Permalänk

iphone 4s frågor

har nu beställt en 4s, tog 1gb fri surf. Började genast tänka på massa frågor.

1. Om jag inte har facebook eller något uppe dras det på fria surfen då? måste man stänga av internet helt för att det inte ska påverka fria surfen? eller börjar det minska så fort man tar upp en internet sida automatisk? (hoppas ni förstår vad jag menar)

2. Om jag kopplar upp mig på vårat hemnätverk, kostar det datatrafik eller något annat på mobilen då?

Permalänk
Medlem

1. nej jag förstår inte vad du menar. Allt som använder ngn form av datatrafik när du inte använder wifi kommer dras från ditt dataabonnemang.
2. nej

Permalänk

om jag inte har uppe internet, utan bara har mobilen i viloläge tex, dras det på fria surfen då? eller måste jag stänga av och på internet varje gång jag ska använda det eller har använt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

om jag inte har uppe internet, utan bara har mobilen i viloläge tex, dras det på fria surfen då? eller måste jag stänga av och på internet varje gång jag ska använda det eller har använt det

Om du är inloggad på något som kräver internet hela tiden t.ex. Facebook så kommer det antagligen göra det. Men annars så borde din surf inte slösas om den bara ligger där och du inte är inne på safari

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

om jag inte har uppe internet, utan bara har mobilen i viloläge tex, dras det på fria surfen då? eller måste jag stänga av och på internet varje gång jag ska använda det eller har använt det

detta beror helt och hållet om du har en app eller något på i bakgrunden som måste ha tillgång till internet.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Om du är inloggad på något som kräver internet hela tiden t.ex. Facebook så kommer det antagligen göra det. Men annars så borde din surf inte slösas om den bara ligger där och du inte är inne på safari

okej, får kolla det när jag får mobilen om det dras något när jag inte har något uppe eftersom jag inte har så mycket fri surf så vill man ju inte slösa på det

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

detta beror helt och hållet om du har en app eller något på i bakgrunden som måste ha tillgång till internet.

om jag stängt ner facebook och instagram (det ända jag kommer använda internetet till) så borde det alltså inte påverkas

Permalänk
Medlem

Push/notiser kan dra lite men det borde inte göra ngn större skillnad. Vi snackar kanske ett fåtal MB om dagen. Annars ska den inte dra ngn trafik när den är låst. Det gör inte mina iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har haft iPhone i 3,5 år och jag har aldrig varit över 500MB per månad. Så länge man ser till att oftast befinna sig på ett trådlöst nätverk när man gör saker som skickar mycket data (laddar upp/ner bilder, lyssnar på strömmad media, installerar appar, osv). Bara du har lite sunt förnuft så kommer det gå kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

okej, får kolla det när jag får mobilen om det dras något när jag inte har något uppe eftersom jag inte har så mycket fri surf så vill man ju inte slösa på det

Du behöver inte vara så rädd att din surfning kommer ta slut! kör 4s med 1gb fri surf och har aldrig uppnått den gränsen.
Använder Facebook app, instagram app, 9gag app, SL app dagligen (fram och tillbaka från skolan, ca 40-60min totalt!).

I skolan är jag uppkopplad mot deras wifi så då dras inget och samma sak gäller när jag kommer hem! så alla appar försöker jag ladda hem när jag har tillgång till wifi.

och även om din gigabyte skulle förbrukas så betyder det bara att hastigheten minskas, alltså inte någon extra kostnad, om du nu har frisurf!

Permalänk
Skrivet av Primary:

Du behöver inte vara så rädd att din surfning kommer ta slut! kör 4s med 1gb fri surf och har aldrig uppnått den gränsen.
Använder Facebook app, instagram app, 9gag app, SL app dagligen (fram och tillbaka från skolan, ca 40-60min totalt!).

I skolan är jag uppkopplad mot deras wifi så då dras inget och samma sak gäller när jag kommer hem! så alla appar försöker jag ladda hem när jag har tillgång till wifi.

och även om din gigabyte skulle förbrukas så betyder det bara att hastigheten minskas, alltså inte någon extra kostnad, om du nu har frisurf!

okej, har nämligen inte surf i min xperia nu så är inte insatt hur det funkar. tack för svaret!