Hur öpnar jag portarna på mitt modem?

Permalänk
Medlem

Hur öpnar jag portarna på mitt modem?

Jag har precis fixat en ASUS RT-N66U-router som jag har installerat Tomato på och kopplat upp mot PrivatVPN med OpenVPN-kryptering, och efter att jag öppnat lite portar och aktiverat UPnP och NAT-PMP, så har hastigheten stabiliserat sig på cirka 20/20 vilket känns väldigt bra för en router-baserad lösning.

Routern är kopplad till ett Netgear-modem från ComHem, som jag också kör i Wi-Fi-läge (de ligger på helt olika band, och står på olika ställen), och på så sätt kan jag köra min NAS och alla torrents via ASUS:en och därför VPN, men koppla direkt till modemet för allt annat, och få min vanliga 100/50-hastighet där.

Så långt funkar allt perfekt, förrutom en liten detalj: jag har märkt att alla sidor som bryr sig om sådant nu säger att jag inte är "connectable", eftersom mina "ports" inte är "forwardade"; dom är ju det på ASUS:en, men hur gör jag på modemet? Det gör ingen skillnad om VPN är aktiverat eller inte. Samtidigt ligger ju min ASUS som 192.168.1.1, medan modemet är 192.168.0.1 - och alla inställningar i "Port Forward"-sektionen i modemet MÅSTE vara enligt formeln 192.168.0.x

Jag vill alltså öppna mina portar från Tomato och rakt igenom modemet, men vet inte hur jag skall ta mig till - någon som har någon smart lösning på detta?

Permalänk
Inaktiv

Kanske missförstod dig nu. Men kolla Wan IP på Asus routern och forwarda alla portar som behövs till det IP numret. Det som jag antagligen missförstod är att du vill gå åt andra hållet.. Dubbel NAT är alltid en massa pyssel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Kanske missförstod dig nu. Men kolla Wan IP på Asus routern och forwarda alla portar som behövs till det IP numret. Det som jag antagligen missförstod är att du vill gå åt andra hållet.. Dubbel NAT är alltid en massa pyssel.

Ja, jag tror tyvärr det - just nu ser det ut så här:

Qnap ---> ASUS-Router med Tomato och VPN ----> Netgear Modem/Router----> Internet

Jag kör Transmission på QNAP:en och kan också välja vilken av de två WiFi-anslutningarna (en från ASUS, en från Netgear) jag surfar på med datorn. Problemet är att både Transmission från QNAP, och UTorrent från datorn, är unconnectable, trots att de är forwardade i ASUS:en - men jag fattar ju att jag så att säga måste borra hål genom Netgear:en också...?

Permalänk

Gör Port Forward till Asus routerns externa ip i netgearen, du skall alltså inte använda datorns ip.

Så tex.

extern ip/wan: 85.123.123.56
Netgear: 192.168.0.1 "port forward: 192.168.0.2"

extern ip:192.168.0.2
Asus router: 192.168.1.1 "Port forward 192.168.1.2"

Dator: 192.168.1.2

Edit: Tror jag med missförstod nu när jag läste om ramses då han skrev samma som mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gangleri:

Ja, jag tror tyvärr det - just nu ser det ut så här:

Qnap ---> ASUS-Router med Tomato och VPN ----> Netgear Modem/Router----> Internet

Jag kör Transmission på QNAP:en och kan också välja vilken av de två WiFi-anslutningarna (en från ASUS, en från Netgear) jag surfar på med datorn. Problemet är att både Transmission från QNAP, och UTorrent från datorn, är unconnectable, trots att de är forwardade i ASUS:en - men jag fattar ju att jag så att säga måste borra hål genom Netgear:en också...?

Du måste göra samma portar i Netgear som i Asus:en. Alltså som redan skrivit i denna tråden.

Asus - LAN IP på båda ställena, måste vara olika sifferföljd. Ex 192.168.0.1 samt 192.168.1.1, dela ut IP med DHCP men sätt static IP på den adressen som Asus:en får från Netgear, i Netgear routern/modemet. <- Netgear - LAN IP Internt och Comhem IP Externt <- internet

Sedan är det bara att hoppas att Netgear routern verkligen öppnar portarna du vill ska komma åt internet. Min Thomson gjorde inte det så den blev bryggad, att bara gå som modem, och så satte jag upp en dator med PfSense mjukvaru brandvägg/router bakom det. En switch ut från PfSense och en annan router till trådlöst där. Men då grejer som inte behöver kommas åt utifrån.

Permalänk
Medlem

Aha, jag trodde att jag testat detta, men det har jag inte - det var nog jag som missförsod, vilket dessutom känns mer troligt. Skall genast testa!

... och Ramses och Backsnurr: TACK!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gangleri:

Aha, jag trodde att jag testat detta, men det har jag inte - det var nog jag som missförsod, vilket dessutom känns mer troligt. Skall genast testa!

... och Ramses och Backsnurr: TACK!

Lugnt. Fråga om det är nått mer angående detta