Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

RAM frågor!

Tjena jag har en kompis som funderar på att uppgradera datorn. Han har DDR2 och undrar om han kan ha två st DDR2 stickor och två DDR3 stickor.
Det går väl inte va? Kan man köpa DDR2 stickor nuförtiden och vad är skillnaderna mellan DDR2 och DDR2?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

kort sagt: nej det går inte att sätta DDR3 stickor i en DDR2 slot.

DDR2 stickor finns att köpa lite överallt.
http://www.inet.se/kategori/341/ddr2

Mvh.

Permalänk
Skrivet av olle:

kort sagt: nej det går inte att sätta DDR3 stickor i en DDR2 slot.
Mvh.

Jahaa, visste inte att de var olika slots. Trodde bara DDR3 var nyare men att de fungerade i samma slots. Vad är skillnaderna mellan dem och kan man köpa DDR2 minnen någonstans idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Kika in på Sweclockers-marknad eller Tradera. Köpte själv 4gb DDR2 för några månader sedan för 200kr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Fillelito:

Jahaa, visste inte att de var olika slots. Trodde bara DDR3 var nyare men att de fungerade i samma slots. Vad är skillnaderna mellan dem och kan man köpa DDR2 minnen någonstans idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden, förutom den fysiska, är hastigheten. De nya är mer strömsnåla också.

Det finns fortfarande DDR2 att köpa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=376

Skrivet av Pelleboj:

Kika in på Sweclockers-marknad eller Tradera. Köpte själv 4gb DDR2 för några månader sedan för 200kr.

Låter dyrt för begagnat.

Permalänk
Medlem

DDR2 är sämre än DDR3 men dyrare, inte värt :/

Permalänk
Hedersmedlem

Har man ett moderkort med ddr2 idag bör man nog se över en plattformsuppgradering. Alltså nytt moderkort ny cpu och nya minnen. Utan att veta exakt vad din kompis har så säger det faktum att han sitter på ddr2 en hel del om hur gammalt allt annat är.

I princip alla datorbutiker har paket för plattformsuppgraderingar. Tex Inet: http://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket

Kan troligtvis vara dags för nytt grafik etc med. Det lättaste är att du skapar en tråd under Köpråds delen av forumet med en lista på vad han har idag och hur mycket han vill lägga på att uppgradera så kommer ni säkert få bra svar.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming