Diskussion runt hårdvara för 23,976 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Nä, precis, om du inte märker något skall du inte titta efter det heller
Det är samma sak om man inte märker av ms i spelande.

Personligen märker jag av det. Men ligger på min anläggning på 23.977 så det blir väldigt sällan e framedropp.

Hur ser man vad man har för uppdateringssekvens och om man ska se på 25p material måste man ändra ändra det varje gång man vill se en 25p film ist för in 24p film då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Hur ser man vad man har för uppdateringssekvens och om man ska se på 25p material måste man ändra ändra det varje gång man vill se en 25p film ist för in 24p film då?

Skickades från m.sweclockers.com

Hello

Om du kör windows så ser du det där du brukar ändra upplösning på skärmen
Om du är osäker på vilken refreshrate som filmen har ser du det t.ex. genom ctrl+j i mediaspelaren MPC-HC.
Tycker det är en bra idé att ändra refreshraten efter filmen.

Vill du slippa detta kan XBMC göra det åt dig.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Hello

Om du kör windows så ser du det där du brukar ändra upplösning på skärmen
Om du är osäker på vilken refreshrate som filmen har ser du det t.ex. genom ctrl+j i mediaspelaren MPC-HC.
Tycker det är en bra idé att ändra refreshraten efter filmen.

Vill du slippa detta kan XBMC göra det åt dig.

Jag använder XBMC

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Jag använder XBMC

Gå in i settings och bocka i "Adjust display refresh rate to match video" så ändrar XBMC automatiskt efter filmens refreshrate.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Gå in i settings och bocka i "Adjust display refresh rate to match video" så ändrar XBMC automatiskt efter filmens refreshrate.

Viktigt att tänka på är att det inte alltid blir rätt refreshrate som blir vald.

Permalänk
Skrivet av samots:

Viktigt att tänka på är att det inte alltid blir rätt refreshrate som blir vald.

Hur menar du då ? Vad jag sett så har det blivit rätt refreshrate när jag spelat upp filmer.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Det finns ibland ganska många olika refreshrates att välja och det händer att det väljs en snarlik men inte helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Okej tack men kan XBMC ändra på refreshraten? måste man inte ändra på de manuelt i CCC?

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Okej tack men kan XBMC ändra på refreshraten? måste man inte ändra på de manuelt i CCC?

Ja den kan ändra automatiskt om du gör den inställningen som jag skrev för 2 inlägg sen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Hur ser man då i XBMC vilken refreshrate den valt?

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Hur ser man då i XBMC vilken refreshrate den valt?

Ser man oftast på tvn när man trycker på info knappen på fjärren när filmen spelas upp.

En sak till, gå in i system settings och bocka ur "Use a fullscreen window rather than true fullscreen" annars kan det hacka i filmen när refreshraten ändras.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

När jag flippar fram texten uppe i vänsterhörnet som visar FPS, belastning med mer så visar XBMC 23,976 fps. Är denna mätaren att lita på eller är den så pass dum att den endast visar det som filmen är i dvs inte vad som egentligen visas utan filmens framerate?

Brukar vara ganska så kräsen med småfel men detta är ingenting jag ens lagt märke till om jag nu inte fått det att funka.

Permalänk
Medlem

Det ska visa både vad filmen har för fps och vad du för tillfället har för fps under pågående uppspelning.
Har för mig att man är tvungen att pausa filmen när man ska kolla för att få fram någorlunda rätt värde.

Mätaren ger dock inte ett korrekt värde och kan inte användas till annat än att få en fingervisning om vad man spelar i för fps.

"Sync playback to display" under settings används ibland för att få bort ryck i bilden men det är inte att föredra om man skickar ljudet digitalt till sin förstärkare.

Märker man av småryck ibland och har intresse för det kan man naturligtvis försöka hitta en lösning på det, men om du tycker att du har ett bra flyt i bilden så är det ju jättebra och därför bara dumt att leta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Det ska visa både vad filmen har för fps och vad du för tillfället har för fps under pågående uppspelning.
Har för mig att man är tvungen att pausa filmen när man ska kolla för att få fram någorlunda rätt värde.

Mätaren ger dock inte ett korrekt värde och kan inte användas till annat än att få en fingervisning om vad man spelar i för fps.

"Sync playback to display" under settings används ibland för att få bort ryck i bilden men det är inte att föredra om man skickar ljudet digitalt till sin förstärkare.

Märker man av småryck ibland och har intresse för det kan man naturligtvis försöka hitta en lösning på det, men om du tycker att du har ett bra flyt i bilden så är det ju jättebra och därför bara dumt att leta fel.

Så jag borde inte använda mig av funktionen "sync playback to display"? Eftersom jag kör ljudet digitalt till mitt hemmabiosystem.

