Vilket grafikkort borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort borde jag köpa?

Hej,

Jag sitter i dagsläget med följande setup:

Intel I7 920 @4.4ghz
6gb ram
ATi 5970
24' 1920*1200

Jag funderar på att köpa ett nytt GFX då jag inte tycker jag får ut tillräckligt med prestanda under t.ex BF3.
Då det inte verkar finnas särskilt många tester med nya grafikkort versus 5970 blir det svårt att jämföra.

Tankarna går mellan ATi 7970, 7950 och GeForce 660ti/670.
Givetvis vill jag ha högsta prestanda till det mest prisvärda.

Budget, tja, runt 3000.

Så kasta på mig era åsikter och tankar, jag behöver inte kunna spela BF3 i Ultra, men gärna medium med liiite ögongodis och inte gå under 60 fps.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag körde BF3 i Medium/High (Med vissa inställningar av) med ett HD6950, Jag har köpt ett 660Ti som jag inte testat än men det borde man ju kunna spela High på? GTX670 klarar ju nästan BF3 på Ultra.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hej,

Jag sitter i dagsläget med följande setup:

Intel I7 920 @4.4ghz
6gb ram
ATi 5970
24' 1920*1200

Jag funderar på att köpa ett nytt GFX då jag inte tycker jag får ut tillräckligt med prestanda under t.ex BF3.
Då det inte verkar finnas särskilt många tester med nya grafikkort versus 5970 blir det svårt att jämföra.

Tankarna går mellan ATi 7970, 7950 och GeForce 660ti/670.
Givetvis vill jag ha högsta prestanda till det mest prisvärda.

Budget, tja, runt 3000.

Så kasta på mig era åsikter och tankar, jag behöver inte kunna spela BF3 i Ultra, men gärna medium med liiite ögongodis och inte gå under 60 fps.

Tackar!

Om vi nu inte skruvar fast skallen i BF3 och ser lite vidare (bortom en skillnad på 5-10 fps) Skulle jag rekommendera 7970 Ghz edition (eller vad den nu heter) Väldigt fina prestanda över hela spektrumet. Även vanliga 7970 ger väldigt hög Bang for the buck. Om du kollar testerna här på SweC, speciellt Prestanda index så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Om vi nu inte skruvar fast skallen i BF3 och ser lite vidare (bortom en skillnad på 5-10 fps) Skulle jag rekommendera 7970 Ghz edition (eller vad den nu heter) Väldigt fina prestanda över hela spektrumet. Även vanliga 7970 ger väldigt hög Bang for the buck. Om du kollar testerna här på SweC, speciellt Prestanda index så förstår du vad jag menar.

Självklart skruvar jag inte fast mit huvud just vid BF3
Här snackar vi mer prestanda jämfört mot mitt 5970 för en vettig peng.
Är inte referenskorten (7970) ganska högljudda förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Självklart skruvar jag inte fast mit huvud just vid BF3
Här snackar vi mer prestanda jämfört mot mitt 5970 för en vettig peng.
Är inte referenskorten (7970) ganska högljudda förresten?

Referenskorten brukar vara högljudda ja, men det finns ju gott om eftermarknadskylare att välja bland, Asus directCU II eller Gigabytes Windforce, t.ex.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Vet inte hur Radeon korten är men jag är supernöjd med mitt GTX 670 Windforce 3x..

Den klarar att spotta ut 40+ frames på min 2560 x 1440 på Ultra, med SSAO på.

Nog ska det klara 1920 x 1200 på ultra utan SSAO och 60 FPS..

det ligger dock på 3400.

P.S. Det är det tystaste kortet jag någonsin inte har hört..
Även när det ligger på 70 grader är fläktarna tysta.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Vet inte hur Radeon korten är men jag är supernöjd med mitt GTX 670 Windforce 3x..

Den klarar att spotta ut 40+ frames på min 2560 x 1440 på Ultra, med SSAO på.

Nog ska det klara 1920 x 1200 på ultra utan SSAO och 60 FPS..

det ligger dock på 3400.

P.S. Det är det tystaste kortet jag någonsin inte har hört..
Även när det ligger på 70 grader är fläktarna tysta.

Har varit inne på det här kortet jag med, men har som sagt inte hittat några direkt prestandatester jämfört mot mitt gamla kort så det har varit svårt att bestämma sig. Ett 670 presterar väl bättre än ett 7970 också? Det är ju samma pengar det handlar om.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har varit inne på det här kortet jag med, men har som sagt inte hittat några direkt prestandatester jämfört mot mitt gamla kort så det har varit svårt att bestämma sig. Ett 670 presterar väl bättre än ett 7970 också? Det är ju samma pengar det handlar om.

vad jag har hört så ska radeon kort vara bättre på ensamma skärmar, och Nvidia prestera ganska mycket bättre på fler skärmar..

vad gäller 7970 vs 670 så kan du kanske kolla här?

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,32...

dock ska man ta det med en nypa salt för du vill INTE ha referensmodellen av 670.. 670 windforce 3 är något snabbare än referens.. som sweclockers visar

http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

sen finns det givetvis andra bra modeller av 670.. håll dig bara ifrån referens 80 grader i load är galet..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

vad jag har hört så ska radeon kort vara bättre på ensamma skärmar, och Nvidia prestera ganska mycket bättre på fler skärmar..

vad gäller 7970 vs 670 så kan du kanske kolla här?

