Driva 1,8"-3,5" hårddisk med extern ström?

Permalänk

Driva 1,8"-3,5" hårddisk med extern ström?

Har slaktat ett extern lagringschassi för 1,8" diskar och tänkte bygga om den till en ghetto-docka för alla slags sata hdd's (blir ju ett par hårddiskar man måste undersöka per år och det e så himla jobbigt att behöva öppna datorn osv).

Man kan driva en 1,8" disk med medföljande 2xUSB kabel via datorn endast, men eftersom större diskar drar mer kräm så behöver jag något större.

Det finns också en dc port på kretskortet som satt i chassit, dock inga specs på den.
Vad tror ni man ska koppla in där för att kunna driva vilken extern "normal" disk som helst?

Permalänk
Medlem

går säkert om du hittar någon strömadapter från 230 Volt till 12 volt och ungefär den amperen hårddisken drar (gärna mer såklart ifall det nu ska hålla länge )

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Jaha okej det är 12V det ska vara, trodde det skulle var 5V

Permalänk
Medlem

läsa lite längre ner på sidan om sata ström innan du börjar meka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Mvh

Permalänk

Jo kollade lite där förut, lät ju lite jobbigt att den ska ha tre olika spänningar. Får se hur man ska fixa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Jo kollade lite där förut, lät ju lite jobbigt att den ska ha tre olika spänningar. Får se hur man ska fixa det...

I praktiken behövs generellt sätt bara 12 och 5 volt, 3.3 används inte vad jag vet.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av toxicious:

Har ett lite modifierat 350W nätagg till stationära som efter moddningen endast anv vid div test av hdds, har ingen nytta av det längre. Finns endast vanliga Sata och Molex kontakter på utgående kablage, men det finns ju div adapters på marknaden... På själva strömkabeln till agget sitter det en strömbrytare, så det är simpelt med "av och på".

Lägg ett PM om det låter intressant.

P-V

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

I praktiken behövs generellt sätt bara 12 och 5 volt, 3.3 används inte vad jag vet.

mm tänkte att man skulle göra en liten "fuling" och satsa på det.

Skrivet av Pax Vobiscum:

Har ett lite modifierat 350W nätagg till stationära som efter moddningen endast anv vid div test av hdds, har ingen nytta av det längre. Finns endast vanliga Sata och Molex kontakter på utgående kablage, men det finns ju div adapters på marknaden... På själva strömkabeln till agget sitter det en strömbrytare, så det är simpelt med "av och på".

Lägg ett PM om det låter intressant.

P-V

Hade tänkt mig en lite mera "clean" lösning, iofs är det kanske inte hela världen att ha ett nätagg liggandes, men ifall det går att lösa på annat sätt (håller på och researchar lite) och få ut två olika spänningar från en plugg i väggen eller dylikt så är det att föredra
Men tack för erbjudandet!

Permalänk
Medlem

Varför förlänger du helt enkelt inte en lina från datorns nätagg ut till dockan ?

Du måste väl ändå ha datorn på när du testar disken

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Varför förlänger du helt enkelt inte en lina från datorns nätagg ut till dockan ?

Du måste väl ändå ha datorn på när du testar disken

Haha jo iofs har man ju utgång för vattenkylning där man säkert kan få ut en kabel. Ska kolla lite på spänningsväljare eller va sjutton det nu heter och se ifall man hittar någon som ger dubbla spänningar.

Permalänk
Skrivet av toxicious:

Haha jo iofs har man ju utgång för vattenkylning där man säkert kan få ut en kabel. Ska kolla lite på spänningsväljare eller va sjutton det nu heter och se ifall man hittar någon som ger dubbla spänningar.

Nätagget till denna: http://www.tradera.com/adapter-usb-till-ide-sata-auktion_3018... räcker för att driva en 3,5" disk, sen är där lite spännande möjligheter.... Kanske skulle du kunna använda agget till ditt projekt med bibehållen kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Varför inte bara dra ut en vanlig SATA power-connector? Finns förlängningssladdar att köpa för en spottstyver. Köp en sån, lossa på ena connectorn, för kabeln genom lämpligt hål, och sätt tillbaks connectorn på sladden. Vill du göra det prydligt kan du ju passa på att sleeva förlängningssladden också.
Det blir nog ännu lättare annars om du kör en molex -> SATA power-adapter, molexkontakterna brukar vara lättare att lossa. Som redan nämnt används inte 3.3v-linorna i realiteten, de ingår bara i specifikationen, förmodligen för framtida bruk.

Har i övrigt sett förlängningssladdar med kombinerad SATA power och data, där kontakterna sitter ihop i ändan. Kanske allra snyggast. Tror jag såg dem på dx.com eller nåt sånt.

Om du envisas med att bara dra ut en sladd kan du köra på 12v, och splitta av 5v mha en spänningsregulator, exempelvis LM7405. Se till att få den i ett utförande som klarar den effekt diskarna drar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fördelen med att dra ut strömmen från datorn du kopplar disken till är att du inte riskerar några dumma potentialfel på jorden och dylikt, vilket kan bränna sönder både det ena och andra..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Anledningen till varför jag helst hade velat ha en fullständigt separat lösning är för att man inte kan såkallat "hot-plugga" in en hårddisk till agget. Dvs koppla in den medans datorn är på utan att saker och ting skiter sig (hehe har lite erfarenheter i det området).

@Pax Vobiscum
Ja agget är ju den intressanta delen. Dock ifall man nu skulle köpa en sådan där så kör jag nog helt på den istället för att bygga något eget

Permalänk
Medlem

Bara du är medveten om att ett externt att och datorns agg MÅSTE JORDAS GEMENSAMT, annars kan det bli tokigt.

Sen ska du nog vara försiktig i allmänhet med att hotplugga vanliga diskar ? Orkar du inte stänga av datorn de få gånger ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Bara du är medveten om att ett externt att och datorns agg MÅSTE JORDAS GEMENSAMT, annars kan det bli tokigt.

Sen ska du nog vara försiktig i allmänhet med att hotplugga vanliga diskar ? Orkar du inte stänga av datorn de få gånger ?

Hehe nu får vi inte glömma att vi lever i ett i-land där i-lands-problem existerar, det är inte en fråga om orkar, snarare om vad som skulle vara bekvämast
Nä får nog bli så att jag köper ett färdigt paket, typ det från tradera, istället. Så jag antar att den här tråden kan tas bort.