den jag beställde i juni nu nånsin vill dyka upp

Jag beställde med i juni och fick min igår. Dock var det en 256.a =/

Permalänk

Vad är det för praktisk betydelse om man har 512 eller 256 MB, om man ändå bara ska ha XBMC installerat?
Någon som läst eller hört något om detta?

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Vad är det för praktisk betydelse om man har 512 eller 256 MB, om man ändå bara ska ha XBMC installerat?
Någon som läst eller hört något om detta?

jag har läst och hört att XBMC inte för fem öre är PI'n användningsområde.
Jag skulle inte bli förvånad om denna uppgradering gjordes helt utan tanke på prestandan i XBMC.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av KriJu:

Stod det där citatet i mailet du fick eller? I mitt stod det bara att min order var skickad. Hoppas verkligen att jag får rev 2.

Yup. Glömde skriva att jag saxade det ur mailet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Burkskinka:

vartifrån är din beställd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

vartifrån är din beställd?

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde från RS Components.

Hittade även Q&A från deras FAQ, om någon funderar över vilken rev som kommer landa hos dem. Förutsatt att man handlat från RS Components då.

Citat:

Q - I have placed an order which has not yet been despatched. Will I receive the 512MB Revision 2 version?

A - On Monday 15th October we announced the launch of the 512MB Revision 2 Raspberry Pi board. If your order is despatched after Monday 15th October you will automatically receive the 512MB Revision 2 board at no extra cost. If your order was despatched before this date you will receive the 256MB Revision 1 board.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

jag har läst och hört att XBMC inte för fem öre är PI'n användningsområde.
Jag skulle inte bli förvånad om denna uppgradering gjordes helt utan tanke på prestandan i XBMC.

Det är jag också helt övertygad om, så det finns ingen anledning för dig att vara spydig. Själv har jag planer på att bygga en GPS-enhet till bilen med hjälp av RBP och en gammal 10" laptop-skärm som jag har liggande här hemma.

Dock var min ursprungliga fråga hur blir prestandan i XBMC är med 512MB istället för 256MB RAM. Vet du något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

GOD DAMNIT!

I feel you brother.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Det är jag också helt övertygad om, så det finns ingen anledning för dig att vara spydig. Själv har jag planer på att bygga en GPS-enhet till bilen med hjälp av RBP och en gammal 10" laptop-skärm som jag har liggande här hemma.

Dock var min ursprungliga fråga hur blir prestandan i XBMC är med 512MB istället för 256MB RAM. Vet du något om det?

Nej, du har rätt. Jag misstolkade ditt inlägg som att du tyckte det var en värdelös uppgradering med tanke på XBMC's prestanda, sorry.

Själv har jag inte hunnit prova den som mediaenhet än, inte ens pluggat in skärmen, så vad som begränsar prestandan på den fronten vet jag inte än.
Förhoppningsvis får jag dock en 512a snart, och då kan jag köra lite benchmarks om inte annat.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Finns i lager hos Alina för den som är intresserad av Modell B med 512 mb:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RASPBRRY-MODB-512M

Permalänk

512 ?

kan man se på den utan att koppla in den om det är 512MB ram ?

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, du har rätt. Jag misstolkade ditt inlägg som att du tyckte det var en värdelös uppgradering med tanke på XBMC's prestanda, sorry.

Själv har jag inte hunnit prova den som mediaenhet än, inte ens pluggat in skärmen, så vad som begränsar prestandan på den fronten vet jag inte än.
Förhoppningsvis får jag dock en 512a snart, och då kan jag köra lite benchmarks om inte annat.

Det är okej, jag var allt lite otydlig i min formulering får jag erkänna.

Det vore kul att se en jämförelse mellan modellerna, så hittar vi ingen får du gärna posta några benchmarks om du har lust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

kan man se på den utan att koppla in den om det är 512MB ram ?

Se http://www.raspberrypi.org/archives/2191, du får skrolla ner en bit tills de visar bilderna.

Citat:

See the long strings of letters and numbers underneath the word “Samsung” on the RAM chip in the middle? That’s the top part of the PoP, or Package on Package assembly which stacks the processor (the Broadcom 2835, hidden under the memory) beneath the RAM.

What you’re looking for are the letters “2G” or “4G” somewhere in that string. The top picture has “4G” written on it: that means 4Gbits, which equals 512MB. ”2G”, which you’ll see in the bottom picture, means 2Gbits, or 256MB. Easy as Pi, when you know how.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Skit åxå
här har man fått vänta i 17 veckor å när man äntligen fått den så är det bara 256MB

Permalänk

Finns en svensk sida här som har b modellen (512mb) 379kr

http://www.roligaprylar.se/Raspberry-Pi.html

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |