Hjälp med att fixa selektivt använd VPN installerad på Asus router med Tomato

Permalänk
Medlem

Hjälp med att fixa selektivt använd VPN installerad på Asus router med Tomato

Jag skrev en fråga i Anonine/VPN-tråden, men den verkar lite död, så jag testar en egen tråd för att se om någon kan hjälpa mig

Jag hade tänkt använda Pulvers guide för att lägga in Shibbys senaste tomato-FW på min ASUS RT-N66U och sedan köra hårt med OpenVPN mot Anonine eller PrivatVPN; men jag är egentligen bara intresserad av att OpenVPN ska fungera för min NAS (en QNAP). Jag har kollat efter sätt att installera OpenVPN direkt på NAS:en, men det verkar helt kört (det BORDE gå, men jag hittar bara guider om att aktivera vpn TILL nas:en snarare än från, en inbyggd funktion). Min PS3:a, X360 och dator kan gärna surfa okrypterat.

Så min fråga är, finns det något enkelt sätt att ställa in detta i Tomato? Jag ser några alternativ:

1: En möjlighet är om det går att ställa in så att bara vissa ports går via VPN (NAS:en har inbyggd BT-klient, so t.ex bara de portarna)...?

2: En ännu lättare lösning vore att bara NAS:ens interna ip får tillgång till OpenVPN, allt annat går på vanliga linan. Går det?

3: Ful-lösningen: köra två routrar, en med OpenVPN och en utan, och köra NAS:en genom OpenVPN-routern - men då misstänker jag att trafik mellan NAS:en och resten av hemmanätverket blir långsamt...eller? Jag streamar ju film från den via PS3:an till TV:n, så jag vill ogärna att den skall bli slö... Dock fördel att jag får två hemmanätverk att koppla upp mot, ett med enkryption och ett utan.

Någon som kan hjälpa mig med en av de två första lösningarna, eller varligt berätta för mig att jag helt är ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Ingen...?

Permalänk
Medlem

Jag har samma fråga. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Precis samma fråga. Någon som har några förslag?

EDIT:
Det skall fungera fin fint att styra via IP eller PORT enligt en artikel som jag har hittat
http://tomatousb.org/forum/t-459078/anyone-know-how-to-enable-policy-based-vpn-on-tomatousb#post-1619128

Har inte testat detta, men det ser lovande ut.

Permalänk
Medlem

Tomato stödjer väl policy routing? Isf bara att definiera vad som skall tunnlas.