Permalänk
Medlem

Hitta router utan DHCP

Satte just upp en Netgear router som accesspoint, stängde av DHCP i webgränssnittet.
Allt fungerar, men hur kommer jag in på routern igen? Om jag browsar i nätverket så har min Gateway 192.168.1.1 och APn har 10.0.0.1.. Routerlogin.net fungerar inte längre..

Något tips?

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Rekordmedlem

Du loggar in som vanligt på dess admin ip adress, går det inte att logga in på gateway ip ? Dhcp påverkar möjligtvis datorn så du måste ställa in ip manuellt i den för du måste ligga på samma nät som admin ip, (om du kör med publik ip på datorn så är det garanterat på ett annat nät)
Varför har du din ap på ytterligare ett annat nät ? då måste du routa internt för att det ska fungera mellan dina egna enheter.
Vissa enheter har en spärr för att kunna logga in trådlöst för admin, då får du använda en kabel i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mjo, ingen höjdare att köra flera olika nät lokalt om man inte måste. Ibland finns någon form av "bridge mode" eller "AP mode" man kan slå på i routern, vilket får den att agera brygga, och således vara helt transparent. Leta runt lite i menyerna och se om något sådant finns, kör det istället om det går.

Som sagt, peka bara webbrowsern till http://10.0.0.1 så får du nog upp adminsidorna. Nu verkar det som din "gateway" lite otippat lyckats dela ut ett ipnummer på ett helt annat nät än den själv ligger på till din dator som sitter innanför routern du tänkt använda som AP, men om jag misstolkat det, så kan du eventuellt behöva sätta ett ipnummer manuellt på datorn för att nå ap:n, förslagsvis 10.0.0.2 eller något annat i samma nät.

[edit] Hjärnsläpp bortredigerat :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Loggar in som vanligt är i min värld via ip-adress eller routerlogin.net eller liknande..
Det blir svårt att leta runt i menyerna när jag inte ens kommer in i den! http://10.0.0.1 fungerar inte.
Ska testa med manuelllt IP i morrn!

Så här ser mitt nätverk ut..
ADSL-modem -> cisco router med vpn utan wlan (8portar) -> 16port 3com switch -> netgear routern för wlan...

Låter rörigt, jag vet! Men vpn routern måste sitta där av säkerhetsskäl.
Men nu vill jag in i netgear routern för att ändra lösen på wlan..

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem

Vet du att din netgear har ip 10.0.0.1?

Om du själv sitter på nätet 192.168.1.0/24 så har du ingen route till nätet 10.0.0.0/24
Du har två möjligheter:
* lägg till nätet 10.0.0.0/24 i din cisco router (secondary ip på lan-interfacet)
* flytta din PC till 10.0.0.0 (konfigurera 10.0.0.2 statiskt i PC'n och koppla direkt till netgear)

När du kommit in i din netgear så föreslår jag att du konfar om den så den sitter på 192.168.1.0-nätet,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bazoon:

Loggar in som vanligt är i min värld via ip-adress eller routerlogin.net eller liknande..
Det blir svårt att leta runt i menyerna när jag inte ens kommer in i den! http://10.0.0.1 fungerar inte.
Ska testa med manuelllt IP i morrn!

Så här ser mitt nätverk ut..
ADSL-modem -> cisco router med vpn utan wlan (8portar) -> 16port 3com switch -> netgear routern för wlan...

Låter rörigt, jag vet! Men vpn routern måste sitta där av säkerhetsskäl.
Men nu vill jag in i netgear routern för att ändra lösen på wlan..

Jo men det är mycket troligt att du har admin på ett nät och datorn på ett annat, speciellt om du bara har använt lanportarna på netgearen för att köra den som AP, då kommer du inte in utan att flytta datorn till rätt nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... då kommer du inte in utan att flytta datorn till rätt nät.

Eller som sagt genom att låta routern vara en router

# conf t
# int fa0/1
# ip adress 10.0.0.254 255.255.255.0 secondary
# exit