Permalänk
Medlem

"sync playback to display" brukar även kallas för reclock.
Som jag förstått det räknas ljudet om (resample) för att spelas i samma hastighet som bilden.
Det innebär att man inte kan skicka ljudet bitstreamat.
Bitstream är i princip en orörd avläsning av ljudstreamen som man skickar till sin förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

"sync playback to display" brukar även kallas för reclock.
Som jag förstått det räknas ljudet om (resample) för att spelas i samma hastighet som bilden.
Det innebär att man inte kan skicka ljudet bitstreamat.
Bitstream är i princip en orörd avläsning av ljudstreamen som man skickar till sin förstärkare.

Vad är det för skillnad på"Adjust display refresh rate to match video" och "sync playback to display"?

Räcker det inte med Adjust display refresh rate to match video?

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Vad är det för skillnad på"Adjust display refresh rate to match video" och "sync playback to display"?

Räcker det inte med Adjust display refresh rate to match video?

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Settings/Videos

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

hittade nog svaret själv i tråden

Skrivet av cokeman 1337:

Gå in i settings och bocka i "Adjust display refresh rate to match video" så ändrar XBMC automatiskt efter filmens refreshrate.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Inaktiv

Är detta något man märker när man glor på film då? Någon skillnad på en blueray eller en .mkv?
Har ps3an och vanliga bluerayspelare detta problem, eller är det endast intelprollar?

Funderar på att köpa ett Asus E45M-1 deluxe och ta med en bluerayläsare, men skippar såklart bluerayen om det nu ska hacka och ha sig, eller är detta en icke-problem? Som att min skärm visar 97% äkta svart färg istället för 100%, dvs mätbart men inte märkbart.

Permalänk
Medlem

Det gäller främst uppspelning på dator och är klart märkbart men hurvida man stör sig på det är väldigt individuellt.
Det har inte med filformatet att göra utan med vilken bildfrekvens filmen har.
Spelas filmen upp snabbare eller långsammare än den ska så kommer det bli ett ryck i bilden då och då när den syncar upp igen för att komma rätt i förhållande till ljudet.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att trots att man kan komma nära perfekt uppspelning med 23.976 fps är det i dagsläget omöjligt att åstadkomma perfekt sådan med en dator. Intel eller AMD spelar ingen roll. Om exakthet i 24p efterfrågas är det mediaspelare som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Tack för era svar, så då gör jag bäst i att ha en separat spelare (ps3 eller vanlig blueray) för filmer på skiva och för allting annat via datorn.
Där sparade jag 700sek och allmän irritation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av preppy:

Kan ju tillägga att trots att man kan komma nära perfekt uppspelning med 23.976 fps är det i dagsläget omöjligt att åstadkomma perfekt sådan med en dator. Intel eller AMD spelar ingen roll. Om exakthet i 24p efterfrågas är det mediaspelare som gäller.

Kan du utveckla hur du menar mer exakt?

Det som förvirrar mig är att jag har perfekt 23,976 (varierar en eller två tusendelar ibland) via mitt GT 430 men jag har lite stutter/judder ändå. Bilden flyter inte 100% organiskt. Inte som på bio om man säger så.

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga, men vad är det som händer när datorn inte klarar av 23,976 Hz? jag kollar på film på min dator varje dag och har aldrig märkt något konstigt med filmerna?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av preppy:

Kan ju tillägga att trots att man kan komma nära perfekt uppspelning med 23.976 fps är det i dagsläget omöjligt att åstadkomma perfekt sådan med en dator. Intel eller AMD spelar ingen roll. Om exakthet i 24p efterfrågas är det mediaspelare som gäller.

Nu går det ju faktiskt att komma så pass nära 23.976 så eventuella ryck uppstår till ex var tredje-fjärde timme eller så, och hur många filmer brukar man kolla på som är över 3 tim långa.
Det går att få en bra videouppspelning på dator också med rätt inställningar och rätt hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kanske dum fråga, men vad är det som händer när datorn inte klarar av 23,976 Hz? jag kollar på film på min dator varje dag och har aldrig märkt något konstigt med filmerna?

Det blir ryck i uppspelningen. Vissa tycker det är irriterande och andra bryr sig inte nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Min tanke när jag läser detta är om de som stör sig på 0.002 skillnad följer filmen eller letar efter/räknar fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hehe jag förstår vart du vill komma, dock tror jag du har missuppfattat lite.
Det blir egentligen aldrig någon märkbar skillnad i tid mellan ljud och bild eftersom datorn justerar upp detta och det är vid dom här justeringarna som ett visst ryck uppstår, och det är rycken som kan uppfattas irriterande eftersom dom ibland råkar komma så dom syns ganska väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Hehe jag förstår vart du vill komma, dock tror jag du har missuppfattat lite.
Det blir egentligen aldrig någon märkbar skillnad i tid mellan ljud och bild eftersom datorn justerar upp detta och det är vid dom här justeringarna som ett visst ryck uppstår, och det är rycken som kan uppfattas irriterande eftersom dom ibland råkar komma så dom syns ganska väl.

Hmm ok...får se om jag kanske stämmer in i kören här då när jag får min htpc och börjar ställa högre krav än vad jag har med mina nuvarande lösningar

Skickades från m.sweclockers.com