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,32...

dock ska man ta det med en nypa salt för du vill INTE ha referensmodellen av 670.. 670 windforce 3 är något snabbare än referens.. som sweclockers visar

http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

sen finns det givetvis andra bra modeller av 670.. håll dig bara ifrån referens 80 grader i load är galet..

Det får nog bli ett 670 efter allt, har fått okay från chefen att köpa det genom företaget. Blev väldigt billigt även när momsen slås på.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel ändrad*
Tänk på att försöka skriva så beskrivande rubriker som möjligt, detta hjälper andra användare oerhört mycket att veta vad tråden handlar om, och om de kan hjälpa dig eller inte.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Det får nog bli ett 670 efter allt, har fått okay från chefen att köpa det genom företaget. Blev väldigt billigt även när momsen slås på.

jan kan som sagt rekommendera Gigabytes version av 670n..

Har hört några bra saker om Asus modellen med..

Ska du ta Gigabyte Windforce, kolla så den har 3 fläktar.. (finns en version med bara 2 fläktar som inte är klockad)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

jan kan som sagt rekommendera Gigabytes version av 670n..

Har hört några bra saker om Asus modellen med..

Ska du ta Gigabyte Windforce, kolla så den har 3 fläktar.. (finns en version med bara 2 fläktar som inte är klockad)

Tänkte ta Asus DCII 2048mb även om jag är lite sugen på att ta 4gb versionen, men då jag bara kommer köra på en skärm kanske det känns lite overkill?

Permalänk

Varför ta ett 670? 7970 GHz är ju snabbare i istortsett alla spel, och har även mer minne?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Varför ta ett 670? 7970 GHz är ju snabbare i istortsett alla spel, och har även mer minne?

För mig spelar det mindre roll, vill som sagt bara ha det bästa för en billig penning, får både Asus DCII 670 4GB för runt 3600 och Asus DCII 7970 OC 3GB för samma penning.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

För mig spelar det mindre roll, vill som sagt bara ha det bästa för en billig penning, får både Asus DCII 670 4GB för runt 3600 och Asus DCII 7970 OC 3GB för samma penning.

för mig är det ett självklart val med Nvidia över Radeon (eller heter de AMD nu?)

Aldrig haft problem i något spel med något Nvidia kort..
Aldrig behövt leta efter drivisar speciellt länge.
Namnet Nvidia låter bättre än Radeon.
kommer säkert på fler men inte just nu

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

för mig är det ett självklart val med Nvidia över Radeon (eller heter de AMD nu?)

Aldrig haft problem i något spel med något Nvidia kort..
Aldrig behövt leta efter drivisar speciellt länge.
Namnet Nvidia låter bättre än Radeon.
kommer säkert på fler men inte just nu

För mig är det precis tvärtom.

Aldrig haft problem med något Radeonkort.
Aldrig behövt leta efter drivisar särskilt länge, då AMD:s sida gör det åt en, i stort sett.
Namnet Radeon låter bättre än Geforce, och namnet AMD, låter bättre än Nvidia.
Antagligen har du testat få eller inga Radeonkort, likadant som jag har testat få eller inga Nvidiakort. Men det jag går på är att AMD har bättre prestandasiffror än Nvidia just nu.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

För mig är det precis tvärtom.

Aldrig haft problem med något Radeonkort.
Aldrig behövt leta efter drivisar särskilt länge, då AMD:s sida gör det åt en, i stort sett.
Namnet Radeon låter bättre än Geforce, och namnet AMD, låter bättre än Nvidia.
Antagligen har du testat få eller inga Radeonkort, likadant som jag har testat få eller inga Nvidiakort. Men det jag går på är att AMD har bättre prestandasiffror än Nvidia just nu.

To Each his/her own.
Har själv aldrig haft en AMD kort utom en laptop länge sedan.. men min bror hade en 6990(?) en av de tidiagare dual GPU korten..
Han klagade jämt på problem med kortet i spel där saker o ting inte visades som de skulle, eller helt enkelt att spelet inte startade..
Han hittade aldrig drivisarna han behövde och ja, det strulade helt enkelt..

Jag har som du sa inte så mycket erfarenhet av AMD eller Radeon, så jag försökte att inte säga att Nvidia är bättre än AMD.. det är en smaksak.

Har man inte haft problem med ett fabrikat, More power to you.
Har man alltid haft problem, testa den andra?

Värre än så är det inte.

Är det inte så att Radeon har bättre prestanda på en eller få skärmar, medans Nvidia kör lite bättre när det gäller Eye-finity eller liknande 3+ skärm datorer?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Är det inte så att Radeon har bättre prestanda på en eller få skärmar, medans Nvidia kör lite bättre när det gäller Eye-finity eller liknande 3+ skärm datorer?

Nej. Eftersom AMD-korten har bättre minnesbandbredd så klarar de av de högre upplösningar, som flera skärmar skapar, bättre.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Nej. Eftersom AMD-korten har bättre minnesbandbredd så klarar de av de högre upplösningar, som flera skärmar skapar, bättre.

ah, då var det tvärtom

Tack för infon

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Berätta gärna om hur stor skillnaden blev när du testat. För kikar man i Bench verkar bytet bli både vinst och förlust!?
http://www.anandtech.com/bench/Product/587?vs=598

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB